Gjest Frustrert og sint Skrevet 19. oktober 2004 #1 Skrevet 19. oktober 2004 En god venn av meg opplever i å bli "mobbet" av sjefen. Hun jobber i et relativt fritt yrke og har uttrykt faglige synspunkter som sjefen hennes ikke er enig i. Han har ikke adgang til å instruere henne i hvordan hun skal forstå de konkrete faglige problemstillingene, men prøver allikevel å "true" henne til å gjøre som han vil, bl.a. ved å true henne med oppsigelse. Dessuten snakker han stygt om henne bak ryggen hennes til de andre ansatte og prøver å sabotere en rekke av prosjektene hennes ved å fremstille henne i et faglig sett dårlig lys + få sine "tilhengere" til å snakke stygt om henne i faglige sammenhenger. Dette opprører og frustrerer henne naturligvis. Det skal videre sies at hun er en steil dame, som står på for sine egne meninger (og nok kan bli krass til tider), men hun er faglig meget dyktig og har høy personlig integritet. Nå har han begynt å true med oppsigelse dersom han ikke får lov til å kvalitetssikre alt hun holder på med. Inkludert artikler hun skriver i fagtidsskrifter. Dette mener jeg han ikke har noe med, spesielt siden det her er hun som er eksperten, ikke han. Juridisk sett har hun retten på sin side, men hun begynner naturlig nok å bli ganske kjørt av denne situasjonen. Noen som har noen erfaringer, tips eller råd fra lignende situasjoner?
Dawn Skrevet 19. oktober 2004 #2 Skrevet 19. oktober 2004 Hva med å kontakte svartjenesten hos arbeidstilsynet ? Sjefen har ikke lov å gi henne sparken på det grunnlaget der. Så den trusselen synes jeg hun skal gi blanke faen i. Hun har bein i nesa, tydeligvis. Klarer hun å f.eks. ta et oppgjør foran de andre ansatte og sjefen? Eller sende ut en intern mail hvor hun forklarer situasjonen og ber om å ha seg frabedt slik oppførsel? Be om å få det skriftlig at hun blir sagt opp om hun ikke gjør som han sier osv. Samle bevis? Grrr.... jeg blir så provosert av å lese sånt! Mailadressen er slettet, selv om det ikke er hele, jf. KG's regler. Jeg endret innlegget til å inneholde link til Arbeidstilsynet. Orakel - moderator
Gjest Anonymous Skrevet 19. oktober 2004 #3 Skrevet 19. oktober 2004 Det bør vel foreligge skriftlige bekreftelser/bevis som kan dokumentere påstandene.
Gjest Anonymous Skrevet 20. oktober 2004 #4 Skrevet 20. oktober 2004 Har selv vært i en situasjon hvor jeg ble mobbet av min nærmeste sjef. Dessverre så ble det ingen løsning for meg. Min sjef hadde psykopatiske trekk og logikk og sunn fornuft virket ikke i diskusjoner med ham. I tillegg så var det ikke mye å hente fra hverken ledelse eller verneombud. Ikke var jeg organsiert heller. Min eneste løsning til slutt var å komme meg bort. Det første hun bør gjøre er å organisere seg dersom hun ikke er det. Med et fagforbund i ryggen så står hun sterkere. Hun bør skrive ned alle hendelser, små og store, og dokumentere det så godt hun kan. Videre bør hun snakke med vedkommende, verneombud og ledelsen. Be om et møte med vedkommende og diskuter hva som skal til for at ting skal bli bedre slik at hun kan gjøre jobben sin på best mulig måte. Her lønner det seg å ta med noen andre. Dersom hun ikke når fram og det ikke blir en endring, så er det vel to alternativer igjen: skaff advokat (Kampen er tøff. Har sett den på nært hold) eller finn en annen jobb.
Gjest trådstarter Skrevet 20. oktober 2004 #5 Skrevet 20. oktober 2004 Hun har heldigvis fagforeningen i ryggen. Og de backer henne 110 %. Problemet er at hun er redd for at sjefen skal klare å undergrave hennes faglige anerkjennelse. :-( Og sørge for at hun ikke får det opprykket hun venter på. Jeg snakket med henne i dag og tipset henne om at hun bør dokumentere alle forsøk på å "skvise" henne. Noe hun hittil har vært flink til å gjøre. Det viser seg at han også prøver å stille henne i et dårlig lys i forhold til sin ledelse, ved å fremstille henne som vanskelig og en faglig inkompetent person som ikke er villig til å ta imot konstruktiv kritikk. Jeg mener hun burde gå direkte til dem og informere om hans "undergravelsesforsøk". Jeg blir så frustrert på hennes vegne. Jeg oppfatter dette som et tilfelle hvor gubbeveldet står sammen om å knekke en kvinne som ikke vil "spille" på deres premisser. Hun har nok noe skyld i hans reaksjon, da hun fort kan være litt faglig "arrogant". Hvis hun mener hun har rett står hun ganske hardt på sitt, og jeg oppfatter det som om han føler seg litt truet av hennes styrke. Jeg har lest et par av e-postene fra ham til henne og de er preget av å være skrevet av en voksen mann, som oppfører seg som en 5-åring som ikke får viljen sin, og dermed prøver å bruke makten sin for å få henne til å bøye seg. Hadde det vært en mann som hadde opplevd dette, hadde han nok sannynligvis hevet seg over dette "tullet" og klart å latterliggjøre denne sjefens uforholdsmessige kontrollbehov. Dessverre er min venninne litt for snill til å kjempe tilbake med samme våpen...
Gjest Anonymous Skrevet 20. oktober 2004 #6 Skrevet 20. oktober 2004 Er det uenighet om det faglige innhold, eller i hvordan dette blir presentert for andre? Man kan jo godt være faglig dyktig, men det er jo ikke det samme som at måten en gjør det på er riktig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå