Gå til innhold

Trene til sprett rumpe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begynner å få flat rumpe og lurer derfor på hvordan og om det går å trene til en bedere figur? 

Alså veit det går men hvor vanskelig er det og gjerne noen bra tips :) hørt trapp er flott. 

Anonymkode: 64bc8...b47

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å gå i trapper vilikke gi deg sprettrumpe,men er klart en hjelp på veien. Men du nå trene hard styrke for å få sprettrumpe,rumpa er en stor muskel og som andre muskler må den utsettes for hardt arbeid for å bli større.  Knebøy med vekter er jo bra.

Anonymkode: f0a38...977

• Liker 1
Skrevet

Jeg presser 60 kilo med hver rumpeball, men sprettrumpe har jeg enda ikke. Hva må jeg gjøre for å få Chippendales-rumpe? :lol:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begynner å få flat rumpe og lurer derfor på hvordan og om det går å trene til en bedere figur? 

Alså veit det går men hvor vanskelig er det og gjerne noen bra tips :) hørt trapp er flott. 

Dype Knebøy gir deg sprett rumpe ..forutsatt at du spiser nok kalorier og gjør det riktig sånn i livsstilen utenfor gymmen.

Anonymkode: e4279...389

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Mann 42 skrev:

Jeg presser 60 kilo med hver rumpeball, men sprettrumpe har jeg enda ikke. Hva må jeg gjøre for å få Chippendales-rumpe? :lol:

Du må nok få i deg mer kalorier ...er ikke du en voksen mann?

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må nok få i deg mer kalorier ...er ikke du en voksen mann?

Nei, jeg tror ikke jeg skal få i meg mer kalorier. Jeg trener ikke primært for å få digre muskler. Jeg trener for å gå ned i vekt. Øket styrke er sekundært. Men det er selvsagt hyggelig at man ser fremgang også der. Skullle det stoppe opp, så må jeg kanskje burdere en omlegging av regimet, men pt tyder alt på at jeg spiser nok, og trener hardt nok. Jeg vet ikke om du la merke til mitt lille emotikon? :lol: betyr "ikke ta det for alvorlig, da!" i denne sammenhengen. Jeg har ingen umiddelbare planer om å livnære meg som mannehore, så sprettrumpe er ikke en prioritet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Mann 42 skrev:

Nei, jeg tror ikke jeg skal få i meg mer kalorier. Jeg trener ikke primært for å få digre muskler. Jeg trener for å gå ned i vekt. Øket styrke er sekundært. Men det er selvsagt hyggelig at man ser fremgang også der. Skullle det stoppe opp, så må jeg kanskje burdere en omlegging av regimet, men pt tyder alt på at jeg spiser nok, og trener hardt nok. Jeg vet ikke om du la merke til mitt lille emotikon? :lol: betyr "ikke ta det for alvorlig, da!" i denne sammenhengen. Jeg har ingen umiddelbare planer om å livnære meg som mannehore, så sprettrumpe er ikke en prioritet.

Evt. kan man tenkte at sterk setemuskulatur, og sprettrumpe som potensiell og hyggelig bivirkning, har mange helsefordeler og ikke har noe med prostitusjon å gjøre.

Anonymkode: 131c1...2be

• Liker 2
Skrevet (endret)
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Evt. kan man tenkte at sterk setemuskulatur, og sprettrumpe som potensiell og hyggelig bivirkning, har mange helsefordeler og ikke har noe med prostitusjon å gjøre.

Du sier ikke det? Man trener altså opp muskulaturen fordi det er helsefordeler med det? Hvem skulle trodd det? Hvorfor er det ingen som sier noe om det? Hvor er helsedirektoratet? :lol:

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Google it!

Fitnessbloggen.no har mange tips på ulike styrkeøvelser. Men krever altså hard innsats, tung styrke og rett mat. Fordelen er at rumpa er en stor muskel og relativ lett å trene opp. Men det klarer du! Begynn idag og du har Ass til sommeren.  :D

http://fitnessbloggen.no/ovelser/k/rumpe-2/

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså jeg tviler egentlig på at Snurre Sprett hadde satt pris på at du trener til hans rumpe-bilde.

Kan ikke du finne et annet bilde, som kan motivere deg til treningen? :fnise:  :daane:

Anonymkode: 0c37d...6ef

Skrevet

Er det noen av dere som har noen ide om hvordan en beinpress-maskin forholder seg til frie vekter? Jeg er i ferd med å nå maks vekt på beinpressmaskina på studioet der jeg går. Siste økt la jeg på 160 kg, og jeg tror ikke det er så veldig lenge tiljeg når 190, som er maks for den maskina.

Da må jeg enten gå over til å trene ett bein i slengen, eller frie vekter. Hvis det blir frie vekter, hvor bør jeg begynne? Jeg kan liksom se meg selv segne sammen under massiv overload :lol:

Skrevet
19 minutter siden, Mann 42 skrev:

Er det noen av dere som har noen ide om hvordan en beinpress-maskin forholder seg til frie vekter? Jeg er i ferd med å nå maks vekt på beinpressmaskina på studioet der jeg går. Siste økt la jeg på 160 kg, og jeg tror ikke det er så veldig lenge tiljeg når 190, som er maks for den maskina.

Da må jeg enten gå over til å trene ett bein i slengen, eller frie vekter. Hvis det blir frie vekter, hvor bør jeg begynne? Jeg kan liksom se meg selv segne sammen under massiv overload :lol:

Beinpress med frivekt, altså kebøy er vanskelig å få til teknisk. Og tenkikken er veldig viktig for å unngå skader, som det florerer av ved knebøy! Altså be om hjelp av pt eller lignende.

Men knebøy er en flott øvelse om man får til det teknisk. :) Men begynn laaavt i vekt, i forhold til maskin. Min erfaring er at i maskin isoleres musklene og trener ikke like mange/mye. Derfor mange sverger til knebøy for den er så allsidig.

Så er jo spørsmålet også, hvor dypt bøyer du knærne nå, i maskinen? (Minst) under 90 grader bør være et mål for å aktivere rumpa og ikke bare lår. Dipper du bare litt, kan du jo begynne med å bøye så langt du klarer i maskinen.

Gratulerer med flott framgang forresten!

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Beinpress med frivekt, altså kebøy er vanskelig å få til teknisk. Og tenkikken er veldig viktig for å unngå skader, som det florerer av ved knebøy! Altså be om hjelp av pt eller lignende.

Men knebøy er en flott øvelse om man får til det teknisk. :) Men begynn laaavt i vekt, i forhold til maskin. Min erfaring er at i maskin isoleres musklene og trener ikke like mange/mye. Derfor mange sverger til knebøy for den er så allsidig.

Så er jo spørsmålet også, hvor dypt bøyer du knærne nå, i maskinen? (Minst) under 90 grader bør være et mål for å aktivere rumpa og ikke bare lår. Dipper du bare litt, kan du jo begynne med å bøye så langt du klarer i maskinen.

Gratulerer med flott framgang forresten!

Jeg er klar over fordelene med frivekter i fht maskiner. Bare det å kontrollere vektene krever en god del energi, men så gjør det også treningen mer allsidig. Men selv om maskiner ikke er en fullgod erstatning for å faktisk løfte tunge ting, så opplevde jeg det som en god del tryggere. Jeg tror jeg kommer til å fortsette til jeg faktisk sprenger skalaen, og så kanskje luske over i frivekt-hjørnet til de store gutta :)

Når jeg "trekker meg ned" i maksinen så kommer jeg litt forbi 90* i knærne. Men det er litt slakk i mekanikken og man beveger seg et lite stykke før vekta "tar", så i praksis tror jeg at jeg bare er akkurat på 90*.

Og takk :)

Skrevet
4 minutter siden, Mann 42 skrev:

Jeg er klar over fordelene med frivekter i fht maskiner. Bare det å kontrollere vektene krever en god del energi, men så gjør det også treningen mer allsidig. Men selv om maskiner ikke er en fullgod erstatning for å faktisk løfte tunge ting, så opplevde jeg det som en god del tryggere. Jeg tror jeg kommer til å fortsette til jeg faktisk sprenger skalaen, og så kanskje luske over i frivekt-hjørnet til de store gutta :)

Når jeg "trekker meg ned" i maksinen så kommer jeg litt forbi 90* i knærne. Men det er litt slakk i mekanikken og man beveger seg et lite stykke før vekta "tar", så i praksis tror jeg at jeg bare er akkurat på 90*.

Og takk :)

Forstår godt at man er engstelig! Tok en stund før jeg våget meg over på frivekt selv. ;) Men det føles tøøøøft! Kjenner liksom at man virkelig løfter vekt! Digger knebøy med vekter. Som jeg akkurat nå avstår fra og gått tilbake til maskinen, pga skade i foten. (kom av intensiv løping, ikke vekter)

Skrevet (endret)

Jeg liker gluteridge, bulgarskutfall, benpress med bred beinstilling,  sumomark. Det har gitt meg gode resultater i å løfte rompa. Og trene tungt til utmattelse hvert sett. Siste rep skal svi og brenne.

Endret av melatonin
Skrivefeil
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Mann 42 skrev:

Du sier ikke det? Man trener altså opp muskulaturen fordi det er helsefordeler med det? Hvem skulle trodd det? Hvorfor er det ingen som sier noe om det? Hvor er helsedirektoratet? :lol:

Det var du som snakket om mannehore.

Skrevet
1 time siden, melatonin skrev:

Jeg liker gluteridge, bulgarskutfall, beundres,  sumomark. Det har gitt meg gode resultater i å løfte rompa. Og trene tungt til utmattelse hvert sett. Siste rep skal svi og brenne.

Har du muligens en link som beskriver disse øvelsene?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er noe hokus pokus. Det er bare å trene rumpemusklene (styrketrening er gir mest synlig resultat), og aller helst resten av kroppen også (det er ikke bra for ryggen å bare trene rumpa. Rumpemusklene har også innvirkning på ryggen, det samme har magemusklene, så det er lurt å trene hele kroppen). Jeg trener ikke tung styrke. Jeg trener bare yoga, og jeg forventet ikke å få sprettrumpe eller muskeldefinisjon av yoga, men etter å ha holdt på med det en stund har jeg faktisk fått skikkelig sprettrumpe. Mange øvelser, f.eks. standing splits, krever ganske sterke muskler på bakside av lår og rumpe. Så igjen, det handler mest om å finne en treningsform du liker, der du får trent hele kroppen inkludert rumpemusklene, og så kommer sprettrumpen etterhvert. 

Noen har genetisk sett flatere rumpe enn andre (kommer an på fettfordeling, kroppsfasong, osv.) og må kanskje jobbe hardere eller mer aktivt mot sprettrumpen, og da vil jo styrketrening være et godt alternativ. Men her er ikke jeg noen ekspert. Jeg trente mye med slynger før, og da var blant annet ettbeins utfall, bulgask utfall og hip thrusts greie øvelser for rumpe og lår med slynger som kan gi mer motstand.

Anonymkode: adeab...619

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså jeg tviler egentlig på at Snurre Sprett hadde satt pris på at du trener til hans rumpe-bilde.

Kan ikke du finne et annet bilde, som kan motivere deg til treningen? :fnise:  :daane:

Anonymkode: 0c37d...6ef

Ke?

Skrevet
5 timer siden, Mann 42 skrev:

Det er helt annerledes. Knebøy stiller krav til mye mer enn bare beina, du får en del "gratis" på kjernemuskulatur også. 

Jeg begynte med kettlebell som jeg holdt oppe på brystet, tett inntil, håndtaket ned og hendene rundt selve kula. Finn en beinstilling som gjør at du kan sette deg dypt ned uten at hælen forlater gulvet. Det er ikke sånn at hoftebreddes avstand er det riktige for alle, jeg må stå bredere enn det. Føttene skal peke utover, i samme retning som knærne når du bøyer. Pass på at knærne ikke trekker seg innover på vei opp. Litt avhengig av bevegeligheten så er det slettes ikke sikkert at du kommer så dypt som du etter hvert bør, men alle begynner et sted. Så er det bare å knebøye i vei. Brystet opp! http://fitnessbloggen.no/ovelser/goblet-squat/

Grunnen til at jeg likte å begynne sånn var rett og slett at å holde kettlebellen oppe på brystet tvang meg på en måte til å ha riktig posisjon på ryggen lenge før jeg så mye som snuste på knebøy med stang. 

Eller hvis du vil gå direkte på knebøy så er det greit å ikke lesse på alle vektskivene du finner til å begynne med. Jeg tok gjerne 3x15 på 110kg i beinpress før jeg begynte med knebøy, jeg tar ca halve den vekten i 4x8 i knebøy. Det er greit å starte med stanga, altså. 

Ellers så gjør jeg utfall i mange varianter, alltid med vekt. Bulgarske utfall er fint for rumpa. http://fitnessbloggen.no/ovelser/bulgarsk-utfall/ (Jeg bruker en hantel i hver hånd.)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...