Gå til innhold

Realfagskurs


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går på et realfagskurs nå, hvor jeg tar matematikk R1 og R2. Dette kurset er jo egentlig mest for de som ønsker å ta en ingeniørutdannelse. Jeg har egentlig mest lyst til å studere bioteknologi, men er usikker på om det er mulig å søke seg inn på det med realfagskurset.

Så et jeg lurer på er om det er noen som har gått realfagskurs og så søkt seg inn på andre studier med dette kurset(ikke ingeniør). Eks studer med realfa-kravkode.

Anonymkode: e5795...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja? Er det vanlig R1+R2 fra vgs du tar? 

Du kan søke inn på hvilket som helst studie hvor det er krav om ekstra realfagsbakgrunn med r1 og r2. Du er ikke forpliktet til å ta ingeniørstudier med r1 og r2, hvis du tar opp eksamen gjennom privatiskontoret. Eller tar du forkurs for ingeniører på en høgskole? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Plexus skrev:

Ja? Er det vanlig R1+R2 fra vgs du tar? 

Du kan søke inn på hvilket som helst studie hvor det er krav om ekstra realfagsbakgrunn med r1 og r2. Du er ikke forpliktet til å ta ingeniørstudier med r1 og r2, hvis du tar opp eksamen gjennom privatiskontoret. Eller tar du forkurs for ingeniører på en høgskole? 

Jeg tar realfagskurs på en høyskole. Sånn jeg har skjønte det fra lærerne og skolen så tilsvarer kurset det samme som R1+R2 fra videregående. Det dekker i hvert fall spesielle opptakskrav til matematikk.

Anonymkode: e5795...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar realfagskurs på en høyskole. Sånn jeg har skjønte det fra lærerne og skolen så tilsvarer kurset det samme som R1+R2 fra videregående. Det dekker i hvert fall spesielle opptakskrav til matematikk.

Anonymkode: e5795...db7

Okey. Vet ikke helt hvordan de forkursene fungerer, men regner med at du ikke tar noen eksamener som er arrangert av privatistkontoret? Dermed så får du ikke fagene på vitnemålet ditt fra vgs, og det er dette du søker med når du skal på høyere utdanning. 

Er bioteknologi på uni eller høgskole? Det er kanskje mulig å begynne på biotek hvis det er samme høgskole du søker på som holder forkuset? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, høyskolen jeg går på har ikke biotek. Jeg er veldig usikker på om eksamen er arrangert av privatistkontoret. Har fått veldig liten informasjon ang. eksamen utenom dato og tid. 

Men jeg har tatt kontakt med det aktuelle universitetet jeg er interessert i og spurt de om det er mulig å søke seg inn på grunnlag av realfagskurset. Så får se litt hva de sier. Har søkt en del på nettet, men får ikke svar ang. realfagskur, bare på forkurs. 

Anonymkode: e5795...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kurset er med stor sannsynlighet kun gyldig for opptak ved den skolen som tilbyr det.

Anonymkode: 86ae3...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke har realfagskravene fra VGS så ville jeg nok valgt å ta privatisteksamen i disse fagene. Men om dette realfagskurset dekker R1+R2 kan det sikkert være veldig nyttig å ha med seg når du evt tar eksamen i R1 og R2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kurset er med stor sannsynlighet kun gyldig for opptak ved den skolen som tilbyr det.

Anonymkode: 86ae3...96e

Nei, man kan bruke det til å søke på generelt de fleste ingeniørutdannelsene i Norge.

Anonymkode: e5795...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sapientia skrev:

Hvis du ikke har realfagskravene fra VGS så ville jeg nok valgt å ta privatisteksamen i disse fagene. Men om dette realfagskurset dekker R1+R2 kan det sikkert være veldig nyttig å ha med seg når du evt tar eksamen i R1 og R2.

Ja, men har tatt kontakt med skolen og får se hva de sier. Er det sånn at jeg må ta privatisteksamen for å få de godkjent på andre studier enn ingeniør, så får jeg heller gjøre det. Pensumet jeg har nå er jo det samme som på VGS.

Anonymkode: e5795...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men har tatt kontakt med skolen og får se hva de sier. Er det sånn at jeg må ta privatisteksamen for å få de godkjent på andre studier enn ingeniør, så får jeg heller gjøre det. Pensumet jeg har nå er jo det samme som på VGS.

Anonymkode: e5795...db7

Det kommer nok litt an på hvor du søker deg inn. Noen høgskoler/universitet er mer fleksible enn andre. Håper at ditt kurs blir godkjent, hvis det inneholder ca samme pensum så pleier det å gå greit med innpassing høyere opp i studiet i det minste Altså om du har fag x fra skole A så blir det godkjent som fag x' (tilsvarende men ikke helt identisk) ved skole B. Vet ikke helt hvordan de er på inntakskrav, men lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Sapientia skrev:

Det kommer nok litt an på hvor du søker deg inn. Noen høgskoler/universitet er mer fleksible enn andre. Håper at ditt kurs blir godkjent, hvis det inneholder ca samme pensum så pleier det å gå greit med innpassing høyere opp i studiet i det minste Altså om du har fag x fra skole A så blir det godkjent som fag x' (tilsvarende men ikke helt identisk) ved skole B. Vet ikke helt hvordan de er på inntakskrav, men lykke til!

Det kan godt hende det fungerer sånn. Jeg har i hvert fall nå sendt en e-post til opptakskontorene på de aktuelle stedene jeg vil søke, så får jeg se hva de sier. Krysser fingrene for at en av de i hver fall sier det går bra!

Anonymkode: e5795...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...