Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonym nå
Skrevet

Det å skulle gå fra masse strøjobber og fulltidsjobber som en egentlig ikke har vært utdannet til, men bare har jobbet i for å livnære seg, til å ha søkt relevant jobb-og fått den: H J E L P...

Jeg skal snart begynne i ny jobb i kommunal sektor- og den er relevant til min utdannelse- må riktignok flytte..

1) Jeg er litt redd for at stillingsbeskrivelsen skal dekke noe jeg "ikke kan"..jeg har nemlig ingen normal stilling, men to ulike kombinert.

2) Kan jeg være "uvitende og dum" den første tiden for å få en innføring i hva som forventes og hvordan rutinene er?

3) Hvor lang tid pleier man å bruke som ny, før man kommer inn i det? (Datasystem, rutiner, oppgaver, administrative oversikter, osv.)

4) Har man lov til å spørre masse, til de som jobber på samme stedet?

5) Begynner man å forhandle om lønn når man skal flytte dit? (langt unna..)

6) Får man ikke betalt ferie/ferie det første året man jobber i kommunen?

Andre tips?

Tusen takk for svar.. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med ny jobb.

Kan trøste deg med at om du føler deg litt dum og helt på jordet den første tiden i ny jobb så er det helt normalt. Det gjør de fleste av oss. Har skiftet jobb noen ganger selv, og snakket med andre som har gjort det samme, og det som synes å være likt er at det tar 6-12 måneder før man føler seg noenlunde hjemme i den nye jobben. Så ikke fortvil om du ikke skjønner alt den første uka.

Og klart det er lov å spørre om ting når du er ny.

Når det gjelder lønn så har du vel fått et lønnstilbud da du ble tilbudt jobben? Eller kanskje utlysningen refererer til at stillingen lønnes i lønnstrinn "sånn eller slik". Selv har jeg alltid fått lønnstilbudet i klartekst (dvs. i kroner og øre). Siden du alt har fått jobben er det vel litt vanskelig å ta direkte lønnsforhandlinger så tidlig. Men hvis ingen har fortalt deg hva lønna blir antar jeg det må være i orden om du stiller et forsiktig spørsmål. Selv om lønna ikke er alt her i verden, så jobber jo de fleste for å tjene til livets opphold. Og da er det jo interessant å få vite lønnsnivået. :klø:

Lykke til med jobb og flytting. Spennende å begynne "et nytt liv" på et nytt sted.

Gjest Anonym nå
Skrevet

Takk for svar! Utrolig hvordan slikt hjelper en videre..

Lønnstrinnene x-y sto i utlysningen, så de regner vel med at vi blir enige når vi skriver kontrakt når jeg kommer dit- håper jeg.

De satser nok endel på at jeg skal klare mye press og jobbe selvstendig samtidig som jeg samarbeider- naturligvis. Får håpe jeg klarer å innfri forventningene- og vel så det.

Gjest Anonymous
Skrevet
Får man ikke betalt ferie/ferie det første året man jobber i kommunen?

Med mindre du er nyutdannet lærer vil du ikke få betalt ferie. I og med at du starter så sent på året vil det være begrenset hvor mye betalt ferie du får i 2005.

Jeg startet også i jobb i kommunen i fjor som nyutdannet. Jeg lærte enkelte ting ganske fort, mens andre ting lærer jeg enda. Og jeg spør dersom det er noe jeg lurer på. Heldigvis har jeg gode kollagaer å støtte meg på.

Skrevet

Som ny er det mye bedre at du spør og så gjør tingene riktig, enn at du gjetter en masse og tar feil.

Hvis de har ansatt deg i denne jobben, så mener de at du kan løse oppgavene. Hvis de stoler på deg er det vel ingen grunn til at du ikke skulle stole på deg selv?!

Når du må flytte tror jeg det er vanlig at du får økonomisk bidrag til flytteutgiftene. Når det gjelder lønn så kan du jo prøve å finne ut hva andre i lignende stillinger tjener (tips: skattelistene!). Legg kravet ditt på et rimelig nivå i forhold til andre i sammenlignbare stillinger, og gjør det klart fra begynnelsen at du ønsker å ta opp lønnsspørsmålet igjen når prøvetiden er ferdig. Da kan du passe på å be om forhøyelse hvis det viser seg at de er veldig fornøyd med innsatsen din, og samtidig ha et mål å jobbe mot for deg selv.

Ferie med lønn neste år beregnes vanligvis på grunnlag av hvor mye av dette året du jobber. Ulønnet ferie har du rett på lik linje med de andre ansatte.

Gjest Anonymous
Skrevet
Det å skulle gå fra masse strøjobber og fulltidsjobber som en egentlig ikke har vært utdannet til, men bare har jobbet i for å livnære seg, til å ha søkt relevant jobb-og fått den: H J E L P...

Jeg skal snart begynne i ny jobb i kommunal sektor- og den er relevant til min utdannelse- må riktignok flytte..

1) Jeg er litt redd for at stillingsbeskrivelsen skal dekke noe jeg "ikke kan"..jeg har nemlig ingen normal stilling, men to ulike kombinert.

2) Kan jeg være "uvitende og dum" den første tiden for å få en innføring i hva som forventes og hvordan rutinene er?

3) Hvor lang tid pleier man å bruke som ny, før man kommer inn i det? (Datasystem, rutiner, oppgaver, administrative oversikter, osv.)

4) Har man lov til å spørre masse, til de som jobber på samme stedet?

5) Begynner man å forhandle om lønn når man skal flytte dit? (langt unna..)

6) Får man ikke betalt ferie/ferie det første året man jobber i kommunen?

Andre tips?

Tusen takk for svar.. :)

Er det en utkantkommune du skal begynne å jobbe i?

På meg virker det nemlig som om du fikk jobben fordi du hadde relevant, men kanskje ikke eksakt utdanning for jobben...Det er vel typisk for jobber i utkant-Norge.

Allerede her ligger det kanskje en kime til konflikt..

Ikke alle i utkant- Norge er begeistret for å få kolleger uten "rett" utdanning.

Kommer du til en liten plass, vil det antakelig være få kolleger, du er da prisgitt om de er villige til å veilede og opplære. Det er nemlig ikke sikkert det ser på det slik som de gjerne gjør i byen, at dette også gagner andre og publikum. Du kommer kanskje mye nærmere konfliktene. Dette er ihvertfall noe du bør være forberedt på.

Du får nok dekket flyttegodtgjørelse. Har du fått bolig av kommunen også? (Regn med misunnelige kolleger som bor hjemme ennå)

Gjest Anonym nå
Skrevet

Det er ikke en utkant-kommune, "gjest", det er ganske sentralt og en passe stor by dette. Men mange kolleger, det får jeg vel ikke..og veien blir visst til mens man går også, sa de.

Jeg tror nok at min utdannelse er viktig for en slik jobb. Kravet deres var "høyere utdanning" og min bakgrunn er ganske relevant for stillingen egentlig. Kan brukes til mye!

Hvor lenge er prøvetiden da? Hva skal til for at de "ikke vil ha deg" etter prøvetiden?

Jeg skal ta rådene og tipsene fra dere til etterretning, og stole på at dette går bra :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Lengda på prøvetida og oppseiingsfristen i prøvetida, samt vanleg oppseiingstid, skal vere nemnt i arbeidskontrakta. Sjekk dette før du signerer! Prøvetida varierer nok ein del, men 6 mnd er ikkje uvanleg.

Det er nok ikkje så mykje lettare for arbeidsgivar å sei deg opp i prøvetida som etterpå, men oppseiigingsfristen er kortare.

Gjest Anonymous
Skrevet

Bare en liten korreksjon til Juliennes opplysning om ferie:

Du har krav på full ferie neste år- 2005- på fem uker. (Fire uker + 1 dag etter Ferieloven, resten etter tariffavtalen.) Men feriepengene er basert på hvor mye du har opptjent. Hvis du ikke har opptjent nok feriepenger tilsvarende bortfallet av lønn i ferietiden, kan du motsette deg avvikling av full ferie.

Skrevet

Det var jeg som hadde innlegget over. Datt visst ut...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...