AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #1 Skrevet 8. mars 2016 Jeg sliter med å ha bra dager. Mest fordi jeg har veldig negativ tankegang for tiden, og jeg tenker negative tanker om meg selv. Mer enn positive. Jeg har noen runder oppi hodet mitt der jeg tenker at jeg ikke er bra nok, at jeg er teit, dum, stygg osv. Det gjør ikke dagen noe bedre. Jeg bare venter på at dagen er over så jeg kan legge meg til å sove igjen. Eneste motivasjonen gjennom dagen er at jeg snart skal hjem. Hvordan kan jeg snu dette over til noe positivt? Jeg vil gjerne stråle av selvtillit, og vise verden hvor bra dag jeg har. Jeg vil bare legge alle mine beskymringer vekk og leve her og nå og nyte dagene. Hvordan kan jeg få til dette? Har noen noe råd eller erfaringer som hjalp dere? Jeg tror hovedfokuset mitt er tankegangen min, jeg vet jeg må tenker mer positivt. Men hva skal jeg tenke på, og hvordan? Takk for svar Anonymkode: 99045...a1d
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #2 Skrevet 8. mars 2016 Hva med å ta litt små skritt? For eksempel være nøye med å få nok søvn så du møter dagen uthvilt. Være nøye med kostholdet; spis sunt og hold blodsukkeret jevnt. Lag deg ei spilleliste med energi-musikk/kosemusikk el. Syng med på favorittsanger! Belønn deg selv med et ukeblad du liker å lese. Si til deg selv for eksempel at etter middagen er ryddet bort skal jeg KOSE MEG med en kopp kaffe og et blad. Sørg for å ikke stresse deg gjennom dagen (ikke alltid man kan styre dette på jobb, men man trenger i alle fall ikke legge opp hele dagen sin slik). Kanskje blir du i bedre humør av å legge litt innsats i klær og sminke. Jeg føler meg i alle fall freshere med nyvasket hår og et antrekk som ikke er helt boms. Vanskelig å komme seg ut av negative tankemønstre om seg selv, men du har jo begynt ved at du innser "problemet" og har identifisert hva det er du går og sier til deg selv, og hva det gjør med humøret ditt. Du har helt sikkert mange fine ting med kroppen din! Da jeg selv hadde en veldig misfornøyd-periode pga for mange kilo, så sa jeg til meg selv slike ting som "jeg har en sterk kropp som sjelden er syk. Jeg har båret frem to friske barn, jeg er i stand til å både bære tungt og gå langt". Små ting, men det hjelper. Anonymkode: 09a47...c2d
Hjertefisk Skrevet 11. mars 2016 #3 Skrevet 11. mars 2016 Den 8.3.2016 at 14.56, AnonymBruker skrev: Jeg tror hovedfokuset mitt er tankegangen min, jeg vet jeg må tenker mer positivt. Men hva skal jeg tenke på, og hvordan? Takk for svar Anonymkode: 99045...a1d Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å tenke litt mindre. Jeg har venner som er/har vært deprimert, og jeg har vært deprimert selv. Alle spør seg selv "hva skal jeg tenke på? Uansett hva jeg tenker blir det bare negativt". Det er fordi de har havnet inni ei depresjons-boble. Skal man sitte og tenke og gruble og være deppa samtidig blir alt bare vondt værre. Så i stedet for å tenke, hva med å gjøre noe? Finn en aktivitet som gir deg mening og som får deg til å føle deg bra. På Vg sin podcast "Tett på" var det en psykolog som nevnte at mange har en misoppfatning av hva som er lykke. Lykken er ikke alltid å "sitte under et pledd i soffan og være fornøyd med alt det lille en har". Lykken er veldig individuell. For noen er lykken å jobbe hardt, bli utfordret og slite. For andre er den å gi omsorg/oppfostre barn. For noen er den å dra på hundesledeløp i 20 minus. Hva har du anlegg for å like? Er du kreativ? Liker du å bruke kroppen? Føler du at jobben din er givende? Hva gir deg en følelse av mestring? Kanskje du egentlig bare trenger en ordentlig venne-fest. Der du kanskje merker at "oj, jeg var visst ikke så teit allikevel" eller "ah, jeg føler meg fin". Alle er i større eller mindre grad avhengig av bekreftelser for å få en styrket selvfølelse. For å få, må en gjerne gi. Vet ikke om alt dette gav mening...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå