Gå til innhold

Oppkast - hvor lenge er man smittsom?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble syk søndag med oppkast og diaré (sorry hvis det er mye informasjon). Var hjemme fra jobb mandag og kastet opp flere ganger. Fikk i meg litt eplejuice, vann og ritz-kjeks. Har også vært hjemme i dag. Fremdeles i dårlig form (sikkert fordi jeg ikke har fått i meg næring), men har ikke kastet opp.

Det er flere på jobb som har vært syke siste ukene og som nok har kommet for tidlig tilbake på jobb, slik at også flere har blitt smittet. 

Hvis jeg ikke kaster opp mer nå: bør jeg bli hjemme i morgen også, eller er jeg smittefri etter en dag uten oppkast? Ønsker ikke smitte flere, men samtidig ikke være lenger borte enn nødvendig. Jeg har ikke en jobb jeg kan gjøre hjemmefra.

takk for hjelp.

Anonymkode: 5403d...04f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på eldrehjem samt hjemmetjenesten, og vi har karantenetid på 48 timer etter siste symptom. 

Anonymkode: d1622...7b1

AnonymBruker
Skrevet

Vanlig karantenetid er vel 48 timer etter at man er symtomfri. Dette er regelen for barn i barnehager, og for de som jobber med næringsmidler. 

Anonymkode: 7cd70...68c

Skrevet

Som de andre sier; 48 timer karantene. 

Det som er irriterende er at foreldre med spysjuke unger fortsatt går på jobb. Idioter.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, peppermyntete skrev:

Som de andre sier; 48 timer karantene. 

Det som er irriterende er at foreldre med spysjuke unger fortsatt går på jobb. Idioter.

Du mener foreldre som har barn med omgangssyke skal holde seg hjemme fra jobb fordi de kan være smittet uten å ennå ha blitt syke?

Anonymkode: 6272c...138

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du mener foreldre som har barn med omgangssyke skal holde seg hjemme fra jobb fordi de kan være smittet uten å ennå ha blitt syke?

Anonymkode: 6272c...138

Jepp :) Spyr alle ungene og partner så er det ikke lenge før hele jobben til den som var "frisk" spyr også etter min erfaring.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, peppermyntete skrev:

Jepp :) Spyr alle ungene og partner så er det ikke lenge før hele jobben til den som var "frisk" spyr også etter min erfaring.

Enig-

Anonymkode: 223e5...783

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

hodet fungerer ikke helt, men jeg tror jeg kastet opp sist rundt kl 21 i går kveld, så da holder jeg meg hjemme i morgen også.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble syk søndag med oppkast og diaré (sorry hvis det er mye informasjon). Var hjemme fra jobb mandag og kastet opp flere ganger. Fikk i meg litt eplejuice, vann og ritz-kjeks. Har også vært hjemme i dag. Fremdeles i dårlig form (sikkert fordi jeg ikke har fått i meg næring), men har ikke kastet opp.

Det er flere på jobb som har vært syke siste ukene og som nok har kommet for tidlig tilbake på jobb, slik at også flere har blitt smittet. 

Hvis jeg ikke kaster opp mer nå: bør jeg bli hjemme i morgen også, eller er jeg smittefri etter en dag uten oppkast? Ønsker ikke smitte flere, men samtidig ikke være lenger borte enn nødvendig. Jeg har ikke en jobb jeg kan gjøre hjemmefra.

takk for hjelp.

Jeg hadde blitt hjemme resten uken-for å være hundre prosent sikkert på at jeg ikke smittet noen.

Det er kun en dag extra med de 48 timene.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, peppermyntete skrev:

Menneh.... Kan jo ikke ringe arbeidsgiver og si at ungen min er smittet med omgangssyke så derfor kommer jeg ikke på jobb?!..... Når en ikke har noen symptomer selv?

har hatt barn i 10 år og aldri selv blitt smittet når de har vært syke, såda hadde jeg hatt mange "fri" dager på disse årene.... 

Anonymkode: a86c7...8a2

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

hodet fungerer ikke helt, men jeg tror jeg kastet opp sist rundt kl 21 i går kveld, så da holder jeg meg hjemme i morgen også.

TS

Hold deg hjemme lengre enn kun imorgen-greit at du ikke vil gå glipp av så mye jobb-men ved å dukke opp for tidlig bidrar du jo til mer fravær.

Du skriver jo selv at folk dukker opp for tidlig og smitter hele arbeidsplassen.for å få bukt på det,må man see the big pictureog være ansvarlig og blir hjemme.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hold deg hjemme lengre enn kun imorgen-greit at du ikke vil gå glipp av så mye jobb-men ved å dukke opp for tidlig bidrar du jo til mer fravær.

Du skriver jo selv at folk dukker opp for tidlig og smitter hele arbeidsplassen.for å få bukt på det,må man see the big pictureog være ansvarlig og blir hjemme.

Absolutt!

hodet fungerer ikke nå som sagt men jeg regnet meg frem til 48 timer etter mandags kveld, og at det da var ok å gå på jobb torsdag? Blir det feil?

TS

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menneh.... Kan jo ikke ringe arbeidsgiver og si at ungen min er smittet med omgangssyke så derfor kommer jeg ikke på jobb?!..... Når en ikke har noen symptomer selv?

har hatt barn i 10 år og aldri selv blitt smittet når de har vært syke, såda hadde jeg hatt mange "fri" dager på disse årene.... 

Anonymkode: a86c7...8a2

Nei, men vet du hvor mange andre du kan ha smittet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt!

hodet fungerer ikke nå som sagt men jeg regnet meg frem til 48 timer etter mandags kveld, og at det da var ok å gå på jobb torsdag? Blir det feil?

TS

Jeg tenker fredag,men jeg hadde for sikkerhetskyld tatt meg fri den dagen også.

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt!

TS

Var siste symptom mandag kveld, ville jeg gått på jobb på torsdag og fredag. 48 timer blir da onsdag kveld = klar for jobb torsdag morgen.

Anonymkode: 98c81...f36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...