AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #21 Skrevet 11. mars 2016 16 timer siden, Tibbie skrev: Jeg er spent på hva læreren svarer. Lærere har et system som finner ut om innholdet er altfor likt en tekst som finnes på nettet, så det kan hende at datteren din følte litt for ekstra hjelp denne gang. Selvfølgelig forteller hun ikke dette til deg. Det er flaut å bli busta for juks. Men jeg regner med at du får et grunnlag for karakteren og kommentaren hennes snart Da fikk jeg svar fra lærer Hun beklaget veldig for det hun hadde skrevet,og burde helt klart ordlagt seg på en annen måte. Å forklart mer hva hun mente. Det hun mente er at min datter har brukt nettet for å finne svar,men synes hun har skrevet litt vel mye rett fra. Å at hun ikke hadde skrevet hvor hun hentet kildene fra. Men hun ville gjerne snakke med min datter å forklare mer. Ville også la henne gjøre oppgaven på nytt. Men som jeg sa og alltid er klar på,mine barn er ikke feilfrie men jeg ville bare vite hva lærer mente. Men nå har hun mulighet til å gjøre det på nytt. Anonymkode: 216dc...2a3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #22 Skrevet 11. mars 2016 13 timer siden, Blomsterert skrev: Ber virkelig foreldre om begrunnelse ofte ved skolen du jobber ved altså? Da er det enten udugelige lærere eller sådanne foreldre. Eller så betyr det at både lærer og foreldre engasjerer seg i eleven. Som regel får jo eleven en skriftlig kommentar på oppgaven. Når forelder og elev ikke forstår hvorfor karakteren er som den er, er det bedre å spørre slik at man vet hva som kan forbedres eller at feilen kan rettes opp. Tviler på at TS hadde reagert på samme måte om datteren fikk 3. Her gikk datteren fra 4 til stryk tilsynelatende uten grunn. Anonymkode: 6ef1d...3d2 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #23 Skrevet 11. mars 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Da fikk jeg svar fra lærer Hun beklaget veldig for det hun hadde skrevet,og burde helt klart ordlagt seg på en annen måte. Å forklart mer hva hun mente. Det hun mente er at min datter har brukt nettet for å finne svar,men synes hun har skrevet litt vel mye rett fra. Å at hun ikke hadde skrevet hvor hun hentet kildene fra. Men hun ville gjerne snakke med min datter å forklare mer. Ville også la henne gjøre oppgaven på nytt. Men som jeg sa og alltid er klar på,mine barn er ikke feilfrie men jeg ville bare vite hva lærer mente. Men nå har hun mulighet til å gjøre det på nytt. Anonymkode: 216dc...2a3 Så bra. Naturlig forklaring! ☺ Anonymkode: 6ef1d...3d2
Gjest Blomsterert Skrevet 11. mars 2016 #24 Skrevet 11. mars 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsket ikke slike kommentarer i denne tråden. Anonymkode: 216dc...2a3 ?
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #25 Skrevet 12. mars 2016 Den 10.3.2016 at 23.22, Blomsterert skrev: Nå er jeg av de som heier på karakterer. Det forteller om hvor en står,og hva en bør satse på. Syns det er viktig! Spurte læreren om hun sto ansvarlig for dette selv altså? Det er ikke ok! Men du burde helst fått datteren din til å si fra,og ta dette videre. Lært henne å stå opp for seg selv,selvstendighet. Jo, det er helt OK. Dialog mellom lærer og elev er nødvendig for læringsprosessen. Om lærer opplever at eleven bruker fagstoff på en uselvstendig måte, og så uselvstendig at en leser vil stille spørsmål ved om det er forfatteren selv som har skrevet det så er dette noe som må kommuniseres til eleven. Det er veldig lett å se forskjell på kreativ avskrift, og å ta fagkunnskap i bruk selvstendig. Det er få lærere som lar seg bli lurt av å stokke om noen få ord, endre litt på setningsoppbygningen i dag. Man blir kanskje ikke tatt av plagiatkontroll, men det er fortsatt ikke positivt at eleven ikke har lært å bruke fagstoffet på en god måte. Det altså ikke fusk, men det heller ikke et godt stykke arbeid. Dialogen om slikt må lærerne og eleven kunne ha, også uten at foreldrene trenger å være involvert hver gang noe slikt oppstår. Er det direkte kopiert og avskrift må man jo selvfølgelig kontakte foreldrene. Dessverre reagerer mange foreldre ved å gå i angrep på lærerne som våger å stille spørsmål ved om barnet deres har gjort noe og plutselig handler det ikke lenger om læringen til eleven, men om at læreren skal forklare seg, fremskaffe bevis og stå skolerett ovenfor foreldrene. Læringsopplevelsen til eleven går da fra å kunne vært positiv, til å kunne bli direkte negativ siden erfaringen eleven sitter igjen med er: Gå på nett, skriv av og rokker om på ord, og om noen stiller spørsmål; gå i angrep. Anonymkode: fc9b6...bf2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #26 Skrevet 12. mars 2016 Den 11.3.2016 at 7.01, AnonymBruker skrev: Da fikk jeg svar fra lærer Hun beklaget veldig for det hun hadde skrevet,og burde helt klart ordlagt seg på en annen måte. Å forklart mer hva hun mente. Det hun mente er at min datter har brukt nettet for å finne svar,men synes hun har skrevet litt vel mye rett fra. Å at hun ikke hadde skrevet hvor hun hentet kildene fra. Men hun ville gjerne snakke med min datter å forklare mer. Ville også la henne gjøre oppgaven på nytt. Men som jeg sa og alltid er klar på,mine barn er ikke feilfrie men jeg ville bare vite hva lærer mente. Men nå har hun mulighet til å gjøre det på nytt. Anonymkode: 216dc...2a3 Lærdommen din datter sitter igjen med etter dette: Selv om du gjør noe galt og det er din egen skyld, lønner det seg å mase/klage. Anonymkode: fc9b6...bf2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #27 Skrevet 12. mars 2016 Den 11.3.2016 at 6.50, AnonymBruker skrev: Jeg ønsket ikke slike kommentarer i denne tråden. Velkommen til forum på Internett! Folk skriver det de synes passer i sammenhengen, og spør ingen. Anonymkode: df773...f47
Tibbie Skrevet 12. mars 2016 #28 Skrevet 12. mars 2016 Den 11.3.2016 at 7.01, AnonymBruker skrev: Da fikk jeg svar fra lærer Hun beklaget veldig for det hun hadde skrevet,og burde helt klart ordlagt seg på en annen måte. Å forklart mer hva hun mente. Det hun mente er at min datter har brukt nettet for å finne svar,men synes hun har skrevet litt vel mye rett fra. Å at hun ikke hadde skrevet hvor hun hentet kildene fra. Men hun ville gjerne snakke med min datter å forklare mer. Ville også la henne gjøre oppgaven på nytt. Men som jeg sa og alltid er klar på,mine barn er ikke feilfrie men jeg ville bare vite hva lærer mente. Men nå har hun mulighet til å gjøre det på nytt. Anonymkode: 216dc...2a3 Se der, ja! Også vet datteren din til neste gang at hun må være flinkere med kildedeling og omformulering : ) 1
♥Missy♥ Skrevet 12. mars 2016 #29 Skrevet 12. mars 2016 Den 10. mars 2016 at 10.51, AnonymBruker skrev: Jo min datter synes jo ikke noe om dette men er redd for at det blir bråk. Å hun sier at hun har ikke kopiert fra noen venner eller nett. Hun er ei som er nøye på å aldri kopiere ting rett fra nett,men bruker jo nettet for å lære mer. Men skriver da oppgaven på en annen måte enn direkte fra nett. Noen vil kanskje kalle meg naiv som tror min datter aldri gjør feil. Men jenta klikker om vi foreldre sier hun må bruke eventuelt Wikipedia for å kunne lære mer. Eller andre nettsteder. Jeg regner jo med at elever må få bruke Internett som ett oppslagsverk å for å lære. Eller er dette strengt forbudt? Anonymkode: 216dc...2a3 Jeg tror det er vanskelig å definere hva som ikke er lov eller ikke når det gjelder det store nettet. Men her tenker jeg med gang at det kanskje handler om henne som person og hvordan læreren forstår henne og kjenner henne. Hun har kanskje lest seg opp på nettet og skrevet med sine ord som svar i oppgaven, men kjenner er kanskje ikke trygg på fagstoffet selv eller han nok kunnskaper til å kunne stå på det hun skrev. Eller kanskje hun har skrevet av en venninne? Der jeg studerte hadde de plagiat sjekk på alle innleveringer. Kan være det læreren har gjort. Synes uansett ikke du gjorde feil når du sendte mail til lærer, men har du lest oppgaven selv?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå