Gå til innhold

Kurdistan VS Syria

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hvordan har det seg at kvinner i Kurdistan kriger mot terroristene, mens hankjønn fra Syria flykter fra terroristene? Helt utrolig at kvinner blir nødt til å beskytte den muslimske verdenen, mens hankjønn flykter fra krigen.

Endret av Sikkerhetsjenta
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg veldig sansen for den kurdiske kampen for egen stat, men når det gjelder Syria så er vel valget litt sånn pest eller kolera, enten kjempe for Assad eller kjempe for IS?

AnonymBruker
Skrevet

Både de syriske kurderne og president Assads regjeringshær kjemper mot IS. Den syriske regjeringshæren består stort sett av menn, men noen kvinner deltar som frivillige, blant annet på checkpoints. IS, og andre opprørsgrupper, består også stort sett av menn, men noen kvinner deltar der også, det har blant annet vært noen angrep med kvinnelige selvmordsbombere. 

Flyktningruten til Europa går gjennom Tyrkia. Jeg tviler på at Tyrkia vil ta imot syriske kurdere eller syrere som støtter regjeringen i Syria. Tyrkia støtter opprøret mot president Assad og Tyrkia bomber syriske kurdere. 

Kvinner i opprørsstyrkene: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/syria/assad-og-opproerere-i-kvinnekamp-i-syria/a/10100723/

Kvinner i den syriske hæren: http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/assads-lionesses-the-female-last-line-in-the-battle-for-syria-8462221.html

Anonymkode: 08c35...a82

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, Apis skrev:

Nå har jeg veldig sansen for den kurdiske kampen for egen stat, men når det gjelder Syria så er vel valget litt sånn pest eller kolera, enten kjempe for Assad eller kjempe for IS?

Men hva med de "moderate" da? De som USA og UK bruker uhorvelige millioner på å støtte.

Skrevet (endret)
8 minutter siden, Uhørt skrev:

Men hva med de "moderate" da? De som USA og UK bruker uhorvelige millioner på å støtte.

Det finnes ikke moderate muslimer. Du er enten muslim eller så er du ikke muslim.

Muslimenes argumenter.
1. Det finnes ikke moderate muslimer
2. Jødene skapte ISIS, Taliban, Al Qaida osv
3. Terroristene er ikke muslimer, men de er jøder. Alt er jødenes feil

Her er bevis fra muslimene. De sier det selv rett fra deres munn. Hvor lenge skal du la vg, Aftenposten og politikerne i Norge lure deg? Moderate muslimer finnes ikke.

• Liker 1
Skrevet

Ja jeg har spurt folk hva en moderat muslim er, men det er ingen som kan svare meg på den. Men Erna, Obama og alle norske aviser og nyhetsformidlere bruker ordet moderat, men de forklarer ikke hva det er.

Skrevet (endret)
3 minutter siden, Uhørt skrev:

Ja jeg har spurt folk hva en moderat muslim er, men det er ingen som kan svare meg på den. Men Erna, Obama og alle norske aviser og nyhetsformidlere bruker ordet moderat, men de forklarer ikke hva det er.

Her er en video om muslimer fra Sverige.
1. De selger dop og får penger fra NAV
2. De får hus og penger fra NAV, men jobber svart og ulovlig
3. De ønsker Sharia i Sverige
4. De får penger fra NAV og kaster bort tiden sin på kebab, kaffe og hasshik. 

Jeg har ikke lenger lyst til å betale penger til felleskapet. Jeg ønsker å holde meg utenfor felleskapet. NAV er bortkastede penger.

Skrevet (endret)

Kanskje en moderat er når holdningen modereres til det mottaker ønsker å høre? For det er ikke så kult med muslimer som dreper sunni eller sjia eller kurder eller noe annet vantro uten å nøle. Det er jo bare IS og slikt som holder på med. Og det liker jo ikke Erna eller Obama.

Endret av Uhørt
Skrevet (endret)
5 minutter siden, Uhørt skrev:

Kanskje en moderat er når holdningen modereres til det mottaker ønsker å høre? For det er ikke så kult med muslimer som dreper sunni eller sjia eller kurder eller noe annet vantro uten å nøle. Det er jo bare IS og slikt som holder på med. Og det liker jo ikke Erna eller Obama.

Dette er den største grunnen til at jeg boycotter demokratiet. De er alle sammen hyklere uansett hvilken side du velger. Det finnes 3,6 millioner mennesker i Norge med stemmerett. Kun 2,8 millioner bruker sin stemmerett. Resten har gått lei og boycotter demokratiet. Stol på meg. Dette tallet kommer til å synke over tid. Færre og færre mennesker kom til å bruke sin stemmerett i framtiden. Fordi de alle sammen har gått lei systemet. Norge kommer til å ende opp som Hellas.

https://no.wikipedia.org/wiki/Stortingsvalget_2013

Gjest Cartman
Skrevet
17 timer siden, Sikkerhetsjenta skrev:

Hvordan har det seg at kvinner i Kurdistan kriger mot terroristene, mens hankjønn fra Syria flykter fra terroristene? Helt utrolig at kvinner blir nødt til å beskytte den muslimske verdenen, mens hankjønn flykter fra krigen.

Mange av disse kvinnene tilhører YPG, som er syrisk PKK. De er kommunister og sosialister. De har lite med islam å gjøre. Kurderne er stort sett samlet mot felles fiender, som IS, Assad og Tyrkia. De kjemper en frigjøringskamp, mens vanlige arabiske menn havner i skvisen mellom Assad/Iran/Hezbollah og IS/Al-Nusra. De har bare dårlige alternativer å velge i. IS skjærer hodet av folk. Assad plasserer Go-Pro kameraer på sine t-72 tanks og gjør krigen til et reality show. Disse kvinnene og de arabiske mennene kan ikke sammenlignes direkte. Når det er sagt, så har jeg enorm respekt for kurderne. Jeg håper de får sin egen nasjon. Det har de fortjent.

AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: d8aff...5ed

Skrevet
23 minutter siden, Cartman skrev:

Mange av disse kvinnene tilhører YPG, som er syrisk PKK. De er kommunister og sosialister. De har lite med islam å gjøre. Kurderne er stort sett samlet mot felles fiender, som IS, Assad og Tyrkia. De kjemper en frigjøringskamp, mens vanlige arabiske menn havner i skvisen mellom Assad/Iran/Hezbollah og IS/Al-Nusra. De har bare dårlige alternativer å velge i. IS skjærer hodet av folk. Assad plasserer Go-Pro kameraer på sine t-72 tanks og gjør krigen til et reality show. Disse kvinnene og de arabiske mennene kan ikke sammenlignes direkte. Når det er sagt, så har jeg enorm respekt for kurderne. Jeg håper de får sin egen nasjon. Det har de fortjent.

IS er jo livredde for disse kvinnene, vis en IS soldat blir drept av en kvinne kommer de ikke til paradis med alle jomfruene

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Sikkerhetsjenta skrev:

Mens IS sin rekrutering har gjort at de er fylt opp med disse pysene, AKA "Jihad soldater":

Fra Afrikas Horn (Eritrea)

His Twitter profile photo reveals Towalde's former life as an image conscious lad of the North London streets. Wearing a superman t-shirt and a blue peak cap, Towalde has a pair of shiny earring while his face is framed by his fashionable large glasses

Fra West-Asia (Kuwait)

Abdel-Majed-Abdel-_3014052b.jpg

Fra Kazakhstan og Egypt.

Bl2b9zwCAAEcaix.jpg

Fra Afrikas Horn (Etiopia)

stream_img.jpg

Anonymkode: c7c41...318

Gjest Evans
Skrevet

Kurderne er ganske likestilte, i enkelte områder er det visstnok over 50 % kvinner i viktige stillinger i styr og stell. 

YPJ har ikke holdt på så lenge. Jeg vet ikke for sikkert, men jeg regner med at de er et resultat av: pr, likestilling og behovet for soldater. YPG har fått obligatorisk vernplikt for menn under Syria krigen, og de trenger soldater - menn og kvinner. Om verneplikten også gjelder for kvinner offisielt er jeg usikker på. 

Gjest Cartman
Skrevet
1 minutt siden, Apis skrev:

IS er jo livredde for disse kvinnene, vis en IS soldat blir drept av en kvinne kommer de ikke til paradis med alle jomfruene

Det er sant. Ville bare påpeke at disse kvinnene mest av alt er kommunister og sosialister, ikke muslimer. PKK og YPG har ingenting med et forsvar av den muslimske verden å gjøre. Hvis de fikk viljen sin, så ville de fokusert på kurdisk frigjøring, likhet, klassekamp og utjevning. YPG reddet mange Yezidier fra Irak, da de ikke er radikale islamister. YPG bryr seg ikke om religion. De bryr seg om det kurdiske folk og sosialistisk/kommunistisk ideologi. Den muslimske verden får finne andre forsvarere.

Skrevet
3 minutter siden, Cartman skrev:

Det er sant. Ville bare påpeke at disse kvinnene mest av alt er kommunister og sosialister, ikke muslimer. PKK og YPG har ingenting med et forsvar av den muslimske verden å gjøre. Hvis de fikk viljen sin, så ville de fokusert på kurdisk frigjøring, likhet, klassekamp og utjevning. YPG reddet mange Yezidier fra Irak, da de ikke er radikale islamister. YPG bryr seg ikke om religion. De bryr seg om det kurdiske folk og sosialistisk/kommunistisk ideologi. Den muslimske verden får finne andre forsvarere.

Et Kurdistan sammen med Israel ville kanskje være et gode i regionen

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Cartman skrev:

Det kommer ikke til å skje. Tvert i mot, muslimer fra Nord-Afrika, Afrikas Horn, Midtøsten og deler av Asia kommer løpende til IS.  Mens man ser ingen forsvarere. Og nå begynner det å bli en stund siden IS ble dannet...

Gjest Evans
Skrevet

Jeg overså en god del av selve spørsmålet: Mange kurdiske mennesker, både menn og kvinner flykter også. Enten til Tyrkia, Europa, eller Kurdistan (Iran). En del har også flyktet internt. Det er ikke sånn at alle syriske menn flykter, og de kurdiske damene blir igjen for å kjempe. 

Vi hører en del om YPJ fordi de er kvinner, og vi ser på en egen kvinnestyrke som noe unikt. 

Det kurdiske folket kjemper for seg selv: de kjemper for det kurdiske folket. De vil ha selvstendig og det har de ønsket lenge. De har fått noe mer selvstendighet unde krigen: nå er det visst noen skoler hvor bøkene er byttet ut og det undervises i kurmanji. Når det det er sagt har også YPG startet med obligatorisk verneplikt, så alle soldatene er ikke der av egen fri vilje. 

Den syriske hæren har verneplikt og mange rømmer nettop fra verneplikttjenten: de vet at det innbærer enten din egen død, eller andres død - og for en mann du i mange tilfeller vil gjøre alt annet enn å støtte. 

Så har du alle de utallige opprørerne. Det finnes vel 1500 opprørstyrker, da alt fra grupperinger på en håndfull til mange tusen, som feks FSA. FSA begynte bra, men har nå blitt en svært voldelig gruppering de med. At du ønsker å delta på deres parti eller andres er ikke gitt. 

Det er ikke så lett som "bli i landet å kjemp", for hvem skal du kjempe sammen med og hvem skal du kjempe mot? 

Jeg tror på mange måter det er "lettere" for kurderne: de kjemper enten med YPG/YPJ eller så lar de være (selv om det er unntak der også). 

Gjest Cartman
Skrevet
7 minutter siden, Apis skrev:

Et Kurdistan sammen med Israel ville kanskje være et gode i regionen

Kurdistan vil få det vanskelig. Forholdet til Tyrkia og den arabiske verden er dårlig. Iran er den mest naturlige allierte i regionen. Kurderne er et iransk folkeslag. Araberne og tyrkerne har vist sine rasistiske holdninger gjennom folkemord. Kurdistan kan ikke være omringet av fiender på alle kanter. De trenger derfor Iran. De trenger et vennligsinnet naboland. Armenia er også en naturlig alliert siden begge er uvenner med Tyrkia. Israel kunne vært en alliert, men Iran er viktigere for Kurdistan.

Gjest Cartman
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer ikke til å skje. Tvert i mot, muslimer fra Nord-Afrika, Afrikas Horn, Midtøsten og deler av Asia kommer løpende til IS.  Mens man ser ingen forsvarere. Og nå begynner det å bli en stund siden IS ble dannet...

Saudi Arabia og Egypt forsvarer sunni islam. Iran forsvarer shia islam.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...