Gå til innhold

Bachelorskriving!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle godtfolk!

Da sitter jeg her da, og skriver bacheloroppgaven min. Siste innspurt før sommeren og jeg er ferdig med utdanningen min. Noen tips til å gjøre skriveprosessen mer behagelig for meg selv? Noen som har tips til hvordan man skriver en god oppgave? Generelt tips og erfaringer med denne strevsomme skriveprosessen. 

Anonymkode: 9d935...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitter i samme situasjon selv :) kjenner jeg er litt tiltaksløs. Sliter med å komme skikkelig i gang.

Mitt tips så langt er å lage et dokument med en oversikt. Sånn ca hvordan du ser for deg oppgaven sin, delt inn i deler. Gjør det i alle oppgaver jeg skriver, og synes det er veldig greit. Ellers har jeg ikke så mange tips, så håper du får noen gode her som jeg kan stjele :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lureste jeg gjorde mtp. bachelorskrivingen var å sette opp en type tidsplan, som strakte seg helt til innleveringsdatoen. Her skrev jeg ned mål for uken, hva jeg skulle ha ferdig til da og da, intervjuer, transkribering + veiledningstimer. 

Et annet tips er å skrive kildene på riktig måte i teksten med en gang, da sparer man mye tid og det blir enklere å finne tilbake til hvor du har tatt stoffet fra. Like greit å sette opp kildelisten i alfabetisk rekkefølge med en gang også :-) 

Lag korte innledninger til teori, metode og drøfting, hvor du forteller hva leseren kan forvente å lese om videre

begrunn valgene du gjør i oppgaven

 

 

 

Anonymkode: 10ee7...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i alle fall det var lurt å sette opp en disposisjon for oppgaven, tema jeg visste måtte være med og i hvilken rekkefølge. Da har man alltids noe å starte med, for det er ofte noe av det vanskeligste:) Jeg pleier også å fargekode ting; rødt for ting jeg vurderer å fjerne, oransje for ting som bør flyttes men vet ikke hvor enda, gult for ting som må skrives om, blått på alle referanser(slik at jeg lettere kunne sjekke med referanselista) osv.

Jeg lagde også en sånn check-list på om jeg hadde husket forside, navn, topp- og bunntekst, sidetall, osv., siden jeg en gang leverte eksamen uten kandidatnummer :fnise: Ble noe varm i skjorta gitt!

Og husk for gudsskyld å skrive korrekt referanseliste:P Og bruk veiledningstimene!:)

Anonymkode: be3a7...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...