ajarRun Skrevet 16. mars 2016 #21 Skrevet 16. mars 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Viktigheten? Klarer man å lese så er det ingen vits i å ta teorikurset. De jeg vet om sa de ikke ville tatt det igjen fordi de ikke lærte noe som helst annet enn det de hadde gått gjennom på grunnkurset og ved å lese i boka. Og de tok det forøvrig på forskjellige steder, så jeg tviler veldig på at det "bare" er de stedene det gjelder Anonymkode: 347bf...87b Mind blown, mener du at teoriboken dekker teorien? Det hadde jeg aldri trodd, jeg innbilte meg at de hadde kuttet ut de mest saftige og spennende trafikkreglene for å ha noe å lære bort på teorikurs. Husk at ikke alle har like mye utbytte av å lese. Men jeg vil definitivt anbefale å lese gjennom boken minst en gang.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #22 Skrevet 16. mars 2016 12 minutter siden, tdm900 skrev: Kanskje en idé å følge med på hva sjåfærlærer snakker om på kurset? Er det som ellers er vel nesa i en smarttlf med FB, IG og Snapchat Mange som fortsetter med når de kommer bak rattet, og det gjør de selv om det er aldri så ulovlig og straffbart! Hvor har du det fra at de ikke fulgte med på kurset? Hadde de ikke fulgt med hadde de vel ikke visst om de lærte det samme på nytt eller ikke? Da kunne de vel likegodt ha gått istedenfor å sitte der å kope? Anonymkode: 347bf...87b
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #23 Skrevet 16. mars 2016 10 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Ja, det er mye mye smartere å betale 650 kroner per time (45 minutter) for å lære trafikkreglene enn å lære de i et kurs som koster et par tusen. Jeg er forøvrig enig i at de fleste vil ha veldig godt utbytte av boken. Prisen på boken er mye mindre enn det du sparer på timer ved å kunne trafikkreglene. Teoritentamen er ikke så nyttig for å forstå reglene og for å bruke dem i praksis. Grunnkurset må du jo ta uansett, men du lærer ikke trafikkreglene på 10 skoletimer. På den første timen bruker jeg å få eleven til å kjøre til et vikepliktskilt å spørre hva det betyr. Det er veldig mange som ikke kan svare på det, og de har tatt grunnkurs (ikke hos meg selvsagt, mine elever lærer det). Det er tilnærmet ingen som kan svare på hva forskjørskryss/farlig kryss-skiltet betyr (nei, det er ikke kirke, gjerde eller fly det betyr). Dersom man sliter med å lese boken kan teorikurs være hensiktsmessig. Det er mye lettere å lære reglene i ro og fred i et klasserom enn i en busslomme. Jeg gir også mine elever gratis E-teori, der de kan se film og sånt. Noen klarer også å lære seg ting på Youtube. Du er kjørelærer? Har du tid til å svare på spørsmålet mitt over angående rundkjøring? Anonymkode: c6c79...62e
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #24 Skrevet 16. mars 2016 6 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Mind blown, mener du at teoriboken dekker teorien? Det hadde jeg aldri trodd, jeg innbilte meg at de hadde kuttet ut de mest saftige og spennende trafikkreglene for å ha noe å lære bort på teorikurs. Husk at ikke alle har like mye utbytte av å lese. Men jeg vil definitivt anbefale å lese gjennom boken minst en gang. De kan ikke trafikkreglene noe "bedre" enn meg som ikke har hatt et eneste teorikurs og kun har lest til mopedteorien og senere bilteorien. Stått med glans begge gangene, og senere oppkjøring. Da jeg hadde min første kjøretime var jeg allerede godt kjent med trafikkregler ved øvelseskjøring og mopedkjøring og det var derfor null problem, i tillegg hadde jeg også tatt teorien før jeg begynte med kjøretimer. Siden du tydeligvis ikke fikk med deg det jeg svarte tidligere skal jeg sitere meg selv: "Så lenge man ikke har problemer med å pugge boka og huske er det ingen grunn til å ta teorikurs." Noen har problemer med å lære ved å lese, og det er helt greit, da er sikkert teorikurs en lettere måte å lære på. Men for de som klarer å pugge, se logikken og konsentrere seg mens de leser er det unødvendig. Anonymkode: 347bf...87b
ajarRun Skrevet 16. mars 2016 #25 Skrevet 16. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er kjørelærer? Har du tid til å svare på spørsmålet mitt over angående rundkjøring? Anonymkode: c6c79...62e En rundkjøring er bare et kryss der noen har glemt en plenflekk. Skal du til høre legger du deg til høyre. Skal du til venstre ligger du så langt til venstre som mulig. Skal du rett fram ligger du i høyre felt (med mindre skiltingen sier noe annet). Når det er flere felt på vei ut av rundkjøringen følger du skiltingen. Husk å plassere deg til venstre eller høyre før du kommer inn i rundkjøringen, det er utrolig unødvendig å ligge midt i å blokkere for feks han som skal til høyre når du skal til venstre.
tdm900 Skrevet 16. mars 2016 #26 Skrevet 16. mars 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor har du det fra at de ikke fulgte med på kurset? Hadde de ikke fulgt med hadde de vel ikke visst om de lærte det samme på nytt eller ikke? Da kunne de vel likegodt ha gått istedenfor å sitte der å kope? Anonymkode: 347bf...87b Nettopp!
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #27 Skrevet 16. mars 2016 2 minutter siden, ambivalentReaction skrev: En rundkjøring er bare et kryss der noen har glemt en plenflekk. Skal du til høre legger du deg til høyre. Skal du til venstre ligger du så langt til venstre som mulig. Skal du rett fram ligger du i høyre felt (med mindre skiltingen sier noe annet). Når det er flere felt på vei ut av rundkjøringen følger du skiltingen. Husk å plassere deg til venstre eller høyre før du kommer inn i rundkjøringen, det er utrolig unødvendig å ligge midt i å blokkere for feks han som skal til høyre når du skal til venstre. Tusen takk. En kjørelærer var akkurat det jeg trengte En annen ting jeg lurer på, på vist bilde, skal den grønne eller blå bilen kjøre først om de kommer likt? Begge veier er forkjørsvei... Ikke meningen å plage deg, altså! Anonymkode: c6c79...62e
ajarRun Skrevet 16. mars 2016 #28 Skrevet 16. mars 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk. En kjørelærer var akkurat det jeg trengte En annen ting jeg lurer på, på vist bilde, skal den grønne eller blå bilen kjøre først om de kommer likt? Begge veier er forkjørsvei... Ikke meningen å plage deg, altså! Anonymkode: c6c79...62e Det bildet forvirrer meg, hvorfor er det piler på fortauet? Og du mangler noen skilt på det bildet. Veien til høyre er en forkjørsvei, da vil den blå bilen ha vikeplikt (med mindre forkjørsveien går fra der den blå bilen er). Er dette en spesifikk plass du tenker på?
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #29 Skrevet 16. mars 2016 Håper jeg også kan stille deg et spørsmål kjørelærer. Hender det at kjørelærere anbefaler en elev flere kjøretimer eller annen opplæring, selv om eleven er klar for å ta oppkjøring? For å tjene mer penger. Er denne interessekonlfikten i det hele tatt omtalt i kjørelæreres undervisning? Anonymkode: 9372e...305
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #30 Skrevet 16. mars 2016 7 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Det bildet forvirrer meg, hvorfor er det piler på fortauet? Og du mangler noen skilt på det bildet. Veien til høyre er en forkjørsvei, da vil den blå bilen ha vikeplikt (med mindre forkjørsveien går fra der den blå bilen er). Er dette en spesifikk plass du tenker på? >Gjør dette bilde deg noe klokere? Anonymkode: c6c79...62e
ajarRun Skrevet 16. mars 2016 #31 Skrevet 16. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håper jeg også kan stille deg et spørsmål kjørelærer. Hender det at kjørelærere anbefaler en elev flere kjøretimer eller annen opplæring, selv om eleven er klar for å ta oppkjøring? For å tjene mer penger. Er denne interessekonlfikten i det hele tatt omtalt i kjørelæreres undervisning? Anonymkode: 9372e...305 Ja, alle seriøse trafikklærere gjør dette. Lærerplanen sier helt klart at etter trinn 3 skal du være i stand til å bestå en oppkjøring. Etter dette skal du gå gjennom trinn 4, som omhandler det som ikke kan vurderes på en oppkjøring (risikoforståelse og lignende). Dog er det ikke for å tjene mer penger. Den motsatte konflikten ble tatt opp, det er ofte trafikklæreren går for fort fram og bruker for lite tid på trinn to for å spare eleven penger. De som er useriøse og vil grafse til seg penger har vanligvis veldig billige pakkepriser for det obligatoriske, og så kjører de masse ekstra timer for å tjene inn igjen pengene de taper. Velg en seriøs skole med godt rykte og bytt med en gang læreren gjør noe tull (snakker i telefonen, er gretten eller kaster bort tid på bakeri/røyk). Les gjerne gjennom læreplanen for å se hva du skal kunne på hvert trinn, og be om å få dra på sikkerhetskurs på bane rett etter trinn 2 er ferdig (man blir mye tryggere på bilen når man vet begrensningene).
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #32 Skrevet 16. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: >Gjør dette bilde deg noe klokere? Anonymkode: c6c79...62e Dette burde holde! Anonymkode: c6c79...62e
ajarRun Skrevet 16. mars 2016 #33 Skrevet 16. mars 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: >Gjør dette bilde deg noe klokere? Anonymkode: c6c79...62e Grønn bil må stoppe.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #34 Skrevet 16. mars 2016 6 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Ja, alle seriøse trafikklærere gjør dette. Lærerplanen sier helt klart at etter trinn 3 skal du være i stand til å bestå en oppkjøring. Etter dette skal du gå gjennom trinn 4, som omhandler det som ikke kan vurderes på en oppkjøring (risikoforståelse og lignende). Dog er det ikke for å tjene mer penger. Den motsatte konflikten ble tatt opp, det er ofte trafikklæreren går for fort fram og bruker for lite tid på trinn to for å spare eleven penger. De som er useriøse og vil grafse til seg penger har vanligvis veldig billige pakkepriser for det obligatoriske, og så kjører de masse ekstra timer for å tjene inn igjen pengene de taper. Velg en seriøs skole med godt rykte og bytt med en gang læreren gjør noe tull (snakker i telefonen, er gretten eller kaster bort tid på bakeri/røyk). Les gjerne gjennom læreplanen for å se hva du skal kunne på hvert trinn, og be om å få dra på sikkerhetskurs på bane rett etter trinn 2 er ferdig (man blir mye tryggere på bilen når man vet begrensningene). Takk for svar. Da kan jeg senke skuldrene og stole på kjørelæreren. Men jeg har et annet spørsmål. Jeg har en kjørelærer som er ganske nyutdannet og har lite erfaring (under ett år). Er det en ulempe økonomisk for meg som har svært begrenset mulighet til å øvingskjøre privat? Burde jeg be om å få en mer erfaren kjørelærer? Jeg liker læreren min og vi har god kjemi, men jeg har trang lommebok og mistenker at jeg ville trenge færre timer med en mer erfaren lærer. Hvordan ville du vurdert det om du var i min situasjon? Anonymkode: 9372e...305
ajarRun Skrevet 16. mars 2016 #35 Skrevet 16. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Da kan jeg senke skuldrene og stole på kjørelæreren. Men jeg har et annet spørsmål. Jeg har en kjørelærer som er ganske nyutdannet og har lite erfaring (under ett år). Er det en ulempe økonomisk for meg som har svært begrenset mulighet til å øvingskjøre privat? Burde jeg be om å få en mer erfaren kjørelærer? Jeg liker læreren min og vi har god kjemi, men jeg har trang lommebok og mistenker at jeg ville trenge færre timer med en mer erfaren lærer. Hvordan ville du vurdert det om du var i min situasjon? Anonymkode: 9372e...305 Jeg ville ikke nødvendigvis stolt på en gammel trafikklærer. Noen er flinke og noen er dårlige. Husk at trafikklærere har praksis i hele studiet, så han vil jo ha hatt praksis et par år før han begynte å jobbe. Er han utdannet fra HINT eller HIOA? Det er en stor ulempe å ikke kunne øvelseskjøre privat, den faktoren som bestemmer hvor god noen er til å kjøre er hvor mye de har kjørt. Etter trinn to anbefales det 150-200 timer øvelseskjøring, og det er jo helt klart at det ikke er gjennomførbart ved en trafikkskole. Mengdetrening gir færre ulykker. Det kommer an på hvor langt du har kommet, hvor mange timer har du tatt? En mer erfaren lærer er ikke en garanti for at du trenger færre timer. Jeg ville heller brukt litt lengre tid på å kjøre opp enn å prøvd å spare penger, etter at jeg kjørte opp fikk jeg en dyr erfaring når jeg rygget mens jeg svingte og fikk en stolpe plantet inn i siden av bilen. Heldigvis var det helt ufarlig og bortsett fra at bilen min fikk skader gikk alt bra, men du risikerer å skade deg selv eller noen andre. Jeg ville ikke byttet lærer hvis jeg var midt i trinn 2, trinn 3 går fortere hvis du kan trafikkreglene, så få tatt teorien fort. Og trinn 4 er bare å forstå risiko, da skal du reflektere over hva som gjør kjøringen utfordrende og slikt. Og les lærerplanen, den ligger på nett og er veldig lett å forstå.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #36 Skrevet 16. mars 2016 2 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Jeg ville ikke nødvendigvis stolt på en gammel trafikklærer. Noen er flinke og noen er dårlige. Husk at trafikklærere har praksis i hele studiet, så han vil jo ha hatt praksis et par år før han begynte å jobbe. Er han utdannet fra HINT eller HIOA? Det er en stor ulempe å ikke kunne øvelseskjøre privat, den faktoren som bestemmer hvor god noen er til å kjøre er hvor mye de har kjørt. Etter trinn to anbefales det 150-200 timer øvelseskjøring, og det er jo helt klart at det ikke er gjennomførbart ved en trafikkskole. Mengdetrening gir færre ulykker. Det kommer an på hvor langt du har kommet, hvor mange timer har du tatt? En mer erfaren lærer er ikke en garanti for at du trenger færre timer. Jeg ville heller brukt litt lengre tid på å kjøre opp enn å prøvd å spare penger, etter at jeg kjørte opp fikk jeg en dyr erfaring når jeg rygget mens jeg svingte og fikk en stolpe plantet inn i siden av bilen. Heldigvis var det helt ufarlig og bortsett fra at bilen min fikk skader gikk alt bra, men du risikerer å skade deg selv eller noen andre. Jeg ville ikke byttet lærer hvis jeg var midt i trinn 2, trinn 3 går fortere hvis du kan trafikkreglene, så få tatt teorien fort. Og trinn 4 er bare å forstå risiko, da skal du reflektere over hva som gjør kjøringen utfordrende og slikt. Og les lærerplanen, den ligger på nett og er veldig lett å forstå. Tusen takk for beroligende svar. Jeg er eldre enn den gjennomsnittlige kjøreelev. Har høyere akademisk utdanning og har ingen problemer med å ta til meg teorien. Jeg leser, setter meg inn i og visualiserer alt jeg kommer over som er relatert til trafikk, trafikkregler og trafikkforståelse. Teorien er det eneste jeg selv kan velge å ha stålkontroll på. Men teori kan aldri erstatte mengdetrening. På grunn av omstendighetene mine har jeg ingen jeg kan øvingsskjøre med, derfor har det også tatt så mange år før jeg har tatt fatt på førerkortopplæringen, men tenker at det uansett ikke vil bedre seg så det er bare å kaste seg ut i det. Jeg er på trinn tre og har akkurat gjennomført sikkerhetskurs på bane. Teoriprøven ble bestått for lenge siden. Nødvendige deler av TGK er også gjennomført. Har til nå brukt ca 20.000 og budsjettet mitt er på 40.000 og var redd jeg ikke klarer det innenfor budsjett. De fleste kjøretimene var på trinn 2. Så når du sier at trinn 3 går fortere blir jeg beroliget. Anonymkode: 9372e...305
ajarRun Skrevet 16. mars 2016 #37 Skrevet 16. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for beroligende svar. Jeg er eldre enn den gjennomsnittlige kjøreelev. Har høyere akademisk utdanning og har ingen problemer med å ta til meg teorien. Jeg leser, setter meg inn i og visualiserer alt jeg kommer over som er relatert til trafikk, trafikkregler og trafikkforståelse. Teorien er det eneste jeg selv kan velge å ha stålkontroll på. Men teori kan aldri erstatte mengdetrening. På grunn av omstendighetene mine har jeg ingen jeg kan øvingsskjøre med, derfor har det også tatt så mange år før jeg har tatt fatt på førerkortopplæringen, men tenker at det uansett ikke vil bedre seg så det er bare å kaste seg ut i det. Jeg er på trinn tre og har akkurat gjennomført sikkerhetskurs på bane. Teoriprøven ble bestått for lenge siden. Nødvendige deler av TGK er også gjennomført. Har til nå brukt ca 20.000 og budsjettet mitt er på 40.000 og var redd jeg ikke klarer det innenfor budsjett. De fleste kjøretimene var på trinn 2. Så når du sier at trinn 3 går fortere blir jeg beroliget. Anonymkode: 9372e...305 Du kan ta mengdetreningen selv etter å ha tatt lappen, bare husk på egne begrensninger, tenk gjennom rutene, dagsformen og hvor mye trafikk det er. Med nødvendige deler mener du sannsynligvis mørkekjøring og førstehjelp. Eventuelt bare førstehjelp, avhengig av definisjonen din av "nødvendig". Vi bruker å si førerkortet vil koste 30-35000 normalt sett, men noen må ut med mer, og noen må ut med mindre. 40 000 høres fornuftig ut. Når du kan kjøre selvstendig i variert trafikk vil du få en veiledningstime og gå over til trinn 4 (dersom det ikke er noe dere må øve mer på). Hvordan går det på trinn 3? Klarer du å kjøre selvstendig? Det er lov til å be læreren være stille hvis han snakker for mye.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #38 Skrevet 16. mars 2016 3 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Du kan ta mengdetreningen selv etter å ha tatt lappen, bare husk på egne begrensninger, tenk gjennom rutene, dagsformen og hvor mye trafikk det er. Med nødvendige deler mener du sannsynligvis mørkekjøring og førstehjelp. Eventuelt bare førstehjelp, avhengig av definisjonen din av "nødvendig". Vi bruker å si førerkortet vil koste 30-35000 normalt sett, men noen må ut med mer, og noen må ut med mindre. 40 000 høres fornuftig ut. Når du kan kjøre selvstendig i variert trafikk vil du få en veiledningstime og gå over til trinn 4 (dersom det ikke er noe dere må øve mer på). Hvordan går det på trinn 3? Klarer du å kjøre selvstendig? Det er lov til å be læreren være stille hvis han snakker for mye. Av obligatorisk opplæring har jeg hatt teoriprøve, førstehjelp, mørkedemo, veil.time trinn 2 og sikkerhetskurs på bane. Det går etter forholdene bra på trinn tre. Jeg har objektivt sett en god progresjon. Håndterer de fleste trafikksituasjoner som oppstår på en trygg og effektiv måte. Men føler jeg "slukker branner" heller enn å ligge i forkant. Og jeg trenger fortsatt instruksjoner fra kjørelærer om når jeg skal ta til høyre, venstre eller neste avkjøring. Blir jeg bedt om å kjøre etter skilting mot Trondheim sliter jeg. Klarer rett og slett ikke få med meg hvor jeg er i verden. Regner med at dette skyldes at informasjonsinnhentingen ikke er tilstrekkelig automatisert. Men det er så lite jeg kan gjøre med det, annet enn å kjøpe kjøretimer, det er det som er litt frustrerende. Anonymkode: 9372e...305
ajarRun Skrevet 16. mars 2016 #39 Skrevet 16. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Av obligatorisk opplæring har jeg hatt teoriprøve, førstehjelp, mørkedemo, veil.time trinn 2 og sikkerhetskurs på bane. Det går etter forholdene bra på trinn tre. Jeg har objektivt sett en god progresjon. Håndterer de fleste trafikksituasjoner som oppstår på en trygg og effektiv måte. Men føler jeg "slukker branner" heller enn å ligge i forkant. Og jeg trenger fortsatt instruksjoner fra kjørelærer om når jeg skal ta til høyre, venstre eller neste avkjøring. Blir jeg bedt om å kjøre etter skilting mot Trondheim sliter jeg. Klarer rett og slett ikke få med meg hvor jeg er i verden. Regner med at dette skyldes at informasjonsinnhentingen ikke er tilstrekkelig automatisert. Men det er så lite jeg kan gjøre med det, annet enn å kjøpe kjøretimer, det er det som er litt frustrerende. Anonymkode: 9372e...305 I studiet har man noe som heter kommenterende egenkjøring. Der skal man si hva man oppfatter, og hva man avgjør. Type: "Det er et gangfelt med noen unger, slipper gassen og reduserer hastigheten." Da klarte jeg å kjøre feil tre ganger på testen, for etter tre kommentarer har jeg ikke peiling på hvor jeg skal lengre.
Plengionika Skrevet 17. mars 2016 #40 Skrevet 17. mars 2016 Jeg beklager at jeg ikke fikk svart deg i går. Ser at du allerede har fått svar på det du lurte på. Masse lykke til 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå