Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvem regner dere for norske? 

Er man norsk dersom man selv er født i norge, men foreldrene er født i et annet land? Eller er først barnet til denne som blir norsk? 

Anonymkode: b59dd...abf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem regner dere for norske? 

Er man norsk dersom man selv er født i norge, men foreldrene er født i et annet land? Eller er først barnet til denne som blir norsk? 

Når man er født i Norge av minst én forelder som selv er født i Norge, mener jeg tilknytningen er sterk nok til at man anses som norsk. 

Anonymkode: 64cda...edc

Skrevet

Har man f.eks. pakistanske foreldre, men selv er født i Norge, så er man det man kaller en norsk-pakistansk

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man er født i Norge av minst én forelder som selv er født i Norge, mener jeg tilknytningen er sterk nok til at man anses som norsk. 

Men dersom begge foreldrene er født i norge, men av utenlandske foreldre (besteforeldre)? 

Skrevet (endret)

Jeg regner de som er født i Norge som norske. De som er tilflyttere, er utenlandske, men jeg behandler dem ikke annerledes selvfølgelig :-)

Endret av Unika
skriveleif
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Unika skrev:

Jeg regner de som er født i Norge som norske. De som er tilflyttere, er utenlandske, men jeg behandler dem ikke annerledes selvfølgelig :-)

Selv regner jeg de som ser på seg selv som norske, som norske, men det er visst ingen av de jeg har diskutert det enige i... 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv regner jeg de som ser på seg selv som norske, som norske, men det er visst ingen av de jeg har diskutert det enige i... 

Jo forsåvidt, barn og veldig unge som er tilflyttere kan jo også regnes som norske hvis de har tenkt å bo her på lang sikt. Men vil voksne mennesker regnes som norske når de kommer hit i voksen alder? Ofte er man jo stolt av sitt eget land og sine egne røtter. Har selv bodd i utlandet over lengre tid, men regnet meg ikke som noe annet enn norsk da jeg flyttet dit... 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dersom begge foreldrene er født i norge, men av utenlandske foreldre (besteforeldre)? 

Da er man norsk etter min mening. Du er norsk hvis du er født av minst én som selv er født i Norge.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det ikke er nok å være født i Norge for å innbefattes i begrepet norsk. Det kan være mange grunner til at man tilfeldigvis er født i Norge. En høygravid amerikansk kvinne med mellomlanding på Gardermoen på vei til Finland føder uventet, er etter min mening ikke nok til at ungen regnes som norsk.

Heller ikke en gravid kvinne som føder i Norge mens hun venter på behandling av asylsøknaden mener jeg er sterk nok tilknytning til at man kan kalles norsk.

Merk at dette gjelder begrepet norsk. Når det gjelder statsborgerskap er det allerede fastsatt regler og bør være helt adskilt fra diskusjonen om hvem som er norsk.

Er du derimot født i Norge, av minst én forelder som selv er født i Norge, da er tilknytningen sterk nok og ikke tilfeldig til at du er norsk hvis du vil. Og dette helt uavhengig av statsborgerskap og oppholdstillatelse.

Gjest Belle âme
Skrevet

Alle som kan såpass bra norsk at eg ikkje kan høyre at dei er frå utlandet.

AnonymBruker
Skrevet

Det har litt med konteksten å gjøre.

Jeg er halvt norsk og halvt sørasiatisk, men jeg ser så norsk ut at de færreste tror jeg er noe annet enn etnisk norsk med mindre jeg forteller det, og jeg tenker på meg selv som norsk. Jeg er født her, jeg er statsborger her, jeg snakker norsk (også med min utenlandske forelder) og jeg føler det samme for Norge som etniske nordmenn flest gjør. Det er stort sett bare slektstreet mitt som er annerledes.

Samtidig er det klart jeg er norsk med et slags "forbehold". I noen sammenhenger er det nyttig og naturlig å skille mellom meg og de som kun har etniske nordmenn i generasjon på generasjon bakover. Jeg forstår for eksempel godt at jeg ikke nødvendigvis bare er "norsk" i all statistikk hos SSB. Men i de aller fleste sammenhenger tenker jeg på meg selv som norsk, og til daglig er det det jeg ville kalt meg selv.

Anonymkode: a36a1...343

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har litt med konteksten å gjøre.

Jeg er halvt norsk og halvt sørasiatisk, men jeg ser så norsk ut at de færreste tror jeg er noe annet enn etnisk norsk med mindre jeg forteller det, og jeg tenker på meg selv som norsk. Jeg er født her, jeg er statsborger her, jeg snakker norsk (også med min utenlandske forelder) og jeg føler det samme for Norge som etniske nordmenn flest gjør. Det er stort sett bare slektstreet mitt som er annerledes.

Samtidig er det klart jeg er norsk med et slags "forbehold". I noen sammenhenger er det nyttig og naturlig å skille mellom meg og de som kun har etniske nordmenn i generasjon på generasjon bakover. Jeg forstår for eksempel godt at jeg ikke nødvendigvis bare er "norsk" i all statistikk hos SSB. Men i de aller fleste sammenhenger tenker jeg på meg selv som norsk, og til daglig er det det jeg ville kalt meg selv.

Hvordan kan du være halvt norsk når ingen av foreldrene dine er norske.

Hvis én av foreldrene din er norskfødt regnes du ikke som utenlandsk i noen av SSBs statistikker.

Gjest Linaria
Skrevet

Jeg synes nasjonalitet er ganske mye mer komplisert enn at man enten er fra et land eller et annet, enten er norsk eller utlending, osv. De fleste mennesker har en tilknytning til flere land og nasjonaliteter. 
Om jeg måtte svare, ville jeg sagt statsborgerskap. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du være halvt norsk når ingen av foreldrene dine er norske.

Hvor fikk du det fra at ingen av foreldrene mine er norske?

• Liker 1
Gjest The Lost Dreamer
Skrevet

Uff da, ser her at jeg ikke er norsk i de flestes øyne. Jeg kom til Norge når jeg var 2, men søsknene mine er født her da

Skrevet

Hva om et norskt par føder barnet sitt i utlandet og senere flytter til Norge. Da er begge foreldrene norske, men barnet er ikke norskt fordi det ikke er født i Norge? Nei, det blir for dumt å si at du bare er norsk dersom du er født i Norge. 

Jeg mener at de som ser på seg selv som norske - er norske. 

• Liker 2
Gjest Linaria
Skrevet
4 minutter siden, Pinecone skrev:

Jeg mener at de som ser på seg selv som norske - er norske. 

Denne var fin. Enig i denne.

Skrevet

Selv føler jeg at alle som er født i Norge, er norske. Vet jo at man etter papiret og loven blir norsk når man får statsborgerskapet, men jeg føler jeg at man må vokse opp her - eller ha norske foreldre og vokst opp et annet sted :)

Jeg har en bekjent og ei venninne som er adopterte. Han er fra Filippinene, mens hun fra Kina. Begge har vært her siden de var kjempesmå, og jeg anser dem som norske.

AnonymBruker
Skrevet

I Amerika er det slik at er man født i landet er man en American! Er definisjonen andelers i Norge når det gjeller det å være Norsk?

Anonymkode: 6631d...857

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...