Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg er gravid for første gang. Fra jeg var 15-16 år gammel, egentlig siden jeg begynte å ha sex var jeg veldig nøye med prevensjon fordi jeg var mildt sagt livredd for graviditet og fødsel. Å ha drømmer om at jeg var høygravid var det største marerittet jeg kunne fått. 

Idag, er jeg en kvinne i slutten av 20 årene, gift og selvfølelgelig ønsker vi oss barn. Det med fødselsangst har vært stort problem. Jeg var inne til lege og snakket med han ang dette, der og da klarte han å overbevise meg om at det er ikke farlig å føde. Men jeg skal livekel til samtaler med flere, fordi angsten demper gleden over graviditeten. Og da er jeg spesielt redd for fostervannemboli. Fordi dødeligheten er svært høy. Vet at det er skjeldent, men det hjelper ikke meg å vite at det finns likevel. Jeg kan være en av de 0,02 % som faktisk får det. Og jeg har lest at det er 5 kvinner som får fostervannsemboli per år i Norge og det er 5 kvinner for mye det. Jeg er livredd. Og vurderer faktisk abort. 

Anonymkode: 16fe6...339

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fint du går til samtale, fordi dette er irrasjonell frykt. Tenk bare på alle andre farer som er 100 ganger så hyppig, feks å kjøre bil! Du bor i verdens beste land for mødrehelse, fortsett og gå i samtale med noen som kan problemstillingen din:)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, dr.Zhivago skrev:

Fint du går til samtale, fordi dette er irrasjonell frykt. Tenk bare på alle andre farer som er 100 ganger så hyppig, feks å kjøre bil! Du bor i verdens beste land for mødrehelse, fortsett og gå i samtale med noen som kan problemstillingen din:)

Enig!

Anonymkode: 11517...04b

Skrevet

Ts her. Ja det er farlig å kjøre bil. Men man gjør det hver dag så man er vant til det. Fødsler er ikke noe man er vandt til, og spesielt ikke første gangen. Vet ikke hvordan jeg skal klare å bli kvitt dette. Føler ikke at det hjelper med å gå til samtaler heller. Har vel ingen valg da? Er fanget i dette i 9 måneder jeg nå. Blir gal av mindre.

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hørt om fostervannsemboli, måtte google det. Kan konkludere om at jeg aldri har hørt om noen som har fått dette, er jo veldig sjeldent. Er andre komplikasjoner som er mer vanlig, hva er årsaken til at du frykter akkurat fostervannsemboli så mye? Synes at det er fint at du får hjelp for denne angsten, jeg vil tro at du muligens kan være en kanditat for planlagt keisersnitt med tanke på fødselsangsten. 

Anonymkode: 43daa...0f4

AnonymBruker
Skrevet

Det er så irrasjonelt... og du vil drepe barnet ditt pga angst? Du skulle kanskje vurdert om du er i stand til å få barn når du, siden du var 15 år gammel, har hatt ekstrem angst for graviditet og fødsel. 

Hvorfor vil du ha barn, da? Jeg kan GARANTERE DEG at du får en milliard flere bekymringer når barnet er født. Det er 110% sikkert. Du må bare lære deg å ikke ha angst, rett og slett.

Målet ditt nå må være å, på kort tid, klare og takle angsten. Du har ikke noe valg. 

Anonymkode: 88d56...03f

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri hørt om fostervannsemboli, måtte google det. Kan konkludere om at jeg aldri har hørt om noen som har fått dette, er jo veldig sjeldent. Er andre komplikasjoner som er mer vanlig, hva er årsaken til at du frykter akkurat fostervannsemboli så mye? Synes at det er fint at du får hjelp for denne angsten, jeg vil tro at du muligens kan være en kanditat for planlagt keisersnitt med tanke på fødselsangsten. 

Anonymkode: 43daa...0f4

Jeg er redd for å dø under fødselen. Og fostervannsemboli går ut på at dødeligheten er svært høy, altså du får blodpropper i hele kroppen og man dør ganske kjapt. Derfor er det den komplikasjonen er eg mest redd for. Men selvfølelgelig andre også, som å miste masse blod osv. Så jeg vet ikke, er helt håpløst dette her egentlig. Håper på en bedre dag i morgen. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så irrasjonelt... og du vil drepe barnet ditt pga angst? Du skulle kanskje vurdert om du er i stand til å få barn når du, siden du var 15 år gammel, har hatt ekstrem angst for graviditet og fødsel. 

Hvorfor vil du ha barn, da? Jeg kan GARANTERE DEG at du får en milliard flere bekymringer når barnet er født. Det er 110% sikkert. Du må bare lære deg å ikke ha angst, rett og slett.

Målet ditt nå må være å, på kort tid, klare og takle angsten. Du har ikke noe valg. 

Anonymkode: 88d56...03f

Er jeg ikke i stand til å få barn sier du siden jeg er redd for fødsel? Skal si deg en ting, det er jammen mange som ikke er i stand til å få barn i dette landet pga andre ting! Og likevel går de gravide en etter en. Jeg kan ikke være den værste fremtidige mor, som er redd for å dø. 

Skrevet

Jeg blir helt sjokkert hvor mange stygge kommentarer folk kommer med til mennesker i en sårbar situasjon. Det er helt utrolig at det går an. Jeg er så skuffet og lei meg idag, på toppet av det hele skriver folk dritt og gjør meg enda mer lei meg, er det rettferdig? Er det slik det skal være ? Jeg kommer aldri til å anbefale dette forumet til mine venner eller lignende. At folk ikke passer på hva de skriver på Internett. En dag får deres sønn eller datter en slik melding på Internett og datteren deres gjøre kanskje noe dumt pga dette, hvor glad dere hadde blitt da? Folk gir faen. Helt til de selv sitter oppi situasjonen. 

Skrevet

Fostervannsemboli har jeg ikke hørt om engang... tenk litt som dr. Zhivago skriver lengre oppe - det er langt mer sannsynlig at du dør i en bilulykke. Setter du ting i perspektiv på den måten, så kanskje du ser at frykten din er helt irrasjonell.

Når det er sagt - har man skikkelig fødselsangst, så prater man med lege/jordmor om dette. I visse tilfeller kan man få innvilget keisersnitt (hvis det virker som et bedre alternativ...?). Om du hadde fått vite at du skulle ha keisersnitt, hadde du klart å slappe av da?

Skrevet
13 timer siden, Ferny skrev:

Fostervannsemboli har jeg ikke hørt om engang... tenk litt som dr. Zhivago skriver lengre oppe - det er langt mer sannsynlig at du dør i en bilulykke. Setter du ting i perspektiv på den måten, så kanskje du ser at frykten din er helt irrasjonell.

Når det er sagt - har man skikkelig fødselsangst, så prater man med lege/jordmor om dette. I visse tilfeller kan man få innvilget keisersnitt (hvis det virker som et bedre alternativ...?). Om du hadde fått vite at du skulle ha keisersnitt, hadde du klart å slappe av da?

Takk for svar. Ja det er nok større sjanse for at jeg dør i bilulykke eller får kreft. Men ja, jeg aner ikke hvorfor jeg tenker slik, jeg føler meg gal i hodet som går med slike tanker, det er ikke normalt det vet jeg. Lege har fått vite om angsten så jeg bestiller ny time etterhvert når jeg skal på kontroll for å få pratet ut mer. 

Keisersnitt medfører farer det også! Mange komplikasjoner i ettertid, sår som åpner seg, infeksjoner og indre blødninger. Så hvis vi tenker logisk her nå så er det større sjanse for komplikasjoner ved keisersnitt. Så nei, jeg vil ikke se på det som en enkelt alternativ heller. Derfor føler jeg meg fanget i mitt eget graviditet. Men Gud som jeg ønsker dette barnet! Jeg gleder meg jo! Det er stort! Vi har planlagt det og nå er det et frø inni magen min med bankende (forhåpentligvis) hjertet. Jeg må si jeg har et bedre idag enn jeg hadde i går. Jeg forstår at folk her på forumet må begynne å lure på meg, lage masse tråd om en ting. Jeg er vel bare desperat etter hjelp. Og vil ha den med engang kanskje? Er ikke tålmodig nok til å ta tiden til hjelp og gå til samtaler. 

Ts

Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende utsagn.

- Pavilion, mod

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg forstår frykten din veldig godt. Jeg har den selv, og den har fått meg til å tvile på om jeg skal ha en nummer to. Heldigvis visste jeg ikke at det fantes noe sånt som fostervannsemboli med førstemann, for da hadde jeg gått på veggen. Det sies jo at det hadde vært naturlig å frykte andre komplikasjoner mer, ettersom fostervannsemboli er så uhyre sjeldent. Men tingen er at de fleste andre komplikasjonene kan legene gjøre noe med, eller iallefall prøve. Får man fostevannsemboli, så finnes det (nesten) ingen utvei. Det er det som gjør det hele så mye skumlere enn alt annet som kan skje.

Har ingen råd til deg, dessverre. Men jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. En liten trøst kan likevel være at det ser ut til være en økt overvekt av 2.gangsfødende som opplever dette. Så derfor vil det være mindre enn 0.02% sjanse for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...