Fandenivoldsk Skrevet 12. mars 2016 #21 Skrevet 12. mars 2016 Jeg skal ikke ha barn. Gjerne kall meg egoistisk, men hva med de som FÅR barn? Spør dem hvorfor, og jeg tipper at de svarer "fordi jeg hadde lyst på".. Så er nok like egoistisk begge deler, tenker jeg vi sier. Om folk vil ha barn, syns jeg det er flott at de får barn og er oppriktig glad på deres vegne. Men å få slengt i trynet "åh, du kommer til å forandre mening" o.l når jeg forteller om MIN avgjørelse (som er å ikke få barn) hadde vært deilig å slippe. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #22 Skrevet 12. mars 2016 Det er da helt fint å ikke få barn? Jeg har selv snart to, men kan godt forstå at noen ikke ønsker det. Barn er både slitsomt og fantastisk, og de legger begrensninger på voksenlivet. Jeg har også venner som ikke ønsker seg barn, uten at det gjøres noe særlig nummer ut av det (bortsett fra foreldrene deres, som har lyst på barnebarn). Det viktigste må være at man har/finner en partner som deler synet på dette - jeg kjenner også noen som har ombestemt seg etterhvert, og det blir ikke pent. Anonymkode: 298b8...790
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #23 Skrevet 12. mars 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker svært mye for tiden. Ønsket om å få barn blir mindre og mindre for hvert år. Jeg er en ung kvinne, og dette kan fremdeles endre seg. Jeg ser bare ikke hvordan. Noen sier det er egoistisk å velge bort barn. Hvorfor? Jeg ser i dag en overbefolket klode, som ikke blir bedre å leve på dersom jeg får barn. Jeg velger ikke bort barn for å dyrke egne interesser, selv om dette blir et naturlig utfall av valget. Jeg er ingen utpreget fester av meg, og jeg liker heller ikke særlig godt å være på reisefot. Jeg ønsker et A4-liv, men uten barn. Jeg ønsker meg en stødig mann. Jeg er i midlertid usikker på om det finnes en mann med et ønske om et rolig og "normalt" liv. Uten barn. Hvorfor må det stilles så mange spørsmål ved dette valget? Kan ikke det å velge bort barn aksepteres like godt som det å få det? Jeg har tidligere mottatt fra en anonym: "Det er egoistisk ikke å få barn, og et stort fuck-you til dine forfedre". Vandrer det virkelig slike holdninger der ute? Bør jeg få et barn jeg ikke ønsker på grunn av at jeg gjerne vil se min mor bli mormor? Etter min mening, er det på dette tidspunktet vi kan begynne å snakke om egoisme... Innspill mottas gjerne. Anonymkode: 38e4d...53f Det er ikke egoistisk å ikke få barn i seg selv. Det er derimot egoistisk å ikke få barn, men samtidig forvente at denne generasjonen skal bidra til å pleie deg om du blir syk og evt. stelle og pleie deg om du havner på sykehjem. Det er nemlig våre etterkommere som skal få dette samfunnet til å gå rundt. Hadde alle tenkt som deg, hadde det blitt katastrofe. Det handler om ansvar for vår felles fremtid. Anonymkode: 6590a...b32
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #24 Skrevet 12. mars 2016 Uenig. Man er ikke egoistisk selv om man forventer pleie når man er syk og/eller gammel. Det er betalt arbeid som noen velger å ta fordi de ønsker å pleie og stelle syke og/eller gamle. Man får ikke barn fordi man skal fortjene å bli pleiet hvis man blir syk og/eller gammel. Anonymkode: 4bfcb...847 6
Feyfeyhey Skrevet 13. mars 2016 #25 Skrevet 13. mars 2016 (endret) Den 3/11/2016 at 20.54, AnonymBruker skrev: . Endret 31. juli 2016 av Feyfeyhey 7
Hundejente Skrevet 13. mars 2016 #26 Skrevet 13. mars 2016 Tipper de som synes det er egoistisk å ikke få barn fordi man da ikke bidrar til flere borgere som skal få samfunnet til å gå rundt, er de samme som vil sende tilbake flyktninger fordi vi er altfor mange mennesker i Norge fra før... 7
Gjest Badebuksa Skrevet 13. mars 2016 #27 Skrevet 13. mars 2016 Den 12.3.2016 at 12.21, AnonymBruker skrev: Jeg tenker svært mye for tiden. Ønsket om å få barn blir mindre og mindre for hvert år. Jeg er en ung kvinne, og dette kan fremdeles endre seg. Jeg ser bare ikke hvordan. Noen sier det er egoistisk å velge bort barn. Hvorfor? Jeg ser i dag en overbefolket klode, som ikke blir bedre å leve på dersom jeg får barn. Jeg velger ikke bort barn for å dyrke egne interesser, selv om dette blir et naturlig utfall av valget. Jeg er ingen utpreget fester av meg, og jeg liker heller ikke særlig godt å være på reisefot. Jeg ønsker et A4-liv, men uten barn. Jeg ønsker meg en stødig mann. Jeg er i midlertid usikker på om det finnes en mann med et ønske om et rolig og "normalt" liv. Uten barn. Hvorfor må det stilles så mange spørsmål ved dette valget? Kan ikke det å velge bort barn aksepteres like godt som det å få det? Jeg har tidligere mottatt fra en anonym: "Det er egoistisk ikke å få barn, og et stort fuck-you til dine forfedre". Vandrer det virkelig slike holdninger der ute? Bør jeg få et barn jeg ikke ønsker på grunn av at jeg gjerne vil se min mor bli mormor? Etter min mening, er det på dette tidspunktet vi kan begynne å snakke om egoisme... Innspill mottas gjerne. Anonymkode: 38e4d...53f Du velger hva du vil, tror du virkelig at noen bryr seg om hva du velger i ditt liv? NEI. Du virker noe høy på deg selv som tror at alt handler om deg, litt som de som legger ut ting på Facebook hver andre time hele døgnet og tror at alle bare sitter og VENTER på neste gang de legger ut noe. Gjør hva du vil, vær så god. Tro hva du vil om myter og usannheter, VÆR..SÅ..GOD.. Men svært få vil bry seg. Verden er ikke et fattigere sted om du velger å ikke få barn.
trønderj Skrevet 13. mars 2016 #28 Skrevet 13. mars 2016 (endret) 2 timer siden, Badebuksa skrev: Du velger hva du vil, tror du virkelig at noen bryr seg om hva du velger i ditt liv? NEI. Du virker noe høy på deg selv som tror at alt handler om deg, litt som de som legger ut ting på Facebook hver andre time hele døgnet og tror at alle bare sitter og VENTER på neste gang de legger ut noe. Gjør hva du vil, vær så god. Tro hva du vil om myter og usannheter, VÆR..SÅ..GOD.. Men svært få vil bry seg. Verden er ikke et fattigere sted om du velger å ikke få barn. Hjelpes. Er jeg høy på meg selv fordi jeg ønsker innspill rundt et tema jeg selv har mange tanker rundt? Jeg har fått mange gode innspill, og har - som resultat av disse, reflektert enda mer over valget mitt. Hva er galt med det? Og at du sammenligner dette med de som skriver dagbok på Facebook... Forstå det den som kan. TS. Endret 13. mars 2016 av trønderj 5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #29 Skrevet 13. mars 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke egoistisk å ikke få barn i seg selv. Det er derimot egoistisk å ikke få barn, men samtidig forvente at denne generasjonen skal bidra til å pleie deg om du blir syk og evt. stelle og pleie deg om du havner på sykehjem. Det er nemlig våre etterkommere som skal få dette samfunnet til å gå rundt. Hadde alle tenkt som deg, hadde det blitt katastrofe. Det handler om ansvar for vår felles fremtid. Anonymkode: 6590a...b32 Når du får barn, så velger du samtidig fremtidige pleiepasienter. Staten må også dekke barnehageplass og skolegang. Og en dag blir også barna gamle og pleietrengende. Så at man skal få barn som kan pleie eldre, blir som å pisse i buksa for å bli varm. Da må man i så fall få flere og flere barn for å dekke kommende eldrebølger. Så det resonnementet holder ikke mål. Man kan bidra til samfunnet på andre måter enn å få barn. Tenk om man jobber med barn eller eldre i tillegg? Skal man ikke få omsorg på sine aldre dager bare fordi man ikke har fått barn? Kanskje man har bidratt vel så mye som barnefamilier, som jo koster samfunnet penger også. Makan. Anonymkode: 261b5...e0a 5
trønderj Skrevet 13. mars 2016 #30 Skrevet 13. mars 2016 (endret) 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke egoistisk å ikke få barn i seg selv. Det er derimot egoistisk å ikke få barn, men samtidig forvente at denne generasjonen skal bidra til å pleie deg om du blir syk og evt. stelle og pleie deg om du havner på sykehjem. Det er nemlig våre etterkommere som skal få dette samfunnet til å gå rundt. Hadde alle tenkt som deg, hadde det blitt katastrofe. Det handler om ansvar for vår felles fremtid. Anonymkode: 6590a...b32 Dette blir nesten for dumt. Jeg betaler skatt for at - blant annet, eldre og syke skal få den pleien og den behandlingen de trenger. Hva får deg da til å si at ikke jeg kan forvente, eller kreve, en slik pleie og behandling når jeg selv blir gammel og/eller syk? Dersom samfunnet hadde tatt skade av at jeg ikke fikk barn, skulle jeg selvsagt ha revurdert dette valget. Slik er det altså ikke, og jeg fortjener lik behandling som alle andre. Jeg vil legge til at jeg synes denne kommentaren går hardt utover dem som faktisk ikke har mulighet til å få barn. Skal ikke de heller kunne forvente pleie når de blir syke? Norge hadde ikke vært et særlig til land å bo i dersom holdningene du viser hadde vært ledende. TS. Endret 13. mars 2016 av trønderj 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå