Netflixandchill Skrevet 11. mars 2016 #1 Skrevet 11. mars 2016 Det går mot slutten for forholdet mellom meg og samboeren min. Dermed lurer jeg på hvilke regler, lover og rettigheter som gjelder i forhold til leiligheten vi eier sammen og bor i sammen. Det var en billig leilighet, vi gikk inn med 250 000 hver, og vi har ikke noe mer lån. Den har steget noe i verdi, ca 150 000 vil jeg tro (det er strengt regulert, det er leiligheter som skal forbli billige). Felleskostnadene i mnd er også lave, ligger på 7000kr. Når vi eier 50/50, hvem bestemmer hva som skal skje videre? Må man være enige? Foretrukkede løsninger fra mitt syn: - At han flytter et annet sted feks for et studie han ønsker, og at vi ikke gjør noe med eierforholdene. Jeg betaler hele felleskostnaden per mnd. Da blir han med i videre verdistigning... - At jeg blir eier av hele leiligheten. Men jeg har ikke nok penger til det nå, men jeg har litt, men betale ned over noen år... Er det rente på det om man gjør det privat tro? Finnes det noe som kan støtte opp om disse? Løsninger jeg vil unngå: - Han sier vi må selge... jeg får tilbake det jeg la inn og litt ekstra, men mister min egen leilighet som jeg er knyttet til og må bo på hybel. Har ikke råd til boliglån, har en svært liten deltidsjobb ved siden av studier og personlige hobbyer - Han sier vi må leie ut... samme som over ca. NB! Han har heller ikke råd til å betale meg ut akkurat nå Håper dere vil hjelpe meg! Det er vanskelig å finne løsningene selv, og jeg vil ha orden på dette før vi eventuelt tar diskusjonen, så står jeg sterkere alt da
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #2 Skrevet 11. mars 2016 7000 i FK er ikke lavt. Anonymkode: 509db...e66 14
Netflixandchill Skrevet 12. mars 2016 Forfatter #3 Skrevet 12. mars 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: 7000 i FK er ikke lavt. Anonymkode: 509db...e66 Ja, jeg vil ha bare ca 5000 igjen når det er betalt om jeg bor der alene og ikke får noe lån. Så enig, men tenker i forhold til leiligheter i området jeg kan sammenligne med. Sjekkest senest i dag, de fleste felleskostnadene ligger på 13 - 17000 mnd... selv om man eier.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #4 Skrevet 12. mars 2016 Hva som skjer med boligen etter et samlivsbrudd mellom samboere uten barn (regner med at dere ikke har barn siden du ikke nevnte det) følger av. 1. Samboeravtale 2. Annen avtale 3. Sameieloven Jeg går ut fra at det ikke foreligger noen samboeravtale eller annen sameieavtale som regulerer hva som skal skje med boligen ved samlivsbrudd. Da er det sameieloven som regulerer hva som skjer. Hovedregel er kort fortalt at hver av partene kan kreve sameie oppløst (i praksis vil det bety å selge boligen). Krever han det er det dette som gjelder. Men du kan ha krav på å få kjøpe hans andel. Hvis du vil unngå å flytte og ikke har råd til å kjøpe hans andel, må du få til en frivillig avtale med han. Anonymkode: 16ceb...f6e 2
Netflixandchill Skrevet 12. mars 2016 Forfatter #5 Skrevet 12. mars 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva som skjer med boligen etter et samlivsbrudd mellom samboere uten barn (regner med at dere ikke har barn siden du ikke nevnte det) følger av. 1. Samboeravtale 2. Annen avtale 3. Sameieloven Jeg går ut fra at det ikke foreligger noen samboeravtale eller annen sameieavtale som regulerer hva som skal skje med boligen ved samlivsbrudd. Da er det sameieloven som regulerer hva som skjer. Hovedregel er kort fortalt at hver av partene kan kreve sameie oppløst (i praksis vil det bety å selge boligen). Krever han det er det dette som gjelder. Men du kan ha krav på å få kjøpe hans andel. Hvis du vil unngå å flytte og ikke har råd til å kjøpe hans andel, må du få til en frivillig avtale med han. Anonymkode: 16ceb...f6e Du har rett i det du sier ang avtaler. Så han kan bestemme å selge. Men da vil jeg kjøpe hans del - har 100 000 nå. da mangler jeg altså 150 000 og halvparten av verdistigningen? Vet du noe om privat tilbakebetaling?
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #6 Skrevet 12. mars 2016 1 minutt siden, Netflixandchill skrev: Du har rett i det du sier ang avtaler. Så han kan bestemme å selge. Men da vil jeg kjøpe hans del - har 100 000 nå. da mangler jeg altså 150 000 og halvparten av verdistigningen? Vet du noe om privat tilbakebetaling? Har du ikke råd til å kjøpe hans andel, har du i utgangspunktet ingen såkalte rettskrav. De avtaler du ønsker å inngå med han, inkludert avbetalingsordninger, er noe dere to må bli enige om. Det er først når en avtale mellom dere (skriftlig eller muntlig) foreligger at du har noe å "slå i bordet" med. Før det er du avhengig av hans velvilje. Han må altså gå med på at du betaler ut hans andel i avdrag. Om du får han med på det kommer nok an på hvor godt forholdet deres er, hans personlige økonomi og hans interesse i å hjelpe deg med å bli boende. Anonymkode: 16ceb...f6e 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #7 Skrevet 12. mars 2016 43 minutter siden, Netflixandchill skrev: Det går mot slutten for forholdet mellom meg og samboeren min. Dermed lurer jeg på hvilke regler, lover og rettigheter som gjelder i forhold til leiligheten vi eier sammen og bor i sammen. Det var en billig leilighet, vi gikk inn med 250 000 hver, og vi har ikke noe mer lån. Den har steget noe i verdi, ca 150 000 vil jeg tro (det er strengt regulert, det er leiligheter som skal forbli billige). Felleskostnadene i mnd er også lave, ligger på 7000kr. Når vi eier 50/50, hvem bestemmer hva som skal skje videre? Må man være enige? Foretrukkede løsninger fra mitt syn: - At han flytter et annet sted feks for et studie han ønsker, og at vi ikke gjør noe med eierforholdene. Jeg betaler hele felleskostnaden per mnd. Da blir han med i videre verdistigning... - At jeg blir eier av hele leiligheten. Men jeg har ikke nok penger til det nå, men jeg har litt, men betale ned over noen år... Er det rente på det om man gjør det privat tro? Finnes det noe som kan støtte opp om disse? Løsninger jeg vil unngå: - Han sier vi må selge... jeg får tilbake det jeg la inn og litt ekstra, men mister min egen leilighet som jeg er knyttet til og må bo på hybel. Har ikke råd til boliglån, har en svært liten deltidsjobb ved siden av studier og personlige hobbyer - Han sier vi må leie ut... samme som over ca. NB! Han har heller ikke råd til å betale meg ut akkurat nå Håper dere vil hjelpe meg! Det er vanskelig å finne løsningene selv, og jeg vil ha orden på dette før vi eventuelt tar diskusjonen, så står jeg sterkere alt da Rettigheter finnes ikke. Hadde dere vært fornuftige hadde dere skrevet samboeravtalemog avtalt hva som skulle skje dersom dere gikk fra hverandre. Nå sitter dere begge med skjegget i postkassen. Den med best advokat eller som vil gi seg først er prinsippet her. Sånn går det når man ikke tenker seg om i kjærlighetens rus. Anonymkode: d46db...f1d 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #8 Skrevet 12. mars 2016 Har ingen av dere råd til å kjøpe ut den andre så blir det salg. Anonymkode: 37c39...a8e 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #9 Skrevet 12. mars 2016 5 timer siden, Netflixandchill skrev: Ja, jeg vil ha bare ca 5000 igjen når det er betalt om jeg bor der alene og ikke får noe lån. Så enig, men tenker i forhold til leiligheter i området jeg kan sammenligne med. Sjekkest senest i dag, de fleste felleskostnadene ligger på 13 - 17000 mnd... selv om man eier. Nei! Her må du ha misforstått. Felleskostnader ligger ikke vanligvis på 13-17000,- pr mnd. Anonymkode: 354a9...e68 7
Gjest Sisti Skrevet 12. mars 2016 #10 Skrevet 12. mars 2016 Om han går med på privat tilbakebetaling uten renter er han dum. Hvorfor skal han låne deg penger gratis? Har du hørt med banken om du kan få et lån?
Teriyaki Skrevet 12. mars 2016 #11 Skrevet 12. mars 2016 Han er veldig snill dersom han går med på ditt forslag. Det gagner ikke han på noen måte og gjør at han ikke har skikkelig egenkapital selv til å kjøpe seg noe nytt. Hadde du fått med på det hvis det var omvendt? 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #12 Skrevet 12. mars 2016 7 timer siden, Netflixandchill skrev: Ja, jeg vil ha bare ca 5000 igjen når det er betalt om jeg bor der alene og ikke får noe lån. Så enig, men tenker i forhold til leiligheter i området jeg kan sammenligne med. Sjekkest senest i dag, de fleste felleskostnadene ligger på 13 - 17000 mnd... selv om man eier. Trur du kløner når det kommer til felleskostnader. Ingen har 17.000kr i mnd for felleskostnader. Mener du 1.700kr? Anonymkode: 53c9c...298 5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #13 Skrevet 12. mars 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trur du kløner når det kommer til felleskostnader. Ingen har 17.000kr i mnd for felleskostnader. Mener du 1.700kr? Anonymkode: 53c9c...298 Rettigheter finnes ikke. Hadde dere vært fornuftige hadde dere skrevet samboeravtalemog avtalt hva som skulle skje dersom dere gikk fra hverandre. Nå sitter dere begge med skjegget i postkassen. Den med best advokat eller som vil gi seg først er prinsippet her. Sånn går det når man ikke tenker seg om i kjærlighetens rus. Anonymkode: d46db...f1d Tror det er snakk om såkalte lavinnskuddsboliger. Så vidt jeg vet er slike nå forbudt. Men slike boliger kan godt ha "felleskostnader" på 17.000. Anonymkode: 16ceb...f6e
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #14 Skrevet 12. mars 2016 Lavinnskuddsbolig? Det betyr at boligen har gjeld og hun sa hun ikke hadde gjeld på boligen. Felleskostnader er et spleise lag på borettslaget som skal ta regningen på snømåking, strøm kanskje, vedlikehold osv. Og det koster langt ifra mye når det er snakk om slike leiligheter. Men virker som hun snakker om fellesgjeld for da kan man snakke om 17.000kr om leiligheten er dyr nok, men utrolig at en person som eier en bolig ikke har satt seg inn i hva hun har kjøpt. Hun vet ikke om det er fellesgjeld på boligen eller ikke? Anonymkode: 53c9c...298 2
stan Skrevet 12. mars 2016 #15 Skrevet 12. mars 2016 Ut fra det du skriver, er hans andel verdt omlag 300 000. Leiligheten er uten lån. Da bør det være mulig å få et lån med sikkerhet i leiligheten. Du trenger jo ikke betale ned på lånet i første omgang, kun betale renter. Det blir omlag 6000 i året.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #16 Skrevet 12. mars 2016 Jeg vil fraråde at dere inngår en privat avtale hvis du skal overta hele eierforholdet. Uansett det beste er om dere får ordnet opp her og nå. Slik jeg ser det er det to alternativer, enten at du løser ut han ved et lån i banken, eller dere selger som han ønsker. Jeg hadde aldri i verden gått med på å la en ex overta eierforholdet og inngått en privat avtale på så store summer. Hadde du gjort det? Så får du eller han eller begge nye partnere og ting krangler seg til. Han vil frigjøre penger, han sitter jo fast i avtalen med deg osv. Nei skiller dere lag får dere ordne i mellom dere på en ryddig måte. Skal det gå helt riktig for seg, tar dere en ny takst på leiligheten og kontakter advokat og bank. Noe annet er bare tull. Det er nå en gang slik at har ingen av dere råd til å løse ut den andre, har dere ikke råd til å beholde leiligheten, Anonymkode: 6adb0...29a
Veslefrikk Skrevet 12. mars 2016 #17 Skrevet 12. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil fraråde at dere inngår en privat avtale hvis du skal overta hele eierforholdet. Uansett det beste er om dere får ordnet opp her og nå. Slik jeg ser det er det to alternativer, enten at du løser ut han ved et lån i banken, eller dere selger som han ønsker. Jeg hadde aldri i verden gått med på å la en ex overta eierforholdet og inngått en privat avtale på så store summer. Hadde du gjort det? Så får du eller han eller begge nye partnere og ting krangler seg til. Han vil frigjøre penger, han sitter jo fast i avtalen med deg osv. Nei skiller dere lag får dere ordne i mellom dere på en ryddig måte. Skal det gå helt riktig for seg, tar dere en ny takst på leiligheten og kontakter advokat og bank. Noe annet er bare tull. Det er nå en gang slik at har ingen av dere råd til å løse ut den andre, har dere ikke råd til å beholde leiligheten, Anonymkode: 6adb0...29a Det med privat nedbetaling er vel sikkert bare en ønskedrøm fra TS sin side. Tviler på at noen med fornuften i behold går med på noe sånt. 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #18 Skrevet 12. mars 2016 Glemte å svar deg på Selvfølgelig må dere være enige før noe blir gjort i forhold til leiligheten. Hvis ikke så må dere ta det juridisk, som til sutt vil ende i en rettssak for å komme til enighet. Dere har like rettigheter her, siden dere begge står som eiere. Og summen du snakker om 7000k i fellesutgifter er ikke lite. Og har sjelden hørt om fellesutgifter på 17 000, det er jo helt vilt. Hvis det er vanlig der dere bor nå, så flytt til et billigere strøk. Anonymkode: 6adb0...29a
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #19 Skrevet 12. mars 2016 Hvorfor er det ingen som har mulighet til å kjøpe ut en andre? Hvis dere ikke har lån på leiligheten er det jo bare å ta opp lån, slik alle andre må når man kjøper ut en partner. Anonymkode: 040fd...7f0
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #20 Skrevet 12. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Trur du kløner når det kommer til felleskostnader. Ingen har 17.000kr i mnd for felleskostnader. Mener du 1.700kr? Anonymkode: 53c9c...298 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Glemte å svar deg på Selvfølgelig må dere være enige før noe blir gjort i forhold til leiligheten. Hvis ikke så må dere ta det juridisk, som til sutt vil ende i en rettssak for å komme til enighet. Dere har like rettigheter her, siden dere begge står som eiere. Og summen du snakker om 7000k i fellesutgifter er ikke lite. Og har sjelden hørt om fellesutgifter på 17 000, det er jo helt vilt. Hvis det er vanlig der dere bor nå, så flytt til et billigere strøk. Anonymkode: 6adb0...29a Fellesutgifter i den størrelsen går helt fint an. De har hatt et forsvinnende lavt innskudd/kjøpesum på 500 000, da er det helt klart at enten er det en gammel rønne på "Utkantnes" eller en lavinnskuddsbolig. Lavinnskuddsboliger har gjerne en fellesgjeld på både 1,5 og bortimoti 3 mill. Ofte er de 5 første årene avdragsfrie før det betales både renter og avdrag med flytende rente. Dermed varierer renten fra måed til måned og reguleres opp eller ned ved hvert kvartal/fire ganger årlig. I tillegg kommer driftsutgifter i brl. Sommkan ligge på fra 2000 kr. Og oppover. Denne økonomiske løsningen er ikke lengre lovlig etter at flere brl. Gikk konkurs. Beboerne klarte ikke de høye felleskostnadene og forstod ikke prinsippene med avdragsfrihet de 5 første årene for så å få et voldsomt hopp i felleskostnader når avdragene og begynte å løpe. (Hamnatoppen brl. I Tromsø Var et blr som gikk konk.) når ts skriver at de ikke har lån, så er dette en motstridning til de høye fellesutgiftene fordi andel fellesgjeld i et brl. Er lån brl har tatt opp og som hver enkelt andelseier hefter for sin andel fellegjeld knyttet til andelen andelseier eier/ har borett til. Her bør forøvrig begge stilles likt og boligen selges. Ved en reteøkning (noe som vil komme en dag) vil denne typen boliger få enda høyere fellesutgifter. Da er det ikke gunstig å eie, når naboene får problemer med å betale fellesutgiftene sine. Det største kluet med disse lavinnskuddsboligene er at de i sin tid ikke fikk komme med i noen sikringsfond. De er og ofte private små brl. Uten tilknytning til store bbl med sikringsfondsorbinger. Dermed blir alle i brl skadelidende økonomisk om en eller flere ikke klarer å betale fellesutgiftene sine. (Slik det skjedde med flere brl. ) Anonymkode: d46db...f1d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå