AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #1 Skrevet 9. mars 2016 (Først av alt, jeg ønsker IKKE diskusjon rundt dosering, da jeg tar dette med legen. Bare så det er avklart ) Jeg begynte på Ritalin som behandling for min ADHD for litt over 2 mnd siden, og det funker forsåvidt greit. Men jeg lurer på om det er noen som har noen råd om hva man bør spise for å klare å få i seg nok næring? Jeg opplever redusert matlyst i tillegg til at jeg i det siste er blitt svimmel og sliten sannsynligvis pga. for lite mat i sammenheng med medisinbruk. Trenger også råd i forhold til hvordan man kan redusere den negative følelsen når medisinen går ut av kroppen. ( Blir litt kvalm og dårlig) Og en tredje ting. Dere som er kvinner. Opplever dere endring i bivirkninger i perioden like før og under menstruasjon? Dette et ting jeg også skal ta opp med min lege og psykiater selvfølgelig, men føler ofte at det er bra å få litt råd fra mennesker som har egen erfaring. På forhånd takk Anonymkode: aac30...5b1
Hulderen Skrevet 9. mars 2016 #2 Skrevet 9. mars 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: (Først av alt, jeg ønsker IKKE diskusjon rundt dosering, da jeg tar dette med legen. Bare så det er avklart ) Jeg begynte på Ritalin som behandling for min ADHD for litt over 2 mnd siden, og det funker forsåvidt greit. Men jeg lurer på om det er noen som har noen råd om hva man bør spise for å klare å få i seg nok næring? Jeg opplever redusert matlyst i tillegg til at jeg i det siste er blitt svimmel og sliten sannsynligvis pga. for lite mat i sammenheng med medisinbruk. Trenger også råd i forhold til hvordan man kan redusere den negative følelsen når medisinen går ut av kroppen. ( Blir litt kvalm og dårlig) Og en tredje ting. Dere som er kvinner. Opplever dere endring i bivirkninger i perioden like før og under menstruasjon? Dette et ting jeg også skal ta opp med min lege og psykiater selvfølgelig, men føler ofte at det er bra å få litt råd fra mennesker som har egen erfaring. På forhånd takk Anonymkode: aac30...5b1 Virkningen av Ritalin kan forandre seg når du har blitt mer vant til den, slik at du slipper kvalmen. Men om det ikke går over, så be legen om å bytte over til Conserta. Mange har glede av det. Når det gjeldet matlyst, så prøv å ha middagsmåltidet sent på kvelden. Mange får økt matlyst når medisinen går ut.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #3 Skrevet 9. mars 2016 Har ikke noen gode tips med tanke på mat, bortsett fra å tvinge det i seg. Gikk selv ned 10 kg første halvåret jeg brukte det. Var også mye kvalm og sler med søvnen, det var såpass ille at jeg vurderte å slutte gang på gang. Men etter et halvår ble det ganske mye bedre og ring stabiliserte seg Når det kommer til mens så ble jeg suicidal en gang i måneden. Legen min anbefalte p-piller, og det løste i grunn alle problemer rundt mens for min del, både de fysiske og psykiske. Har hørt om flere som får østrogentilskudd når de går på ritalin, uten å at jeg kan så mye om hvorfor og hvordan det funker. Hør med legen din:) Anonymkode: 9ebc8...d10
Anglofil Skrevet 9. mars 2016 #4 Skrevet 9. mars 2016 Tråden er ryddet for potensielt helseskadelige råd, samt svar til dette. Yvonne (mod) 1
PaprikaErGodt Skrevet 10. mars 2016 #5 Skrevet 10. mars 2016 Hei! Jeg er ingen ekspert, men jeg kan dele mine erfaringer! Jeg har tatt Ritalin i 4 måneder, og har også veldig lite matlyst. Har gått ned mange kilo - mat interesserer meg ikke i det hele tatt, man glemmer jo helt å spise... Ofte er det umulig å dytte ned en liten matbit, men jeg husker de første ukene var verst, jeg kunne spise en bolle i løpet av en hel dag og ikke engang tenke over at jeg burde ha spist før magen rumlet og jeg følte meg dårlig. Veldig snodig å oppleve egentlig, når man er vandt til en normal matlyst og vanligvis elsker å spise mat! Men for å svare på spørsmålet ditt angående mat: I det siste har jeg begynt å spise mye frukt og grønnsaker som epler, bananer, mango, fersken, avokado, små gulrøtter, paprika, agurk ++. Det går mye lettere ned, og er enklere å småspise eller spise litt her og litt der, samtidig er det jo sunt. Noen morgener, om jeg har tatt Ritalin før frokost, har jeg spist et par rå egg. Forsåvidt ganske udigg der og da, men alt for å få i meg noe næring. Fisk sklir også greit ned, mens kylling, bacon og annet "tungt" kjøtt har jeg nesten ikke spist før jeg startet å ta Ritalin. Jeg drikker mye melk, juice og smoothies. Det gir ikke all verdens med næring, men alt hjelper. Når virkningen av medisinen går ut på kvelden, blir jeg ekstremt sulten, og da kan jeg for eksempel hive i meg to pizzaer og helst noe søtt også. Ikke så bra for kroppen, men man må bare spise det man kan når man er sulten, tenker hvertfall jeg. I løpet av de første ukene hadde jeg noen få dager jeg ikke tok dosen min på ettermiddagen, rett og slett fordi jeg måtte få i meg mer mat, og det var deilig. Nå er jeg som sagt litt mer sulten og husker å spise, så det virker som at man blir mer sulten etterhvert kroppen blir vandt til medisinen, samt mindre kvalm og dårlig! Anbefaler ikke uten videre å ikke ta medisinen - sånne ting er jo helt individuelt! Jeg var kvalm, sliten og nedfor etter medisinen var ute av kroppen, men det forbedret seg etter jeg fikk i meg mer mat og kroppen vendte seg til Ritalin. Når det kommer til menstruasjon, er jeg mer sulten den uka, men samtidig fungerer Ritalin dårligere og jeg kan bli lett irritert. Merker derimot ingen forskjell før og etter menstruasjonsperioden. Det er utrolig viktig å få i seg nok næring slik at man får fullt utbytte av medisinen, men guriland så vanskelig det er når man har null interesse av å spise! Ettersom sultfølelsen har økt, har jeg fått større utbytte av Ritalin. Det kan også være lurt å ta vitaminer om kroppen trenger det. Lykke til!
LitenSak Skrevet 10. mars 2016 #6 Skrevet 10. mars 2016 Spiser du noe før du tar Ritalin? 😛 Har gått på Ritalin siden jeg var 15 år (24 år om 2 dager) og gikk ned 10 kg på 1,5 mnd i starten, men på de årene har jeg lær at jeg MÅ få i meg frokost før jeg tar Ritalin, selv om jeg ikke er et frokost menneske 😛 Men hvis jeg ikke spiser frokost og tar Ritalin på tom mage så blir rett å slett hele dagen ødelagt med kvalme, kald svett, hode pine og svimmel 😳 Spiser jeg frokost før jeg tar Ritalin får jeg litt bedre mat lyst og klarer å få i meg et knekkebrød, frukt eller en brødskive 😊 Hvilken Ritalin har du foresten? Jeg går på 10mg og tar 1,5 * 3 om dagen så jeg har gjort det som en rutine å spise før jeg tar ny dose 😊 Så kanskje du kan gjøre det som en rutine å spise noe før du tar Ritalin? Hvis du ikke går på depo så kan det kanskje bli litt vanskelig. Nå har jeg hatt 1,5 års pause siden jeg har gått gravid og ammet, men begynte igjen for 3 mnd siden 😊 Tøft i begynnelsen, men det tar sin tid før kroppen blir vandt 😳
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #7 Skrevet 10. mars 2016 Takk for alle gode råd og svar. Jeg går på depotkapsler men ser at ved å spise på faste tidspunkt og spise god frokost kan jeg unngå den verste kvalmen. Det tar nok litttid med tilvenning, men jeg håper det går seg til. Hvis ikke så prøver jeg andre typer i samarbeid med lege. Takk igjen for råd! Anonymkode: aac30...5b1 1
LitenSak Skrevet 11. mars 2016 #8 Skrevet 11. mars 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for alle gode råd og svar. Jeg går på depotkapsler men ser at ved å spise på faste tidspunkt og spise god frokost kan jeg unngå den verste kvalmen. Det tar nok litttid med tilvenning, men jeg håper det går seg til. Hvis ikke så prøver jeg andre typer i samarbeid med lege. Takk igjen for råd! Anonymkode: aac30...5b1 Lykke til 😊
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå