AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #1 Skrevet 14. mars 2016 Vi har en dansk svensk gårdshund på snart 10 år som kaster opp mye. Vi snakker alt fra 1-5 ganger i uken og stort sett skummete magesyre. Magen er bråkete og avføringen opp til 7 ganger på én tur. Er dette noe vi bør få sjekket ut? Han er ellers som han alltid er. Full av energi og all over the place. Drikker masse! Anonymkode: 7b42b...7f5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #2 Skrevet 14. mars 2016 Hvor ofte får han mat og hva slags fôr? Jeg ville fått det sjekket ut og eventuelt byttet fôr. Det er ikke normalt for hunder å kaste opp eller gå på do så ofte. Anonymkode: a166d...012
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #3 Skrevet 14. mars 2016 det er ikke vanlig. reis til dyrlegen i første omgang og prøv annet for. jeg hadde en hund som kastet opp magesyre, men vi fikset det ved å gi hyppigere måltider. hun fikk normalt mat om morgenen og ettermiddagen. men når vi ga henne mat 3 ganger om dagen slik at magesekken ikke var tom for lenge så bedret det seg over natta Anonymkode: a0a8f...64a
Leviora Skrevet 14. mars 2016 #4 Skrevet 14. mars 2016 Min hund (også dsg, btw!) kastet opp syre/skum om magen var tom for lenge, eller hvis han hadde en periode med stress. Oppkast kan også være et tegn på innvollsorm. Det vises ikke alltid i avføringen, for å få det bevist må du sende inn avføringsprøve til dyrlegen (de gir heller ikke ut resept på ormekur "sånn i tilfelle"). Anbefaler å ta en tur til dyrlegen uansett! Har den fått annen type fôr i det siste? Byttet til en annen type godbit? Har den vært stresset?
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #5 Skrevet 14. mars 2016 Han får det fôret han stort sett alltid har fått. Hill’s Ideal Balance Canine Mature Adult . Har tilgang til maten hele dagen og han spiser de gangene han vil. Vi fjerner aldri maten. Stresset? Ja, kanskje. Bor små barn i huset som kan være ganske støyete og som elsker å herje med dyret. TS Anonymkode: 7b42b...7f5
Leviora Skrevet 14. mars 2016 #6 Skrevet 14. mars 2016 Min DSG kunne fort bli stresset og det vistes så godt på kroppen hans om han ble det. Ofte kunne han slutte å spise, og fordøyelsen endret seg med en gang. Stresset kom rett og slett av for dårlig mosjon, gårdshunder har et lass med energi! Siden du har barn som liker å herje med ham anbefaler jeg deg å studere kroppsspråket hans og se om han gir dempende signaler, det er tegn på at barna må la han være i fred (gjesping, slikker seg ofte rundt munnen, vrir hodet vekk, prøver å gå unna). Begynner han å pese og herje vilt med dem selv er det heller ikke særlig sunt. En alt for oppspilt hund eller om den ikke får være i fred når den ber om det kan fort bli farlig, selv hvor ufarlig den i utgangspunktet er. Bare forsikrer meg!
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #7 Skrevet 14. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Han får det fôret han stort sett alltid har fått. Hill’s Ideal Balance Canine Mature Adult . Har tilgang til maten hele dagen og han spiser de gangene han vil. Vi fjerner aldri maten. Stresset? Ja, kanskje. Bor små barn i huset som kan være ganske støyete og som elsker å herje med dyret. TS Anonymkode: 7b42b...7f5 kanskje du skal lære de å ikke herje med dyret? Anonymkode: a0a8f...64a
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #8 Skrevet 14. mars 2016 1 time siden, Ugunstig skrev: Min DSG kunne fort bli stresset og det vistes så godt på kroppen hans om han ble det. Ofte kunne han slutte å spise, og fordøyelsen endret seg med en gang. Stresset kom rett og slett av for dårlig mosjon, gårdshunder har et lass med energi! Siden du har barn som liker å herje med ham anbefaler jeg deg å studere kroppsspråket hans og se om han gir dempende signaler, det er tegn på at barna må la han være i fred (gjesping, slikker seg ofte rundt munnen, vrir hodet vekk, prøver å gå unna). Begynner han å pese og herje vilt med dem selv er det heller ikke særlig sunt. En alt for oppspilt hund eller om den ikke får være i fred når den ber om det kan fort bli farlig, selv hvor ufarlig den i utgangspunktet er. Bare forsikrer meg! Eller herjer som type "tar tak i labbene hans når han ligger på sofaen (som han trekker til seg), holder han i ørene mens han er på sofaen eller i sengen sin". Barna kan ikke gå, så de herjer ikke med han på andre måter. Vi lurer på om vi skal ta han... Både pga han tydeligvis sliter med helsen og fordi han èn gang han klort minstemann i ansiktet. Akkurat det siste der er uakseptabelt. Kan ikke si at jeg har lagt merke til noen spesielle andre signaler enn at han trekker til seg labbene om han syns det er nok. Han elsker å være ute og er da over alt, men han er usedvanlig slapp ellers. Kan ligge på sofaen eller i sengen sin hele dagen og bare sove. Fiser stinkbomber også... 1 time siden, AnonymBruker skrev: kanskje du skal lære de å ikke herje med dyret? Anonymkode: a0a8f...64a Eller herjer som type "tar tak i labbene hans når han ligger på sofaen (som han trekker til seg), holder han i ørene mens han er på sofaen eller i sengen sin". Barna kan ikke gå, så de herjer ikke med han på andre måter. Går hunden, klarer ikke barna å følge etter, så ting skjer på hundens premisser. Anonymkode: 7b42b...7f5
Jerry Lee Skrevet 14. mars 2016 #9 Skrevet 14. mars 2016 Feilforing, for ofte/for sjelden fôring, stress, angst, usikkerhet. Har noe på en eller annen måte "rota til" dens vaner? Andre symptomer på fysiske ubehageligheter? Det er så uendelig mye det kan skyldes, dessverre. Håper dere finner ut av det.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #10 Skrevet 14. mars 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Eller herjer som type "tar tak i labbene hans når han ligger på sofaen (som han trekker til seg), holder han i ørene mens han er på sofaen eller i sengen sin". Barna kan ikke gå, så de herjer ikke med han på andre måter. Vi lurer på om vi skal ta han... Både pga han tydeligvis sliter med helsen og fordi han èn gang han klort minstemann i ansiktet. Akkurat det siste der er uakseptabelt. Kan ikke si at jeg har lagt merke til noen spesielle andre signaler enn at han trekker til seg labbene om han syns det er nok. Han elsker å være ute og er da over alt, men han er usedvanlig slapp ellers. Kan ligge på sofaen eller i sengen sin hele dagen og bare sove. Fiser stinkbomber også... Eller herjer som type "tar tak i labbene hans når han ligger på sofaen (som han trekker til seg), holder han i ørene mens han er på sofaen eller i sengen sin". Barna kan ikke gå, så de herjer ikke med han på andre måter. Går hunden, klarer ikke barna å følge etter, så ting skjer på hundens premisser. Anonymkode: 7b42b...7f5 Herregud! Stakkars hund. Den skal avlives fordi du/dere lar dem herje med hunden? Uakseptabelt at hunden klorte ungen i ansiktet? Her er det du/dere som har sviktet som hundeeier og forelder/e. Ungene bør absolutt ikke få dra/holde han i ørene, eller plage han på andre måter. Har hunden et eget fristed? Hadde hund med samme symptomer; oppkast, avføring 6-7 ganger i løpet av en tur. Den hadde allergi, blant annet lagermidd. Ble bra i magen etter at tørrfôr ble kuttet ut. Gikk over til vom & hundemat. En tur til veterinær, i det minste en telefon, er nok lurt. Lykke til. Anonymkode: 0cb1e...e1f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå