Gå til innhold

Sukker-rus

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sukker er en form for rus sies det. Andre narkotiske stoffer kan gi skader i hjernen, og de dreper hjerneceller. Hvordan er langtidsvirkningene av et stort og langvarig inntak sukker (kosthold med mye godteri, sjokolade etc)? 

Jeg har sluttet med sukker for en ukes tid siden, og føler meg mye klarere i hodet og mer fokusert. Er det en sammenheng?

Anonymkode: 4f799...d7c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sukker er en form for rus sies det. Andre narkotiske stoffer kan gi skader i hjernen, og de dreper hjerneceller. Hvordan er langtidsvirkningene av et stort og langvarig inntak sukker (kosthold med mye godteri, sjokolade etc)? 

Jeg har sluttet med sukker for en ukes tid siden, og føler meg mye klarere i hodet og mer fokusert. Er det en sammenheng?

Jepp!

Jeg får en heftig rus av  boksecola! Jeg drikker den på styrten og føler meg høy.... aaaaaaaaaaaah :D 

Anonymkode: f6e0f...17e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sansynligvis ingen sammenheng.

Anonymkode: 7ee4f...313

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som folk kødder med mat og kosthold for tiden...Det har blitt inn å ikke spise normalt.

Å slutte med sukker er bare tull. REDUSERE sukkerinnhold derimot har noe for seg.

Ingeting i kroppen blir bedre av at man slutter helt med sukker......Man er ikke sunnere av å honning i teen enn en teskje sukker. Bullshit.

Anonymkode: 003b2...9df

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glem den idiotiske sammenligningen med rusmidler. Sukker er ikke et rusmiddel. Kroppen er helt avhengig av karbohydrater for å fungere.

Kroppen regulerer blodsukker selv. Det kan gi ubehagelige symptomer om nivåene er for lave eller for høye, men et normalt friskt menneske vil ikke med et balansert kosthold oppleve skadelige bloduskkernivåer den ene eller den andre veien. Dessverre har mange mennesker for høyt inntak av sukker, og dette kan på lang (meget lang) sikt føre til helseproblemer.

Folk må slutte å høre på selverklærte helseguruer som prøver å innbille dem at sukker er et unødvendig giftstoff. Som alle andre næringsstoffer kroppen trenger, skal ikke inntaket overdrives.

Anonymkode: c0a6c...3f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså jeg mente ikke å diskutere et vanlig kosthold med litt sukker, men de som spiser alt for mye sukker. Hvor over halve matinntaket er godteri/sjokolade.

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså jeg mente ikke å diskutere et vanlig kosthold med litt sukker, men de som spiser alt for mye sukker. Hvor over halve matinntaket er godteri/sjokolade.

Det er kort og godt et usunt kosthold, som over mange år vil føre til helsemessige problemer. Sukker er fortsatt ikke noe rusmiddel, og kan ikke sammenlignes med rusmidler.

Du har ikke "sluttet med sukker." Du har bare kuttet ned ekstra inntak. Uten sukker i noen form kan ikke kroppen nyttiggjøre seg oksygen, og cellene dine dør.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver igjen. Jeg vil diskutere effekter i hjernen av et stort inntak sukker i form av sjokolade, godteri, osv. over lang tid. Noen andre som har innspill?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med bulimi og for meg gir sukker en slags rus.

Jeg glemmer problemene mine, hvordan jeg ser ut og tenker kun på hvor godt det er med godteri/sukker når jeg spiser det-

Anonymkode: f4b80...8f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, vil ikke si at det er en sammenheng.

Kuttet ned på sukker selv, etter å ha drukket en stor flaske med brus HVER DAG og det er ingen fysisk forskjell. Bare at jeg klarer å komme meg gjennom en dag, uten unødvendig sukker fra kaker osv.

Anonymkode: 1dc50...42e

Skrevet

Kroppen min ble henrykt da jeg kuttet ut alt med mye sukker. Sluttet med søtsaker og brus, og mat med mye stivelse. 

Hodet og magen ble helt fantastisk bra. Og hvis jeg så mye som tok en rute sjokolade så ble jeg dårlig (svimmel, kvalm). Så jeg merket effekten av sukker veldig godt i den perioden. Nå merker jeg det ikke i det hele tatt, siden jeg har et såkaldt "normalt kosthold". Det er litt skummelt å tenke på hvor mye sukker man egentlig hiver i seg uten å være klar over det, i dette "normale kostholdet". 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver igjen. Jeg vil diskutere effekter i hjernen av et stort inntak sukker i form av sjokolade, godteri, osv. over lang tid. Noen andre som har innspill?

Det er ingen spesielle effekter i hjernen som følge av høyt sukkerinntak. Hjernen forbruker veldig mye av det sukkeret du inntar uansett, og kan ikke bruke hverken mer eller mindre enn sitt metabolske behov. Det eneste som skjer, er ikke spesifikt for hjernen, og handler om glykosylering av blodkar (hjernens blodkar er teknisk sett utenfor hjernen selv om de beveger seg inne i den). Da blir de stivere, trangere og mere tilbøyelige for karskader og blodpropp. Det er egentlig omtrent det samme som skjer ved åreforkalkning. Dette skjer ikke i et normalt balansert kosthold og en normalt fungerende kropp.

Ved langvarig overvekt (over mange, mange år) og manglende mosjon kan konsekvensen bli metabolsk syndrom og påfølgende diabetes mellitus type II.

Hva er det du forventer skal skje i hjernen? Hvorfor tror du dette spesifikt påvirker hjernefunksjonen?

AnonymBruker
Skrevet

Dopamin-utskillelse, tilfredsstilt følelse, avhengighet, er det jeg vet om.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen spesielle effekter i hjernen som følge av høyt sukkerinntak.

Hva er det du forventer skal skje i hjernen? Hvorfor tror du dette spesifikt påvirker hjernefunksjonen?

Nå er ikke jeg ekspert, men tror du det er umulig at et høyt sukkerinntak har negative effekter på hjernen?

Noen studier indikerer at for mye sukker har påvirkning på hjernen.

Research has shown that chronic consumption of added sugar dulls the brain’s mechanism for telling you to stop eating.  It does so by reducing activity in the brain’s anorexigenic oxytocin system, which is responsible for throwing up the red “full” flag that prevents you from gorging.  When oxytocin cells in the brain are blunted by over-consumption of sugar, the flag doesn’t work correctly and you start asking for seconds and thirds, and seeking out snacks at midnight.

Research indicates that a diet high in added sugar reduces the production of a brain chemical known as brain-derived neurotrophic factor (BDNF). Without BDNF, our brains can’t form new memories and we can’t learn (or remember) much of anything. Levels of BDNF are particularly low in people with an impaired glucose metabolism–diabetics and pre-diabetics–and as the amount of BDNF decreases, sugar metabolism worsens.

Research has also linked low BDNF levels to depression and dementia. It’s possible that low BDNF may turn out to be the smoking gun in these and other diseases, like Alzheimer’s, that tend to appear in clusters in epidemiological studies.  More research is being conducted on this subject, but what seems clear in any case is that a reduced level of BDNF is bad news for our brains, and chronic sugar consumption is one of the worst inhibitory culprits.

http://www.forbes.com/sites/daviddisalvo/2012/04/01/what-eating-too-much-sugar-does-to-your-brain/#8c39c3a7a208

Anonymkode: d21cc...893

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg ekspert, men tror du det er umulig at et høyt sukkerinntak har negative effekter på hjernen?

Noen studier indikerer at for mye sukker har påvirkning på hjernen.

Research has shown that chronic consumption of added sugar dulls the brain’s mechanism for telling you to stop eating.  It does so by reducing activity in the brain’s anorexigenic oxytocin system, which is responsible for throwing up the red “full” flag that prevents you from gorging.  When oxytocin cells in the brain are blunted by over-consumption of sugar, the flag doesn’t work correctly and you start asking for seconds and thirds, and seeking out snacks at midnight.

Research indicates that a diet high in added sugar reduces the production of a brain chemical known as brain-derived neurotrophic factor (BDNF). Without BDNF, our brains can’t form new memories and we can’t learn (or remember) much of anything. Levels of BDNF are particularly low in people with an impaired glucose metabolism–diabetics and pre-diabetics–and as the amount of BDNF decreases, sugar metabolism worsens.

Research has also linked low BDNF levels to depression and dementia. It’s possible that low BDNF may turn out to be the smoking gun in these and other diseases, like Alzheimer’s, that tend to appear in clusters in epidemiological studies.  More research is being conducted on this subject, but what seems clear in any case is that a reduced level of BDNF is bad news for our brains, and chronic sugar consumption is one of the worst inhibitory culprits.

http://www.forbes.com/sites/daviddisalvo/2012/04/01/what-eating-too-much-sugar-does-to-your-brain/#8c39c3a7a208

Dette er ikke noen større effekter enn andre ting vi inntar gjennom mat og drikke. To av de tre aspektene dine er ubekreftde hypoteser (legg merke til at de kliniske utslagene av lavt BDNF først kommer hos pasienter med defekter i sukkermetabolismen....). Den første er egentlig bare en veldig naturlig respons fra kroppens side. En respons som kan ha en tendens til å slå uheldig ut når man har ubegrenset tilgang på næring. Dette er ikke noe mer av en "påvirkning på hjernen" enn hva man ser ved inntak av for eksempel vanlig bordsalt eller sterk pepper.

Det er mange næringsstoffer som kan påvirke hjernens feedbacksystemer. Vi kan ikke kalle dem for rusmidler av den grunn. Sukkeravhengighet er en nokså overdrevet størrelse, drevet frem av alternative helsekostfanatikere.

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke noen større effekter enn andre ting vi inntar gjennom mat og drikke. To av de tre aspektene dine er ubekreftde hypoteser (legg merke til at de kliniske utslagene av lavt BDNF først kommer hos pasienter med defekter i sukkermetabolismen....). Den første er egentlig bare en veldig naturlig respons fra kroppens side. En respons som kan ha en tendens til å slå uheldig ut når man har ubegrenset tilgang på næring. Dette er ikke noe mer av en "påvirkning på hjernen" enn hva man ser ved inntak av for eksempel vanlig bordsalt eller sterk pepper.

Det er mange næringsstoffer som kan påvirke hjernens feedbacksystemer. Vi kan ikke kalle dem for rusmidler av den grunn. Sukkeravhengighet er en nokså overdrevet størrelse, drevet frem av alternative helsekostfanatikere.

Jeg personlig ville nok ikke brukt ordet rus, nei. Men du skrev jo at høyt sukkerinntak ikke har noe spesiell effekt på hjernen. Det er det jeg lurer litt på om stemmer. Du sier det ikke har mer påvirkning enn pepper eller salt, men da har det jo en spesiell innvirkning på hjernen fordiom? Hva den er kan være mer komplisert å kartlegge, men jeg tror nok høyt inntak av det meste kan være uheldig.

Mulig tråden overdriver den negative effekten, men da kan det samtidig sies at du nedspiller effekten det kan ha.

Skrevet

jeg tar meg av og til en stripe med melis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...