Gå til innhold

Kan noen anbefale sunn prevensjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ny i sexjungelen og trenger råd ang prevensjon!
Jeg er livredd p-piller pga så mange får psykiske problemer av det i tillegg til at det øker sjansen for blodpropp osv
Går ut i fra at p-stav og pring inneholder samme hormongreier og jeg liker ikke tilsette kroppen sånt bare får å stoppe en helt naturlig og nødvendig syklus.
Hva kan dere anbefale for en som meg? Finnes det noen alternativer som er sunnere enn andre (uten å styre hormonene så mye)

Anonymkode: 89253...5b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kondom.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det gode, gamle pessaret er kraftig undervurdert. Jeg vil anbefale det på det varmeste. Det må tilpasses hos lege. Ved riktig bruk varer det lenge.

Pessar | Hormonfri Prevensjon

Endret av Arabella
Gjest Splitterpine
Skrevet

Kobberspiral er uten hormoner. Settes inn hos gynekolog, og varer i omtrent fem år. Vanligste bivirkning er 1 dag lenger blødning + økt mensensmerter. Jeg kjenner ikke til noe smerter, og er godt fornøyd med prevensjonsvalget 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan også anbefale kobberspiral. Jeg tåler ingen former for hormonprevansjon, blir helt pling i bollen av det. Med kobberspiralen får jeg sterkere blødninger og menssmerter, men dette var verst de første månedene - blir gradvis bedre. Utover det er det virkelig ingen bivirkninger.

Anonymkode: cdffa...ed0

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Arabella skrev:

Det gode, gamle pessaret er kraftig undervurdert. Jeg vil anbefale det på det varmeste. Det må tilpasses hos lege. Ved riktig bruk varer det lenge.

Pessar | Hormonfri Prevensjon

Skal det ikke sæddrep3nde krem til i pesar? Og hva inneholder den kremen? 

Kondom, er helt hormonfritt, det samme er kobberspiralen. 

Anonymkode: 2be0b...587

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville anbefalt å søkt rundt på nettet etter erfaringer med kobberspiral før du evt setter inn selv. Jeg turte ikke ta sjansen etter det jeg leste pluss erfaringer fra venninner. 

Anonymkode: eed57...fd2

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal det ikke sæddrep3nde krem til i pesar? Og hva inneholder den kremen? 

Kondom, er helt hormonfritt, det samme er kobberspiralen. 

Du kan lese om dette i artikkelen.

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Arabella skrev:

Du kan lese om dette i artikkelen.

Jeg klikker meg aldri inn på lenker, uansett hvem som legger de ut, etter å ha fått en god dose virus og ødelagt et nettbrett. Men jeg kan google. Det går fint.

Skrevet

Det var det jeg også gjorde.

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, si_nei skrev:

Jeg er veldig fornøyd med min Pearly (http://www.pfc.no/shop/pearly/). Sluttet på p-piller for snart tre år siden nå, og har ikke angret et sekund!

Må man måle temp samme kl slett hver dag? 

Anonymkode: ad1ce...05c

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må man måle temp samme kl slett hver dag? 

Anonymkode: ad1ce...05c

Nei, man må bare ha sovet i tre timer sammenhengende før man måler. 

AnonymBruker
Skrevet

Sjansen for å få blodpropp er så og si ikke-eksisterende. Sjansen for å få psykiske problemer er svært minimale. Ta p-piller som er trygge!  Det er ikke farlig. 

Anonymkode: faede...c43

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange spm som blir viktige før man anbefaler en prevensjonsmetode. Hvor gammel er du og hva har du gått på før? Hva er viktig for deg når du skal velge prevensjon? Greier du å ta en pille hver dag eller ønsker du noe du trenger å forholde deg mindre til? Sykdomshistorie hos deg og familie kan være viktig. Ønsker du å bli gravid i nærmeste fremtid?

Anonymkode: 1bd13...0f8

• Liker 1
Skrevet

De aller fleste som klager på p piller har bare prøvd en type. Det finnes utrolig mange forskjellige som inneholder ulike sammensetninger med hormoner. Hvert enkelt menneske har også en unik sammensetning med hormoner så vi reagerer alle ulikt på ulike typer p piller. Forskning tyder på at p piller gir redusert risiko for livmorkreft og brystkreft, men litt økt risiko for blodpropp. 

Hormonspiral er sunnere fordi det ikke er økt fare for blodpropp og den inneholder svært lite hormoner så det ikke påvirker humør osv. Legen min frarådet meg kobberspiral fordi så mange får kraftige blødninger av den. Har selv hormonspiral nå som skal vare i 3 år. Fikk 3 år og ikke 5 rett og slett fordi den er mindre og gjør mindre vondt å sette inn. Den kostet vel ca 1400 kr både for 3 og 5 år. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er "ny i sexjungelen" bør du først og fremst bruke kondom, da det er eneste prevensjonsmiddel som beskytter mot kjønnssykdommer. Men det kan jo være greit å bruke dobbel beskyttelse, da kondomer kan sprekke (har opplevd det selv). Snakk med legen din. Det er veldig liten sjanse for blodpropp hvis man ikke har en økt tendens til det i familien. Østrogenfrie p-piller, minipiller og lignende har også en mindre risiko enn vanlige p-piller. Å bruke temperaturmåling er like sikkert som å bruke "sikre perioder" eller "hoppe av i svingen" - altså ikke sikkert i det hele tatt.

Anonymkode: 02a6b...7fe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er "ny i sexjungelen" bør du først og fremst bruke kondom, da det er eneste prevensjonsmiddel som beskytter mot kjønnssykdommer. Men det kan jo være greit å bruke dobbel beskyttelse, da kondomer kan sprekke (har opplevd det selv). Snakk med legen din. Det er veldig liten sjanse for blodpropp hvis man ikke har en økt tendens til det i familien. Østrogenfrie p-piller, minipiller og lignende har også en mindre risiko enn vanlige p-piller. Å bruke temperaturmåling er like sikkert som å bruke "sikre perioder" eller "hoppe av i svingen" - altså ikke sikkert i det hele tatt.

Anonymkode: 02a6b...7fe

Takk for at noen påpekte dette! Dette er ikke et prevensjonsmiddel.

Anonymkode: d6d6e...c8c

• Liker 4
Skrevet

Jeg vil anbefale pessar eller kondom. Hormonspiral har mindre hormoner enn P-piller, men nok til at min sexlyst forsvant fullstendig. Og da var det jo lite vits i å beskytte seg. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mange spm som blir viktige før man anbefaler en prevensjonsmetode. Hvor gammel er du og hva har du gått på før? Hva er viktig for deg når du skal velge prevensjon? Greier du å ta en pille hver dag eller ønsker du noe du trenger å forholde deg mindre til? Sykdomshistorie hos deg og familie kan være viktig. Ønsker du å bli gravid i nærmeste fremtid?

Anonymkode: 1bd13...0f8

Hei, jeg er 28 år og har aldri brukt prevensjon før da jeg ikke har hatt kjæreste før nå eller vært seksuelt aktiv. Tidligere partnere har jeg brukt kondom med. Jeg syns ikke det er vanskelig å svelge piller daglig da jeg allerede går på andre medisiner, men min eneste bekymring med prevensjon er dette med hormoner, humør, bivirkninger og det å sette kroppens mest naturlige syklus i ubalanse. Jeg ønsker ikke et planlagt barn på minst 3-4 år. 

Anonymkode: 89253...5b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...