JegTrengerRåd Skrevet 11. mars 2016 #1 Skrevet 11. mars 2016 (endret) Hei jenter Jeg er en jente på 18år som har fått påvist vestibulitt. Er det noen av dere der ute som har råd og veiledning til hvordan jeg skal bli kvitt denne forferdelige "tilstanden" ? Jeg fikk påvist vestibulitt i går og eneste beskjeden jeg fikk var at jeg måtte lære meg å slappe av. Har lest en del på nett det siste døgnet og prøvd å tilegne meg all den kunnskapen jeg kan få! Jeg bor i en liten by og siden vestibulitt ikke er en "tilstand" som er så veldig utbredt / kjent er det ingen her som kan hjelpe meg. Vi har ingen som driver med fysioterapi og den slags. Jeg begynte å kjenne smerte for ca et år siden. Fikk beskjed om å prøve å bytte til en ny type p-pille og bruke mye glidemiddel noe som selvfølgelig ikke var til noe hjelp. Jeg klarer forsatt å ha sex kanskje en gang i mnd så tror ikke jeg er i den verste fasen ennå, men vil helst unngå den! Så om noen av dere har tips eller veiledning tar jeg i mot med stor takk Endret 11. mars 2016 av JegTrengerRåd
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #2 Skrevet 11. mars 2016 (endret) Hei, jeg har også vestibulitt og har hatt det hele mitt sexliv (8 år). Det er veldig mye du kan gjøre for å bli bedre, og du må finne ut hva som kan fungere for deg, dette er det jeg holder på med og har hørt om: * Xcylocain- kur. Xcylocain 5 % er en bedøvende krem du skal smøre i skjedeåpningen hver kveld i 6-7 uker. Legg på et kompress mot området, du bør bruke truse for å holde det på plass. Det kan svi å ta på salven, det gjør ingenting. Dette skal avlære nervene for smertereaksjoner. Du skal ikke ha samleie disse ukene. Etter behandlingen kan du begynne å massere skjeden rolig hver dag i noen uker, så kan du gå videre med å føre inn 1-2 fingre noen uker. Forsøk og stramme musklene for så å slappe av i musklene mens du gjør dette. * Du kan også bruke en medisin som heter Sarotex for å senke smerteterskelen. * Fysioterapi. Dette er den behandlingen jeg oftest har fått anbefalt av fagfolk. Det finnes bekken-fysioterapeuter. En klinikk jeg virkelig kan anbefale er Storo Nydalen Mensendieck. Vil absolutt anbefale at du får time der en gang du allikevel skal til Oslo, eller rett og slett reiser dit. Bare et par timer vil lære deg utrolig mye om hva du bør gjøre for å bli bedre. På st. Olavs hospital i Trondheim finnes det også en som heter Klara, men jeg synes Storo Nydalen er best. Få henvisning til fysioterapeut før du drar dit, da koster det mye mindre. Du kan bestille time før du har henvisning. * Psykolog i klinisk sexologi. Jeg anbefaler dette på det varmeste. Om du ikke finner noe sånt så gå til en vanlig psykolog. Å lære seg å slappe av og ha kontroll på pusten er alfa omega. * Pusten og spenninger. Psykologen min har fortalt at følelser er spenninger. Det er dette som er klumpen i magen, sinne, glede osv. Du kan kjenne etter om du er anspent, og hvor dypt du puster. Det du vil er å puste med magen, ikke brystet. Bruk mye tid på å kjenne etter hvor pusten er og om du er anspent, prøv å slappe av og puste med magen når du merker at du ikke gjør det. Denne videoen ga psykologen min til meg: https://www.youtube.com/watch?v=c2hkO5olZAg. Prøv å gjøre disse øvelsene 5 ganger i uka. * Viktigst av alt er å IKKE ha samleie om det gjør vondt. Da blir det bare verre. Du skal utelukkende gjøre seksuelle ting du virkelig ønsker akkurat nå. Vestibulitt kan utvikle seg ved at det har gjort litt vondt en gang du har samleie. Om du da ikke stopper å ha samleie når det gjør vondt vil kroppen forsøke å gi deg litt mer vondt for hver gang så du til slutt MÅ stoppe med den uønskede aktiviteten. Dette har ført til at antall nerveendinger i skjeden din har økt. Den er oversensitiv. Målet med behandling er å redusere disse og normalisere smerteterskelen. * Noen har rapportert at smertene forsvinner når de slutter på p-piller, så det kan jo være verdt det. Du må da slutte i minst 3-4 mnd. Lykke til på veien videre! Og bare spør hvis du lurer på noe Anonymkode: b5523...4f9 Innlegget er ryddet for doseringstips. -Saraby, mod. Endret 11. mars 2016 av Saraby
JegTrengerRåd Skrevet 11. mars 2016 Forfatter #3 Skrevet 11. mars 2016 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har også vestibulitt og har hatt det hele mitt sexliv (8 år). Det er veldig mye du kan gjøre for å bli bedre, og du må finne ut hva som kan fungere for deg, dette er det jeg holder på med og har hørt om: * Xcylocain- kur. Xcylocain 5 % er en bedøvende krem du skal smøre i skjedeåpningen hver kveld i 6-7 uker. Legg på et kompress mot området, du bør bruke truse for å holde det på plass. Det kan svi å ta på salven, det gjør ingenting. Dette skal avlære nervene for smertereaksjoner. Du skal ikke ha samleie disse ukene. Etter behandlingen kan du begynne å massere skjeden rolig hver dag i noen uker, så kan du gå videre med å føre inn 1-2 fingre noen uker. Forsøk og stramme musklene for så å slappe av i musklene mens du gjør dette. * Du kan også bruke en medisin som heter Sarotex for å senke smerteterskelen. * Fysioterapi. Dette er den behandlingen jeg oftest har fått anbefalt av fagfolk. Det finnes bekken-fysioterapeuter. En klinikk jeg virkelig kan anbefale er Storo Nydalen Mensendieck. Vil absolutt anbefale at du får time der en gang du allikevel skal til Oslo, eller rett og slett reiser dit. Bare et par timer vil lære deg utrolig mye om hva du bør gjøre for å bli bedre. På st. Olavs hospital i Trondheim finnes det også en som heter Klara, men jeg synes Storo Nydalen er best. Få henvisning til fysioterapeut før du drar dit, da koster det mye mindre. Du kan bestille time før du har henvisning. * Psykolog i klinisk sexologi. Jeg anbefaler dette på det varmeste. Om du ikke finner noe sånt så gå til en vanlig psykolog. Å lære seg å slappe av og ha kontroll på pusten er alfa omega. * Pusten og spenninger. Psykologen min har fortalt at følelser er spenninger. Det er dette som er klumpen i magen, sinne, glede osv. Du kan kjenne etter om du er anspent, og hvor dypt du puster. Det du vil er å puste med magen, ikke brystet. Bruk mye tid på å kjenne etter hvor pusten er og om du er anspent, prøv å slappe av og puste med magen når du merker at du ikke gjør det. Denne videoen ga psykologen min til meg: https://www.youtube.com/watch?v=c2hkO5olZAg. Prøv å gjøre disse øvelsene 5 ganger i uka. * Viktigst av alt er å IKKE ha samleie om det gjør vondt. Da blir det bare verre. Du skal utelukkende gjøre seksuelle ting du virkelig ønsker akkurat nå. Vestibulitt kan utvikle seg ved at det har gjort litt vondt en gang du har samleie. Om du da ikke stopper å ha samleie når det gjør vondt vil kroppen forsøke å gi deg litt mer vondt for hver gang så du til slutt MÅ stoppe med den uønskede aktiviteten. Dette har ført til at antall nerveendinger i skjeden din har økt. Den er oversensitiv. Målet med behandling er å redusere disse og normalisere smerteterskelen. * Noen har rapportert at smertene forsvinner når de slutter på p-piller, så det kan jo være verdt det. Du må da slutte i minst 3-4 mnd. Lykke til på veien videre! Og bare spør hvis du lurer på noe Anonymkode: b5523...4f9 Innlegget er ryddet for doseringstips. -Saraby, mod. Tusen takk for svar! Var til utrolig stor hjelp Endret 11. mars 2016 av Saraby
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #4 Skrevet 11. mars 2016 Jeg ble diagnostisert med vestibulitt. Jeg mistenkte uhretritt, så tok først Doxylin mot den. Jeg aner ikke om diagnosen var feil, men jeg ble i alle fall satt på en langvarig soppkur, 12 uker med Difulcan en gang i uka. Fikk Xylocain-kur i tillegg. Det i kombinasjon tok vekk smertene. Tror det var flere ting i mitt tilfelle. Anonymkode: b7756...055
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå