AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #1 Skrevet 13. mars 2016 Hei! Vi får valp om noen uker, og har da noen spørsmål. Om jeg har valpen i senga om natta, er det da sånn at den ikke tisser i senga? Hva ville dere anbefalt, bur eller i senga med meg? Lurer også på hvor ofte jeg bør sette på vekkerklokka for å ta en liten tissetur ute? Anonymkode: 547af...50b
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #2 Skrevet 13. mars 2016 Det anbefales at den sover i nærheten av dere,men ikke i senga med en gang,slik man kan lære hunden at det er ikke alltid lov å sove i senga (kan hende du har lyst på hanky panky en natt også ender du opp med super stressa hund som piper og bråker). Google det, spør folk som har peiling på hund. Anonymkode: 3599d...d90 6
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #3 Skrevet 13. mars 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Vi får valp om noen uker, og har da noen spørsmål. Om jeg har valpen i senga om natta, er det da sånn at den ikke tisser i senga? Hva ville dere anbefalt, bur eller i senga med meg? Lurer også på hvor ofte jeg bør sette på vekkerklokka for å ta en liten tissetur ute? Anonymkode: 547af...50b Det er en valp,selvfølgelig kan det hende den tisser i senga-det kreves trening. har du ikke snakket med oppretter, meld deg inn i valpekurs? Anonymkode: 3599d...d90 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #4 Skrevet 13. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det er en valp,selvfølgelig kan det hende den tisser i senga-det kreves trening. har du ikke snakket med oppretter, meld deg inn i valpekurs? Anonymkode: 3599d...d90 Har selvfølgelig snakket masse med oppdretter, men likevel går det an å ha spørsmål? Anonymkode: 547af...50b 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #5 Skrevet 13. mars 2016 Noen hunder tisser der de sover, men det er oftest de som er i bur, fordi de ikke har mulighet til å tisse noen annen plass. Min valp på 9 uker har ikke hatt uhell inne på natta. Han blir luftet i 11-12 tiden, så igjen i 5 tiden fordi jeg våkner da. Men små raser har mindre blære enn store og må luftes oftere. Min er stor. Anonymkode: 6949a...078 1
Leo Skrevet 13. mars 2016 #6 Skrevet 13. mars 2016 Selv små valper klarer å holde seg og sove i seks timer sammenhengende hvis de får lov til å ligge der de føler seg tryggest og ha kroppskontakt. Men uhell kan skje, så vil du være helt sikker bør du bruke et tisselaken. En annen ting er at hvis valpen er av en liten rase, så kan det være skummelt hvis den faller ut av senga eller du legger deg på den.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #7 Skrevet 13. mars 2016 Jeg sov på madrass på gulvet ved siden av buret til valpen ble vant med det nye huset. Hadde ikke på alarm, men skulle sikkery hatt det. Valpen hadde noen uhell ila. de første nettene, men sa stort sett ifra. jeg var fast bestemt på at hunden aldri skulle opp i sengen med oss, ALDRI (!), men hun så veldig søt ut en kveld og da sprakk jeg. Det var veldig koselig der og da, men det er ikke like søtt nå når hun veier 40 kg. Som AB d90 sier så er det ikke lett med hanky panky når du har en hund som er vant med å sove i senga Anonymkode: 68cf9...181 1
Kragebein Skrevet 13. mars 2016 #8 Skrevet 13. mars 2016 Vår har aldri tisset på noen møbler, og det tok omtrent en uke fra vi fikk ham til vi lot ham sove i sengen. Vi begynte med det fordi da merket vi med en gang om han våknet opp eller ble urolig slik at vi kunne ta ham ut. Da han sov på gulvet reiste han seg bare stille og tisset på en avis, ofte uten at vi fikk det med oss. Det kan helt fint skje at den tisser i sengen om du lar den sove der, de har tross alt ikke veldig mye blærekontroll når de er så små. Det vet man ikke før man prøver, så du må se selv om du vil ta risikoen. Før du lar den komme opp i sengen må du også tenke på om du synes det er greit å ha den der som voksen. Det er lettere å aldri si ja enn å si ja og angre senere. Når det gjelder antall tisseturer om natten så er det veldig individuelt. Vår holdt seg fra siste tur kl 23 til 8 neste morgen, nærmest fra dag en. Andre jeg kjenner måtte ut 1-2 ganger om natten de første månedene.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #9 Skrevet 13. mars 2016 Jeg har nettopp fått en pomme og hun ligger i sin egen hundeseng ved siden av min. De første nettene prøvde hun å komme opp,men jeg la henne bare ned igjen og snakka rolig til henne. Ingen problem Har heller aldri måttet ut om natten. Hun sover fra halv tolv til 07.00. Anonymkode: 180c1...e07
VirreVapp Skrevet 13. mars 2016 #10 Skrevet 13. mars 2016 Vi hadde vår i senga de første ukene for å gi masse nærhet og trygghet. Sov på teppe(med kladd under) oppå vår dyne. Etterhvert flyttet han i bur ved siden av senga. Var ikke noe problem å avvenne han fra soving i seng. Litt uvilje og klynk første kvelden, etter det har han tuslet glad og fornøyd inn i buret sitt. 1
Gjest økonomifrue Skrevet 13. mars 2016 #11 Skrevet 13. mars 2016 Vi hadde vår pointer i egen seng på gulvet ved siden av vår. Hun sov godt der og jeg merket umiddelbart når hun var våken og da var det bare å gå ut. Vi brukte ca 1 uke på å få henne til å skjønne at når vi kom inn igjen var det fortsatt natta. Hun har ikke hatt noen uhell inne i senga si, stolen som hu nå sover i på soverommet vårt eller i buret hun ligger i når vi er på jobb. Vi har nok vært veldig heldige, for totalt bæsja hu inne 3 ganger og tissa inne maks 6 ganger som Helt liten valp. Hu begynte ekstremt fort å gi tegn til oss at hun ville ut. Gode rutiner på lufting kombinert med en veldig oppegående valp fungerte fin for oss.
Tinuwiel Skrevet 13. mars 2016 #12 Skrevet 13. mars 2016 For 9 år siden kjøpte jeg valp å hadde i senga om natta. Den tissa aldri inne, og sov natta gjennom. Har vel skjedd bare 5-6 gang at han har vekka meg på natta for å si at han vil ut. Eneste problemet med å ha den i senga som valp er at den nå 9 år senere fortsatt ligger i senga (vi har øvd mange år på at den skal sove i kurven, og øver fortsatt, men jeg begynner å miste litt troa)... Skal helst ligge på tvers mellom meg og samboeren så den tar mye plass til å være en chihuahua. Den snorker også veldig høyt og knurrer når jeg prøver å dytte han med i fotenden... 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #13 Skrevet 14. mars 2016 2 timer siden, Tinuwiel skrev: For 9 år siden kjøpte jeg valp å hadde i senga om natta. Den tissa aldri inne, og sov natta gjennom. Har vel skjedd bare 5-6 gang at han har vekka meg på natta for å si at han vil ut. Eneste problemet med å ha den i senga som valp er at den nå 9 år senere fortsatt ligger i senga (vi har øvd mange år på at den skal sove i kurven, og øver fortsatt, men jeg begynner å miste litt troa)... Skal helst ligge på tvers mellom meg og samboeren så den tar mye plass til å være en chihuahua. Den snorker også veldig høyt og knurrer når jeg prøver å dytte han med i fotenden... Haha, bra du ikke kjøpte grand danois... Jeg har vokst opp med hund, og aldri har noen av hundene sovet på soverommet, og definitivt ikke i senga. Når vi har hatt ny valp i hus, har en sovet ved siden av hundeburet i begynnelsen (vi bruker bur i stedet for hundeseng, døren er aldri helt lukket), først på madrass på gulvet og med liten, litt redd valp omtrent under dyna, så gradvis gått over til feltseng ved siden av buret, feltseng i andre enden av rommet for buret, og etter et par uker er mennesket tilbake på menneskesoverommet. Vi har ikke hatt uhell innendørs nattestid med valp, kun dersom valp eller hund har vært syk. Anonymkode: 1a90a...715
Portvinpiken Skrevet 14. mars 2016 #14 Skrevet 14. mars 2016 Jeg har alltid tatt valpene i sengen den første tiden. Rett og slett fordi jeg sover tungt og våkner lettere om valpen er i sengen så jeg kan gå ut med den umiddelbart om den må ut å tisse på natten. I tillegg er det tryggere for valpen å få sove sammen med/i nærheten av den/de nye eierne. Har opplevd 1 gang at en valp har tisset i sengen. Jeg har ikke opplevd noe problem med å avvenne valpene til å ikke være i sengen senere. Liker uansett å ta den treningen når valpen har vært i hus en stund istedenfor når den mest trenger det - nemlig når den nettopp har flyttet inn. Behøver selvfølgleig ikke ha den i sengen. Går utmerket godt å sove på sofaen eller madrass på gulvet selv den første tiden. Bur er selvfølgelig ikke noe godt alternativ, og hunden blir ikke raskere husren av å være i bur om natten (eller dagen). Men den holder seg lengre fordi den ikke har noen annen mulighet. Og det synes jeg ikke er så hyggelig. 1
makkapakka Skrevet 14. mars 2016 #15 Skrevet 14. mars 2016 (endret) jeg hadde valpen i senga fra begynnelsen, men den sov hele natta igjennom. Det faktisk umulig å få den til å sove noen andre steder nå 3 år senere Endret 14. mars 2016 av makkapakka
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #16 Skrevet 14. mars 2016 Tusen takk for alle tilbakemeldinger! Anonymkode: 547af...50b
Gjest Tekola Skrevet 16. mars 2016 #17 Skrevet 16. mars 2016 Ryddet for personangrep, avsporinger og svar til dette. Tekola, admin.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #18 Skrevet 16. mars 2016 Den 13. mars 2016 at 20.57, AnonymBruker skrev: Hei! Vi får valp om noen uker, og har da noen spørsmål. Om jeg har valpen i senga om natta, er det da sånn at den ikke tisser i senga? Hva ville dere anbefalt, bur eller i senga med meg? Lurer også på hvor ofte jeg bør sette på vekkerklokka for å ta en liten tissetur ute? Anonymkode: 547af...50b Vi passer ofte min søsters hund og min svigrinnes hund. Den ene er vant til å sove i sengen, det får den ikke lov til hos oss (mannen min nekter) og det gjør at det er mye vanskeligere å passe den, og den roer seg ikke like godt hos oss, som den andre hunden som er vant til å sove i buret sitt (med åpen luke/dør). Så å venne hunden til å sove på eget sted, kan ha en stor verdi selv om både du og hunden synes det er ok å sove sammen. Det er mange år siden jeg hadde egen valp, men da lå jeg på madrass ved siden av buret dens om natten de første ukene, og så dro jeg madrassen lenger vekk og til slutt lå den i buret utenfor soveromsdøren min og jeg sov i sengen min. Når den ble større sov den med åpen burdør, men likte å være i buret når den skulle sove. Det gjorde at det var mye lettere for andre å passe den, den kunne alltid ha med buret, og være der. Anonymkode: 6b7c4...def 1
finnbjarne Skrevet 16. mars 2016 #19 Skrevet 16. mars 2016 Min valp har sovet i senga helt siden første natt. Dette var det eneste stedet hun falt til ro, og jeg synes det er kjempekoselig:) Hun har aldri tisset i sengen, men våkner og sier ifra når hun vil ut. Hun har stort sett sovet gjennom hele natten, men våkner tidlig på morgenen (rundt kl. 6) fordi hun må ut for å tisse.
Lanista1984 Skrevet 16. mars 2016 #20 Skrevet 16. mars 2016 (endret) Minte meg om en gang på tjeneste utenlands, hvor moren/tispa var død og jeg hadde to valper på brystet mens jeg sov. Når jeg våknet hadde den ene tisset. En var varm. Den andre var iskald. Om det var den som døde som hadde tisset, vet jeg ikke. Aldri gøy å våkne med et liste nøste som ikke overlevde natten. Beklager. Off topic. Prøv å la den ligge nærme deg, men ikke i sengen, til den er stueren og gi den belønning om å sove i senga når den sier i fra når den vil ut. Edit. De første nettene vil den pipe tror jeg. Ta hånden ut og la den vite at du er der. Men ikke tas den opp. Det ville ikke jeg gjort. Oppdragelsen starter dag en. Endret 16. mars 2016 av Lanista1984 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå