Gå til innhold

Potteplanter som tåler kald trekk


Perelandra

Anbefalte innlegg

Er det noen som har tips til planter som tåler kald trekk?Når jeg lufter må jeg enten flytte plantene eller la vinduet være helt uten planter.

Vinduet vender ut mot veien så jeg vil helst ikke ha det tomt. Da ser det så ubebodd ut. Jeg kan jo bruke kunstige planter, men jeg synes det er vanskelig å finne noen som ser naturtro nok ut. Alternativt kan jeg jo også ha annen pynt i vinduet som lysestaker eller vaser i stedet for planter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lest mange plantebøker, men kan ikke minnes å ha sett  at trekk og kulde
er noe de anbefaler for noen planter i det hele tatt, men "isroser" kan være unntaket...  :lur: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredsliljer er de mest hardføre plantene sommfinnes. Spør på en blomsterbutikk eller et gartneri. Og nå er vel kulden på retur, for i år? :klo: 

Anonymkode: ca83b...ed6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Jeg har lest mange plantebøker, men kan ikke minnes å ha sett  at trekk og kulde
er noe de anbefaler for noen planter i det hele tatt, men "isroser" kan være unntaket...  :lur: 

Isroser kan jo være veldig vakre de! :laugh:

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fredsliljer er de mest hardføre plantene sommfinnes. Spør på en blomsterbutikk eller et gartneri. Og nå er vel kulden på retur, for i år? :klo: 

Anonymkode: ca83b...ed6

Takk for tips, forhåpentligvis er vårværet på vei. Jeg er så lei av å enten flytte plantene, eller stadig kjøpe nye fordi de blir ødelagt i trekken. Det mest praktiske er jo egentlig å ikke ha vindusplanter i det hele tatt i den kalde årstida.

Kan legge til at vinduet er egentlig to dobbeltvinduer som står inntil hverandre slik at jeg får et stort vindu med fire høye og smale ruter. Strengt tatt trenger jeg ikke flytte plantene i alle rutene, men må i alle fall flytte i minst to av rutene når jeg lufter.

Jeg bor i sokkelleilighet med vindu ut mot veien i boligfeltet. Jeg har kjøkken og stue i et felles oppholdsrom, så jeg har få andre muligheter til å lufte. Da må jeg enten sette opp døra helt ut, eller lufte på soverommet, og sette opp døra inn til oppholdsrommet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flytter planter jeg også. :jepp: 
Dvs. de som står foran vinduet som skal åpnes i stua tas bort på kjøkkenet, så de ikke får sjokk.
De andre som står i nærheten av verandadøra (som jeg også åpner) får stå, men det er stor forskjell på en rask utlufting (gjennomtrekk) og det å la det stå åpent en time eller mer. I vintersesongen blir det kjapt og effektivt også for å ikke miste varmen i veggene. 

 :) Må lufte hver dag syns jeg. Alt blir bedre med ny luft. 

Endret av Hoppetaujenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Jeg flytter planter jeg også. :jepp: 
Dvs. de som står foran vinduet som skal åpnes i stua tas bort på kjøkkenet, så de ikke får sjokk.
De andre som står i nærheten av verandadøra (som jeg også åpner) får stå, men det er stor forskjell på en rask utlufting (gjennomtrekk) og det å la det stå åpent en time eller mer. I vintersesongen blir det kjapt og effektivt også for å ikke miste varmen i veggene. 

 :) Må lufte hver dag syns jeg. Alt blir bedre med ny luft. 

Jeg har verdens beste og enkleste planter, der hjemme. De er helt fornøyde når de blir tatt i dusjen ved årlig husvask. Det er det hele inntil de er så falmet at de blir kastet. Ingen vann, ingen hengeblader eller fallesyke av mangel på vann eller for mye kulde.  Anbefales. (Men sofaen står foran vinduet så de er nesten usynlige fra innsiden.)

Anonymkode: ca83b...ed6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Jeg flytter planter jeg også. :jepp: 
Dvs. de som står foran vinduet som skal åpnes i stua tas bort på kjøkkenet, så de ikke får sjokk.
De andre som står i nærheten av verandadøra (som jeg også åpner) får stå, men det er stor forskjell på en rask utlufting (gjennomtrekk) og det å la det stå åpent en time eller mer. I vintersesongen blir det kjapt og effektivt også for å ikke miste varmen i veggene. 

 :) Må lufte hver dag syns jeg. Alt blir bedre med ny luft. 

Jeg må også lufte minst en gang om dagen. Siden jeg har åpent mellom stue og kjøkken, blir det lett matlukt i rommet. Kjøkkenvifta tar ikke bort all lukta.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har verdens beste og enkleste planter, der hjemme. De er helt fornøyde når de blir tatt i dusjen ved årlig husvask. Det er det hele inntil de er så falmet at de blir kastet. Ingen vann, ingen hengeblader eller fallesyke av mangel på vann eller for mye kulde.  Anbefales. (Men sofaen står foran vinduet så de er nesten usynlige fra innsiden.)

Anonymkode: ca83b...ed6

Kunstige planter? :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fredslilje. De tåler ikke nødvendigvis mye.

Grønnplanter er alltids fint, det har de plenty av nå både på plantasjen og Mester Grønn etc. Ellers er ildtopp ganske hardfør, ellers går alltid påskeliljer/viola, men det er mer uteplanter da. 

Anonymkode: 1bcc7...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selvfølgelig: stemorsblomster tåler jo litt kaldt vær! :hoppe:  Kan vel ha dem inne også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke fredslilje. De tåler ikke nødvendigvis mye.

Grønnplanter er alltids fint, det har de plenty av nå både på plantasjen og Mester Grønn etc. Ellers er ildtopp ganske hardfør, ellers går alltid påskeliljer/viola, men det er mer uteplanter da. 

Anonymkode: 1bcc7...757

Da har vi ulik erfaring. Der vi bodde før hadde vi fredsliljer og de tålte alt. Var umulig å få tatt livet av dem. Selv når de så helt døde ut, så fikk de en full rotbløyte i en vaskebøtte og livnet til. Selv kulden på verandaen når mannen skulle rydde, så overlevde de når jeg kom hjem og reddet dem, selv heltmuten grønne fingre. 

Anonymkode: ca83b...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en zamioculca-plante som tåler alt. Den står for kaldt, den står for varmt, den står uten lys, den står midt i solsteika, den blir overvanna, glemt i to måneder... Har det fortsatt helt fint :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Auri skrev:

Jeg har en zamioculca-plante som tåler alt. Den står for kaldt, den står for varmt, den står uten lys, den står midt i solsteika, den blir overvanna, glemt i to måneder... Har det fortsatt helt fint :ler:

Det finnes en del planter som tåler noe kulde, men kuldesjokket når man åpner vinduet midtvinters i mange minusgrader blir for mye for alle jeg vet om. Unntaket må i så fall være den som er nevnt over her. Den kan i hvert fall være verdt å prøve.

Ellers finnes det noen kunstige bjørkefiken som er vanskelig å skille fra ekte. Jeg har også et vindu som er plassert slik at hunder og katter (Mine egne altså...) kommer til og der har jeg en veldig naturtro grønn plante som jeg tilfeldigvis kom over i en billigbutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Leo skrev:

Det finnes en del planter som tåler noe kulde, men kuldesjokket når man åpner vinduet midtvinters i mange minusgrader blir for mye for alle jeg vet om. Unntaket må i så fall være den som er nevnt over her. Den kan i hvert fall være verdt å prøve.

Ellers finnes det noen kunstige bjørkefiken som er vanskelig å skille fra ekte. Jeg har også et vindu som er plassert slik at hunder og katter (Mine egne altså...) kommer til og der har jeg en veldig naturtro grønn plante som jeg tilfeldigvis kom over i en billigbutikk.

Min har i vinter stått under soveromsvinduet (takvindu) som vi bruker til å lufte med, og den har det helt fint enda. Den er snart to år gammel og har overlevd absolutt alt (jeg har virkelig ikke grønne fingre, uansett hvor hardt jeg prøver).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.3.2016 at 16.22, AnonymBruker skrev:

Ikke fredslilje. De tåler ikke nødvendigvis mye.

Grønnplanter er alltids fint, det har de plenty av nå både på plantasjen og Mester Grønn etc. Ellers er ildtopp ganske hardfør, ellers går alltid påskeliljer/viola, men det er mer uteplanter da. 

Anonymkode: 1bcc7...757

Jeg har tenkt på påskeliljer eller andre løkplanter som et alternativ. Butikkene er jo fulle av dem på denne tida av året. Takk for tips om Ildtopp! Dem har jeg ikke tenkt på, men de pleier jo å være hardføre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...