AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #1 Skrevet 13. mars 2016 Jeg vet dere ikke kan diagnosere noen, men jeg bare lurer på hva dette kan være for noe. Tror ikke hun har fått en ordentlig diagnose av lege før. Tenkte hun kanskje kunne være autistisk, men hun snakker en del mer. Jeg skriver ikke dette for å være frekk, men fordi jeg oppriktig lurer på det. Hun er uhyrelig klumsete. Jeg overdriver ikke. Ting jeg kan forutse skal gå gale, klarer hun ikke å oppfatte. F.eks legge dataen på sofakanten slik at den datt ned 2 ganger. Velte glass, knuse ting, gå i ledninger så hele dataen fyker i bakken. Hun skulle vaske henda til en liten unge, og kranen stod på det varmeste. Hun tok på vasken og henda til ungen direkte under. Jeg tenkte på forhånd om jeg skulle si noe, men trodde hun skulle skjønne såpass. Hun sa bare: Oiii shhiit. Rygger og dulter stadig i folk og det verste er at hun gikk med en stor bag. Jeg holdt nesten pusten på forhånd, for jeg visste at det kom til å gå galt. Jeg sa til henne at hun må passe på å ikke knuse parfymene. Litt etterpå veltet hun ned masse saker med bagen sin og knuste en parfyme. ''Oiii shiitt''.. ''Det var jo et uhell, det kunne skjedd hvem som helst''. Hun har ikke så mye selvironi heller. Også skjønner hun ikke helt ironi og spøker. Ser hun en parodi på youtube så går hun fem på. ''Wow, hun var spesiell'' ''Hun virket skikkelig dum''. Jeg må forklare henne alle vitser og inside-spøker og ironi. Om et innlegg er sterkt ironisk slik at ''alle'' burde skjønt det, så skjønner hun det fortsatt ikke. Så er hun veldig lite diskré. Dersom hun ser en person som går kledd spesielt, eller er veldig sjokk/høy, så skal hun alltid kommentere det. Hun tror hun er diskré, men hun hvisker så høyt og snur hodet sitt 180 grader rundt flere ganger. Slike raske nykk frem og tilbake Jeg ser at de andre merker det. Så har hun lite allmennkunnskap og spør mange ''dumme'' spørsmål. Jeg sier ikke at jeg er så smart selv, men alle kommenterer at hun virker litt tilbakestående, i mangel på bedre ord. Hun må ofte ha ting inn med te-skje. Vanlige ting som alle skjønner. Hun missforstår så mye. Hun kan gjenfortelle en spesiell hendelse/opplevelse og totalt misse poenget. Når jeg spør om poenger så gjenforteller hun nøyaktig det samme hun sa. Så må jeg drive å grave for å få frem poenget. F.eks om hun er sur på noen så forteller hun at hun var på besøk, så på tv, spiste mat…Helt uten å nevne hvorfor hun ble sur. Dette var et litt dårlig ukonkret eksempel, men vil ikke bli gjenkjendt. Så forteller hun om hendelser gang på gang. Samme dag jeg er med denne venninnen kan hun fortelle det samme ca. 3 ganger, med noen timers mellomrom. o.O Anonymkode: d9590...1c1
Jus sanguinis Skrevet 13. mars 2016 #2 Skrevet 13. mars 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet dere ikke kan diagnosere noen, men jeg bare lurer på hva dette kan være for noe. Tror ikke hun har fått en ordentlig diagnose av lege før. Tenkte hun kanskje kunne være autistisk, men hun snakker en del mer. Jeg skriver ikke dette for å være frekk, men fordi jeg oppriktig lurer på det. Hun er uhyrelig klumsete. Jeg overdriver ikke. Ting jeg kan forutse skal gå gale, klarer hun ikke å oppfatte. F.eks legge dataen på sofakanten slik at den datt ned 2 ganger. Velte glass, knuse ting, gå i ledninger så hele dataen fyker i bakken. Hun skulle vaske henda til en liten unge, og kranen stod på det varmeste. Hun tok på vasken og henda til ungen direkte under. Jeg tenkte på forhånd om jeg skulle si noe, men trodde hun skulle skjønne såpass. Hun sa bare: Oiii shhiit. Rygger og dulter stadig i folk og det verste er at hun gikk med en stor bag. Jeg holdt nesten pusten på forhånd, for jeg visste at det kom til å gå galt. Jeg sa til henne at hun må passe på å ikke knuse parfymene. Litt etterpå veltet hun ned masse saker med bagen sin og knuste en parfyme. ''Oiii shiitt''.. ''Det var jo et uhell, det kunne skjedd hvem som helst''. Hun har ikke så mye selvironi heller. Også skjønner hun ikke helt ironi og spøker. Ser hun en parodi på youtube så går hun fem på. ''Wow, hun var spesiell'' ''Hun virket skikkelig dum''. Jeg må forklare henne alle vitser og inside-spøker og ironi. Om et innlegg er sterkt ironisk slik at ''alle'' burde skjønt det, så skjønner hun det fortsatt ikke. Så er hun veldig lite diskré. Dersom hun ser en person som går kledd spesielt, eller er veldig sjokk/høy, så skal hun alltid kommentere det. Hun tror hun er diskré, men hun hvisker så høyt og snur hodet sitt 180 grader rundt flere ganger. Slike raske nykk frem og tilbake Jeg ser at de andre merker det. Så har hun lite allmennkunnskap og spør mange ''dumme'' spørsmål. Jeg sier ikke at jeg er så smart selv, men alle kommenterer at hun virker litt tilbakestående, i mangel på bedre ord. Hun må ofte ha ting inn med te-skje. Vanlige ting som alle skjønner. Hun missforstår så mye. Hun kan gjenfortelle en spesiell hendelse/opplevelse og totalt misse poenget. Når jeg spør om poenger så gjenforteller hun nøyaktig det samme hun sa. Så må jeg drive å grave for å få frem poenget. F.eks om hun er sur på noen så forteller hun at hun var på besøk, så på tv, spiste mat…Helt uten å nevne hvorfor hun ble sur. Dette var et litt dårlig ukonkret eksempel, men vil ikke bli gjenkjendt. Så forteller hun om hendelser gang på gang. Samme dag jeg er med denne venninnen kan hun fortelle det samme ca. 3 ganger, med noen timers mellomrom. o.O Anonymkode: d9590...1c1 Jeg kan ikke si hvilken diagnose hun har, men hun er definitivt ikke normal. Så en diagnose har hun, helt åpenbart, spørsmålet er bare hvilken. Men det store spørsmålet er egentlig hva det betyr for deg?
QueenOfTheSidewalk Skrevet 13. mars 2016 #3 Skrevet 13. mars 2016 Cerebral parese? Merkelig at hun ikke har blitt tatt med til legen om hun har vært sånn du beskriver hele livet. 1
Jerry Lee Skrevet 13. mars 2016 #4 Skrevet 13. mars 2016 Trur det er er bedre om en ekspert fastslo det, framfor hobbypsykologidioter her inne som stadig kommer med diagnoser på alt og alle for alt og ingenting... 14
Fireflies Skrevet 13. mars 2016 #5 Skrevet 13. mars 2016 Er det viktig for deg å vite om hun har en diagnose? I såfall, hvorfor??? 12
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #6 Skrevet 13. mars 2016 Jeg gjetter lettere psykisk utviklingshemmet. Eller med andre ord; lav IQ. Anonymkode: a7b14...f77 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #7 Skrevet 13. mars 2016 Må oppførselen være et resultat av en eller annen diagnose? Er alle som ikke oppfører seg korrekt i alle sammenhenger noen som har diagnoser? Anonymkode: e69fb...a77 8
Faria Skrevet 13. mars 2016 #9 Skrevet 13. mars 2016 2 timer siden, Evilposelos skrev: Cerebral parese? Merkelig at hun ikke har blitt tatt med til legen om hun har vært sånn du beskriver hele livet. Du bør virkelig sjekke opp hva ring du foreslår er! Sånn ellers ts, hvorfor må alt ha en diagnose? Hvis grunnen til at du spør enda hadde vært at du oppriktig trodde hun var syk på en måte og ikke fikk den hjelpen hun trengte så hadde det vært en ting. Men når du spør og spekulerer bare ut av nysgjerrighet. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #10 Skrevet 13. mars 2016 Jeg tillater meg å være hobbypsykolog og spekulere litt. Det med å misse poenger og ikke forstå ironi og kommentere spesielle folk så de hører det, kan jo minne om Asperger. De forstår ikke så godt sosiale koder. Det andre kan jo være lettere psykisk utviklingshemming. CP vil gjerne gjøre at man har problemer med finmotorikken, da går man ofte litt rart. Hva får du ut av å være venninne med henne? Anonymkode: d216e...c14 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #11 Skrevet 13. mars 2016 Ingen på KG kan diagnostisere henne, selv om mange er raskt ute med å si hva som feiler folk psykisk. Anonymkode: d9662...f86 1
atropos Skrevet 13. mars 2016 #12 Skrevet 13. mars 2016 Kanskje du er drittlei av venninna di og skal vurdere å få en ny? Uavhengig av hva som evnt feiler henne? 2
palamina Skrevet 13. mars 2016 #13 Skrevet 13. mars 2016 Ser du ramser opp alle symptomer du har hørt om aspergers syndrom, så du har nok allerede gjort deg opp en mening, ts. 4
Mammabamma Skrevet 13. mars 2016 #14 Skrevet 13. mars 2016 Jeg tenker at hun spør fordi om det er en diagnose så er det enklere å takle venninnas særheter på en måte. Jeg ble atskillig mer forståelsesfull mot en venninne da jeg fikk vite at hun hadde asperger. Da kunne hun jo ikke noe for en del av de mer irriterende tingene. 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #15 Skrevet 13. mars 2016 Høres ut som venninna di er litt tilbakestående som en bruker skriver. Kanskje hun er både tilbakestående OG har autisme, da. Det er ikke godt å vite gjennom PC-en. Anonymkode: 93661...c0b 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #16 Skrevet 13. mars 2016 Jeg har prøvd å fiske ut om hun har en sykdom. Jeg sa hvilke sykdommer jeg har, og spurte henne tilfeldigvis om hun hadde noen sykdommer/diagnoser siden vi var inne på tema. Da sa hun bare at hun hadde litt dårlig hørsel. Jeg har ikke tenkt å gi henne en diagnose, men jeg synes det er så rart at ingen har fanget det opp. At hun ikke vet om det selv. Hun er veldig fornektende. Dersom jeg tuller på en vennskapelig måte at hun er klumsete så tar hun det blodalvorlig og blir fornærmet. Viss jeg små-ler og sier: ''du altså'', så går hun rett i forsvarsmodus. ''Det kunne jo ikke jeg vite!'' ''Det var jo bare et uhell''. ''Dette kunne skjedd hvem som helst''. ''Den tingen stod teit plassert''. Selvom jeg ikke sier ting på en anklagende frekk måte. Det er sånn at alle jeg har vært med har lurt på hva som er galt. Hun ble sett på som dum på barneskolen, og gjorde mye klumsete og dumt, og fikk kjeft av lærerene. Tror det hadde vært bedre om hun fikk en diagnose. I mat og helse tok hun f.eks en hel dl salt i en pannekakerøre fordi hun leste feil. Da sa hun: Det kunne ikke jeg vite. Jeg har aldri laget dette før. Så himler jo folk med øynene. Jeg tror ikke hun har CP, men at hun heller ikke oppfatter ting som kan gå galt. Jeg kjenner noen med CP og det er ikke slik. Legger ting på ytterste kant på bordet og raser det ned når hun går forbi. Hele tiden. De samme feilene om igjen og om igjen. Rygger i folk. Hun sier hele tiden: ''oii shiit''. ''Det kunne ikke jeg vite''. osv. Tror folk hadde vært litt mer forståelsesfull om hun hadde en diagnose. Men helt seriøst, ja en ekspert måtte selvsagt ha utredet henne fremfor hobbyidiotpsykologer, men hva skal man gjøre? Skal jeg bare si rett ut: kom det til legen for full utredning? Jeg kan jo ikke det. Jeg lurer ikke på hva slags diagnose hun egentlig har for å være slem/heve meg selv. Men det hadde gjort ting lettere. Hun/vi ble mye mobbet på skolen. Folk fortalte bak ryggen at hun var stokk dum. Folk lurte på hvorfor jeg var venn med henne. Men jeg liker å være med henne, og ingen er pefekte. Vi har vært venner siden jeg var 5 år. Det er slitsomt til tider når hun raser ned, går i folk, og søler ting i offentligheten, men igjen så er ingen perfekte. Hun er i det minste snill. Jeg får bare litt vondt av henne. Hun får ikke nok oppfølging som hun hadde hatt krav på dersom hun fikk en diagnose. Hun må få alle nye ting inn med te-skje, opp til flere ganger. Ikke at jeg skal si det til henne. Jeg kan ikke gjøre så mye, men hadde fått mer forståelse. Og ja, dette minner meg helt om aspergers etter å ha lest meg opp. Det var som om jeg leste om henne. Ikke at jeg har lov å gi en diagnose, men jeg vet at det er noe som er galt hvertfall. Anonymkode: d9590...1c1 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #17 Skrevet 13. mars 2016 Spør du om diagnose på KG, får du enten asperger eller psykopat. Angående prating, så kan folk med autisme prate. Mye. Spesielt om de har særinteresser, og problemet er ofte at de ikke skjønner at andre vil de skal stoppe :-) Klossethet kan også være vansker som forbindes med autisme. Om hun har veldig lav IQ tror jeg kanskje at hun ikke ville fått Asperger-diagnose, men gjerne en annen autismediagnose om det var noe som passet. Anonymkode: 87475...e96 1 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 14. mars 2016 #18 Skrevet 14. mars 2016 (endret) 19 timer siden, Faria skrev: Du bør virkelig sjekke opp hva ring du foreslår er! Sånn ellers ts, hvorfor må alt ha en diagnose? Hvis grunnen til at du spør enda hadde vært at du oppriktig trodde hun var syk på en måte og ikke fikk den hjelpen hun trengte så hadde det vært en ting. Men når du spør og spekulerer bare ut av nysgjerrighet. Ja, jeg gjorde det, det finnes forskjellige former og forskjell på hvor hardt man er rammet, ikke alle gjør nøyaktig det samme når de har det. Jeg bare gjettet som alle andre her. Endret 14. mars 2016 av Evilposelos
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #19 Skrevet 14. mars 2016 Folk er forskjellige, kanskje til og med litt rare, det trenger ikke være noen diagnose. De første tingene du nevner høres ut som meg, og jeg mangler samsyn. Jeg ser tingene, men skjønner liksom ikke hvor de er. Jeg har konstant blåmerker, kutt og brannsår, og forbruket av glass er høyt her i huset "jammen...jeg trodde jo det var et bord der.. Jeg mister mobilen i bakken sikkert 5 ganger daglig (blir ikke skjør iphone-tull på meg, nei!), og dataene mine må også gjennomgå. Kjekt med sånne der harddisken slår seg av selv. Jeg fremstår som ekstremt klumsete. Å ofte gjenta samme ting kan rett å slett være mangel på konsentrasjon/oppmerksomhet/hukommelse. Det kan være alt mulig fra ADHD og former av epilepsi til depresjon og sosial angst. Og resten...vel, det høres ut som 80% av Norges befolkning, etter kommentarfelt på nett å dømme. Mange er bare rett og slett litt "korte". Hallo, folk tror fortsatt 5080 Nyhetskanalen og renekleveland er seriøst, liksom. Men å gjøre rare ting kan også være mangel på konsentrasjon. Har du virkelig aldri putta tannkrem i håret, og hårgele i munnen? Rare ting skjer når man ikke er tilstede i tankene. Anonymkode: 4342f...914 5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #20 Skrevet 14. mars 2016 Den Sunday, March 13, 2016 at 4.27, Evilposelos skrev: Cerebral parese? Merkelig at hun ikke har blitt tatt med til legen om hun har vært sånn du beskriver hele livet. Seriøst? Jeg slutter aldri å forundre meg over hva enkelte tenker om CP -diagnosen 😂 Til TS. Umulig å diagnostisere gjennom nettet, men hva med å prate med henne like etter en slik hendelse, og høre hva hun tenker selv. Eller gi blaffen og vær en venn. Anonymkode: 3fe24...5f0 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå