AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #1 Skrevet 11. mars 2016 Usikker på om dette er rett forum, men jeg forsøker. De siste mnd. har samboeren min rett og slett hatt en ubehagelig, litt intens lukt. Litt stram, søtlig, eller kålaktig, kanskje. Kanskje litt råtten mat/promp. Vanskelig å sette fingeren på hva lukten minner om. Men den er virkelig ikke god Jeg skjønner ikke hva det kommer av. Han var hos tannlege for et halvt år siden, så det burde være greit. Han pusser tenner to ganger daglig og dusjer hver dag. Hygienen er bra, altså. Han har noe hudproblemer da, "dyptliggende" akne/kviser som oppstod i voksen alder, og han spiser for lite. Han er også ganske plaget av flass. Jeg lurer på om noe av det kan ha sammenheng? Det virker som om lukten kommer fra huden, rett og slett. Umulig å finne kilden, men verst rundt munn/nese/kinn kan det virke som. Dette er ganske forferdelig..han er en flott mann og jeg er glad i han, men lukta gjør meg gal. Og kvalm Det er trist, for orker nesten ikke være nær han lenger, sånn kan det jo ikke fortsette! Selv kjenner han ikke lukta (selv om jeg har prøvd å fortelle at man oftest ikke kjenner egen lukt), så han tar det ikke seriøst. Jeg blir jo nesten bekymret, det kan jo være tegn på noe galt. Men han nekter plent å gå til legen. Jeg aner snart ikke min arme råd..hva kan det være, og hva hjelper? Innimellom er det en god dag eller to der han ikke lukter, men den kommer alltid tilbake I dag ble det virkelig intenst utover kvelden. Jeg gruer meg til å legge meg..dette blir bare verre, ikke bedre! Ble så sprø av dette at jeg tok en graviditetstest for sikkerhets skyld (han mener jo jeg er problemet, siden ingen andre har sagt noe..), men den var negativ. Anonymkode: ba618...eff
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #2 Skrevet 11. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: han spiser for lite. Anonymkode: ba618...eff Det kan være noe med at han spiser for lite Anonymkode: c1ca3...8c9 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #3 Skrevet 11. mars 2016 Er han evt i ketose? Det kan lukte vondt Anonymkode: c1ca3...8c9 6
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #4 Skrevet 11. mars 2016 Han burde fått undersøkt seg hos fastlegen sin Anonymkode: c1ca3...8c9 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #5 Skrevet 11. mars 2016 Han burde definitivt tatt dette opp med legen ja, men han blir bare sint og nekter, "jeg kan ikke gå til legen og si jeg lukter, når jeg ikke kjenner det selv engang! Det er ikke akkurat som at jeg går rundt og stinker". Jeg skjønner at jeg har skutt meg selv i foten; i et forsøk på å ta opp et ømfintlig tema på en forsiktig måte, så har jeg nok ikke fått frem hvor ille det er. Jeg har tenkt på dette med ketose/for lite mat. Luktet på klærne hans da han hadde lagt seg, og både genser og bukse lukter, så det virker som det utskilles gjennom porene i huden? Det kan vel tyde på ketose? Jeg håper det "bare" er ketose og at han ikke holder på å brytes ned innvendig pga for lite mat (om det går an, er som sagt bekymra og blir litt paranoid). Satt ved siden av en som selv sa han var i ketose en gang, og husker jeg tenkte at han luktet (vondt)...men husker ikke nøyaktig lukten. Samboer har en BMI på 17 tror jeg, han går ikke på noen diett, bare sliter med matlysten. men hvor lite karbo må til før man havner i ketose? Og hvor mye må til for å komme ut av det, og går det raskt? Jeg får kanskje snike inn mange potetmiddager... Anonymkode: ba618...eff 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #6 Skrevet 11. mars 2016 (TS over forresten) Anonymkode: ba618...eff 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #7 Skrevet 11. mars 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han burde definitivt tatt dette opp med legen ja, men han blir bare sint og nekter, "jeg kan ikke gå til legen og si jeg lukter, når jeg ikke kjenner det selv engang! Det er ikke akkurat som at jeg går rundt og stinker". Jeg skjønner at jeg har skutt meg selv i foten; i et forsøk på å ta opp et ømfintlig tema på en forsiktig måte, så har jeg nok ikke fått frem hvor ille det er. Jeg har tenkt på dette med ketose/for lite mat. Luktet på klærne hans da han hadde lagt seg, og både genser og bukse lukter, så det virker som det utskilles gjennom porene i huden? Det kan vel tyde på ketose? Jeg håper det "bare" er ketose og at han ikke holder på å brytes ned innvendig pga for lite mat (om det går an, er som sagt bekymra og blir litt paranoid). Satt ved siden av en som selv sa han var i ketose en gang, og husker jeg tenkte at han luktet (vondt)...men husker ikke nøyaktig lukten. Samboer har en BMI på 17 tror jeg, han går ikke på noen diett, bare sliter med matlysten. men hvor lite karbo må til før man havner i ketose? Og hvor mye må til for å komme ut av det, og går det raskt? Jeg får kanskje snike inn mange potetmiddager... Anonymkode: ba618...eff Hvordan er helsa hans? Har han nedsatt almentilstand og/ eller andre symptomer på at noe er galt? Du bør også fortelle han hvor ille det er (lukten) slik at han forstår at noe er galt Anonymkode: c1ca3...8c9 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #8 Skrevet 11. mars 2016 Karbohydratfattig kost trenger ikke å være årsaken.Se under. Han bør absolutt til lege. " Generelt kan ketose og ketonuri forekomme når økte mengder fett forbrennes på grunn av lave nivåer av insulin: Ukontrollert diabetes mellitus Sult/underernæring, faste, anorexi Langvarige brekninger Karbohydratfattig kost Økt metabolisme Hypertyreoidisme Feber Svangerskap eller amming Cushing Akromegali Hos ikke-diabetikere kan ketonuri forekomme i forbindelse med akutt sykdom, alvorlig stress eller langvarige anstrengelser" http://nevro.legehandboka.no/prover-og-svar/klinisk-kjemi/urin/ketoner-i-urin-3068.html Anonymkode: c1ca3...8c9
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #9 Skrevet 11. mars 2016 Nei, han er nesten aldri syk, men han kan være litt trett/slapp. Han har tenkt det kommer av at han får for lite søvn på ukedager før jobb, og pga. for lite mat. Han ønsker å spise mer og legge på seg, men får det ikke til. Han har tatt akkurat det opp med legen, legen bare sa han må spise mer.. Huff ja, jeg bør vel det...men kvier meg, vil verken såre han eller gjøre han sint.. Anonymkode: ba618...eff
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #10 Skrevet 11. mars 2016 Oi, det må ikke være "lavkarbo" nei...han har jo nesten garantert vært underernært over tid Jeg vurderer nesten å svimeslå han og dra han bort til legekontoret. Anonymkode: ba618...eff
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #11 Skrevet 11. mars 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi, det må ikke være "lavkarbo" nei...han har jo nesten garantert vært underernært over tid Jeg vurderer nesten å svimeslå han og dra han bort til legekontoret. Anonymkode: ba618...eff Eventuelt, hvis din kjæreste ikke selv tar ansvar for å gå til legen: kan du snakke med legen hans, fortell legen om alt om lukten og underernæringen, og få legen til å innkalle ham? Anonymkode: c1ca3...8c9 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #12 Skrevet 11. mars 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eventuelt, hvis din kjæreste ikke selv tar ansvar for å gå til legen: kan du snakke med legen hans, fortell legen om alt om lukten og underernæringen, og få legen til å innkalle ham? Anonymkode: c1ca3...8c9 Jeg har faktisk vurdert dette, men vet du om det er mulig/lov? Vi har jo ikke samme fastlege eller legekontor. Jeg har foreslått for han å gå til legen og "skylde på meg", altså si at det er jeg som sier disse tingene/sende med en lapp eller noe. Men han blir bare sint. Jeg klarer bare ikke å fatte at noen menn skal lide av sånn legenekt...det tok sin tid å få han til tannlege også, da var det sikkert 10 år siden sist...sukk. (men siden har han vært jevnlig og fått fiksa alt, det skal sies). Anonymkode: ba618...eff
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #13 Skrevet 11. mars 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har faktisk vurdert dette, men vet du om det er mulig/lov? Vi har jo ikke samme fastlege eller legekontor. Jeg har foreslått for han å gå til legen og "skylde på meg", altså si at det er jeg som sier disse tingene/sende med en lapp eller noe. Men han blir bare sint. Jeg klarer bare ikke å fatte at noen menn skal lide av sånn legenekt...det tok sin tid å få han til tannlege også, da var det sikkert 10 år siden sist...sukk. (men siden har han vært jevnlig og fått fiksa alt, det skal sies). Anonymkode: ba618...eff Ja. Det er lov å kontakte legen til andre i forbindelse med bekymring for andres helse. Anonymkode: c1ca3...8c9 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #14 Skrevet 11. mars 2016 Eventuelt kan du i første omgang ta dette opp med din egen lege. Anonymkode: c09ac...f94 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #15 Skrevet 11. mars 2016 Hva med å ta med et av de illeluktende klesplaggene hans til legen? Så får legen vurdere lukten, og si hva han mener om det. Anonymkode: 9cc00...7fa
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #16 Skrevet 11. mars 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Han burde definitivt tatt dette opp med legen ja, men han blir bare sint og nekter, "jeg kan ikke gå til legen og si jeg lukter, når jeg ikke kjenner det selv engang! Det er ikke akkurat som at jeg går rundt og stinker". Jeg skjønner at jeg har skutt meg selv i foten; i et forsøk på å ta opp et ømfintlig tema på en forsiktig måte, så har jeg nok ikke fått frem hvor ille det er. Jeg har tenkt på dette med ketose/for lite mat. Luktet på klærne hans da han hadde lagt seg, og både genser og bukse lukter, så det virker som det utskilles gjennom porene i huden? Det kan vel tyde på ketose? Jeg håper det "bare" er ketose og at han ikke holder på å brytes ned innvendig pga for lite mat (om det går an, er som sagt bekymra og blir litt paranoid). Satt ved siden av en som selv sa han var i ketose en gang, og husker jeg tenkte at han luktet (vondt)...men husker ikke nøyaktig lukten. Samboer har en BMI på 17 tror jeg, han går ikke på noen diett, bare sliter med matlysten. men hvor lite karbo må til før man havner i ketose? Og hvor mye må til for å komme ut av det, og går det raskt? Jeg får kanskje snike inn mange potetmiddager... Anonymkode: ba618...eff Han kan da oppsøke legen og si at du har merket en abnormal kroppsduft uten naturlig forklaring. Helt vanlig at særlig menn drar til legen på initiativ fra kjæreste/samboer/kone. Jeg ville nok ikke ha gått bak hans rygg med å kontakte legen hans. Ettersom han ser på det som bagatellmessig vil han nok se på det som et tillitsbrudd. Og det at han lukter ille er ikke nok til at det settes inn slike tiltak. Synes han det er flaut å ta det opp med legen? Eller dreier det seg mer om bagatellisering av egen helse? Dette kommer definitivt til å gå utover intimiteten i forholdet deres. Dette har du sikkert allerede merket. Det er nok greit for begge å ta dette videre. Anonymkode: c4f20...5d9
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #17 Skrevet 11. mars 2016 Har han en spiseforstyrrelse? Anonymkode: 48d4f...c60
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #18 Skrevet 11. mars 2016 Jeg tror han får i seg for lite karbohydrater, og generelt spiser for lite. En kamerat av sønnen min luktet veldig dårlig, og han drev og slanket seg og spiste alt for lite. Det heter vel ketose ja, Men jeg er ingen lege, han burde kanskje snakke med en. Anonymkode: ce545...5be 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #19 Skrevet 12. mars 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Har han en spiseforstyrrelse? Anonymkode: 48d4f...c60 (TS: Får ikke til å sitere utenfor boksen. Beklager!) Han har antakeligvis en slags spiseforstyrrelse. Har etterhvert skjønt at det er mye mer enn det typiske bildet man blir gitt. Han tror ikke han er tykk altså, og ønsker ikke å være så tynn, så er ingen bevisst handling. Han kan neppe stort om kalorier og slikt.. men han sliter veldig med å få i seg maten, og ting som skjer i livet påvirker han veldig når det kommer til mat. Det skal lite til for å vippe ham av "matpinnen" - altså ta matlysten fra han. Han føler det vokser i munnen, at han brekker seg, og at det er helt forferdelig å presse i seg mat. Det igjen gjør at jeg ikke vil bidra til "dårlig stemning", da alt sånt bare gjør det problemet verre, siden han da helt mister matlysten.. Anonymkode: ba618...eff
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #20 Skrevet 12. mars 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Han kan da oppsøke legen og si at du har merket en abnormal kroppsduft uten naturlig forklaring. Helt vanlig at særlig menn drar til legen på initiativ fra kjæreste/samboer/kone. Jeg ville nok ikke ha gått bak hans rygg med å kontakte legen hans. Ettersom han ser på det som bagatellmessig vil han nok se på det som et tillitsbrudd. Og det at han lukter ille er ikke nok til at det settes inn slike tiltak. Synes han det er flaut å ta det opp med legen? Eller dreier det seg mer om bagatellisering av egen helse? Dette kommer definitivt til å gå utover intimiteten i forholdet deres. Dette har du sikkert allerede merket. Det er nok greit for begge å ta dette videre. Anonymkode: c4f20...5d9 Ja, føler du er inne på en del ting jeg har tenkt på her. Det hadde nok vært beste løsning, jeg bare aner ikke hvordan jeg bør gå frem for å få han til å faktisk vurdere det. Men som du skrev det der, veldig kort og konkret, tenker jeg burde vært greit for ham å nevne for lege. Jeg er redd han ville sett det som et tillitsbrudd, ja. Og vil heller ikke han skal miste tillit til helsevesenet, det kan jo være uheldig.. Jeg aner egentlig ikke helt hva det dreier seg om. Har spurt, men får i grunn kke noe ordentlig svar. Jeg tror han delvis bagatelliserer, og delvis at han er redd for å ikke bli tatt seriøst hos lege. Hans erfaring fra før er vel at de ikke lett har kommet til noen god forklaring/løsning på feks. hudproblemet, og dermed gitt han opp. Det virker som han forventer at det ikke vil føre noe steds, og at han kanskje vil føle seg dum? Det er vanskelig å forstå, da han ellers overhodet ikke er en person som har problemer med å stå opp for seg selv. Han har generelt vært svært sjelden hos lege i sitt liv. Ja, det gjør jo det.. Men jeg får litt følelsen av at han synes jeg bare er vanskelig, innbiller meg ting og overdriver, og at jeg bare må skjerpe meg. Eventuelt er det en slags forsvarsfunksjon, men uansett ikke heldig for forholdet. Anonymkode: ba618...eff
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå