Gå til innhold

Hvilket yrke passer meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært plaget med mye sykdom siden jeg gikk på ungdomsskolen og har endelig fått en diagnose. Jeg har sosial angst og det har ført til en rekke andre fysiske plager som har hindret meg i å klare å fullføre noen utdanning og klare å holde på jobber jeg har hatt. Nå som jeg har fått diagnosen håper jeg på at jeg får hjelp til å takle hverdagen bedre og finne en jobb jeg trives i. Jeg er ung, i 20-årene. Pga. min livssituasjon har jeg ikke mulighet til å studere langt fra hjemmet. Jeg har ikke generell studiekompetanse. Ikke noe skolelys, men er logisk tenkende og elsker å grave ned i interessante tema og lære alt om det jeg synes er spennende (samboeren min kaller meg for et vandrende leksikon, jeg kan svært mye om litt og litt om mye). Gikk ut av ungdomsskolen med 6'ere i alle språklige fag, samt kunst og håndverk.

Jeg tenker nå veldig mye på hva jeg vil gjøre, jeg vil så gjerne komme meg ut i jobb når jeg er klar for det! Men det står helt stille ang. hvilket yrke jeg vil satse på. Jeg har hatt flere forskjellige jobber, og jeg trivdes ikke i stor kjede med mye stress og ansvar (butikkjede, uten å si noe mer om det). Jeg har jobbet med barn, og det likte jeg veldig godt. Siden jeg har sosial angst foretrekker jeg en jobb hvor jeg har mulighet til å trekke meg litt tilbake og være for meg selv, men jeg kan godt ha kolleger. Det jeg ikke liker er å alltid ha kolleger "hengende" over meg.

Jeg liker veldig godt å sitte på PC. Jeg har veldig god sans for design og er flink til å skrive og tegne. Jeg liker som sagt å jobbe med barn, spesielt barn med særskilte behov. Jeg elsker å kunne hjelpe andre mennesker! Jeg er veldig interessert i kroppen og naturen, veldig glad i dyr. Har jobbet med dyr tidligere og det var en av de beste periodene i livet mitt. Slik jeg ser det har jeg egentlig veldig mange ressurser, jeg er flink til mye (design, musikk, tegning, skriving og evnen til å få andre til å føle seg bra). Jeg aner bare ikke hva jeg vil jobbe med.

Jeg har selv tenkt litt på hudpleier. Der kan jeg hjelpe andre, lære mye interessant, gi kunnskap videre og jobbe under rolige, behagelige omgivelser. Men vil gjerne høre om andre har flere forslag. Er det noen hudpleiere der ute som kan fortelle litt om jobben sin, og ikke minst om utdanning?

Hilsen meg :) 

Anonymkode: a8683...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første jeg tenkte var vel å jobbe innenfor IT eller IKT. Arbeidsmarkedet har økt utrolig mye innenfor IT og IKT så de er svært ettertraktet. Du trenger heller ikke mye skole for å jobbe innenfor det. 

Service og samferdsel > IKT > Lærling 2 år og få fagbrev > Jobb 

Annet jeg tenkte som kanskje passet deg siden du har sansen for å både design og kunst og håndverk er vel interiørdesigner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Fridusen skrev:

Det første jeg tenkte var vel å jobbe innenfor IT eller IKT. Arbeidsmarkedet har økt utrolig mye innenfor IT og IKT så de er svært ettertraktet. Du trenger heller ikke mye skole for å jobbe innenfor det. 

Service og samferdsel > IKT > Lærling 2 år og få fagbrev > Jobb 

Annet jeg tenkte som kanskje passet deg siden du har sansen for å både design og kunst og håndverk er vel interiørdesigner. 

IT/IKT blir for datateknisk. Der er jeg ikke så interessert. Men mulig det ikke er så ille som jeg tror? Takk for tips :)

Interiørdesigner hadde vært drømmen! Men igjen, alt ansvaret skremmer meg. Jeg skal undersøke nærmere ang. utdanning og hvordan det er å finne seg jobb. :)  - TS

Anonymkode: a8683...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv har fått jobb innenfor kontor. Hadde det vært noe? :) Men ja, du får sjekke litt rundt :) Har selv en venninne med sosial angst som ikke helt vet hva hun vil drive på med. Men hun har fullført på media og vurderer å jobbe innenfor film eller bli fotograf. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...