Gå til innhold

Markblomster i bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, nå har jeg googla meg grønn, men jeg blir ikke klokere. Vi gifter oss i begynnelsen av august, men drømmen min var å pynte med markblomster. Er det noen som fremdeles blomstrer så sent? Eller kan det være fint med andre ting, f. eks. blåbærlyng? Takknemlig for alle tips. Butikkjøpte blomster er ikke helt min stil.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, papirfly skrev:

Hei, nå har jeg googla meg grønn, men jeg blir ikke klokere. Vi gifter oss i begynnelsen av august, men drømmen min var å pynte med markblomster. Er det noen som fremdeles blomstrer så sent? Eller kan det være fint med andre ting, f. eks. blåbærlyng? Takknemlig for alle tips. Butikkjøpte blomster er ikke helt min stil.

Pleier fortsatt være litt markblomster igjen i begynnelsen av august, men begynner å tynnes kraftig ut. Er som deg, elsker markblomster.. Problemet er bare at de er så lite holdbare, henger med hode med en gang.. Så vet ikke om jeg hadde valgt det til bryllupet. Kan jo høre med blomsterhandleren om de har blomster som ligner markblomster og at dere ønsker litt bohemsk blomsterdecor.

Anonymkode: 3902b...428

• Liker 1
Skrevet

Noe markblomster finnes i august også. Jeg ville blitt overasket om du ikke finner nok fine til å pynte i begynnelsen av august. Vi fant langt uti september i fjor.

Skrevet (endret)

Hvis du har mulighet til å så selv, så kan du sikkert styre det ganske fint ved å så det de villblomstene du vil ha i riktig tid :jepp: 

Hvilke sorter liker du best?

Endret av Rumle
Skrevet (endret)

Tenkte jeg bare skulle tipse om å kanskje bruke bær også, siden du nevnte blåbærgrener. Bjørnebær pleier å være veldig fine på den tiden, som oftest grønne bær, men har nok begynt å bli rødlige enkelte steder (kommer an sommeren selvsagt). Ellers er månedsjordbær topp å bruke i buketter hele sommeren, da de stadig lager nye bær og ofte har litt lengde på stilkene. Kanskje det kunne vært noe? :) 

Forøvrig er august høysesong for lekre hageroser - så hvis det kunne vært noe, kunne du kanskje fått noen hageglade i familien/vennekretsen til å bidra med det? Da hadde det jo blitt litt personlig og spesielt også :) 

f0770db4018819fe594848431b7c5f04.jpg

0b189b5fb999649712cd7a857d7a7c49.jpg

36af5fa15d4f1407147609749fab4361.jpg

Rips og solbær hadde sikkert kunne fungert veldig fint også :jepp: 

Endret av Rumle
  • Liker 3
Skrevet

Det er ganske mye som blomster i august, men ikke de typiske vårblomstene så klart. 

Rødkløver, reinfann,  en del gule kurvblomster,  prestekrage kan du fortsatt finne, tistler av ulike slag osv 

Skrevet

Hvilken kant av landet, og hvilken høyde over havet? 

Det er veldig stor forskjell på Hvaler og Lakselv, for å si det sånn...

Min erfaring med å bruke markblomster i bryllupsdekorasjoner er at de dessverre står veldig dårlig i forhold til klassiske snittblomster. Særlig forglemmegei drysser om du ser hardt på de! De mer robuste som rødkløver og sånt går det jo greit med. 

Hva med å fylle på med noen "bestemorsstauder"? Det er jo en hel del fine på den tiden av sommeren. Bare unngå de som er sarte og holder seg dårlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Rumle skrev:

Tenkte jeg bare skulle tipse om å kanskje bruke bær også, siden du nevnte blåbærgrener. Bjørnebær pleier å være veldig fine på den tiden, som oftest grønne bær, men har nok begynt å bli rødlige enkelte steder (kommer an sommeren selvsagt). Ellers er månedsjordbær topp å bruke i buketter hele sommeren, da de stadig lager nye bær og ofte har litt lengde på stilkene. Kanskje det kunne vært noe? :) 

Forøvrig er august høysesong for lekre hageroser - så hvis det kunne vært noe, kunne du kanskje fått noen hageglade i familien/vennekretsen til å bidra med det? Da hadde det jo blitt litt personlig og spesielt også :) 

f0770db4018819fe594848431b7c5f04.jpg

0b189b5fb999649712cd7a857d7a7c49.jpg

36af5fa15d4f1407147609749fab4361.jpg

Rips og solbær hadde sikkert kunne fungert veldig fint også :jepp: 

ÅH. Noen av de bærene hadde jeg vært fristet til å spise til nattmaten.

Men faktisk: kjempefint med både bær og blomster :) 

Anonymkode: 9e174...776

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 8. mars 2016 at 11.17, papirfly skrev:

Jeg giftet meg i begynnelsen av august og ville ha markblomster i brudebuketten. Hadde ikke tenkt på at det kanskje var litt i seneste laget... Men blomsterbutikken laget en fin bukett med blomster som lignet markbblomster ( som blåklokker, rødkløver og prestekrager). Kanskje det er en mulighet for dere dersom du ikke finner blomster ute? Når jeg tenker meg om, har jeg vært med ig pyntet med markblomster i et bryllup som var helt i slutten av juli...kommer sikkert litt an på hvordan været har vært det året.

Anonymkode: c48fc...fea

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg giftet meg i begynnelsen av august og ville ha markblomster i brudebuketten. Hadde ikke tenkt på at det kanskje var litt i seneste laget... Men blomsterbutikken laget en fin bukett med blomster som lignet markbblomster ( som blåklokker, rødkløver og prestekrager). Kanskje det er en mulighet for dere dersom du ikke finner blomster ute? Når jeg tenker meg om, har jeg vært med ig pyntet med markblomster i et bryllup som var helt i slutten av juli...kommer sikkert litt an på hvordan været har vært det året.

Anonymkode: c48fc...fea

Dettte er jo markblomster...

Anonymkode: a9a6f...56f

• Liker 1
Skrevet

Takker for mange fine svar. Det er på Østlandet vi skal ha bryllup, jeg vet ikke helt hvordan floraen er der på den tiden av året. Jeg eeeelsker blåklokker, ingenting hadde vært bedre om jeg hadde funnet noen slike...

Jeg ser jeg ikke kan så mye om markblomster som jeg trodde. De har insekter på seg, de har mye pollen, de visner fort osv. Uff! Nesten så jeg ikke vet om jeg tør å gå for dette lenger. Men en annen av grunnene er også fordi jeg er litt prinsipielt i mot å bruke tusenvis av kroner på butikkjøpte blomster når markblomster er gratis og vel så fine. Kanskje jeg kan dekorere både med vanlige markblomster og noe som holder litt bedre? Så hvis markblomstene blir stygge og må tas av bordet, så er det fremdeles noe igjen? Dere tror ikke blåbærene vokser i begynnelsen av august, eller? Blåbærkvister MED blåbær på? :strix:

Skrevet
28 minutter siden, papirfly skrev:

Takker for mange fine svar. Det er på Østlandet vi skal ha bryllup, jeg vet ikke helt hvordan floraen er der på den tiden av året. Jeg eeeelsker blåklokker, ingenting hadde vært bedre om jeg hadde funnet noen slike...

Jeg ser jeg ikke kan så mye om markblomster som jeg trodde. De har insekter på seg, de har mye pollen, de visner fort osv. Uff! Nesten så jeg ikke vet om jeg tør å gå for dette lenger. Men en annen av grunnene er også fordi jeg er litt prinsipielt i mot å bruke tusenvis av kroner på butikkjøpte blomster når markblomster er gratis og vel så fine. Kanskje jeg kan dekorere både med vanlige markblomster og noe som holder litt bedre? Så hvis markblomstene blir stygge og må tas av bordet, så er det fremdeles noe igjen? Dere tror ikke blåbærene vokser i begynnelsen av august, eller? Blåbærkvister MED blåbær på? :strix:

Vi brukte nesten ikke noe på blomster, kun på buketten min. Vi pyntet med blomster fra hagen til bestemor og kongler. Tror du kan finne blåbær i august. 

Skrevet
36 minutter siden, papirfly skrev:

Blåbærkvister med blåbær i august pleier ikke være så vanlig her i alle fall (vestlandet), de pleier å modne ganske tidlig, med mindre det er en kald sommer. Ang. blåklokker - har du noen mulighet til å så selv? 

Skrevet

Jeg plukket masse blåbær i slyyen av juli i Oslomarka i fjor, så det finner du :)

AnonymBruker
Skrevet

Selv om markblomster er noe av det fineste jeg vet hadde jeg styrt unna det på en sån dag. Tror du har nok å tenke på denne dagen om du ikke skal fly i skauen og plukke blomster.. Tror det blir veldig vanskelig å transportere dem og holde liv i dem. Elske selv forglemmegei og blåklokker men de visner så fort, ihvertfall førstnemte drysser som bare det. Du trenger jo ikke kjøpe store dyre blomsterdekorasjoner. Lavendel feks er jo veldig pent og stilig synes jeg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg så blåbær på lyng til langt utpå høsten ikke langt fra Oslo. MEN, akkurat blåbær hadde jeg vært litt skeptisk til. De sitter kanskje ikke så hardt fast, og klemmes lett i stykker og flekker til hvis du skal ha det i buketten. 

• Liker 2
Skrevet

Herregud, så hjelsomme dere er! :lillesky:

Vi bor på Vestlandet, og reiser bort bare noen dager før, så jeg kan dessverre ikke så selv. Vi skal ha en veldig liten og avslappa bryllupsfest, så litt av tanken med markblomstene var også minst mulig styr. Men markblomster ER jo tydeligvis et styr... 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om markblomster er noe av det fineste jeg vet hadde jeg styrt unna det på en sån dag. Tror du har nok å tenke på denne dagen om du ikke skal fly i skauen og plukke blomster.. Tror det blir veldig vanskelig å transportere dem og holde liv i dem. Elske selv forglemmegei og blåklokker men de visner så fort, ihvertfall førstnemte drysser som bare det. Du trenger jo ikke kjøpe store dyre blomsterdekorasjoner. Lavendel feks er jo veldig pent og stilig synes jeg.

Åh herre, nå lo jeg! :hoho:Jeg tror du har helt rett! Kanskje jeg bare dropper å plukke blomster selv. Tenk om jeg ikke får tid? Evt. bare skaffe blåbærlyng og finne noe som passer fint til? Blåbærlyng i buketten skal jeg styre unna, takk for det tipset!

Skrevet

Jeg plukker nå buketter med forglemmegei i hagen hver eneste sommer, og de står ganske så lenge i vase, så synes det høres rart ut at de visner så fort? De ferdige blomstene faller av etterhvert, men det er jo mange igjen oppover stilken selv om noen faller av :jepp: Synes det bare er fint jeg :rodmer: 

Hvis du skal kjøpe eller lage noe enkelt, hva med bare brudeslør? Det kan være utrolig enkelt og fint også :jepp: Enten i helt hvitt eller rosalilla som her;

13601e5ed6b44993c416d864c397ffe0.jpg

• Liker 1
Skrevet

Du kan gi oppgaven med å ut å plukke blomster på mprgenen bryllupsdagen til noen venner/søsken. Hvis de er nyplukket og raskt i vann, så holder de seg da over midnatt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...