Gå til innhold

Dumpster diving erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som driver jenvlig med dumpster diving? Har tenkt en stund på å prøve dette selv, ikke med hensyn på økonomi, men heller tanken på at butikkene kaster så mye mat som er fult spisbar. 

Så til dere som driver med dette hvordan går dere fram? Hva finner dere som oftest? Drar du alene eller har du med flere? Har du noen gang blitt oppdaga/tatt?

Anonymkode: 01ea6...f4f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle man bli tatt? Det er vel ikke ulovlig å plukke søppel? 

Anonymkode: 17d42...49f

Gjest Raindrops
Skrevet (endret)

Det er ikke noe jeg gjør aktivt, men jeg har blitt med venner et par ganger og kjenner en del som gjør det.

Man finner absolutt alt mulig. De kaster ikke bare ting som er utgått på dato, men også ting som er klissete eller skadet. Finner veldig mye frukt og grønt. 

Unngår containere med lås, selv om de kan være lette å åpne, og unngår selvsagt privatsøppel. Man skal også alltid rydde opp etter seg, ikke forlat noe utenfor søpla, og la det gjerne være igjen noe brukbart til nestemann. 

Jeg har aldri selv blitt "tatt", men vet av noen steder man blir jaget om man er der innenfor åpningstiden. Noen steder ødelegger de også maten før de kaster den, så det er poengløst å dra dit. 

Hvis du bor i Trondheim finnes det en bra gruppe på Facebook, dumpsterdiving Trondheim. Virker som hjelpsomme folk om du trenger tips, eller bare noen å henge seg på så du slipper å dra alene.

Endret av Raindrops
AnonymBruker
Skrevet

De fleste større matbutikker bruker komprimatorer. Jeg lover deg at der vil du IKKE klatre oppi!

Mvh en som henter dem og tømmer dem. 

Anonymkode: 37ad4...da4

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri gjort det, men har mange venner og bekjente som gjør det. Men jeg merker at populariteten bak dette har minket en del det siste året (eller de to siste? Idk.)

De gjør det som regel om kveldene.

Nesj, ingen har blitt tatt selv om det er veldig kjent at de holder på med dette. Mange av disse er kjente personer, så det er ingen hemmelighet.

Den 12.3.2016 at 18.45, AnonymBruker skrev:

Vel, man roter jo i privat eiendom. Det er kanskje ikke alle containereiere som setter pris på roting i bakgården deres :)

Gjest Raindrops
Skrevet
Den 12.3.2016 at 18.45, AnonymBruker skrev:

Det er ulovlig å rote rundt i privatsøpla til folk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det et par ganger bare for gøy.

En gang fant jeg en hel container fylt med øl og cider som gikk ut dagen før :P Kunne arrangert en hel fest haha!

Mye fersk frukt og grønt, melk, juice, godteri, sjokolade, smågodt og MYE ferske bakevarer! Mye yoghurter ol også.

Anonymkode: 56705...2a1

Skrevet
Den Saturday, March 12, 2016 at 18.45, AnonymBruker skrev:

Teknisk sett er det ulovlig. Tyveri. Søppel...det er eiers eiendom inntil det blir hentet av rette instans. Enten det er en privatpersons søppelkasse og loftrydningscontainer...eller det er, som her, en butikks "dumpster". ☺

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Teknisk sett er det ulovlig. Tyveri. Søppel...det er eiers eiendom inntil det blir hentet av rette instans. Enten det er en privatpersons søppelkasse og loftrydningscontainer...eller det er, som her, en butikks "dumpster". ☺

Hvis containeren er ulåst, tilgjengelig, og man ikke roter eller gjør skader på området, så bryter man heller ingen lov, verken teknisk, praktisk eller teoretisk. Privatsøppel, som flere nevner, er ulovlig uansett. 

Anonymkode: fcfb5...b19

Skrevet

Feil. Det er fortsatt butikkens eiendom, og dermed tyveri.

At mange butikker tillater dette så sant man ikke bryter seg inn og forsøpler området er noe helt annet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Jerry Lee skrev:

Feil. Det er fortsatt butikkens eiendom, og dermed tyveri.

At mange butikker tillater dette så sant man ikke bryter seg inn og forsøpler området er noe helt annet.

Kan du vise meg den loven?

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Kan du vise meg den loven?

Det hverken behøver eller gidder jeg. Det blir det samme som å stjele "privatsøppel". 

Skrevet

Hadde et prosjekt en gang hvor jeg og noen venner testet ut hvordan det var å leve på dumpsterdiving, samt finne utgåtte varer i butikken på Kiwi. Endte opp med å ha brukt totalt 31 kr på mat den måneden, mens vi hadde levd som konger på blant annet grønnsaker, frukt og bær. Utrolig hvor mye som blir kastet, også av meieriprodukter. Fant også flere store kalkuner i fryseren som vi fikk med oss som vi gasset oss på. Var i mange forskjellige containere, lærte oss litt når vi skulle gå på døgnet og hvem som ikke var så happy over besøk. Anbefaler virkelig å nytte muligheten om en har lyst til det.

Skulle ha fortsatt med det, men flyttet til en utkant med kun 1 butikk og bedre lønn, så da har det blitt lite av det. Savner spenningen og gleden over å finne kvalitetsmat da😄

Ps. Skal komme en dokumentar på TV snart om akkurat dumbsterdiving mener jeg. Er to karer som har syklet rundt i Norge og levd på utgått mat. Verdt å få med seg når den kommer.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor i Oslo kan man gjøre det?

Anonymkode: 84c42...011

• Liker 1
Skrevet

Fant mye snadder bak bakeriet før :) Visste ikke at det hadde noe navn, bare at skolebrød fra i går er kjempegodt :laugh:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Container står vel ute på fortau, utenfor kjøpesenter / butikker?

Fortau blir vel strengt tatt regnet som offentlig eiendom, ellers kunne vel de som leier butikk-plass / områder der krevd penger fra alle som går forbi på fortauet "deres"

Anonymkode: 4f71d...23c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 12. mars 2016 at 18.45, AnonymBruker skrev:

Det er tyveri. Butikken eier søppelet i sin egen søppelkonteiner. Når miljøstasjoen henter, er det miljøstasjoen sitt søppel. Dersom noen tar dette søppelet er det det samme som å stjele.

Anonymkode: fb7c3...057

• Liker 2
Skrevet (endret)
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Container står vel ute på fortau, utenfor kjøpesenter / butikker?

Fortau blir vel strengt tatt regnet som offentlig eiendom, ellers kunne vel de som leier butikk-plass / områder der krevd penger fra alle som går forbi på fortauet "deres"

Anonymkode: 4f71d...23c

Butikker har de på en egen fast plass. SIN plass. På sin (eventuelt leide) eiendom. Og det er neppe på fortauet...

Endret av Jerry Lee
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er tyveri. Butikken eier søppelet i sin egen søppelkonteiner. Når miljøstasjoen henter, er det miljøstasjoen sitt søppel. Dersom noen tar dette søppelet er det det samme som å stjele.

Anonymkode: fb7c3...057

Takk!

Skrevet

Det som er irriterende med containerrotter er at de/dere gjerne klipper opp låser og legger igjen søppel og matrester på plassen slik at ansatte må bruke tid og penger på å ordne opp etter dere. Jeg synes det er fint at man bruker ressursene fullt ut og ikke kaster mat, men ha folkeskikk/sosial intelligens nok til å ikke oppføre seg som aper og la andre rydde opp etter festen...

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...