Smultring Skrevet 11. mars 2016 #1 Del Skrevet 11. mars 2016 (endret) Finnes det noe som er motsatt av lunken? Jeg tror at enten finnes det ikke, eller så er både varm og kald det motsatte av lunken. Jeg husker så vidt en setning i en roman av Douglas Adams hvor han beskrev en drikk som smakte det motsatte av te. Den var morsom, men sa antagelig ingenting om smaken, bortsett fra at den var veldig ulik smaken av te. Er ordet lunken også en slikt ord som ikke har noen motsetning? Endret 11. mars 2016 av Smultring 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #2 Del Skrevet 11. mars 2016 13 minutter siden, Smultring skrev: Finnes det noe som er motsatt av lunken? Jeg tror at enten finnes det ikke, eller så er både varm og kald det motsatte av lunken. Jeg husker så vidt en setning i en roman av Douglas Adams hvor han beskrev en drikk som smakte det motsatte av te. Den var morsom, men sa antagelig ingenting om smaken, bortsett fra at den var veldig ulik smaken av te. Er ordet lunken også en slikt ord som ikke har noen motsetning? Her er noen Autonymer (som betyr det motsatte av) til Lunken: http://www.synonymordboka.no/no/?q=lunken "Antonymer Adjektiv bekymret entusiastiske hisset opp involvert ivrig ivrige koke lidenskapelig nysgjerrig oppvarmet skålding varm" Anonymkode: facdf...e30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #3 Del Skrevet 11. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Her er noen Antonymer (som betyr det motsatte av) til Lunken: http://www.synonymordboka.no/no/?q=lunken "Antonymer Adjektiv bekymret entusiastiske hisset opp involvert ivrig ivrige koke lidenskapelig nysgjerrig oppvarmet skålding varm" Anonymkode: facdf...e30 rettet Anonymkode: facdf...e30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 11. mars 2016 Forfatter #4 Del Skrevet 11. mars 2016 (endret) 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ignorerer antonymene som forutsetter at lunken betyr noen annet en noe midt imellom varmt og kaldt mht. temperatur. Ellers forstår jeg ikke hvorfor "varm" regnes opp, men ikke kald. Muligens handler dette om være en varm person. Jeg synes det var mye rart her. Ordet "oppvarmet" fortoner seg like mye som et synonym, synes jeg. Og hva i all verden gjør ordet "koke" der? Ordet "koke" kan da aldri byttes ut med "lunken" i noen sammenheng? Det samme gjelder "skålding". Jeg lurer på hvorfor alle ordene som er valgt ut, synes å høre til den ene enden av skalaen mellom varm og kald. Antagelig er det fordi "lunken" betyr noe som går mer i retning av kald enn varm når vi snakker om følelser og slikt. Uansett: Takk for bidraget. Jeg visste ikke om den nettsiden. Men "koke" og "skålding" hører ikke inn under adjektiver. Endret 11. mars 2016 av Smultring 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #5 Del Skrevet 11. mars 2016 4 minutter siden, Smultring skrev: Jeg ignorerer antonymene som forutsetter at lunken betyr noen annet en noe midt imellom varmt og kaldt mht. temperatur. Ellers forstår jeg ikke hvorfor "varm" regnes opp, men ikke kald. Og hva i all verden gjør ordet "koke" der? Ordet "koke" kan da aldri byttes ut med "lunken" i noen sammenheng? Uansett: Takk for bidraget. Jeg visste ikke om den nettsiden. Takk for tilbakemeldingen! Jeg vet ikke hva ordet koke gjør der. Angående kald, lunken og varm, er vel lunken nærmere kald enn varm ( i hvertfall hvis vi tenker på kokvarmt vann og iskaldt vann, da lunken ofte er kroppstemperert ca) Så for meg er det naturlig at varm (og ikke kald) er det motsatte av lunken. Anonymkode: facdf...e30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 11. mars 2016 Forfatter #6 Del Skrevet 11. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg redigerte teksten min etter at du hadde svart. Hm ... Ja, vann kan vel vanligvis ikke være under 0 grader celsius, da heter det vel is. Så kanskje blir det slik at 0 grader blir nærmere lunken enn 100 grader, og derfor blir varm motsatt. Det hadde jeg egentlig ikke tenkt på. Men det blir jo rart at varm skal kunne være motsatt av både kald og lunken? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #7 Del Skrevet 11. mars 2016 1 minutt siden, Smultring skrev: Jeg redigerte teksten min etter at du hadde svart. Hm ... Ja, vann kan vel vanligvis ikke være under 0 grader celsius, da heter det vel is. Så kanskje blir det slik at 0 grader blir nærmere lunken enn 100 grader, og derfor blir varm motsatt. Det hadde jeg egentlig ikke tenkt på. Men det blir jo rart at varm skal kunne være motsatt av både kald og lunken? Ikke egentlig, synes jeg. La oss si at det også hadde vært et ord som beskrev en temperatur som var ca 60 grader: Da ville jo kald vært motsatt av både 60 grader og kokvarmt. Anonymkode: facdf...e30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 11. mars 2016 Forfatter #8 Del Skrevet 11. mars 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke egentlig, synes jeg. La oss si at det også hadde vært et ord som beskrev en temperatur som var ca 60 grader: Da ville jo kald vært motsatt av både 60 grader og kokvarmt. Anonymkode: facdf...e30 Vel, jeg startet jo denne tråden for å høre hva folk tenkte om dette, så jeg skal ikke klage, selv om jeg tror jeg er uenig med deg. Hva med middelaldrende, brisen og grå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #9 Del Skrevet 11. mars 2016 1 minutt siden, Smultring skrev: Vel, jeg startet jo denne tråden for å høre hva folk tenkte om dette, så jeg skal ikke klage, selv om jeg tror jeg er uenig med deg. Hva med middelaldrende, brisen og grå? Det er ok å være uenige Jeg vet ikke hva som blir rett. Og i de eksemplene du skriver nå, blir jeg veldig usikker Middelaldrende: Her hadde jeg trengt en ca-alder nfor å kunne si om ung eller gammel evt kunne vært motsatt av middelaldrende Brisen: Om man er lett brisen er vel stupfull motsatt Grå: Er det mørkegrå, så blir kanskje hvitt motsatt. Er det lysegrå blir kanskje svart motsatt Dette er bare tanker fra en trøtting Anonymkode: facdf...e30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #10 Del Skrevet 11. mars 2016 8 minutter siden, Smultring skrev: Vel, jeg startet jo denne tråden for å høre hva folk tenkte om dette, så jeg skal ikke klage, selv om jeg tror jeg er uenig med deg. Hva med middelaldrende, brisen og grå? Fargerik er motsatt av grå Anonymkode: facdf...e30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #11 Del Skrevet 11. mars 2016 8 minutter siden, Smultring skrev: Vel, jeg startet jo denne tråden for å høre hva folk tenkte om dette, så jeg skal ikke klage, selv om jeg tror jeg er uenig med deg. Hva med middelaldrende, brisen og grå? Edru er også motsatt av brisen Og både ung og gammel kan vel være motsatt av middelaldrende...eller (?) Jeg er i tvil her Anonymkode: facdf...e30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 11. mars 2016 Forfatter #12 Del Skrevet 11. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ok å være uenige Jeg vet ikke hva som blir rett. Og i de eksemplene du skriver nå, blir jeg veldig usikker Middelaldrende: Her hadde jeg trengt en ca-alder nfor å kunne si om ung eller gammel evt kunne vært motsatt av middelaldrende Brisen: Om man er lett brisen er vel stupfull motsatt Grå: Er det mørkegrå, så blir kanskje hvitt motsatt. Er det lysegrå blir kanskje svart motsatt Dette er bare tanker fra en trøtting Anonymkode: facdf...e30 Jo, men da blir det litt rart: – Hansen var stupfull på festen i går! – Hva med Karl? – Nei, han var helt motsatt av stupfull! Jeg ville ikke tenkt at Karl var brisen hvis jeg hadde hørt dette, snarere edru. Hvis stupfull er motsatt av brisen, så må jo brisen være motsatt av stupfull. Det blir noe krøll her, tror jeg. Jeg ser nå du har et nytt innlegg hvor du selv påpeker dette. Det er på grunn av disse problemene at jeg har tenkt at det ikke er noe som er motsatt av et ord som betegner noe som er omtrent midt på en skala. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #13 Del Skrevet 11. mars 2016 Nå har jeg studert engelsk da, og ikke norsk, men regner med at det er ganske likt når det gjelder sånne ord. Da vi lærte om antonymer, lærte vi at de er motsetninger til hverandre. Du har antonymer som er "enten/eller", for eksempel død og levende. Enten lever du, eller så er du død. Hvor begrepet "halvdød" eller "døende" betyr at du lever, for, det gjør du jo. Du er bare ikke død enda. Så har vi graderte antonymer (litt usikker på hva det kalles på norsk). For eksempel "kald - varm". Der har du "lunken", og flere ord, imellom. "Lunken" kan derfor ikke være et antonym, fordi det hører til mellom antonymene "kald og varm": Kald - lunken - varm. Dette gjelder jo når vi snakker om temperatur. Jeg kan se at humøret "lunken" kan være motsatt av fks humøret "entusiastisk" da. Det kommer jo helt an på hva du legger i ordet selv. Men jeg har i hvert fall lært at "lunken" ikke er et antonym, det er mellom to antonymer. Anonymkode: e3297...64c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anastasha Skrevet 13. mars 2016 #14 Del Skrevet 13. mars 2016 Mye tvilsomt her, enebolig som synonym til lunken, hallo? Det sier jo litt om hvor mye man kan stole på denne boken. Ikke alle adjektiv har en motsetning, som f.eks treaktig, hva skulle egentlig motsatsen være,og hva i all verden er vitsen med å finne motsetninger til alle ord? En malende mann(en mann som maler) har heller ingen motsetning, like lite som en seng har et antonym. Man kan selvfølgelig sette u- foran mange ord og få en motsatt betydning, som u-helse, det høres i mange tilfeller fryktelig dårlig ut, i andre tilfeller er det meget beskrivende. Ulunken skurrer stygt for meg, useng går ikke. Poenget med språket er at det skal kunne beskrive flest mulige tilstander og fenomener, og graderinger, ikke at alt trenger å ha en motsetning. Båt er jo heller ikke det motsatte av tog. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smultring Skrevet 13. mars 2016 Forfatter #15 Del Skrevet 13. mars 2016 4 timer siden, Anastasha skrev: Ikke alle adjektiv har en motsetning, som f.eks treaktig, hva skulle egentlig motsatsen være,og hva i all verden er vitsen med å finne motsetninger til alle ord? Ingen har vel i denne tråden hevdet verken at alle adjektiver har en motsetning, eller at det gjelder å finne motsetninger til alle ord? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #16 Del Skrevet 25. mars 2016 Det motsatte av lunken er vel kjørlig? Anonymkode: 1d13a...8ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #17 Del Skrevet 26. mars 2016 Den 25.3.2016 at 7.56, AnonymBruker skrev: Det motsatte av lunken er vel kjørlig? Anonymkode: 1d13a...8ed Nei, både lunken og kjølig (uten r) er ord som befinner seg et stykke inn fra ytterpunktene på en skala, og de kan derfor ikke være/ha "ekte" antonymer. (Kald - kjølig - lunken - varm.) Se innlegget fra AB ...64C fra 11. mars, jeg synes hun/han forklarer det veldig godt. Anonymkode: 70927...f65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå