Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
11 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Ja, alle seriøse trafikklærere gjør dette. Lærerplanen sier helt klart at etter trinn 3 skal du være i stand til å bestå en oppkjøring. Etter dette skal du gå gjennom trinn 4, som omhandler det som ikke kan vurderes på en oppkjøring (risikoforståelse og lignende). Dog er det ikke for å tjene mer penger.

Den motsatte konflikten ble tatt opp, det er ofte trafikklæreren går for fort fram og bruker for lite tid på trinn to for å spare eleven penger. De som er useriøse og vil grafse til seg penger har vanligvis veldig billige pakkepriser for det obligatoriske, og så kjører de masse ekstra timer for å tjene inn igjen pengene de taper. Velg en seriøs skole med godt rykte og bytt med en gang læreren gjør noe tull (snakker i telefonen, er gretten eller kaster bort tid på bakeri/røyk). Les gjerne gjennom læreplanen for å se hva du skal kunne på hvert trinn, og be om å få dra på sikkerhetskurs på bane rett etter trinn 2 er ferdig (man blir mye tryggere på bilen når man vet begrensningene).

 

Kunne ikke dy meg for å spørre deg som sjåførlærer, etter noe jeg lærte når jeg tok "lappen" på tung sykkel på slutten av 90-tallet.Vi ble ganske enkelt stilt spørsmålet; Hvilken retning er farligst å svinge i dette krysset? Veien med midtlinje er en forkjørsvei. Bruker dere denne i teoritimene? Flere kan også svare på denne.

Når det er sagt, så synes jeg det er litt rart at læreplanen for å lære å kjøre i trafikken, er blitt slik at teorien kan droppes. For det er som du sier i et innlegg, at mange lærer mer under en teori time enn kun å lese selv. Jeg tok klasse B midt på 80-tallet, og A på slutten av 90-tallet. Men i det tidsrommet hadde en hel del endret seg, det hadde blant anna kommet en hel drøss med rundkjøringer, og jeg hadde jo lest en del i aviser og diverse om hvordan de skulle forseres, men det var ikke før jeg kjørte med sjåførlærer på mc at jeg virkelig lærte hvordan det skulle gjøres med plassering, og bruk av blinklys. Har likevel heftige diskusjoner enda om hvordan blinklys bør brukes i rundkjøringer. Selv i England/Skottland klarte jeg og resten i turfølget å ta oss gjennom rundkjøringer i motsatt retning uten å drite oss ut for britene som har helt en annen kjørestil enn oss nordmenn :) 

 

 

 

Kryss_1.png.eed0b19ea51a99b0827b049cb7eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, tdm900 skrev:

Kunne ikke dy meg for å spørre deg som sjåførlærer, etter noe jeg lærte når jeg tok "lappen" på tung sykkel på slutten av 90-tallet.Vi ble ganske enkelt stilt spørsmålet; Hvilken retning er farligst å svinge i dette krysset? Veien med midtlinje er en forkjørsvei. Bruker dere denne i teoritimene? Flere kan også svare på denne.

Når det er sagt, så synes jeg det er litt rart at læreplanen for å lære å kjøre i trafikken, er blitt slik at teorien kan droppes. For det er som du sier i et innlegg, at mange lærer mer under en teori time enn kun å lese selv. Jeg tok klasse B midt på 80-tallet, og A på slutten av 90-tallet. Men i det tidsrommet hadde en hel del endret seg, det hadde blant anna kommet en hel drøss med rundkjøringer, og jeg hadde jo lest en del i aviser og diverse om hvordan de skulle forseres, men det var ikke før jeg kjørte med sjåførlærer på mc at jeg virkelig lærte hvordan det skulle gjøres med plassering, og bruk av blinklys. Har likevel heftige diskusjoner enda om hvordan blinklys bør brukes i rundkjøringer. Selv i England/Skottland klarte jeg og resten i turfølget å ta oss gjennom rundkjøringer i motsatt retning uten å drite oss ut for britene som har helt en annen kjørestil enn oss nordmenn :) 

Kryss_1.png.eed0b19ea51a99b0827b049cb7eb

Jeg kan dessverre ingenting om motorsykkel. I bil vil det helt klart være A men jeg vet ikke hvor lett det er å ta en sving på en motorsykkel. Jeg har aldri tatt lappen til motorsykkel (eller den ekstra utdanningen du trenger for å undervise på den klassen) fordi jeg ikke har nerver til å sitte bakpå ene motorsykkel en elev kjører. Når vi bruker lignende spørsmål på grunnkurset er målet som regel å få elevene til å tenke på farene, og få risikoforståelse, heller enn å finne en retning som er "farligst". Lærerplanen har også endret seg en del, nå skal vi ikke lære elevene å kjøre sikksakk mellom skumgummifigurer i 80 kilometer i timen på glattkjøringsbanen, men heller vise at det er en dårlig ide. 

Trinn 2 inneholder fire tema som handler om teori. Men jeg føler det blir litt teit å undervise teori i bil, det er mye lettere å undervise og å vise enkelte ting med tavle og mulighet for eleven til å tegne. Eller å kunne vise en film enkelt. Første punkt i Tema 2.1 er "Grunnleggende regler for trafikk". Jeg ble litt sjokket når jeg så at folk bruker 10 000 kroner på å jukse, de kunne jo bare slått seg sammen en ti-tyve personer og fått uendelig mange timer i teori. 

Skrevet
1 time siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg kan dessverre ingenting om motorsykkel. I bil vil det helt klart være A men jeg vet ikke hvor lett det er å ta en sving på en motorsykkel. Jeg har aldri tatt lappen til motorsykkel (eller den ekstra utdanningen du trenger for å undervise på den klassen) fordi jeg ikke har nerver til å sitte bakpå ene motorsykkel en elev kjører. Når vi bruker lignende spørsmål på grunnkurset er målet som regel å få elevene til å tenke på farene, og få risikoforståelse, heller enn å finne en retning som er "farligst". Lærerplanen har også endret seg en del, nå skal vi ikke lære elevene å kjøre sikksakk mellom skumgummifigurer i 80 kilometer i timen på glattkjøringsbanen, men heller vise at det er en dårlig ide. 

Trinn 2 inneholder fire tema som handler om teori. Men jeg føler det blir litt teit å undervise teori i bil, det er mye lettere å undervise og å vise enkelte ting med tavle og mulighet for eleven til å tegne. Eller å kunne vise en film enkelt. Første punkt i Tema 2.1 er "Grunnleggende regler for trafikk". Jeg ble litt sjokket når jeg så at folk bruker 10 000 kroner på å jukse, de kunne jo bare slått seg sammen en ti-tyve personer og fått uendelig mange timer i teori. 

Du skal få ett forsøk til, retning A er feil. Kan legge til også at dette gjelder alle typer kjøretøy som gjør en slik manøver, det kan like gjerne være et T-kryss, men valgte å lage det slik. Det er en stor fare forbundet med dette, svar kommer når du prøver svarer en gang til. For etter jeg hadde kjørt opp og klart lappen på tung mc, skjedde ei ulykke oppe i ett av trøndelagsfylkene. Og sjåførlærerne satte mange elver i denne lille knipa mens E6 langs Mjøsa til Kolomoen enda var 2 felts vei ;) Tenk deg godt om.....

Skrevet
9 minutter siden, tdm900 skrev:

Du skal få ett forsøk til, retning A er feil. Kan legge til også at dette gjelder alle typer kjøretøy som gjør en slik manøver, det kan like gjerne være et T-kryss, men valgte å lage det slik. Det er en stor fare forbundet med dette, svar kommer når du prøver svarer en gang til. For etter jeg hadde kjørt opp og klart lappen på tung mc, skjedde ei ulykke oppe i ett av trøndelagsfylkene. Og sjåførlærerne satte mange elver i denne lille knipa mens E6 langs Mjøsa til Kolomoen enda var 2 felts vei ;) Tenk deg godt om.....

Nå er jeg spent, tenker du B? Der vil du ofte finne et gangfelt og slikt. Høyre er jo lett, put den i andre-gir og så kan du øke farten til fartsgrensen relativt fort. Å krysse forkjørsveier med elever slik som på A er det mest stressende. C kan være et problem for store kjøretøy, men jeg ser ikke helt hvorfor det skulle være verre enn A og B i en personbil. B er ganske sjeldent her, lurer på om de bevisst har laget veien slik at det ikke forekommer der det er mest trafikk...

Skrevet
1 time siden, ambivalentReaction skrev:

Nå er jeg spent, tenker du B? Der vil du ofte finne et gangfelt og slikt. Høyre er jo lett, put den i andre-gir og så kan du øke farten til fartsgrensen relativt fort. Å krysse forkjørsveier med elever slik som på A er det mest stressende. C kan være et problem for store kjøretøy, men jeg ser ikke helt hvorfor det skulle være verre enn A og B i en personbil. B er ganske sjeldent her, lurer på om de bevisst har laget veien slik at det ikke forekommer der det er mest trafikk...

Du gikk rett i fella, som alle de jeg gikk på teorikurs sammen med den gangen. Det er faktisk C, som er det aller værste. Årsak: Når skal svinge retning A eller B, ser du deg godt for, og du kjører ikke om du ser kjøretøy tett på fra en av kantene. Men retning C, da titter du mot venstre, ser det ikke kommer noen bil, du har heller ikke sett noe passere fra den retningen før du kommer helt bort til vikepilkt linja. Når du har observert at det er klart fra venstre, kjører du. MEN....det det du ikke har sett, er at fra din høyre side, som du mest sannsynlig ikke har enset over hodet, der kommer det en som har veldig god tid, på sin side av veien. En som kommer bak den igjen, er utolmodig og vil forbi, den bryr seg neppe noe om at en bil er på vei ut i et kanskje litt uoversiktlig kryss. Du kjører ut på hovedveien, der smeller det! Det var dette elvene ved denne trafikkskolen ble utsatt for av sine sjåførlærere  på bil. Hvordan de fant ut av dette, og tok det med i undervisningen vet jeg ikke, men da brukte de av/på kjøringene under landeveiskjøring til Oslo(?) og hjem igjen. Jeg svinger aldri etter den teoriundervisningen til høyre inn på en vei, uten å forsikret meg om at det ikke kommer noen på feil side som jeg kan treffe.

Og tilbake til tidligere nevnte ulykke. Det var slik ei ulykke inntraff ca.2 uker etter jeg hadde kjørt på tung mc. Man har vel strengt tatt vikeplikt for all annen trafikk som ferdes på forkjørsveien, men dette blir nok litt spesielt. 

Ta dette gjerne opp med dine kolleger, og diskutér. Blir dere ikke enige skal du få oppgit hvilken trafikkskole som lærte meg dette via en PM :) 

Skrevet
24 minutter siden, tdm900 skrev:

Du gikk rett i fella, som alle de jeg gikk på teorikurs sammen med den gangen. Det er faktisk C, som er det aller værste. Årsak: Når skal svinge retning A eller B, ser du deg godt for, og du kjører ikke om du ser kjøretøy tett på fra en av kantene. Men retning C, da titter du mot venstre, ser det ikke kommer noen bil, du har heller ikke sett noe passere fra den retningen før du kommer helt bort til vikepilkt linja. Når du har observert at det er klart fra venstre, kjører du. MEN....det det du ikke har sett, er at fra din høyre side, som du mest sannsynlig ikke har enset over hodet, der kommer det en som har veldig god tid, på sin side av veien. En som kommer bak den igjen, er utolmodig og vil forbi, den bryr seg neppe noe om at en bil er på vei ut i et kanskje litt uoversiktlig kryss. Du kjører ut på hovedveien, der smeller det! Det var dette elvene ved denne trafikkskolen ble utsatt for av sine sjåførlærere  på bil. Hvordan de fant ut av dette, og tok det med i undervisningen vet jeg ikke, men da brukte de av/på kjøringene under landeveiskjøring til Oslo(?) og hjem igjen. Jeg svinger aldri etter den teoriundervisningen til høyre inn på en vei, uten å forsikret meg om at det ikke kommer noen på feil side som jeg kan treffe.

Og tilbake til tidligere nevnte ulykke. Det var slik ei ulykke inntraff ca.2 uker etter jeg hadde kjørt på tung mc. Man har vel strengt tatt vikeplikt for all annen trafikk som ferdes på forkjørsveien, men dette blir nok litt spesielt. 

Ta dette gjerne opp med dine kolleger, og diskutér. Blir dere ikke enige skal du få oppgit hvilken trafikkskole som lærte meg dette via en PM :) 

Den første se-regelen er: Se langt fram. Det betyr se langt fram i den retningen du vil kjøre i. Du skal unntaksvis bevege blikket vekk fra det punktet, og da med korte blikk. Å låse blikket til venstre er galskap, og du har helt rett i at en slik ulykke er den med størst konsekvenser. Vi bruker å se på det slik: sannsynligheten for at noe skjer ganget med konsekvensene utgjør risiko. Men det er et ypperlig eksempel for å se viktigheten av å bruke blikket riktig, lurer på om jeg ikke skal bruke denne selv på neste grunnkurs. 

Når jeg tenkte på spørsmålet ditt så jeg for meg et kryss med trafikkøy i midten av veien, og med litt nærmere ettertanke er vel de øyene plassert der for å hindre folk i å foreta seg forbikjøringer der. Ble egentlig veldig interessert i det eksemplet, fordi det får elevene til å tenke, og fordi det belyser to farlige handlinger som er viktige: 1) å bruke blikket riktig og 2) å kjøre forbi kun når det er trygt. Ville nok stilt spørsmålet litt mer åpent da: "Hvilken farlige situasjoner kan oppstå når vi svinger i de forskjellige rettingene? Hvilken har størst konsekvenser? Hvilken er mest sannsynlig?" 

Jeg er veldig forsiktig med å gi en fasit på disse oppgavene, elevene skal reflektere, jeg skal ikke gi dem svarene, men verktøyene for å komme fram til dem selv. Spørsmålene skal helst kun ha riktige svar også, dersom noen svarer dumt lar jeg nestemann svare, og så diskuterer vi mer når vi kommer fram til interessante problemstillinger. I mange tilfeller tror jeg heller ikke det er en fasit, på pauserommet har vi hatt noen opphetede diskusjoner (ikke alt er regulert i lov/forskrift).

Jeg skal spørre de andre etter påskeferien for å se hva de mener, vi har en god del som er mer erfaren enn meg :)

Skrevet
21 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Den første se-regelen er: Se langt fram. Det betyr se langt fram i den retningen du vil kjøre i. Du skal unntaksvis bevege blikket vekk fra det punktet, og da med korte blikk. Å låse blikket til venstre er galskap, og du har helt rett i at en slik ulykke er den med størst konsekvenser. Vi bruker å se på det slik: sannsynligheten for at noe skjer ganget med konsekvensene utgjør risiko. Men det er et ypperlig eksempel for å se viktigheten av å bruke blikket riktig, lurer på om jeg ikke skal bruke denne selv på neste grunnkurs. 

Når jeg tenkte på spørsmålet ditt så jeg for meg et kryss med trafikkøy i midten av veien, og med litt nærmere ettertanke er vel de øyene plassert der for å hindre folk i å foreta seg forbikjøringer der. Ble egentlig veldig interessert i det eksemplet, fordi det får elevene til å tenke, og fordi det belyser to farlige handlinger som er viktige: 1) å bruke blikket riktig og 2) å kjøre forbi kun når det er trygt. Ville nok stilt spørsmålet litt mer åpent da: "Hvilken farlige situasjoner kan oppstå når vi svinger i de forskjellige rettingene? Hvilken har størst konsekvenser? Hvilken er mest sannsynlig?" 

Jeg er veldig forsiktig med å gi en fasit på disse oppgavene, elevene skal reflektere, jeg skal ikke gi dem svarene, men verktøyene for å komme fram til dem selv. Spørsmålene skal helst kun ha riktige svar også, dersom noen svarer dumt lar jeg nestemann svare, og så diskuterer vi mer når vi kommer fram til interessante problemstillinger. I mange tilfeller tror jeg heller ikke det er en fasit, på pauserommet har vi hatt noen opphetede diskusjoner (ikke alt er regulert i lov/forskrift).

Jeg skal spørre de andre etter påskeferien for å se hva de mener, vi har en god del som er mer erfaren enn meg :)

Så bra :) Du vil formulere det på en annen måte, og det jo helt greit. Det med trafikkøyer er det ikke alle kryss særlig langt ute på bygda som har, men jeg ser det blir mer og mer av de. Lykke til med tipset :) Dere finner nok ut av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...