Gå til innhold

Saus til lever

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg søkte, men søkte kanskje feil...jeg fant ihvertfall ikke saus til lever noe sted - og mamma'n min er på jobb og kan ikke hjelpe meg...

Noen som kan her?

Skal lage lever til middag i dag og lurer på sausen...

Lager jeg bare vanlig brun saus med fettet fra pannen jeg har stekt leveren i? Og tar oppi litt fløte på slutten?

Eller?

Husker middagene som min mor laget, noe av høydepunktet ved levermiddagen var den gode sausen, og jeg har lyst til å lage det sånn godt...

Help anyone?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Lag vanlig brun saus med kraften fra leveren ( regner med du koker leveren). For det er den beste sausen.

Skrevet

Tusen takk for svar.

Jeg vet ikke om flere forskjellige måter å lage lever på, så jeg hadde tenkt til å gjøre det sånn mamma'n min gjorde:

Jeg vender leverbitene i en blanding av mel, salt og pepper og steker de i stekepanne til de får stekeskorpe og så koker jeg de i sausen etterpå...

Er det sånn det gjøres av andre også?

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg bruker å steke leveren, og deretter koke den i 1 1/2 - 2 timer. Bruker så kraften til å lage saus av.

Lar så levern koke i sausen før den serveres.

Skrevet

Hva koker du den i først da? Vann med noe krydder i eller? Pleier du å ha løk i sausen?

Gjest Zim-zum
Skrevet

Jeg ville bare ha stekt leveren raskt i smør for å få skorpe på den.

Ellers ville jeg ha tilsatt litt buljong i sausen for å få litt kraftigere smak. :)

Gjest Madam Felle
Skrevet

Koker den i bare vann eller av og til med buljong i, og så krydrer jeg sausen når jeg holder på med den.

Skrevet

Tusen takk for svar...

Og takk for raske svar... ser jeg har akkurat tid til å skrive takk her før jeg må sette igang med middag...

Mmmmm... nå gleder jeg meg til middag...

Løken tar i i sausen helt til slutt heller?

Gjest Madam Felle
Skrevet

Løken kan godt koke med sausen en stund.

Kos deg med maten :wink:

Skrevet

Sånn... nå er leveren stekt... nå skal den koke... og tiden passer perfekt med når Mannen kommer hjem også...

Og sitronfromasj til dessert... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...