Gå til innhold

Etisk dilemma SYKEPLEIER


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber sammen med en som går sykepleier 2. året. I faget lærer vi at vi skal være egnet til å jobbe som helsepersonell og skal hele tiden bli vurdert ut fra dette. Men saken er at hun har spiseforstyrrelsel og har tidligere vært til behandling uten at dette har hjulpet. Hun selv påstår at hun kaster opp maten, mens andre dager går hun i fornektelse. Er hun skikket til å å ha et slikt yrke? Som sykepleiere skal man kunne vurdere andres psykiske og fysiske helse og kunne gi råd om kosthold etc.

Anonymkode: 3d545...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enhver person som går til sykepleiere for å spørre om kosthold burde få sin psykiske helse vurdert av fagfolk. Vurderingene sykepleiere gjør av noens psykiske helse er svært begrenset.

Å ha spiseforstyrrelse gjør jo ingenting med din evne til å være sykepleier. Rusmisbruk og seksuelt misbruk av pasienter er grunnen til at de fleste mister autorisasjonen. 

Hvis hun klarer å forstå forskjellen mellom mikrogram og milligram tror jeg hun blir en ypperlig sykepleier.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du nok se over pensum. Det er ganske omfattende både for sykepleiere og helsepersonell for øvrig.

Ingen som går rett til en sykepleier, men på sykehjem, institusjoner osv er det ofte at kosthold blir et tema for å hjelpe folk.

 

Anonymkode: 3d545...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, inntil den dagen hun er så syk at hun ikke klarer å jobbe mer. Hun klarer nok helt fint å ta seg av pasienter og brukere selv om hun har et forvrengt bilde av seg selv pga sykdom.

Anonymkode: a0fb0...3cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du snakke med skolen din om. Kvinneguiden vurderer ikke sykepleierstudenter sin skikkethet, det er det skolen din som gjør og spesielt basisgruppelærer. 

Hilsen sykepleierstudent. 

Anonymkode: d66d3...58a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan fint gi gode råd til andre ift kosthold selv om man selv har en spiseforstyrrelse. Mitt inntrykk er at det er en stor prosent sykepleiere som er kraftig overvektige, men det betyr da ikke at de er uegnede for jobben som sykepleier for det.

Anonymkode: 84105...044

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om hun selv har en spiseforstyrrelse betyr jo ikke det at hun ikke har kunnskap om næringsinntak. Spiseforstyrrelse er en sykdom, men den påvirker jo ikke kunnskapene hun sitter på? Om en skal utelukke noen fra et yrke over slike ting tror jeg du vile blitt veldig overrasket over hvor mange som ville blitt uskikket. Alle sliter med sitt. Sjefen min er psykiatrisk vernepleier men har selv depressive episoder nå og da, men det går helt fint og hun er veldig dyktig:)

Men om du er bekymret kan du jo lufte tankene til faglærer, så tar de det evt. videre og diskuterer om det er tvil om skikkethet. Men kun basert på det du skriver her har jeg mine tvil om at hun vil bli funnet uskikket.

Anonymkode: 6029a...247

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nettopp vært i avisen om en lege som har anoreksia. Det er selvsagt ikke bra for henne, men det betyr ikke at hun ikke kan være en god sykepleier.

Her er en lege med spiseforstyrrelser: http://www.bt.no/meninger/debatt/Lege-Jeg-har-slitt-med-spiseforstyrrelser-i-18-ar-3520553.html

Anonymkode: a025b...dcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en lege med sykdommer, en psykolog med psykiske problemer, en norsklærer med dysleksi, en politimann med rusproblemer og en brannmann som var pyroman hadde og er greit? Ville du søkt råd hos disse eller latt deg behandle av de?

Anonymkode: 3d545...793

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Så en lege med sykdommer, en psykolog med psykiske problemer, en norsklærer med dysleksi, en politimann med rusproblemer og en brannmann som var pyroman hadde og er greit? Ville du søkt råd hos disse eller latt deg behandle av de?

Anonymkode: 3d545...793

De sammenligningene du kommer med er ikke holdbare.

Klart en sykepleier kan vaske og stelle pasienter, ta blodprøve og gi medisin eller bistå i en operasjon selv om hun har spiseforstyrrelser.

Anonymkode: a025b...dcc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber sammen med en som går sykepleier 2. året. I faget lærer vi at vi skal være egnet til å jobbe som helsepersonell og skal hele tiden bli vurdert ut fra dette. Men saken er at hun har spiseforstyrrelsel og har tidligere vært til behandling uten at dette har hjulpet. Hun selv påstår at hun kaster opp maten, mens andre dager går hun i fornektelse. Er hun skikket til å å ha et slikt yrke? Som sykepleiere skal man kunne vurdere andres psykiske og fysiske helse og kunne gi råd om kosthold etc.

Anonymkode: 3d545...793

Er du skikket til å vurdere en medelev og til,å være sykepleier når du går på nettet og utleverer etiske problemer du strengt tatt har taushetsplikt om, og bør ta opp med veilederen din? 

Anonymkode: 14156...ed4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er du skikket til å vurdere en medelev og til,å være sykepleier når du går på nettet og utleverer etiske problemer du strengt tatt har taushetsplikt om, og bør ta opp med veilederen din? 

Anonymkode: 14156...ed4

Ingenting av det TS skriver har på noen som helst form for måte brutt med en eventuell tausetsplikt, noe hun likevel ikke har på skolen.

Anonymkode: 1ebfd...f37

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber sammen med en som går sykepleier 2. året. I faget lærer vi at vi skal være egnet til å jobbe som helsepersonell og skal hele tiden bli vurdert ut fra dette. Men saken er at hun har spiseforstyrrelsel og har tidligere vært til behandling uten at dette har hjulpet. Hun selv påstår at hun kaster opp maten, mens andre dager går hun i fornektelse. Er hun skikket til å å ha et slikt yrke? Som sykepleiere skal man kunne vurdere andres psykiske og fysiske helse og kunne gi råd om kosthold etc.

Anonymkode: 3d545...793

Ehe, hvis ingen som jobber innenfor sykepleien skal kunne ha problemer, må 95% av alle sykepleiere gå på dagen. 

Alle har sine problemer. De fleste har jobb. Sånn er det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så en lege med sykdommer, en psykolog med psykiske problemer, en norsklærer med dysleksi, en politimann med rusproblemer og en brannmann som var pyroman hadde og er greit? Ville du søkt råd hos disse eller latt deg behandle av de?

Anonymkode: 3d545...793

For et merkelig sammensurium av sammenligninger. 

Ja, jeg kunne helt fint ha gått til en lege med sykdommer. 
Ja, jeg kunne gått til en psykolog med psykiske problemer, hvis han har så store problemer at h*n er til skade for pasienten vil han ikke få lov til å jobbe) - og dette gjelder jo uansett alle yrker....
Ja, jeg hadde godtatt en norsklærer med dysleksi, fordi norskfaget er mye mer enn rettskrivning. 
Nei - en politimann (eller lege, eller psykolog, eller lærer, eller brannmann) med rusproblemer er ikke greit.
Den siste fortjener ikke noe svar engang...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, inntil den dagen hun er så syk at hun ikke klarer å jobbe mer. Hun klarer nok helt fint å ta seg av pasienter og brukere selv om hun har et forvrengt bilde av seg selv pga sykdom.

Anonymkode: a0fb0...3cc

Du har rett, jeg tar helt feil. Kun personer som aldri kommer til å bli gamle eller syke er egnet til å bli sykepleier. Om man er egnet til å være sykepleier NÅ kan man  være sykepleier NÅ. Man vet selvsagt ikke hvordan helsen blir om et år, om to eller om ti. Alle kan bli syk på den tiden.

23 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev:

For et merkelig sammensurium av sammenligninger. 

Ja, jeg kunne helt fint ha gått til en lege med sykdommer. 
Ja, jeg kunne gått til en psykolog med psykiske problemer, hvis han har så store problemer at h*n er til skade for pasienten vil han ikke få lov til å jobbe) - og dette gjelder jo uansett alle yrker....
Ja, jeg hadde godtatt en norsklærer med dysleksi, fordi norskfaget er mye mer enn rettskrivning. 
Nei - en politimann (eller lege, eller psykolog, eller lærer, eller brannmann) med rusproblemer er ikke greit.
Den siste fortjener ikke noe svar engang...

Så lenge de ikke er ruset på jobben, hva er problemet? 10% av samfunnet sliter med alkohol... Skal de ikke få lov til å bli lærere en gang? Lærere i barneskolen trenger jo så vidt å kunne lese et manus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At noen har personlige problemer og sykdommer eller lidelser gjør ikke at de automatisk er uskikket i sitt yrke. En kan kanskje spørre seg hvem av dere som egentlig er den mest uegnede?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Du har rett, jeg tar helt feil. Kun personer som aldri kommer til å bli gamle eller syke er egnet til å bli sykepleier. Om man er egnet til å være sykepleier NÅ kan man  være sykepleier NÅ. Man vet selvsagt ikke hvordan helsen blir om et år, om to eller om ti. Alle kan bli syk på den tiden.

Så lenge de ikke er ruset på jobben, hva er problemet? 10% av samfunnet sliter med alkohol... Skal de ikke få lov til å bli lærere en gang? Lærere i barneskolen trenger jo så vidt å kunne lese et manus.

Du er ikke skikket til å være hverken sykepleier eller politi eller lærer (og mange andre yrker) om du har rusproblemer. Dette er også loven. Hva du synes om loven er irrelevant. 

Anonymkode: d66d3...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke skikket til å være hverken sykepleier eller politi eller lærer (og mange andre yrker) om du har rusproblemer. Dette er også loven. Hva du synes om loven er irrelevant. 

Anonymkode: d66d3...58a

Hvilken lov tenker du på da? Du må aktivt misbruke rus for å bli diskvalifisert (med unntak av for lærere). Et rusproblem varer livet ut, men en god del klarer å slutte å ruse seg, eller å normalisere rusbruken, de kan jobbe som hva de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...