Gå til innhold

Har lyst til å lære dans-vanskelig?


EvaLena

Anbefalte innlegg

Jeg vil lære sånn vanlig dans som danses til feks svenskemusikk, da skjønner sikkert flere her hva jeg mener.

Hva heter sånn dans, har hørt om Bugg, men vet ikke om det er det jeg vil lære.

Jrg vet bare hva sånn gammeldans er, men det vil jeg ikke lære - trur jeg.

Hva er enklest å lære og finnes det videoer hvor man kan lære dette hjemme? Tør ikke danse med noen før jeg kan det, vil ikke drite meg ut. Danseskolen utgår også fordi jeg ikke har noen kjente å danse med der.

Noen som liker å danse og som kan tipse meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel swing som brukes mest til danseband(regner med det er det du mener med svenskemusikk?) og på byen, men det finnes mange sorter swingdans. Svensk bugg er vel det som ligner mest på det som danses mest av dansebandkvelder og sånt, har jeg fått inntrykk av.

 

Hvor bor du? Jeg ville også gjerne lære å danse, men vanlige danseskoler var ikke noe alternativ fordi jeg ikke kjente noen som ville være med, og der er det vanlig (og påkrevd?) å ha med seg partner, så vidt jeg har skjønt. Men så ble jeg tipset om Kom og Dans sine kurs. Der bytter man partner underveis i kurset, slik at ingen blir stående som veggpryd mer enn en eller to danser. Kanskje tre hvis det er mange uten partner. Jeg syns også at man lærer bedre på den måten. Noen ganger får man det bare ikke til med en partner, men så prøver man med en annen, og da føles det som om man aldri har gjort noe annet. Det er ofte åpne dansekvelder rett etterpå, som er inkludert i prisen for dem som er med på kursene. Alle arrangementene er alkoholfrie, men det er liksom ikke behov for alkohol heller. Man er der for dansegledens skyld, alle danser med alle, og når man først har lært å danse, danser man ofte bedre når man er edru. (Syns jeg da, jeg har ikke noe til overs for fylledansing. Jeg har møtt én mann som klarer å føre skikkelig og følge takten, til tross for at han aldri har danset i edru tilstand.)

 

Jeg syns i alle fall det var kjempegøy å være med der. :) Det er sosialt, man lærer på en annen måte enn når man danser med den samme hele tiden, og ikke minst er det kjempegøy å danse.

Anonymkode: 616e8...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Dette høres ut som bugg ja. Det er mange danseklubber i Norge som arrangerer kurs, så du får bare søke på nettet og se om det er noe tilbud i nærheten av der du bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å gå på dansekurs enda du føler det blir for skummelt. Jeg har litt rytme (eller jeg liker å tro det) og dro på nybegynnerkurs i swing. Hadde aldri danset før, men innen 6 timers kurset kunne jeg stegene og fikk forsøke nye steg sammen med en som hadde danset lenge på dansekvelden som er etter kurset. 

Ja, alle er klønete i starten, og vi hadde spesielt en person som ikke fikk det til. Mye av grunnen der var at han ikke hørte på hva verken jeg eller instruktør sa. Noe som førte til at han på 1,50 holdt hånden som i i sin hoftehøyde og mente at jeg på 1,70 skulle klare å swinge meg under den. 

Så har du litt rytme og veldig lyst så anbefaler jeg deg å forsøke. Kom og Dans finnes over hele Norge, og kursene deres er lagt opp til at man bytter partner jevnlig slik at du lærer deg å danse med ulike personer. Det finnes nok en del andre tilbydere om du bor et lokalt sted. Om du i tillegg er jente er det enklere fordi du skal bli ført, og gjør de dansestegene som mannen fører deg til. 

På youtube kan du søke "swing basic" for å lære og se litt på grunnstegene. 

Så håper jeg bare at den var den type dans du mente ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...