AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #21 Skrevet 12. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I Amerika er det slik at er man født i landet er man en American! Er definisjonen andelers i Norge når det gjeller det å være Norsk? Anonymkode: 6631d...857 Hva folk anser som å være norsk, er jo individuelt. Det finnes ingen fasit på det. Jeg siktet ikke til statsborgerskap i HI. Anonymkode: b59dd...abf
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #22 Skrevet 12. mars 2016 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor fikk du det fra at ingen av foreldrene mine er norske? Anonymkode: a36a1...343 Siden du sa at du ikke regnes som norsk i alle SSBs statistikker. Det er bare mulig hvis ingen av foreldrene dine er norskfødte. Anonymkode: 64cda...edc
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #23 Skrevet 12. mars 2016 Det å være født av Norske foreldre spiller en god del. Men jeg syntes også det kan være noe med følelsen du sitter med når du reiser til andre land. Om jeg for eksempel reiser til Frankrike, Storbritannia eller Sverige, så reiser jeg alltid som en nordmann. Om jeg skulle ha tatt et nytt borgerskap i et annet land, så hadde jeg fremdeles følt meg som en nordmann. Plikt til landet spiller også en rolle. Hadde du vært villig til å kjempe for India, på samme måte som for Norge? Hadde du ansett et type folk (Nordmenn) som viktigere eller høyere på prioriteringslista enn et annet type folk (feks. Indere)? Det er mange faktorer som spiller inn når det kommer til å definere en Nordmann, men de nevnt ovenfor mener jeg er de viktigste. Anonymkode: 89200...85c
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #24 Skrevet 12. mars 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden du sa at du ikke regnes som norsk i alle SSBs statistikker. Det er bare mulig hvis ingen av foreldrene dine er norskfødte. Anonymkode: 64cda...edc Men jeg sa da aldri at jeg i stedet er utenlandsk. Jeg sa at jeg ikke nødvendigvis bare regnes som "norsk" uten videre forklaring i all SSB-statistikk, at man til tider skiller mellom meg og etniske nordmenn flest. For eksempel havner jeg i SSB-kategori 012, norskfødt med en forelder og to besteforeldre født i utlandet, en kategori som omtales særskilt i enkelte rapporter og kalles nettopp halvt norsk. Jeg havner derimot ikke i kategorien 000 med to norskfødte foreldre og fire norskfødte besteforeldre. Et eksempel på at SSB iblant skiller mellom meg og f.eks. min helnorske kjæreste, selv om begge kalles norske fremfor utenlandske. Jeg vet at jeg stort sett telles som enhver etnisk nordmann, og at jeg er norsk fremfor innvandrer/utenlandsk, det er jo derfor jeg sa at jeg er norsk med et slags forbehold. Jeg er dog ikke alltid bare "norsk" uten videre presisering i enhver form for SSB-statistikk. Jeg tror nok egentlig du forstod det, altså, det bare virket så rart å rette meg på noe helt annet enn det jeg sa. Poenget mitt var bare at hva norsk betyr varierer fra sammenheng til sammenheng. Men nok avsporing. Anonymkode: a36a1...343 2
Fjaselina Skrevet 12. mars 2016 #25 Skrevet 12. mars 2016 For meg er det lett å kalle ein person norsk når han/ho snakkar godt norsk. Det betyr vanligvis at vaksne som flyttar til Norge ikkje blir heilt norske.... men born som er fødde her, eller kom hit som heilt små, dei kan verte rekna som norske i mitt hovud.
Chiyo Skrevet 13. mars 2016 #26 Skrevet 13. mars 2016 Bestevenninnen min er født i Norge, men foreldrene hennes er født i Afrika. Hun er norsk. Snakker norsk, forstår norsk kultur, identifiserer seg ikke med foreldrenes hjemland, og tenker på Norge som sitt hjem. Hun har bodd her hele livet. Hun har jobbet i Norge, betalt skatt til Norge og gjort sitt som alle andre. Hvorfor skal hun være mindre norsk enn meg? Vi bodde i samme nabolag og gikk i samme klasse. Det er ikke noe jeg kan om norsk kultur som ikke hun kan. Hun har bare litt mørkere hud enn meg.
Gjest Jessica Skrevet 13. mars 2016 #28 Skrevet 13. mars 2016 Den Saturday, March 12, 2016 at 21.42, The Lost Dreamer skrev: Uff da, ser her at jeg ikke er norsk i de flestes øyne. Jeg kom til Norge når jeg var 2, men søsknene mine er født her da Hvilket land ble du født i ?
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 14. mars 2016 #29 Skrevet 14. mars 2016 6 timer siden, Jessica skrev: Hvilket land ble du født i ? Kurdistan (Nord-Iraq)
Ungoliant Skrevet 14. mars 2016 #30 Skrevet 14. mars 2016 Det har mest med oppførsel og verdier å gjøre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå