Gå til innhold

Døpes eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi vet enda ikke om vi skal døpe babyen vår og han er i alderen hvor det begynner å bli litt sent (er kanskje aldri for sent men....).

Vi er ikke veldig kristne. Vi er begge konfirmert og feirer jul. Det er vel det. Så om vi døper er det ikke pga. at vi er superkristne. Tenker derfor det er "feil" å gjøre det i kirken? Man lover vel til presten at han skal bli oppdratt i kristen tro osv? Hva menes egentlig med det? Er det at man skal i kirken hver søndag, lese bibelen, be bordbønn ved måltider osv? Eller holder det at vi feirer jul, og setter ut ett par påskekyllinger ved påske og snakker litt om kristendommen? For om det er sistnevnte er det mye lettere å døpe han i kirken... 

Blir det ikke i kirken blir det ingenting( det er vi enige om). Det vi tenker på som gjør at vi vurderer å døpe er når babyen selv blir i konfirmant alder at han kan få velge selv. Han kan jo i grunn det uansett om han er døpt eller ikke, men å stå foran kirken og bli døpt i den alderen er ikke særlig kult (for de fleste).

Men er det feil å døpe pga. han kanskje har lyst til å konfirmeres kirkelig? 

Anonymkode: ca81a...01f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes man skal døpe barna i kirken dersom man selv er det, viser det seg at de ikke vil være medlem av statskirken så kan de melde seg selv ut når de er voksne nok. Vet om flere som har vært irriterte på at de ikke er døpt og må døpe seg før konfirmasjon.

Anonymkode: f00e1...cda

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med superkristen? Jeg hadde blitt støtt om noen kalte meg superkristen, men selvsagt skal ungen døpes

Anonymkode: 22a34...1f4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig ikke!

Anonymkode: ba4e3...177

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anser det fortsatt som et overgrep at mine foreldre døpte meg og tvangsinnmeldte meg i en religiøs sekt før jeg var gammel nok til å ta mine egne valg. Hvis du respekterer barna dine døper du dem ikke!

Anonymkode: f89ea...16c

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes man skal døpe barna i kirken dersom man selv er det, viser det seg at de ikke vil være medlem av statskirken så kan de melde seg selv ut når de er voksne nok. Vet om flere som har vært irriterte på at de ikke er døpt og må døpe seg før konfirmasjon.

Jeg vet av mange som er irritert over å ha blitt meldt inn i en religion mot sin vilje

Anonymkode: f89ea...16c

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Det er en fint tradisjon hvor man samler venner og familie , jeg er døpt og konfimert,men ikke kristen eller religiøst i det hele tatt-det gjelder familien og venner og.

er også meldem av startkirken,og kommer til å gifte meg kirken.

Anonymkode: b9d19...bd0

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker dere må ta stilling til om dere ønsker at barnet deres skal være medlem av en institusjon som Den norske kirke er, ikke om det blir styr å døpe seg før en eventuell konfirmasjon. 

For meg representerer Den norske kirke et organ med et menneskesyn jeg ikke ønsker å melde mine barn inn i. Det gjelder særlig holdninger mot homofile, kvinnesyn og andre prinsipielle tema om likeverd og rettferdighet. 

Nå er ikke jeg kristen, men hadde jeg vært det, hadde jeg fortsatt meldt meg ut. Den norske kirke som organisasjon strider imot grunnleggende verdier som jeg setter høyt. Jeg vil lære barna mine om rettferdighet og likeverd. Det kan ikke kirken gjøre så lenge enkelte marginalisert grupper devalueres. Barna mine må gjerne tro på en barmhjertig og god Gud/skaper, men hvis de fordømmer homofile eller ikke ser verdien av likestilling, så blir det månelyst i heimen. 

Så nei. Ingen dåp her i gården. 

• Liker 17
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en fint tradisjon hvor man samler venner og familie , jeg er døpt og konfimert,men ikke kristen eller religiøst i det hele tatt-det gjelder familien og venner og.

er også meldem av startkirken,og kommer til å gifte meg kirken.

Anonymkode: b9d19...bd0

Det går da helt fint an å ha et selskap uten den traurige kirke-delen. Navnefest uten middelaldersk mumbo jumbo er mye hyggeligere!

• Liker 10
Skrevet

Ikke. Selvsagt.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Sett opp en for / imot liste for hvorfor dere evt skal / ikke skal - se hvem som er enklest og lengst og diskuter hvert punkt.

Personlig døpte jeg mine barn fordi jeg ser på de verdiene og tradisjonene tilknytningen til kirken er for meg som store samtidig som jeg både har min "barnetro" og min mening om hva troende er. Jeg går i kirken til høytider og ønsket gi barna mine den samme oppveksten med søndagsskole, tilhørighet og læren om bibelen slik at de selv kan velge ved neste veikryss som er konfirmasjon om de ønsker det eller ikke og vært helt klar på at det er deres valg og helt greit for meg uansett hva de velger.

Jeg er døpt, konfirmert og gift og jeg ønsker begraves i kirken hvis det er ting som teller..

Endret av Carrot
  • Liker 2
Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

For meg framstår det som totalt uforståelig at mer eller mindre ikke-troende foreldre vil melde inn et barn i et trossamfunn med den begrunnelse at
1. «kanskje barnet synes det er greit når det blir eldre» og
2. «barnet kan jo bare melde seg ut hvis det ikke vil være medlem» og
3. «Det er jo så kjipt å la seg døpe når man er 15 hvis man vil konfirmere seg» 

Vel, hvis det virkelig er viktig å konfirmere seg, så bør man jammen være moden nok til å la seg døpe, etter min mening. Dessuten er det jo ikke slik at man som 15-åring må bæres skrikende fram til døpefonten av en fadder, mens man er kledd i en aaaalt for lang, hvit blondekjole og en slags hettelue, som en av fadderne har fått «æren» av å ta av, midt under en vanlig søndagsgudstjeneste ;) Mange lar seg døpe i en privat/lukket seremoni. 

Å døpe for tradisjonens del, synes jeg også er helt på trynet. Hvilken verdi har en tradisjon når man ikke har noe forhold til meningen med tradisjonen? 

Endret av Margit Spat
AnonymBruker
Skrevet

Vi valgte å døpe på grunn av tradisjon. For oss også, var det uaktuelt med en humanetisk feiring. Vi er jo kulturelt kristne, feirer jul og påske og vi er begge medlemmer i statskirken, så det var det riktige valget for oss. Superkoselig var det også, vi angrer ikke...

Anonymkode: 54872...178

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Prinsipielt ville jeg ikke døpt et barn som er for ungt til å ta et standpunkt. Kan forstå at det gjøres i beste mening hvis foreldrene er sterkt troende selv, men hvis det ikke er viktig for dere så ser jeg ikke poenget.

Dere vet jo ikke hvordan barnet deres vil føle om dåp før en del år frem i tid uansett og da klinger argumentet "vi lar deg velge selv" mye bedre i mine ører enn "du kan jo bare melde deg ut igjen".

Jeg er selv ikke døpt - til tross for at dåp var mye mer vanlig da jeg var ung enn nå -  og det har aldri vært noe problem. Tvert om har jeg alltid vært stolt over at mine foreldre lot meg velge selv.

Anonymkode: a6256...f46

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Evt heller la dem melde seg INN når de er voksne nok til det.

Anonymkode: 80874...32a

• Liker 16
Skrevet

Som ikkekristen sønn av kristne foreldre har jeg ikke helt tilgitt dem for at de døpte meg. For de fleste er det sikkert ubetydelig, men for meg blir det like feil å melde inn et barn i et trossamfunn som det ville vært å melde det inn i et politisk parti.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prinsipielt ville jeg ikke døpt et barn som er for ungt til å ta et standpunkt. Kan forstå at det gjøres i beste mening hvis foreldrene er sterkt troende selv, men hvis det ikke er viktig for dere så ser jeg ikke poenget.

Dere vet jo ikke hvordan barnet deres vil føle om dåp før en del år frem i tid uansett og da klinger argumentet "vi lar deg velge selv" mye bedre i mine ører enn "du kan jo bare melde deg ut igjen".

Jeg er selv ikke døpt - til tross for at dåp var mye mer vanlig da jeg var ung enn nå -  og det har aldri vært noe problem. Tvert om har jeg alltid vært stolt over at mine foreldre lot meg velge selv.

Anonymkode: a6256...f46

Det at man ikke er kristen betyr ikke at dåpen ikke er viktig. For meg er det viktig å ha en god ramme rundt vår feiring av at vi har fått barn. Kirkelig dåp er en slik kulturell ramme. Å bare ha en fest uten innhold ville ikke vært det samme, det ville føltes merkelig tomt...

Anonymkode: 54872...178

• Liker 1
Skrevet

Hvis sønnen deres er kristen når han er 14-15 vil det nok på ingen måte føles flaut å døpe seg. Det vil nok bare føles fint og godt. Jeg syns dåp er et valg personer bør få ta selv når de er gamle nok. 

Kjenner faktisk en som ikke ble døpt av praktiske årsaker, men familien var kristne. Hun døpte seg før konfirmasjonen uten noen fest eller noe. Da var det ikke snakk om at det var flaut hvertfall. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

La ungene bli Pastafarianere i stedet. Like logisk som kristendommen og mye enklere. 

Anonymkode: b5413...585

• Liker 4
Skrevet

Jeg var selv døpt, men siden jeg overhodet ikke er kristen og er i mot løgn og hykleri, valgte jeg å IKKE døpe mitt eget barn. Det er løgn og hykleri og stå der i kirken og LOVE Gud og hvermann at "joda, dette barnet skal vi oppdra i den kristne tro og bla-bla-bla". De aller fleste gjør ikke det de har lovet, men gir en lang beng i hele kirken og troen. Så hvorfor i all verden er det vanlig at man står der og juger uansett, med babyen på armen? Jeg fatter det ikke.

Jeg (og mannen) er altså ikke kristne, men vi har såpass respekt for religionen at vi ikke ville stå der og juge overfor en prest, og love noe jeg ikke akter å holde.Det synes jeg flere bør ha.

Vi har ikke hatt borgerlig dåp eller "navnefest" eller noe sånt tull, som bare er for å håve inn penger og gaver uansett. Sønnen ble heller ikke konfirmert, men han fikk en del penger av oss og besteforeldrene, satt inn på sparekonto, på samme tid da mange i klassen og sånn ble konfirmert.

For et par år siden meldte jeg meg ut av statskirken, like så godt. Hvorfor stå der når jeg ikke er aktiv kristen, og øke medlemstallene deres?

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...