Gjest Anonymous Skrevet 19. oktober 2004 #1 Skrevet 19. oktober 2004 Samboeren min har litt for trang forhud, noe som har skapt problemer når vi har sex. Nå har han vært hos legen og fått beskjed om at eneste alternativet er å fjerne forhuden. Vi er innstilt på at det må gjøres om vi skal fortsette å ha et sexliv, men samtidig gruer vi oss begge så veldig. Er det noen som har vært gjennom dette i voksen alder og kan fortelle litt om det? Samboeren gruer seg selvsagt mest til smertene etterpå. Vil det gjøre veldig vondt når bedøvelsen går vekke? Og hvor lenge vil det være vondt? Jeg er kjempebekymret for hvordan det vil gå med sexlivet. Jeg vet jo at det er mange menn som lever hele livet som omskjært, men hvordan er det når man blir omskjært som voksen og er vant til alle følelsene som ligger i forhuden? Noe av det samboer liker best er f.eks. at jeg leker med forhuden og strengen med tunga. Forsvinner strengen også? Samboer sier han ikke har mye følelser ellers, altså i skaftet og hodet. Er det vanlig? Jeg fikk nesten en liten sorgreaksjon da det virkelig gikk opp for meg hva det innebærer. Jeg har bare fokusert på at vi kanskje får et normalt sexliv igjen, men tenk om det ikke skjer - og så sitter han igjen med nedsatt følelser i tillegg! Uff, hjelp! Vi gruer oss!
Gjest Anonymous Skrevet 19. oktober 2004 #2 Skrevet 19. oktober 2004 Det er endel menn i som omskjæres pga religion, men også ren kultur (blant annet i USA). Søk litt på nettet. Voksne menn som konverterer til jødedommen (det skjer!) må (tradisjonelt) omskjæres. Jeg tror ikke det er så veldig problematisk, men hvsi du søker på nettet (circumcision), så ville du finne forksjellige meninger. I forhold til sexlivet, så har jo jødiske menn sex og liker det... At de må bruke bittelitt lenger tid på å oppnå nytelse er en gave til kvinnen, vet du...
Gjest Anonymous Skrevet 19. oktober 2004 #3 Skrevet 19. oktober 2004 Tøys. Ein treng ikkje omskjerast når ein har for trong forhud. Eg fekk utvida forhuden ved eit snitt i han. Det skjedde poliklinisk og ikkje vondt. Eg var klar igjen etter 14 dagar.
Gjest Genevieve Skrevet 19. oktober 2004 #4 Skrevet 19. oktober 2004 Tøys. Ein treng ikkje omskjerast når ein har for trong forhud. Eg fekk utvida forhuden ved eit snitt i han. Det skjedde poliklinisk og ikkje vondt. Eg var klar igjen etter 14 dagar. Det er nok svært forskjellig fra person til person. Til du som skrev hovedinnlegget- ta deg sammen! Man skulle jo tro at mannen din hadde fått en dødsdom. Utallige menn blir omskjært i voksen alder og mange opplever å få ett helt nytt liv. Dette er en ren rutineoperasjon så fremfor å sutre (ja, jeg kaller slike bagateller for sutring) bør du heller vise støtte og være oppmuntrende. Han må nok avstå fra sex i ca. 2 uker etter inngrepet og vil nok føle ømhet men ikke direkte smerte og du kan være sikker på at han vil få rikelig med smertestillende. Så opp med hodet Glemte noe: Nedsatt følsomhet etter omskjæring er svært sjelden når alt har grodd etter operasjonen. De aller fleste opplever økt følsomhet etter inngrepet.
Gjest Anonymous Skrevet 19. oktober 2004 #5 Skrevet 19. oktober 2004 Tøys. Ein treng ikkje omskjerast når ein har for trong forhud. Eg fekk utvida forhuden ved eit snitt i han. Det er ikke aktuelt med bare et snitt for å utvide, da han har fått en revne i forhuden. Der er huda blitt ekstra tynn og den flerres opp nesten hver gang vi har sex, noe som forårsaker store smerter for ham. For å være sikker på å unngå dette har han fått anbefalt full omskjæring. Til du som skrev hovedinnlegget- ta deg sammen! Man skulle jo tro at mannen din hadde fått en dødsdom. Hvorfor det? Jeg er fullt klar over at det er vanlig med omskjæring, og jeg er innsforstått med at det heller ikke er så uvanlig å bli omskjært i voksen alder. Men det er likevel såpass uvanlig her i Norge at jeg i alle fall ikke kjenner noen jeg kan spørre om dette. Og da må jeg vel kunne få legge ut spørsmål her på KG? Jeg synes det er helt naturlig å sitte med en mengde spørsmål når man tar et inngrep på kroppen - uansett om dette er en vanesak for legene som utfører det. Jeg kan forsikre deg om at mannen har min støtte, og at han slett ikke oppfatter dette som en 'bagatell'. Du kaller det sutring. Jeg kaller det å være bekymret. Ja, jeg er bekymret, for han skal faktisk fjerne det som er nærmest tilsvarende hans 'klitoris'. En bagatell for deg, men skumle saker for oss som står opp i det. Takk for 'støtten'. Det var akkurat det jeg trengte, gitt... not.
Gjest Lompa Skrevet 19. oktober 2004 #6 Skrevet 19. oktober 2004 Ingen fare. Han blir mye mer følsom, det er mye mer renslig,og suging blir mye bedre for dere begge etterpå. Er forhuden ekstremt trang vil han også virke noe større etterpå.
Gjest Genevieve Skrevet 19. oktober 2004 #7 Skrevet 19. oktober 2004 Takk for 'støtten'. Det var akkurat det jeg trengte, gitt... not. Det er helt i orden å være bekymret, grunnen til at jeg reagerte var fordi du brukte ord som "sorgreaksjon"- det ble det i mine øyne "sutrete". Klart mannen din gruer seg, menn får jo panikk så fort noen skal gjøre noe med snurrebassen dems. Mitt budskap var og er at du må ta deg sammen, for din manns skyld. Være støttende, ikke få "sorgreaksjoner" og gå helt i kjelleren for noe sånt som dette. Da gjør du jo ting bare verre for han som tross alt skal gjennomgå inngrepet. Skjønner du hva jeg mente nå?
Sambo Skrevet 19. oktober 2004 #8 Skrevet 19. oktober 2004 jeg er glad min mann ikke er omskjært, syns de ser så rare ut da!!! snabber skal se naturlige ut.
Hu i Svingen Skrevet 19. oktober 2004 #9 Skrevet 19. oktober 2004 jeg er glad min mann ikke er omskjært, syns de ser så rare ut da!!! snabber skal se naturlige ut. Er du sikker på at du ikke mente: "jeg er glad min sambo ikke er omskjært, syns de ser så rare ut da!!! snabber skal se naturlige ut."
Sambo Skrevet 19. oktober 2004 #10 Skrevet 19. oktober 2004 eh, du mener at omskjærte snabber ser mer naturlig ut enn de som ER naturlige? :klø:
Hu i Svingen Skrevet 19. oktober 2004 #13 Skrevet 19. oktober 2004 ikke hakk på min sambo! Nei, for all del! Det er det siste jeg vil!
Hu i Svingen Skrevet 19. oktober 2004 #15 Skrevet 19. oktober 2004 slått deg på flaska nå igjen beibi? Snakker du til meg? Eller roper du over skulderen til sambo?
Gjest Gjesten Skrevet 19. oktober 2004 #16 Skrevet 19. oktober 2004 Ingen fare. Han blir mye mer følsom, det er mye mer renslig,og suging blir mye bedre for dere begge etterpå. :enig_animasjon: Omskjært er heilt toppers!! Ingenting å bekymre seg for trur eg, og tenk på så masse spennande de kan gjere for å bli kjende med kvarandre att!! Kjekt!!
Aida Skrevet 19. oktober 2004 #17 Skrevet 19. oktober 2004 Jeg har en kamerat som har problemer med å få orgasme og utløsning etter at han ble omskjært, av samme grunn som mannen din. Jeg ville snakket med legen for å høre om risiko etc., kanskje h*n kan berolige deg? Det er vel alltid en viss fare for komplikasjoner etter et inngrep, men jeg vil tro at det som oftest går greit.
Gjest Første gjest Skrevet 19. oktober 2004 #18 Skrevet 19. oktober 2004 Jeg har lært at omskjæring reduserer følsomheten noe. Forhuden består av mange nerver som har betydning under samleie / tilfredstillelse. Men mannen er da såvidt jeg vet veldig følsom i hele penis??? Vær oppmerksom på det psykiske aspektet ved dette. Kanskje spesielt når dere allerede er i gang med å sammenlikne det med omskjæring av kvinner - altså kjønnslemlestelse. ... Jeg synes det er drøyt.
Gjest Anonymous Skrevet 19. oktober 2004 #19 Skrevet 19. oktober 2004 Men mannen er da såvidt jeg vet veldig følsom i hele penis??? Men det er altså ikke min mann, som jeg allerede har forklart. Vær oppmerksom på det psykiske aspektet ved dette. Kanskje spesielt når dere allerede er i gang med å sammenlikne det med omskjæring av kvinner - altså kjønnslemlestelse. ... Jeg synes det er drøyt. Nå var det ikke meningen å sammenligne det med kvinnelig omskjæring, men jeg ser jo at jeg faktisk gjorde det ved å dra inn kommentaren om fjerning av klitoris. Det er klart at det ikke kan sammenlignes på det rent fysiske aspektet: omskjæring av menn kan fremme renslighet og er generelt sett en ufarlig operasjon, mens omskjæringer av kvinner fremmer u-renslighet siden det blir vanskeligere å vaske samt at det er smertefult og komplikasjonsfylt. MEN det kan likevel sammenlignes med fjerning av klitoris når mannen ikke har spesielt mye følelse annet enn rundt forhud-rosen og strengen. Hva skjer når du tar vekk den mest sensitive delen på penisen hans? Det er dette jeg bekymrer meg for. At han skal gjøre dette for å bedre sexlivet vårt, og så sitter han kanskje igjen med sterkt redusert sexliv istedet. Men i morgen skal han til urolog og diskutere det nærmere. H*n gir sikkert mer svar enn fastlegen kunne.
Gjest Omskjært mann Skrevet 20. oktober 2004 #20 Skrevet 20. oktober 2004 [ MEN det kan likevel sammenlignes med fjerning av klitoris når mannen ikke har spesielt mye følelse annet enn rundt forhud-rosen og strengen. Hva skjer når du tar vekk den mest sensitive delen på penisen hans? Det er dette jeg bekymrer meg for. At han skal gjøre dette for å bedre sexlivet vårt, og så sitter han kanskje igjen med sterkt redusert sexliv istedet. Men i morgen skal han til urolog og diskutere det nærmere. H*n gir sikkert mer svar enn fastlegen kunne Jeg er selv omskjært i voksen alder av nettopp samme grunn som din mann/samboer. Har i ettertid opplevd flere fordeler enn ulemper ved å få det gjennomført (renslighet og økt utholdenhet). Selvfølgelig er det som noen sier alltid en liten risiko for komplikasjoner - det gjelder jo for alle kirurgiske inngrep. Å sammenligne dette med fjerning av klitoris på en kvinne blir for meg helt fjernt. For en en normal mann sitter de fleste nervene i selve glansen(som ligger under forhuden) - det vil være ømt en periode etter at forhuden er fjernet, men så vil følsomheten vende tilbake. Men om det slik at din mann har spesielt mye følelser i akkurat forhuden - da skjønner jeg jo at det stiller seg annerledes.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå