ekkoet Skrevet 8. mars 2016 #1 Skrevet 8. mars 2016 (endret) Jeg leste denne i dag: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Professor-mener-vi-har-forsomt-kvinnehjertet-3549018.html og kom på noe jeg så for en stund siden: https://www.vektklubb.no/artikkel/magen-avsloerer-om-du-har-helsefarlig-fett-20148836 Her er hovedbudskapet: Sitat Grensene Risikoen for sykdom begynner å øke når midjen blir over 80 cm hos kvinner og 94 cm hos menn. Blir den over 88 cm hos kvinner og 102 cm hos menn, regnes helserisikoen som like høy som ved fedme, som vil si en BMI på 30 eller mer. Er dette noe folk flest vet egentlig? Endret 8. mars 2016 av ekkoet
Rosa Sitron Skrevet 8. mars 2016 #2 Skrevet 8. mars 2016 2 minutter siden, ekkoet skrev: Jeg leste denne i dag: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Professor-mener-vi-har-forsomt-kvinnehjertet-3549018.html og kom på noe jeg så for en stund siden: https://www.vektklubb.no/artikkel/magen-avsloerer-om-du-har-helsefarlig-fett-20148836 Her er hovedbudskapet: Er dette noe folk flest vet egentlig? Ja. det tror jeg. Om ikke blir jeg overasket. 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #3 Skrevet 8. mars 2016 Tror mange er klar over det. Men jeg er usikker på hva som menes med midjen, hvor skal man måle? Damer har jo ofte en innsving i midjen som har mindre omkrets enn midt over navlen f.eks. Anonymkode: af31b...299
ekkoet Skrevet 8. mars 2016 Forfatter #4 Skrevet 8. mars 2016 Vel, den logiske jo større midjemål du har => desto større er du => desto feitere er du (sannsynligvis)=> øker sjansen for livsstilssykdommer er jeg klar over. Jeg har sett på midjemåling som en god måte å måle endringer på i forbindelse med vektnedgang. Men at forskerne hadde satt disse tallene overrasket meg litt. En annen ting er at man har hørt om det farlige magefettet hos menn og ser typiske illustrasjonsbildet av en mann med ølvom, men når det gjelder kvinner må det da være relativt mange som ligger over disse grensene?
Petra75 Skrevet 8. mars 2016 #5 Skrevet 8. mars 2016 Ja, jeg tror det er ganske kjent. Mer usikkerhet tror jeg det er om hvor midjen er. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #6 Skrevet 8. mars 2016 Det er jo en ca-grense, dette. Det er ikke sånn at man automatisk er sunn på 79 cm, og usunn på 81 cm. Måler man rundt denne verdien så bør man gjøre noe med det uansett. Risikoen for hjerte- og karsykdommer, diabetes og visse kreftformer øker sterkt i takt med magefettet. Anonymkode: 7e5f0...f88
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #7 Skrevet 8. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror mange er klar over det. Men jeg er usikker på hva som menes med midjen, hvor skal man måle? Damer har jo ofte en innsving i midjen som har mindre omkrets enn midt over navlen f.eks. Anonymkode: af31b...299 http://www.nrk.no/livsstil/slik-maler-du-livvidden-1.7924723 Anonymkode: 95dee...f94
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #8 Skrevet 8. mars 2016 Det virker uansett ganske bombastisk at jeg som er 180 cm høy, skal ha samme magemål som klassevenninnen min på 156 cm. Anonymkode: ef563...d47 3
fullkornspasta Skrevet 8. mars 2016 #9 Skrevet 8. mars 2016 Er det ikke magefettet som gir slipp sist?? Sånn jeg opplever det, i alle fall 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #10 Skrevet 8. mars 2016 Jeg visste det hvertfall. Jeg er kvinne og ser normalvektig ut, og har normal bmi. 163 cm og 62 kg. Men har ca 90 cm rundt magen.... Leste at det finnes en annen test, at man skal ligge og måle hvor mange cm man er fra gulvet og opp til magen. For det er bukfett som er farlig, ikke underhudsfettet. Hvis du har underhudsfett vil det gå til sidene når du ligger, det gjør ikke bukfett. I følge den testen er jeg normal. Tror det var 20 cm. Anonymkode: d2c67...177
Hulderen Skrevet 8. mars 2016 #11 Skrevet 8. mars 2016 31 minutter siden, fullkornspasta skrev: Er det ikke magefettet som gir slipp sist?? Sånn jeg opplever det, i alle fall Hos meg forsvinner magfettet først. Men dessverre så er det også på magen at fettet legger seg først når jeg går opp i vekt.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #12 Skrevet 8. mars 2016 Tja, sånn cirka? Det jeg vet og har lært på studiet er at det er økt sykdomsrisiko ved overvekt når fettet samler seg på magen ("epleform"), i forhold til en med samme BMI som har fettet mer fordelt på rumpe og resten av kroppen ("pæreform eller timeglass"). Om det er så nyttig å vite for den enkelte i praksis er kanskje mer usikkert - folk går jo ikke rundt og er tykke over magen fordi de synes det er så kult, de skjønner jo at det hadde vært sunnere å være litt slankere selv om de ikke kan akkurat forholdene mellom centimetermål og sykdomsrisiko. Anonymkode: ce92d...30e
Petra75 Skrevet 8. mars 2016 #13 Skrevet 8. mars 2016 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg visste det hvertfall. Jeg er kvinne og ser normalvektig ut, og har normal bmi. 163 cm og 62 kg. Men har ca 90 cm rundt magen.... Leste at det finnes en annen test, at man skal ligge og måle hvor mange cm man er fra gulvet og opp til magen. For det er bukfett som er farlig, ikke underhudsfettet. Hvis du har underhudsfett vil det gå til sidene når du ligger, det gjør ikke bukfett. I følge den testen er jeg normal. Tror det var 20 cm. Anonymkode: d2c67...177 Husker du hvor du leste det?
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #14 Skrevet 8. mars 2016 4 timer siden, fullkornspasta skrev: Er det ikke magefettet som gir slipp sist?? Sånn jeg opplever det, i alle fall For meg er det også slik. Det tror jeg er slik for de fleste også, så stusset over det utsagnet der... Anonymkode: e5b11...7d3
fullkornspasta Skrevet 8. mars 2016 #15 Skrevet 8. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For meg er det også slik. Det tror jeg er slik for de fleste også, så stusset over det utsagnet der... Anonymkode: e5b11...7d3 Må jo være fantastisk for andre å få fyldige lår, hofter og pupper når de legger på seg 2-3 kilo
Rosa Sitron Skrevet 8. mars 2016 #16 Skrevet 8. mars 2016 5 timer siden, fullkornspasta skrev: Er det ikke magefettet som gir slipp sist?? Sånn jeg opplever det, i alle fall Ikke hos meg. Det som går først. 1
Rosa Sitron Skrevet 8. mars 2016 #17 Skrevet 8. mars 2016 1 minutt siden, fullkornspasta skrev: Må jo være fantastisk for andre å få fyldige lår, hofter og pupper når de legger på seg 2-3 kilo Jeg ble faktisk glad når jeg la på meg på magen. Da så det ikke ut som jeg hadde silikon lenger.
fullkornspasta Skrevet 8. mars 2016 #18 Skrevet 8. mars 2016 Et øyeblikk siden, VinterSnø skrev: Jeg ble faktisk glad når jeg la på meg på magen. Da så det ikke ut som jeg hadde silikon lenger. Luksusproblemer, sier jeg. Misunnelig! 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #19 Skrevet 8. mars 2016 2 minutter siden, fullkornspasta skrev: Må jo være fantastisk for andre å få fyldige lår, hofter og pupper når de legger på seg 2-3 kilo Hehe Jeg har en litt rar kroppsfasong. Jeg har stor rumpe, store lår, middels pupper- og fyldig mage. Fettet legger seg på magen først, og forsvinner sist 1 minutt siden, VinterSnø skrev: Ikke hos meg. Det som går først. Da er du blant de heldige! Jeg mener å ha lest et sted at magefettet er det vanskeligste å slanke bort. Anonymkode: e5b11...7d3
Rosa Sitron Skrevet 8. mars 2016 #20 Skrevet 8. mars 2016 Et øyeblikk siden, fullkornspasta skrev: Luksusproblemer, sier jeg. Misunnelig! Du kan gjerne få puppene mine, så lenge du tar ryggproblemene som følger, og gjerne rumpa slik at jeg passer i bukser. Poenget mitt er vel at vi alle har problemer med kroppen på en eller annen måte =) 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå