AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #1 Skrevet 15. mars 2016 Nå vurderer jeg snart seriøst å kutte ut alt som har med Facebook å gjøre. Etter en del med selvdigging og ikke minst selvrealisering så begynner jeg lure på hvor viktig er å fortelle omverden hvor perfekt en er. Den ene tingen er at folk tar bilder av både hus, biler, nye klær og hvor perfekt alt er. Ja, en skulle tro at det var å vise hvor mye penger en klarer å svi av i løpet av kort shoppingtur. Også er det selvsagt viktig å vise hvor flink en er i at kan mestre noe... Kort sagt dette begynner jeg å bli lei. Klarer virkelig folk virkelig å være intersert i hva enkelte svir av i kr i lykke og all sin prakt.? Jeg blir kvalm av å bare tenkte tanken. Og det værste av alt: folk bruker tid og krefter for å fortelle omverden hvor velykketede og ikke minst perfekte de er. Jeg fatter heller ikke at folk gidder å lese alt dette. Og noen trykker "LIKER" bare det kommer et nytt innlegg på nyhetsoppdatering. MITT SPRØSMÅL TIL DERE HER INNE ER: 1. Blier du aldri lei av alt dette "tullet" som folk på FB stadig legger ut om seg selv? 2. Dersom du skal vær ærlig, mener du det er fornuftig bruk av tid å sitte å lese så mye hvor perfekt alle andre er? 3. Skal vi gidde å bruke så mye tid på dette siden det er totalt unyttig det som står der? 4. Er det flere som kommer til å gjøre slik som meg, nemlig å droppe hele FB? KJØR DEBATT!!!! Anonymkode: d8ed2...4a4 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #2 Skrevet 15. mars 2016 Vi har nok ganske ulike venner.. jeg er ikke selv så aktiv på FB, men bruker gruppefunksjoben samt fb messenger mye. det vennene mine poster er stort sett nyhetssaker, vitser, noen bilder av barn/foreldre/venner/ferie, etc du skulle ikke heller ha ryddet opp i vennelista di? Hvor nære venner er du med disse som 'skryter'? Du kan også trykke 'unfollow' på venners profiler hvis du ikke ønsker å fjerne vennskapet. Da får du ikke se statusoppdateringene deres i feeden. Måtte gjøre dette med en tante som var litt for aktiv, men hadde ikke hjerte til å si det til henne fordi jeg vet hun har veldig stor glede av fb Anonymkode: ec038...f38 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #3 Skrevet 15. mars 2016 1. Blier du aldri lei av alt dette "tullet" som folk på FB stadig legger ut om seg selv? Nei, egentlig ikke. Mine venner legger ikke ut så mye, om de først legger ut noe så er det gjerne prestasjoner som at de har fullført noe, er på noe gøy eller kanskje en viktig begivenhet i livet. Synes det er fint å se på jeg, at de har det bra. 2. Dersom du skal vær ærlig, mener du det er fornuftig bruk av tid å sitte å lese så mye hvor perfekt alle andre er? Bruker ikke mye tid på det egentlig. Bruker mest facebook til å skrive til folk. 3. Skal vi gidde å bruke så mye tid på dette siden det er totalt unyttig det som står der? Se punkt 2. 4. Er det flere som kommer til å gjøre slik som meg, nemlig å droppe hele FB? Nei, ikke så lenge jeg ikke har noen annen plattform å chatte på som jeg liker like godt som facebook. Anonymkode: c4704...b33 4
Gjest Jessica Skrevet 15. mars 2016 #4 Skrevet 15. mars 2016 Jeg elsker å se at det går bra med andre 😉 At noen elsker deg selv, opplever mye godt og vil vise fram livets gode sider er bare hyggelig og inspirerende. Spør deg selv om problemet ligger hos dem eller deg 👌
Skywalker Skrevet 15. mars 2016 #5 Skrevet 15. mars 2016 (endret) Jeg er møkklei alle disse "klikk og lik" -konkurransene som deles til stadighet av "alt og alle". Og alle tåpelige "tester" som bare er til for å lure personopplysninger av folk. Endret 15. mars 2016 av Skywalker 7
Gjest Trollkarlen Skrevet 15. mars 2016 #6 Skrevet 15. mars 2016 Pro tip: Ikke legg til alle du møter. Jeg vet, du er en snoker, du elsker å snoke. At du må lese gjennom semibekjente sine perfekte liv er jo din egen feil. Så fjern alle bekjente og semibekjente og 1 gangsmøter. Problem løst!
Gjest Gaea Skrevet 15. mars 2016 #7 Skrevet 15. mars 2016 De aller fleste på min venneliste unntatt familie er mennesker jeg har møtt gjennom hund og/eller hest, og det blir mye skryt. Mest av dyrene, men til dels seg selv og. Jeg synes egentlig ikke det gjør noe jeg, det er koselig at de har det bra og er fornøyde - jeg har så og si bare mennesker jeg kjenner ganske godt og bryr meg om på vennelista. Snikskryting er nok den ene tingen jeg blir ganske irritert av dog, si det rett ut liksom. Bortkastet tid? Tja, en del er ikke særlig interessant for meg, så til dels er det jo det. Men samtidig så vet man aldri når det dukker opp noe interessant, fine bilder o.l., så jeg sjekker nyhetsoppdateringen i blant likevel. Også synes jeg ikke at alt vi gjør i livet trenger å være så voldsomt meningsfullt hele tiden heller, å sjekke FB, lese på KG eller se på TV er helt greit og avslappende i blant..
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #8 Skrevet 15. mars 2016 Ja, enkelte legger jo ut nye profilbilder av seg selv ukentlig. Anonymkode: 4239d...21d 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #9 Skrevet 15. mars 2016 Kanskje jeg har en helt enten type venner enn deg, eller en annen innstilling til livet, men jeg ser ikke problemet... Jeg blir glad når jeg ser venner er på ferie, har ny bil, har søte barn o.l. Anonymkode: 1a151...3e1 1
super-s Skrevet 15. mars 2016 #10 Skrevet 15. mars 2016 1. Blier du aldri lei av alt dette "tullet" som folk på FB stadig legger ut om seg selv? Sjeldent. Er det noen som irriterer meg så skjuler jeg statusoppdateringene deres så det ikke dukker opp i min feed. Men det er ikke mange jeg har gjort det med. 2. Dersom du skal vær ærlig, mener du det er fornuftig bruk av tid å sitte å lese så mye hvor perfekt alle andre er? Har jeg ikke noe annet å gjøre, så sitter jeg gjerne og blar meg igjennom facebook, men jeg føler meg ikke mindreverdig av å lese om andres liv, og dermed oppfatter jeg ikke andres liv som perfekte. Kanskje har de noe jeg ikke har, men ingens liv er perfekte. 3. Skal vi gidde å bruke så mye tid på dette siden det er totalt unyttig det som står der? Det får være opp til hver enkelt. Jeg blar forbi det jeg synes er uinteressant, og så leser jeg det jeg vil lese. Kanskje liker jeg det til og med. 4. Er det flere som kommer til å gjøre slik som meg, nemlig å droppe hele FB? Har ingen planer om det nei. Tror du bør gå inn i deg selv og gjøre noe med selvfølelsen sin. Høres ut som at du lider av mindreverdighetskomplekser. Er ikke bra å la sånt gå så mye inn på deg. Tror de færreste mener at livet deres er perfekt, selv om de deler bilder og statuser fra hverdagen. Hva så om de har noe du ikke har? 1
Gjest Blomsterert Skrevet 15. mars 2016 #11 Skrevet 15. mars 2016 Er det ikke sånn at en velger venner selv der? Da må jo du ha veldig irriterende venner,så skift dem ut: -) Nå er det jo en god del ytringer her om at folk deler for mye negativt også. Ikke greit. At dere orker: -)
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #12 Skrevet 15. mars 2016 25 minutter siden, Skywalker skrev: Jeg er møkklei alle disse "klikk og lik" -konkurransene som deles til stadighet av "alt og alle". Og alle tåpelige "tester" som bare er til for å lure personopplysninger av folk. Ja! Og "morsomme" bilder og videoer der man tagger venninna si i kommentarfeltet. Kan ikke folk bare legge det på profilen til den de vil skal se det, i stedet for å spamme for alle andre... Sukk. Kommentarfelt som bare består av taggere navn er gørre greier. Anonymkode: 8c8ce...905 4
Gjest Keiserensnyeklær Skrevet 15. mars 2016 #13 Skrevet 15. mars 2016 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1. Blier du aldri lei av alt dette "tullet" som folk på FB stadig legger ut om seg selv? 2. Dersom du skal vær ærlig, mener du det er fornuftig bruk av tid å sitte å lese så mye hvor perfekt alle andre er? 3. Skal vi gidde å bruke så mye tid på dette siden det er totalt unyttig det som står der? 4. Er det flere som kommer til å gjøre slik som meg, nemlig å droppe hele FB? KJØR DEBATT!!!! Anonymkode: d8ed2...4a4 1. Jeg kan bli lei iblant,det skal jeg ikke legge skjul på. Det jeg imidlertid er blitt flinkere til, er å rett og slett scrolle forbi. Ikke automatisk trykke "liker"-knappen og blir trist for det andre har eller sammenlikne meg så innmari med andre. Av og til klarer jeg å faktisk glede meg på andre sine vegne, unne andre godt. Noen ganger drømmer jeg meg bort i andre sine ting. Skaper en slags distanse og minner meg selv på at de som bare deler "det perfekte" også har et liv utenom og sine ting å stri med. 2. Heldigvis har jeg både Fb-venner som deler triste, glade, morsomme, provoserende og tankevekkende deler av livet sitt, tanker de har, artikler, bilder.. Noen velger å dele sorgprosessen sin, tyngre dager og vonde tanker. Det gir meg innsikt og jeg blir sittende å beundre dem som er så åpne. Heller enn å rakke ned på meg selv for at jeg ikke er det samme. (Kun en ytterst sjelden gang.) Så lenge jeg selv er bevisst på å logge av når det å være på Facebook er noe som ikke gjør meg noe godt, så tenker jeg at det er fornuftig bruk av tid. På julaften, 17. mai og den typen dager unngår jeg for det meste Facebook. 3. Tja, jeg er ikke helt enig i at det er totalt unyttig det som står der. Jeg tenker at det avhenger jo også om hva man selv oppsøker, blokkerer, bruker tid på.. Det å se en søt liten video kan muntre meg opp på en dårlig dag. Å lese nyheter fra en annen del av verden hvor mennesker hadde gjort hva som helst for å ha mitt liv, det kan gi meg perspektiv. Å følge mennesker jeg synes er interessante og positive kan gi meg glede. Å holde kontakt med venner og familie, det gir meg også gode ting. Facebook som tidsfordriv i stedet for å f.eks lese ukeblad kan også være deilig. Alt trenger ikke være nyttig hele tiden heller. Men så kan det altså komme noen slike gullkorn eller gode bilder som gir dagen et løft. Så jeg tenker at vi gjerne opplever Facebook forskjellig? Og det er helt ok 4. Jeg kommer nok ikke til å droppe hele FB, men jeg kommer til å fortsette å begrense bruken av tjenesten og så godt det lar seg gjøre ha et bevisst forhold til hva bruken gjør med meg.
lillsunshine Skrevet 15. mars 2016 #14 Skrevet 15. mars 2016 Jeg tenker at du bryr deg for mye og vektlegger for mye det andre legger ut. Enten har vi helt ulike venner, eller så er det bare det at du tolker for mye "selvdigging" inn i det andre legger ut. En kan rett og slett begynne å lure på om du er såpass selvdestruktiv at du ikke unner andres suksees og rett og slett blir sjalu når en egentlig bør være glad på andres vegner. Jeg synest ikke det er for mye av dette i min Facebookfeed nei. Generelt er det faktisk skremmende lite skryt, jeg føler heller at folk er redd for å virke skrytete, fordi de nettopp blir stemplet som det. Dette gjør til at jeg faktisk tenker veldig over hva jeg legger ut i fare for å virke for "selvgod". Som regel oppfatter jeg den skryten som blir lagt ut som velbegrunnet. Har noen oppnådd noe så synest jeg det er helt på sin plass å skryte om det. Min terskel for å gjøre det er veldig høy. Men jeg tenker at når jeg er ferdig med mastergraden min så er det helt på sin plass at jeg skal få skryte av det til mine venner uten at det skal bli oppfattet som selvgodt. Jeg tenker at alle har et eget ansvar for å styre sin tidsbruk på Facebook. Jeg føler sjeldent jeg kaster bort mye tid der. Jeg er ikke så opptatt av å følge så godt med på nyhetsstrømmen, jeg gjør det heller om jeg kjeder meg eller trenger litt distraksjon før jeg skal til med noe annet. Jeg bruker det snarere som distraksjon for å samle energi i hverdagen, snarere enn at tidssluk som tapper meg for energi. Kanskje fordi jeg ikke irriterer meg over og legger så mye i hva som blir lagt ut, noe jeg får følelsen av at du gjør. Jeg synest det er opp til alle hvordan de velger å bruke tiden sin og jeg tenker det er like mye alles ansvar å klare å bry seg litt mindre om hva andre gjør og ikke gjør og hva agendaen bak det er på sosiale medier. Det er særlig det siste året jeg har fått et veldig avslappet forhold til Facebook. Det tror jeg rett og slett kommer av masteroppgaveskrivingen, der jeg har blitt veldig bevisst på hva jeg orker å bruke energi på og ikke i hverdagen. Facebook er relativ uviktig i denne sammenhengen, derfor tillegger jeg det ikke så mye heller. Nei, jeg har ikke tenkt å slutte å bruke Facebook, for det plager meg ikke. Heller bruker jeg det smart og nyttig. Til å følge med på bursdager, få greie på ting som skjer og for å holde kontakt med venner. Det går både fortere å skrive der og det er gratis. 1
caskerette Skrevet 15. mars 2016 #15 Skrevet 15. mars 2016 Heller perfekte liv enn det som kommer frem i oversharings-tråden. Heldigvis har jeg ikke overvekt av hverken den ene eller andre vennetypen.
Wenda Skrevet 15. mars 2016 #16 Skrevet 15. mars 2016 MITT SPRØSMÅL TIL DERE HER INNE ER: 1. Blier du aldri lei av alt dette "tullet" som folk på FB stadig legger ut om seg selv? Egentlig ikke. Hva skal man legge ut på Facebooksiden om det ikke omhandler en selv? Det er jo liksom litt av greia, er det ikke? Jeg gleder meg over andres lykke istedenfor å sitte og bruke så innmari mye negativ energi på å irritere seg 2. Dersom du skal vær ærlig, mener du det er fornuftig bruk av tid å sitte å lese så mye hvor perfekt alle andre er? Fornuftig er det nok ikke å bruke mye tid på Facebook, men hvorfor skal vi alltid være så innmari fornuftige? 3. Skal vi gidde å bruke så mye tid på dette siden det er totalt unyttig det som står der? Det er noe du får avgjøre om du vil. Jeg kommer nok til å fortsette å bruke Facebook iallefall siden jeg syns det er koselig å følge med på venner og familie som bor rundtomkring i hele verden 4. Er det flere som kommer til å gjøre slik som meg, nemlig å droppe hele FB? Som sagt over... 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #17 Skrevet 15. mars 2016 Dette er TS igjen: Nei, det er ikke noe galt med meg, men jeg må få lov til å spørre spørsmål om hvorfor og hva som gjør oss så opptatt av å følge med på hva alle gjør til en hvær tid. Det som forunder meg er at det er så mange som bruker tiden på arbeid og ikke minst på kveldstid bare for å være nysjerrig på hva som skjer med kjentfolk og hvilke vellykket liv de har. Det som også forunder meg er at ALLE skal hvite noe om ALLE hele tiden. Kort sagt en skal MÅ fortelle at en har kjøpt seg ny bil, eller en må vise hvor pene føttene er blitt etter å ha fått rød lakk på de. Sånt ser jeg ikke hensikten med. Jeg kjenner noen som giftet seg i all hemmlighet for de ville ikke ha oppmerksomhet rundt bryllupet, men det som skjedde var det ble ramaskrik og et realt rabalder på FB-sidene til de som giftet seg om hvorfor de ikke kunne fortelle omverden om dette. Folk forstår tydeligvis ikke at noen vil ha fred og ikke fortelle alt som skjer privat. Har dere tenkt noe over dette? Kjører debatten videre. Anonymkode: d8ed2...4a4
Gjest Ennasus Skrevet 15. mars 2016 #18 Skrevet 15. mars 2016 Nesten ingen av mine facebook-venner skryter noe særlig, og jeg syntes det er så kjedelig for jeg liker så godt å snoke
lillsunshine Skrevet 15. mars 2016 #19 Skrevet 15. mars 2016 (endret) 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er TS igjen: Nei, det er ikke noe galt med meg, men jeg må få lov til å spørre spørsmål om hvorfor og hva som gjør oss så opptatt av å følge med på hva alle gjør til en hvær tid. Det som forunder meg er at det er så mange som bruker tiden på arbeid og ikke minst på kveldstid bare for å være nysjerrig på hva som skjer med kjentfolk og hvilke vellykket liv de har. Det som også forunder meg er at ALLE skal hvite noe om ALLE hele tiden. Kort sagt en skal MÅ fortelle at en har kjøpt seg ny bil, eller en må vise hvor pene føttene er blitt etter å ha fått rød lakk på de. Sånt ser jeg ikke hensikten med. Jeg kjenner noen som giftet seg i all hemmlighet for de ville ikke ha oppmerksomhet rundt bryllupet, men det som skjedde var det ble ramaskrik og et realt rabalder på FB-sidene til de som giftet seg om hvorfor de ikke kunne fortelle omverden om dette. Folk forstår tydeligvis ikke at noen vil ha fred og ikke fortelle alt som skjer privat. Har dere tenkt noe over dette? Kjører debatten videre. Anonymkode: d8ed2...4a4 Jeg tenker at du må få deg en ny omgangskrets, for dette er ikke normalt å dele i min omgangskrets eller lage ramaskrik av. Takk og lov. Når det er sagt så ser jeg ikke nødvendigvis på å dele at en har kjøpt bil som direkte uinteressant. Mamma kjøpte seg ny bil for noen mnd siden og la ut bilde av bilen på Facebook. Dette synest jeg ikke var noe spesielt ille med, men det hører litt med i konteksten at den gamle bilen var rundt 20 år gammel og dette vet de fleste av vennene hennes. Da var det stas å få se at hun endelig hadde byttet ut bilen sin. Det kan være at noen oppfattet dette som ekstremt uinteressant, men det som teller er at det faktisk var andre som har glede av det som ble delt. En må også tenke på at selv om en ikke har glede av det enkelte venner deler, så kan det være andre venner som faktisk har det. Det står det også litt respekt av, for du har også de som hardt prøver å kun fremstille seg på en måte som de tror flest mulig kan like, bare for å få likes og da fremstiller man seg selv ganske så falsk egentlig. Selvfølgelig ikke spesielt interessant at en milliardær har kjøpt seg en ny splitter ny Tesla og legger det ut kun for å vise at han er pengesterk, men samtidig hadde jeg ikke brydd meg så mye om det heller, selv om det er veldig usannsynlig at noe sånt skulle dukke opp i min Facebookfeed. Endret 15. mars 2016 av lillsunshine
Tibbie Skrevet 15. mars 2016 #20 Skrevet 15. mars 2016 Nei, jeg kommer ikke til å droppe Facebook Det er en viktig ting av hverdagen, og jeg bruker det til å holde meg oppdatert på hva som skjer. Det er også svært viktig i forhold til jobb. Jeg har nok ikke like mange selvskrytere på FB som du har i vennelista di. De var ekstrem for noen år siden, men det har dabbet av. Nå er det bare visse mannfolk igjen som skryter av trening og hvor mye de "kan" om et tema, ellers er det labert. Kanskje en eller annen person som viser frem det de har strikket, men DET mener jeg er lov
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå