Gå til innhold

Begynne på høgskole som voksen


Loppa123

Anbefalte innlegg

Hei.. Jeg har så lyst til å søke på høgskole til neste år :-) ta studiekompetanse på nettet i år og kjøre på til neste år. Følge drømmen og få den utdannelse jeg drømmer om. Har en jobb som ikke er helt tipp topp nå og ønsker å se muligheter for fremtiden. Men det er jo tøft da, med barn- familie, billån , huslån , barnehageplasser og alt som følger med. Da har det sett ganske mørkt ut så dette er noe jeg overhode ikke har vurdert en gang før. Men kanskje man kan veie opp 3-4 tøffe år for 40 år + til i jobb senere. Årslønn vil bli minst dobblet i forhold til nå når jeg er ferdig og er i fast jobb. 

Er det noen andre som Har gjort dette i voksen alder? Jeg blir 26 i år, har tatt ett fagbrev men det er ikke jobb å få innen yrke. Nå jobber jeg med noe man ikke trenger utdannelse innen. 

Det blir enten 3 år på fulltid eller 4 år på deltid. Har hørt at på deltid er man på skole ca 1 uke i mnd og kan jobbe mer, men fulltid kan man få mer i både lån og stipend og bli fortere ferdig. Jeg har en kveldsjobb jeg har mulighet for å beholde. 

Er det noen her som har gått høgskole etter å ha stiftet "familieliv"? Hvordan har det gått? Jeg tror jeg vil angre om jeg ikke hopper i det. Men det må jo faktiks gå rundt også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flere på mitt studie som hadde familie ved siden av, det er tøft de årene det står på med lesing, jobbing og stram økonomi, men det var verdt de da de var ferdig.

Det blir forresten feil at du sier "i voksen alder" og så kun er 26, "i voksen alder" er gjerne 40+, 26 år er helt normalt for en førsteårsstudent.

Anonymkode: b1ed2...be2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere på mitt studie som hadde familie ved siden av, det er tøft de årene det står på med lesing, jobbing og stram økonomi, men det var verdt de da de var ferdig.

Det blir forresten feil at du sier "i voksen alder" og så kun er 26, "i voksen alder" er gjerne 40+, 26 år er helt normalt for en førsteårsstudent.

Anonymkode: b1ed2...be2

Jeg tenkte kanskje det ikke var så mange som begynte i min alder, men det er jo i så fall kjekt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på en høyskoleutdanning da jeg var 39. det var veldig mange i min klasse som hadde fylt 40 og snittet lå vel en plass mellom 35 og 40, tenker jeg.
Dette var et deltidsstudie med samlinger og nettundervisning, så det var ikke noe problem å kombinere med jobb og familie. (Joda, det var tøft som fy, men fullt gjennomførbart.)
Du er langt fra gammel som 26-åring i skolesammenheng, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde du var rundt 40 år når du skrev voksen alder. Jeg er 26. Har 1,5 år igjen med bachelor. Det er mange rundt min alder, en del yngre og noen eldre (40+). Så bare hopp i det! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg begynte på deltidsstudie i høst og de fleste i klassen er i 20-årene som meg. jeg trodde også at det skulle være flere godt voksne mennesker. jeg anbefaler deltid! jeg har ikke stiftet familie selv, men det er flere i klassen som har barn osv. vi har undervisning to faste dager i uka så det er veldig greit å kombinere med jobb. det blir jo ett år ekstra på skolen, men jeg synes det er verdt det. vi fokuserer på et emne om gangen, har eksamen og er ferdig med det - i stedet for å sjonglere mellom flere emner samtidig og ha 2-3 eksamener på samme tid. lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to i klassen som er over 50. Og en på 26 år som er en av de fire yngste, så det er ikke noe problem i forhold til alder ihvertfall! :)

Anonymkode: 81d8a...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok utdanning i 30-årene med to barn og huslån.

Økonomisk gikk det fint, tok opp studielån (selv om det ikke er store biten man får når man går deltid) og jobbet underveis (samlingsbasert studie - tok permisjon uten lønn for samlingene - jobbet ellers 80% slik at jeg hadde en studiedag).

Det vanskeligste var å trene opp konsentrasjon til lesing og å lære akademisk skriving i voksen alder. Jeg tok artrium som privatist i min tid, og har hele tiden hatt en fysisk aktiv jobb, ikke vant til stillesitting i jobbsammenheng. Første prioritet var å lage en struktur, slik at jeg kom inn i en god flyt hvor jeg lå i forkant av pensum ift. gjennomgang. Jo bedre oversikt over pensum, desto lettere gikk den akademiske skrivingen. Hjalp også at jeg studerte noe som var relevant for jobben jeg hadde hatt. Det jeg manglet av teori fikk jeg igjen av praktiske knagger å henge teorien på.

Lykke til. :)

Anonymkode: d8bb0...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som går på høgskole er voksne. Har vært studenter i 30-40 årene på begge studiene jeg har godt på og det har vært studenter i 20-årene med barn.

Anonymkode: e5eeb...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 år er ingen alder!

Anonymkode: c776d...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 32 og går første året av en bachelor. Går veldig fint både økonomisk og med familieliv. Har like mye penger, og mer tid nå enn før. Jobber deltid ved siden av.

Anonymkode: fac1e...44d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 39, har en bachelor og er i gang med bachelor nr 2, bare to år igjen:)

Tar det på fulltid.  Fordelen er at jeg har mye arbeidserfaring, så forhåpentligvis går det greit å skaffe seg relevant jobb når grad nr 2 er ferdig.

 

Aldri for sent og utdanne seg til noe man virkelig vil:)

Anonymkode: bb287...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissMa

Jeg blir 28 i år, og er halvveis i min bach.utdanning. Flere på mitt kull er i 30 årene med familie, og vi har også 40+ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hopp i det! Du har langt yrkesliv igjen. Planlegger selv ny bachelor eller årsstudium. Jeg er 37! ;)

Anonymkode: 3031e...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...