Gå til innhold

Ønsker ikke barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker svært mye for tiden. Ønsket om å få barn blir mindre og mindre for hvert år. Jeg er en ung kvinne, og dette kan fremdeles endre seg. Jeg ser bare ikke hvordan.

Noen sier det er egoistisk å velge bort barn. Hvorfor? Jeg ser i dag en overbefolket klode, som ikke blir bedre å leve på dersom jeg får barn. Jeg velger ikke bort barn for å dyrke egne interesser, selv om dette blir et naturlig utfall av valget. Jeg er ingen utpreget fester av meg, og jeg liker heller ikke særlig godt å være på reisefot.

Jeg ønsker et A4-liv, men uten barn. Jeg ønsker meg en stødig mann. Jeg er i midlertid usikker på om det finnes en mann med et ønske om et rolig og "normalt" liv. Uten barn.

Hvorfor må det stilles så mange spørsmål ved dette valget? Kan ikke det å velge bort barn aksepteres like godt som det å få det? Jeg har tidligere mottatt fra en anonym: "Det er egoistisk ikke å få barn, og et stort fuck-you til dine forfedre". Vandrer det virkelig slike holdninger der ute? Bør jeg få et barn jeg ikke ønsker på grunn av at jeg gjerne vil se min mor bli mormor? Etter min mening, er det på dette tidspunktet vi kan begynne å snakke om egoisme...

Innspill mottas gjerne.

Anonymkode: 38e4d...53f

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det er like egoistisk å få barn, bare fordi "normalen" tilsier det.

Anonymkode: a4b33...cc3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig. Jeg kan tenke meg at det er mange som har valgt barn på grunn av presset de føler fra denne såkalte, "normalen". TS.

• Liker 3
Gjest Evans
Skrevet

Det stilles nok mange spøsmål om det fordi de fleste velger å få barn. Så lenge det er normen så vil nok folk lure på hvorfor andre velger annerledes. Sånn tror jeg det er med det meste: velger du noe som er utenfor normen så får du spørsmål om hvorfor. 

Om det er egoistisk og ikke få barn? Både ja og nei syns jeg.

Ja: barn blir samfunnsborgere, de bidrar i samfunnet og sørger for at det går rundt. Det krever mye tid og penger og oppdra barn så de kan tjene samfunnet. Når du velger å ikke få barn, slipper du unna dette, mens andre må ta "byrden" med å lage samfunnsborgere. Norge er langt fra overbefolket, og vi trenger nytt tilskudd regelmessig for å få det til å gå rundt. 

Nei: ønsker du deg ikke barn vil du ansett kanskje ikke kunne lage gode samfunnsborgere av dem. Da er det best at du bidrar med det du kan så lenge du kan. Får du ikke barn vil du heller ikke ha permisjon, eller være hjemme med sykt barn. Du vil, forutsatt at du er frisk og rask, kunne ta igjen en del der. Å lage nye tilskudd til samfunnet er heller ikke det eneste viktige, du bidrar kanskje på aldre måter (ikke dermed sagt at du ikke kan gjøre begge deler), men kanskje det beste for både samfunnet og deg selv er at du ikke får barn. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig. Jeg kan tenke meg at det er mange som har valgt barn på grunn av presset de føler fra denne såkalte, "normalen". TS.

Jeg vil heller ikke ha barn. Det fant jeg ut tidlig i tenårene. Nå er jeg 36, og har fortsatt ikke lyst på barn.

Å sette barn til verden bare fordi andre sier det, eller for at du ikke skal være ensom på dine gamle dager - det er egoistisk det.

Nei, gjør det som er best for deg, og ikke for alle andre!

• Liker 3
Skrevet (endret)
15 minutter siden, Evans skrev:

Det stilles nok mange spøsmål om det fordi de fleste velger å få barn. Så lenge det er normen så vil nok folk lure på hvorfor andre velger annerledes. Sånn tror jeg det er med det meste: velger du noe som er utenfor normen så får du spørsmål om hvorfor. 

Om det er egoistisk og ikke få barn? Både ja og nei syns jeg.

Ja: barn blir samfunnsborgere, de bidrar i samfunnet og sørger for at det går rundt. Det krever mye tid og penger og oppdra barn så de kan tjene samfunnet. Når du velger å ikke få barn, slipper du unna dette, mens andre må ta "byrden" med å lage samfunnsborgere. Norge er langt fra overbefolket, og vi trenger nytt tilskudd regelmessig for å få det til å gå rundt. 

Nei: ønsker du deg ikke barn vil du ansett kanskje ikke kunne lage gode samfunnsborgere av dem. Da er det best at du bidrar med det du kan så lenge du kan. Får du ikke barn vil du heller ikke ha permisjon, eller være hjemme med sykt barn. Du vil, forutsatt at du er frisk og rask, kunne ta igjen en del der. Å lage nye tilskudd til samfunnet er heller ikke det eneste viktige, du bidrar kanskje på aldre måter (ikke dermed sagt at du ikke kan gjøre begge deler), men kanskje det beste for både samfunnet og deg selv er at du ikke får barn. 

Tusen takk for innspill. Mange gode og saklige poeng du kommer med. Ønsker deg en fin dag :) TS.

Endret av trønderj
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil heller ikke ha barn. Det fant jeg ut tidlig i tenårene. Nå er jeg 36, og har fortsatt ikke lyst på barn.

Å sette barn til verden bare fordi andre sier det, eller for at du ikke skal være ensom på dine gamle dager - det er egoistisk det.

Nei, gjør det som er best for deg, og ikke for alle andre!

Jeg kunne aldri fått barn for at ikke jeg selv skal være ensom i mine eldre dager. Man har da heller ingen garanti for at de barna man eventuelt har, stiller opp når man blir eldre.

Jeg er selv 23 år. Får jeg spørre hvordan livssituasjonen din er nå? Er du gift f. eks.? Du behøver ikke svare dersom du ikke ønsker. TS.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns ikke det er egoistisk å velge bort barn. Vil man ikke så er det veldig dumt å få barn. Det er jo da verken bra for en selv eller barnet. Barn fortjener å være ønsket av foreldrene. 

AnonymBruker
Skrevet

1. Hvis du føler at du ikke ønsker å få barn, så ikke få barn. Ikke noe som må begrunnes eller forsvares.

2. Drit i hva andre mener og stå for valget. Dette er mer og mer vanlig i dag, og snart hever ingen et øyebryn over den slags. 

Anonymkode: 7f550...ee3

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor noen kan mene det er egoistisk å ikke få barn. Hvem er det egoistisk for? Det er ikke noe samfunnsproblem og vil nok aldri bli det av at noen velger å leve livet sitt uten barn. Jeg kan ikke fatte at mennesker har så sterke synspunkter på hvordan andre velger å leve. Jeg kan forstå at en mor önsker seg barnebarn, men man kan ikke produsere barn for sine foreldre heller. 

Å få barn bare fordi "alle andre" får det synes jeg er lite reflektert, og derfor er det også mange barn som ikke har det så bra. 

Folk er forskjellige, önsker ulike ting, har egne drömmer og mål, og så lenge det ikke skader andre, så har man all rett til å leve akkurat som man vil. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er mer egoistisk å få barn enn å ikke få det.

Jeg tenkte akkurat som deg da jeg var yngre. Så møtte jeg drømmemannen, fikk lyst på barn, nå har vi 3. Har alltid tenkt enten ingen eller flere.

Har angret flere ganger på valget, kunne levd et helt annet liv uten barn. Samtidig elsker jeg barna og mannen og har det veldig fint. Mulig det er søvnmangelen som snakker, men jeg synes barn er mye mas og vanvittig mye arbeid og bekymringer. 

Tenk deg godt om, er mitt råd.

Anonymkode: 84e30...9a2

Gjest Blaugrana
Skrevet

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker et A4-liv, men uten barn. Jeg ønsker meg en stødig mann. Jeg er i midlertid usikker på om det finnes en mann med et ønske om et rolig og "normalt" liv. Uten barn.

Jeg tror jeg nettopp har funnet drømmedama 😍

Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er mer egoistisk å få barn enn å ikke få det.

Jeg tenkte akkurat som deg da jeg var yngre. Så møtte jeg drømmemannen, fikk lyst på barn, nå har vi 3. Har alltid tenkt enten ingen eller flere.

Har angret flere ganger på valget, kunne levd et helt annet liv uten barn. Samtidig elsker jeg barna og mannen og har det veldig fint. Mulig det er søvnmangelen som snakker, men jeg synes barn er mye mas og vanvittig mye arbeid og bekymringer. 

Tenk deg godt om, er mitt råd.

Anonymkode: 84e30...9a2

Dette er noen av de mest nyttige innspillene jeg kan få. Du er tøff som har fått barn, men likevel trekker frem "negative" sider ved det livet. Den angeren tror jeg veldig mange kjenner på, enten de får barn eller ikke.

Ha en fortsatt fin dag! TS.

Endret av trønderj
  • Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Blaugrana skrev:

Jeg tror jeg nettopp har funnet drømmedama 😍

Såpass! :) TS.

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Feyfeyhey
  • Liker 1
Skrevet

Hvis jeg var i den situasjonen at jeg ikke ønsket barn, hadde jeg gitt blaffen i hva alle andre måtte drive og mene og synse om det. Det er ikke deres liv, de har ingenting med saken å gjøre. Ferdig med det.

Som ung noen-og-tjue åring hadde jeg ikke akkurat noen store ønsker om barn, mildt sagt. Jeg likte ikke barn, ganske enkelt, synes de var ufyselige, snørrete, masete og bråkete små vesener som krevde sinnsykt mye. Vurderte rett som det var å kanskje bare "melde meg ut" og ikke få barn selv. Det var jeg seriøst innom tanken på, flere ganger.

Men jeg endret gradvis mening da jeg rundet 30. Jeg tenkte at "jeg kan jo prøve å få ett barn bare, som en smak på hva det vil si å etterlate seg en etterkommer". Det var alt dette snakket om den fantastiske morskjærligheten man opplever å føle, som gjorde at jeg ble lokket til tanken på å få et barn. Og jeg ble ikke skuffet. Det er ingenting som kan måle seg med morskjærlighet her i verden, følelsen er fantastisk og altoppslukende :-)

Men da ble det bare ett barn. Hadde tenkt på nummer to også et svakt øyeblikk, men ombestemte meg etter en stund (før jeg ble gravid) og lot det være. Det holdt med en.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, trønderj skrev:

Jeg kunne aldri fått barn for at ikke jeg selv skal være ensom i mine eldre dager. Man har da heller ingen garanti for at de barna man eventuelt har, stiller opp når man blir eldre.

Jeg er selv 23 år. Får jeg spørre hvordan livssituasjonen din er nå? Er du gift f. eks.? Du behøver ikke svare dersom du ikke ønsker. TS.

Helt enig, det er ingen garanti for at egne barn stiller opp på våre gamledager. 

Som nevnt tidligere er jeg 36 år, full jobb, egen enebolig, gode venner og singel :) 

Trives veldig bra med livet mitt. Håper selvfølgelig ikke at jeg blir alene resten av livet, men det blir uten barn.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig, det er ingen garanti for at egne barn stiller opp på våre gamledager. 

Som nevnt tidligere er jeg 36 år, full jobb, egen enebolig, gode venner og singel :) 

Trives veldig bra med livet mitt. Håper selvfølgelig ikke at jeg blir alene resten av livet, men det blir uten barn.

Takker - nok en gang, for svar. Høres ut som du lever et fint og fullverdig liv uten barn.

Ha en fortsatt fin dag :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, trønderj skrev:

Takker - nok en gang, for svar. Høres ut som du lever et fint og fullverdig liv uten barn.

Ha en fortsatt fin dag :)

Bare hyggelig! Livet mitt er veldig bra uten barn.

Ha en fin dag du også :) 

• Liker 1
Gjest Klopp
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. De som må følge alle andre, og mener de som ikke vil ha barn er rare, egoistiske osv.. Ja de kaller jeg svake mennesker. Folk velger hva pokker de vil.  Ikke alle som vil presse ut barn. Noen vil leve i det fri. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...