Gå til innhold

Karakterer på skolen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei datter som går på ungdomsskolen. Hun er midt på treet når det gjelder karakterer men gjør så godt hun kan.

Reagerte nå på at hun fikk en kommentar på en innlevering. Hvor lærer satte ett spørsmålstegn på om hun hadde gjort innleveringen selv.

og fikk da en dårlig karakter.

Jeg har aldri lagt meg opp i hva hun får i karakter men denne gangen sendte jeg en Mail og vil ha en forklaring.

Sitter jo nå med dårlig samvittighet fordi jeg gjorde dette,men har vi foreldre rett på å få vite hvorfor en karakter blir satt lavt?

Anonymkode: 216dc...2a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja når hun er under 18 har foreldre rett til å vite. Men synest ikke ungdommen selv det var ubehagelig å bli uriktig beskyldt for juks? Hun må da ønske en forklaring selv også, så hun ikke blir straffet for noe hun ikke har gjort.

Eller er det plagiat læreren mener? At hun har hentet hele eller deler av teksten fra noen andre?

Anonymkode: 6ef1d...3d2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller ha reagert dersom du ikke hadde tatt dette opp med lærer. Hun blir jo regelrett beskyldt for juks og fikk dermed en dårligere karakter. Personlig hadde jeg ønsket å vite grunnlaget for denne beskyldningen. Om det kun er antakelser synes ikke jeg det holder for karakternedsettelse, men heller en ny vurdering dersom læreren mener dette sterkt. Du bør også ta det opp med datteren din. Kan det hende at det er riktig som læreren antyder? 

Anonymkode: 58663...ee0

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja når hun er under 18 har foreldre rett til å vite. Men synest ikke ungdommen selv det var ubehagelig å bli uriktig beskyldt for juks? Hun må da ønske en forklaring selv også, så hun ikke blir straffet for noe hun ikke har gjort.

Eller er det plagiat læreren mener? At hun har hentet hele eller deler av teksten fra noen andre?

Jo min datter synes jo ikke noe om dette men er redd for at det blir bråk. Å hun sier at hun har ikke kopiert fra noen venner eller nett.

Hun er ei som er nøye på å aldri kopiere ting rett fra nett,men bruker jo nettet for å lære mer. Men skriver da oppgaven på en annen måte enn direkte fra nett.

Noen vil kanskje kalle meg naiv som tror min datter aldri gjør feil. Men jenta klikker om vi foreldre sier hun må bruke eventuelt Wikipedia for å kunne lære mer. Eller andre nettsteder.

Jeg regner jo med at elever må få bruke Internett som ett oppslagsverk å for å lære. Eller er dette strengt forbudt? 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo min datter synes jo ikke noe om dette men er redd for at det blir bråk. Å hun sier at hun har ikke kopiert fra noen venner eller nett.

Hun er ei som er nøye på å aldri kopiere ting rett fra nett,men bruker jo nettet for å lære mer. Men skriver da oppgaven på en annen måte enn direkte fra nett.

Noen vil kanskje kalle meg naiv som tror min datter aldri gjør feil. Men jenta klikker om vi foreldre sier hun må bruke eventuelt Wikipedia for å kunne lære mer. Eller andre nettsteder.

Jeg regner jo med at elever må få bruke Internett som ett oppslagsverk å for å lære. Eller er dette strengt forbudt? 

Bruker internett nesten hele tida som kilder når jeg skriver innleveringer så hos oss er det ikke forbudt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hun bruker nettet helt riktig. Alternativt kan en annen elev ha kopiert henne? Da sitter lærer med to ganske like oppgaver, der den ene må være synderen.

Eller så har hun gjort den mye bedre enn det som er forventet av henne, og læreren har blitt mistenksom. Uansett er dette hådtert på feil måte, og det bør ryddes opp i.

Skrevet

Læreren opplever vel at det er rimelig tvil om oppgavens selvstendighet.

Slike mistanker kommer ikke opp fra det store intet. Jeg vil tro det enten er snakk om rent plagiat, eventuelt kryssklippet tekst. Be datteren din vise deg den aktuelle teksten samt en tidligere innlevering. Ser du f.eks. vesentlige språklige forskjeller? Består dokumentet av formuleringer hun neppe ville brukt på egenhånd?

Det er selvsagt ikke "forbudt" å bruke nettet i læringsarbeidet. I dagens digitale samfunn er det imidlertid krevende for elever å håndtere store mengder informasjon. Her er det fort gjort å gjøre feil, om hun så ikke "mener" det. Samtidig er det helt OK å høre hva som ligger bak lærerens mistanker.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hun bruker nettet helt riktig. Alternativt kan en annen elev ha kopiert henne? Da sitter lærer med to ganske like oppgaver, der den ene må være synderen.

Eller så har hun gjort den mye bedre enn det som er forventet av henne, og læreren har blitt mistenksom. Uansett er dette hådtert på feil måte, og det bør ryddes opp i.

Jeg er en mamma som alltid er raskt til å si at mine barn langt fra er engler på noen punkt. De kan også ha sine feil og gjøre dumme ting. 

Men jeg er en mamma som raskt ser om mine barn snakker sant eller lyver.

Hun har alltid hatt 4 som standpunkt karakter jul/sommer på ungdomsskolen. Så kom plutselig en 1

Å har hun gjort det så dårlig at hun ikke fortjener mer enn en 1,så godtar jeg dette. Men å si hun jukser liker jeg ikke

Men nå får jeg vente å se hva lærer svarer

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en mamma som alltid er raskt til å si at mine barn langt fra er engler på noen punkt. De kan også ha sine feil og gjøre dumme ting. 

Hun har alltid hatt 4 som standpunkt karakter jul/sommer på ungdomsskolen. Så kom plutselig en 1

Å har hun gjort det så dårlig at hun ikke fortjener mer enn en 1,så godtar jeg dette. Men å si hun jukser liker jeg ikke

Læreren har nok en god grunn og bør være interessert i at dere ønsker begrunnelse og at det ikke skal skje igjen. Det er flere måter man kan levere ting som ikke er godkjent, og ikke alle er med vilje. Da er det enda viktigere å lære hva som ikke er lov. Som lærer blir det ganske fort lett å se på språk, valg av ord osv hvem som har skrevet en tekst, men elever ser ofte ikke selv at dette er tydelig og kan gjerne kopiere for mye inn i sin tekst. Det er ikke nok å bare bytte plass på ordene, og det er og viktig å være kritisk til kilder. I opplæringen er det av og til mulig å feile, men hvis din datter ønsker å gjøre det riktig bør læreren hjelpe henne å knekke denne koden

Anonymkode: 7f4a2...9db

• Liker 1
Gjest The Lost Dreamer
Skrevet

Du gjør det riktige her. Selv om en er elev på ungdomsskolen så fortjener eleven å få vite grunnen til at hun ikke får en høyere karakter - Dette er viktig i forhold til forbedring.

Skrevet

Jeg er spent på hva læreren svarer.

Lærere har et system som finner ut om innholdet er altfor likt en tekst som finnes på nettet, så det kan hende at datteren din følte litt for ekstra hjelp denne gang.

Selvfølgelig forteller hun ikke dette til deg. Det er flaut å bli busta for juks.

Men jeg regner med at du får et grunnlag for karakteren og kommentaren hennes snart :)

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jag la ikke skylden på din datter. Jeg kom bare med noen forslag til hva som kunne ha skjedd. Jeg og venninna mi ble tatt for å ha for like oppgave en gang, og først fikk jeg stryk for å ha kopiert henne. Ingen klarte å bevise hvem som hadde orginalen, så vi begge fikk ny oppgave. Om hun ikke vet hvorfor dette har skjedd kan oppgaven hennes være tyvlånt.

Som jeg sa har det skjedd noe som bør ryddes opp i. Uavhengig av om det er lærer eller elev sin feil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun jobber flittig så kan jeg ikke fatte at hun fikk 1. Man får 1 hvis man ikke jobber i det hele tatt da arbeided skal tilrettelegges elevenes nivå. Det er ikke en god oppgave hvis elever som jobber som de skal får 1.

Jeg syntes dette høres veldig rart ut. Du gjorde det riktige i å sende den mailen. :) Han bør kunne bevise at hun har plagiert for å beskylde henne for slikt.

Anonymkode: 001a8...122

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt rett å be om begrunnelse. Dette er noe foreldre gjør rett som det er på skolen jeg jobber på, særlig om de tror noe er feil. Dette er en del av skole-hjem-samarbeidet som de fleste lærere tar seriøst. Dersom læreren tror hun har jukset burde h*n uansett tatt kontakt med foreldrene da dette er alvorlig...

Anonymkode: 73274...124

Skrevet

Barnebarnet mitt på 13 år opplevde det samme tidlig i høs, og hun ble meget fornærmet.  Foreldrene sa ingenting.  Da juletentamen kom forsto læreren at han hadde gjort henne urett 

AnonymBruker
Skrevet

Karakter 1 er det samme som stryk, og når man oppdager plagiat må man gi stryk. 

Anonymkode: cc261...5f1

• Liker 2
Gjest The Lost Dreamer
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hun jobber flittig så kan jeg ikke fatte at hun fikk 1. Man får 1 hvis man ikke jobber i det hele tatt da arbeided skal tilrettelegges elevenes nivå. Det er ikke en god oppgave hvis elever som jobber som de skal får 1.

Jeg syntes dette høres veldig rart ut. Du gjorde det riktige i å sende den mailen. :) Han bør kunne bevise at hun har plagiert for å beskylde henne for slikt.

Anonymkode: 001a8...122

Altså, 1 er det samme som stryk - En kan få stryk når en ikke gjør en dritt arbeid, eller om en plagierer. 

53 minutter siden, Zienna skrev:

Barnebarnet mitt på 13 år opplevde det samme tidlig i høs, og hun ble meget fornærmet.  Foreldrene sa ingenting.  Da juletentamen kom forsto læreren at han hadde gjort henne urett 

Dette gjorde meg skikkelig glad:fnise:

Gjest Blomsterert
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ei datter som går på ungdomsskolen. Hun er midt på treet når det gjelder karakterer men gjør så godt hun kan.

Reagerte nå på at hun fikk en kommentar på en innlevering. Hvor lærer satte ett spørsmålstegn på om hun hadde gjort innleveringen selv.

og fikk da en dårlig karakter.

Jeg har aldri lagt meg opp i hva hun får i karakter men denne gangen sendte jeg en Mail og vil ha en forklaring.

Sitter jo nå med dårlig samvittighet fordi jeg gjorde dette,men har vi foreldre rett på å få vite hvorfor en karakter blir satt lavt?

Nå er jeg av de som heier på karakterer. Det forteller om hvor en står,og hva en bør satse på. Syns det er viktig!

Spurte læreren om hun sto ansvarlig for dette selv altså? Det er ikke ok!

Men du burde helst fått datteren din til å si fra,og ta dette videre. Lært henne å stå opp for seg selv,selvstendighet.

Gjest Blomsterert
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er helt rett å be om begrunnelse. Dette er noe foreldre gjør rett som det er på skolen jeg jobber på, særlig om de tror noe er feil. Dette er en del av skole-hjem-samarbeidet som de fleste lærere tar seriøst. Dersom læreren tror hun har jukset burde h*n uansett tatt kontakt med foreldrene da dette er alvorlig...

Anonymkode: 73274...124

Ber virkelig foreldre om begrunnelse ofte ved skolen du jobber ved altså? Da er det enten udugelige lærere eller sådanne foreldre. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Blomsterert skrev:

Ber virkelig foreldre om begrunnelse ofte ved skolen du jobber ved altså? Da er det enten udugelige lærere eller sådanne foreldre. 

Jeg ønsket ikke slike kommentarer i denne tråden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...