summer25 Skrevet 19. oktober 2004 #1 Skrevet 19. oktober 2004 Jeg trenger oppskrift på en god saftig sjokoladekake uten gluten. Andre typer kaker også egentlig! Noen som kan gi meg en fullstendig oversikt over hvilke produkter som innholder gluten? Er helt "grønn" på området.....
glaciera Skrevet 19. oktober 2004 #2 Skrevet 19. oktober 2004 Toro langpannekakemiks er glutenfri. For andre oppskrifter, se etter ingredienser som malte mandler, mange egg og mye sjokolade. De er ofte uten mel. I utgangspunktet inneholder nesten alle hel- og halvfabrikata gluten i større eller mindre mengder. Kjør på med rent kjøtt og ren fisk, frisk frukt og grønnsaker, så er du på trygg grunn. Cøliakiforbundet driver utstrakt informasjonsvirksomhet og rådgivning til personer med cøliaki/glutenallergi.
Gjest Emera Skrevet 20. oktober 2004 #3 Skrevet 20. oktober 2004 Se her, for eksempel. På høyre side finner du lenker til forskjellige oppskrifter.
Gjest lyna ii Skrevet 20. oktober 2004 #4 Skrevet 20. oktober 2004 Rik og mektig sjokoladekake uten mel. Kanskje ikke så veldig sunn, men er i fedonstil. Man spiser jo heller ikke mer enn et stykke da!! Fransk sjokoladekake 5 egg - skilte 125 fruktose (sukker går også fint) 2 ts vaniljesukker 250g mørk kokesjokolade (dronning) 150g smør Glassur: 100g kokesjokolade 1 dl kremfløte Kle en 23cm rund kakeform med bakepapir i bunnen. Smør resten av formen (formfett) Smelt smør og sjokolade over vannbad. Avkjøles. Skill eggene. Visp eggedosis av plommene, halvparten av sukkeret og vaniljesukkeret. Visp marengs av hvitene og resten av sukkeret. Bland eggedosis og sjokolade. Vend inn marengsen, og ha i formen. Stekes 160 grader i 50-60 min. Når kaken er avkjølt presser du ned det sprø laget på toppen. Ha over glassuren. NYT!!! Fra slankenett.no
Tosca Skrevet 20. oktober 2004 #5 Skrevet 20. oktober 2004 Jeg pleier å bruke min vanlige oppskrift på skokoladekake i langpanne og bare bytter ut hvetemelet med glutenfritt. Må bruke litt mer av det glutenfrie melet enn det som står i oppskriften, men det funker veldig greit. Men det går nok ikke med alle kaker. Ta en titt på cøliakiforeningen sine sider. Der er det nok mange tips.
Gjest Anonymous Skrevet 20. oktober 2004 #6 Skrevet 20. oktober 2004 Gluten er et protein som finns i hvete, rug og bygg. Og disse kornsortene finnes i mange matvarer som pasta, pizza, sauser, ferdigvarer mm. Du kan bytte ut vanlig mel med glutenfritt mel om du baker selv, det er nesten det enkleste
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå