Gå til innhold

Sykdommer man vil unngå!!

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Men TENK DEG hvor ekkelt det er å HA en sånn orm da, når det er spy-ekkelt bare å se et bilde!

Skrevet

vil helst ikke forsøke å forestille meg hvordan det ER jeg!!

det er ikke alt jeg trenger å sette meg inn i..... :-x

Skrevet

Det er vel ikke for ingenting: at dette er på listen over vitenskapens "verste jobber"

Mark-parasittolog

Mark- eller ormeparasittologer inntar andreplassen på årets liste. Årsaken til at denne profesjonen tas med er like åpenbar som den er kvalmende. (Hopp til neste mellomtittel hvis du er av det sarte slaget.)

Popular Science beskriver den bendelormbeslektede «Ascaris lumbricoides»' livsløp i menneskekroppen: Egg klekkes i tynntarmen, og migrerer deretter til lungene; de hostes videre til munnen, hvorpå de svelges tilbake til magen. Der vil så hver orm begynne å vokse til en lengde på opp til 40 centimeter, før den legger milliarder av egg.

Enda verre er det kanskje med slektningen «Dracunculus medinensis» som migrerer fra magen til et punkt like under huden i for eksempel låret, hvor hun vokser til 90 centimeters lengde og legger sine egg. Når de tusener av småormer er klare til å klekkes får huden blemmer og de små ormene tyter ut i hopetall, mens mor blir værende.

Skrevet

Jeg har hatt jevnlige mareritt om bendelormer helt siden jeg hørte om dem for første gang i åttende klasse. Verst er det når jeg er forkjølet og har slimete hals... da innbiller jeg meg at jeg har en bendelorm på vei opp av halsen! :o Ser for meg at jeg våkner neste morgen med en halv orm på puta, resten krypende ut av munnen.

:kvalm:

Gjest Ninakanin
Skrevet

:hoho:

Jeg hadde ikke SÅ fæle bendelorm mareritt, men hver gang jeg var sulten trodde jeg at jeg hadde bendelorm.. Men den frykten vokste jeg av meg ;)

Men ja, vi i norge kan klage så mye vi vil over mørketid og snø og slaps, men:

:kvalm::kvalm::kvalm: jeg spyr når jeg ser slike bilder av ekle ting rundt om i verden!!

Men den hvite makken som kom ut av huden på de bildene, visste dere at det er den som er avbildet på de amerikanske sykebilene? Den blå logoen med en makk som tvinner ser rundt en pinne? Det stammer fra måten makkene blir fjernet som står beskrevet på den nettsiden (som jeg forøvrig lurer fælt på hvorfor du var på!!!).

Men igjen:

:kvalm:

Skrevet

Å herremiin... jeg hadde spydd hvis jeg hadde sett en sånn komme ut av meg. Ekleste "dyret" jeg vet om.

Men, hvordan får man en sånn inn i seg da? :o

Skrevet

Fyfaen og det er det synet som ønsket meg en god morgen i dag... kjenner drøvelen min vrir seg!! :(

Gjest Hovedinnlegger
Skrevet
Å herremiin... jeg hadde spydd hvis jeg hadde sett en sånn komme ut av meg. Ekleste "dyret" jeg vet om.

Men, hvordan får man en sånn inn i seg da?  :o

Man får det i seg gjennom forurenset drikkevann, slik det finnes mye av i sentral-Afrika der dette er mest utbredt. De lever som bittesmå parasitter i vannet og begynner å vokse når de kommer nedi en varm, god magesekk. Deretter forflytter de seg til et sted like under huden hvor de klekker ut eggene sine, og når de mangemangemange små-ormene er klare til å forlate redet dannes byller som så sprekker og de kommer ut fra.

Dette er en kjempegammel sykdom/tilstand, og teknikken for å fjerne ormen er like gammel. Den er veldig tidkrevende. Ormen kan bli en meter lang, og når den tvinnes rundt en pinne kan denne bare vris rundt en gang i døgnet, ca. Å fjerne den kan ta uker og mest sannsynlig måneder. Drar man for hardt i den har man ingen ende å ta tak i og da kan det gå lang tid før den dukker fram igjen. Bare se for deg hva som skjer hvis du kniper av en meitemark som dukker frem fra jorden. Resten av kroppen trekker seg langt tilbake.

Metoden for å fjerne den har gitt opphav til det emblemet det er snakk om lenger oppe ja. Ganske snodig at det brukes i USA og Europa; sykdommen er ganske sentrert til Afrika og noe i Midt-Østen.

Skrevet

:sjokk::sjokkert::hakeslepp: :hår: :kvalm:

Angrer virkelig på at jeg leste denne tråden. Herre min jemen. :kvalm:

Skrevet

er det guineaorm det er snakk om?

tropiske parasitter er jo generelt et veldig apetittvekkende tema... inkludert de jeg ikke husker navnet på som entrer kroppen fra bakken via bare fotsåler...og schistosomiasis...og trikiner...yummy!

Skrevet

Aaaaaah! GROSE :kvalm: :kvalm: :kvalm:

En pasient jeg hørte om en gang hadde ekinokokkose, dvs. heavy bendelormangrep på kroppens indre organer.... Nice....

Jeg hadde fått hetta, er nok ikke gjort i en fei å bli kvitt slike beist...

::grøsse::

Skrevet

(skal bare innrømme at jeg har ikke turt å se på bildet. så tøff er jeg. sitter her og grøsser nok som det er allerede.)

Skrevet

Er det virkelig ingen annen måte å bli kvitt denne på?? :o :kvalm:

Gjest Ninakanin
Skrevet

En annen ekkel parsitt er en sånn brems, en slags stor klegg, som finnes i jungeles i søramerika. Den legger eggene sine i huden din, gjerne på ryggen der du ikke kommer til. Så blir det store kviser etterhvert som larven vokser, og så POPP, kryper det ut en ny sånn flue-dings og flyr avgårde. Etter å ha levd på KJØTTET ditt i flere uker!!!

:hår: :kvalm:

En sånn national geographic-kameramann hadde syv stykker på ryggen når han kom hjem etter en reportasje...

Skrevet
En annen ekkel parsitt er en sånn brems, en slags stor klegg, som finnes i jungeles i søramerika. Den legger eggene sine i huden din, gjerne på ryggen der du ikke kommer til. Så blir det store kviser etterhvert som larven vokser, og så POPP, kryper det ut en ny sånn flue-dings og flyr avgårde. Etter å ha levd på KJØTTET ditt i flere uker!!!

:hår: :kvalm:

En sånn national geographic-kameramann hadde syv stykker på ryggen når han kom hjem etter en reportasje...

Når den har fløyet sin vei . er man kvitt den da? Eller kommer det flere?

Gjest Ninakanin
Skrevet

Da er den ferdig med deg, heldigvis. Men æsjebæsj.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...