Treningsjunkie1 Skrevet 7. mars 2016 #1 Skrevet 7. mars 2016 Hei, skulle gjerne likt å fått litt tips/råd og eventuelle erfaringer fra andre som har tatt samme utdanningsvei som meg for å bli lærer. Jeg fullfører nå til våren en bachelor i idrett, hvor jeg valgte 60 STP i engelsk siste året. Dette året har jeg tatt et år med norsk samtidig som jeg har jobbet som tilkallingsvikar ved en skole. Har jobbet mye da flere der har vært sykmeldte. Jeg skal nå flytte tilbake til Oslo hvor jeg er fra. Og planlegger å søke meg inn på deltids PPU til høsten. Jeg ønsker å fortsette å undervise ved siden av PPU, men mer nærmere 100% enn jeg har nå. Jeg vet det hovedsakelig ikke er lov til å ansette lærere uten pedagogikk, men det er lov om det ikke er andre kvalifiserte søkere. Nå er det jo slik, i hvert fall her jeg bor at det er lærermangel, og dermed blir lærere uten pedagogikk ansatt i vikariater. Hvordan går man frem for å vise interesse hos skolene? Mange skoler har begynt å legge ut stillingsannonser allerede, men blir det ikke litt feil å søke på de? Eller går det greit å søke og være klar over at man stiller nederst i køen? Andre med erfaringer?
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #2 Skrevet 7. mars 2016 Jeg har ikke valgt samme vei som deg, men holder selv på å søke jobb som lærer i Oslo. Jeg søker på alt som er relevant. Først tenkte jeg som deg at det er feil å søke på stillinger hvor jeg ikke kan krysse av alle punkt på kvalifikasjoner (f.eks. at det utlyses stilling med norsk og naturfag, men jeg har bare undervisningskompetanse i naturfag), men nå driter jeg i det. Det er enda mange måneder til skolestart, og det kan være at behovet endrer seg til da. Du stiller kanskje sist i køen, men du viser iallfall interesse. Jeg ville bare sendt ut mange, mange, mange søknader. Fremhev at du har søkt deg inn på PPU og at du har mye erfaring fra undervisning. Selv om du ikke kan krysse av alt på kvalifikasjoner, så er du ikke uegnet. Anonymkode: 68696...899 1
Sol-2 Skrevet 7. mars 2016 #3 Skrevet 7. mars 2016 Jeg er enig med anonym bruker over. Søk på alle stillinger du kommer over. Noen kommuner i Norge har en ordning hvor man sender søknaden til kommunen, så gjelder den for de stillingene som er utlyst, uansett skole. Jeg vet ikke om Oslo har en slik ordning, men det kan være verd å sjekke det. 1
Treningsjunkie1 Skrevet 7. mars 2016 Forfatter #4 Skrevet 7. mars 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke valgt samme vei som deg, men holder selv på å søke jobb som lærer i Oslo. Jeg søker på alt som er relevant. Først tenkte jeg som deg at det er feil å søke på stillinger hvor jeg ikke kan krysse av alle punkt på kvalifikasjoner (f.eks. at det utlyses stilling med norsk og naturfag, men jeg har bare undervisningskompetanse i naturfag), men nå driter jeg i det. Det er enda mange måneder til skolestart, og det kan være at behovet endrer seg til da. Du stiller kanskje sist i køen, men du viser iallfall interesse. Jeg ville bare sendt ut mange, mange, mange søknader. Fremhev at du har søkt deg inn på PPU og at du har mye erfaring fra undervisning. Selv om du ikke kan krysse av alt på kvalifikasjoner, så er du ikke uegnet. Anonymkode: 68696...899 Takk for svar😊 Det er det jeg også har tenkt. Nå underviser jeg i fag jeg har og fag jeg ikke har. Har undervist i matte, samfunnsfag og kunst&håndverk i tillegg til gym, norsk og engelsk som er mine fag. Ja jeg mangler peden, men den skal jeg jo ta. Nå som de har endra reglene for PPU og innført høyere krav om karakter for å komme inn på vanlig lærerutdanning vil det bli lærermangel i noen år. Ettersom det vil være færre som vil søke, og som har muligheten til å søke seg inn på utdanninger for å bli lærer nå som kravene heves. Det å undervise gir meg så mye og jeg har fått gode tilbakemeldinger på det jeg gjør av skolens ledelse.
Treningsjunkie1 Skrevet 7. mars 2016 Forfatter #5 Skrevet 7. mars 2016 2 timer siden, Spesialpedagog skrev: Jeg er enig med anonym bruker over. Søk på alle stillinger du kommer over. Noen kommuner i Norge har en ordning hvor man sender søknaden til kommunen, så gjelder den for de stillingene som er utlyst, uansett skole. Jeg vet ikke om Oslo har en slik ordning, men det kan være verd å sjekke det. Takk skal du ha😊 skal absolutt ta kontakt med Oslo kommune for å forhøre meg😊 Takk for masse gode svar:)
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #6 Skrevet 8. mars 2016 Oslo kommune har ikke en felles ordning, bortsett fra enkelte stillinger med særlig ansvar ol. Send inn søknader til alle skoler som legger ut! Jeg tviler på at det kommer til å være mange som tar kontakt nå, da det er mange som søker i denne perioden, men det kan godt hende at behovet blir større etterhvert. Ikke mist motet om du ikke får napp med en gang, men fortsett å søke frem til skolestart. Det går også an å sende åpen søknad rett før skolestart (f.eks. uka før). Det kan være at mange skoler får et plutselig behov uten at de rekker å lyse ut stillinger. Vi har flere som jobber deltid hos oss som bare sendte en åpen søknad i løpet av skoleåret. Vi har forøvrig også en ansatt som tar PPU deltid i år, og hun har praksis på samme sted - altså slipper å måtte søke permisjon for å ta praksis. Lykke til! Anonymkode: 0a923...bd9
Treningsjunkie1 Skrevet 14. mars 2016 Forfatter #7 Skrevet 14. mars 2016 Den 8. mars 2016 at 19.21, AnonymBruker skrev: Oslo kommune har ikke en felles ordning, bortsett fra enkelte stillinger med særlig ansvar ol. Send inn søknader til alle skoler som legger ut! Jeg tviler på at det kommer til å være mange som tar kontakt nå, da det er mange som søker i denne perioden, men det kan godt hende at behovet blir større etterhvert. Ikke mist motet om du ikke får napp med en gang, men fortsett å søke frem til skolestart. Det går også an å sende åpen søknad rett før skolestart (f.eks. uka før). Det kan være at mange skoler får et plutselig behov uten at de rekker å lyse ut stillinger. Vi har flere som jobber deltid hos oss som bare sendte en åpen søknad i løpet av skoleåret. Vi har forøvrig også en ansatt som tar PPU deltid i år, og hun har praksis på samme sted - altså slipper å måtte søke permisjon for å ta praksis. Lykke til! Anonymkode: 0a923...bd9 Hei! Og tusen takk for godt svar Jeg er igang med å skrive søknader. Er det noen som har noe tips til hvordan jeg burde ordlegge meg? Spesielt med tanke på at jeg ikke har PPU enda, men skal ta den deltid (samlingsbasert)? Jeg har jo erfaring med å være kontaktlærer, smartboard og hele pakka etter det året her hvor jeg har vært vikarlærer i en stilling over lengre periode. Har fra ifjor erfaring fra å undervise på VGs.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #8 Skrevet 15. mars 2016 18 timer siden, Treningsjunkie1 skrev: Hei! Og tusen takk for godt svar Jeg er igang med å skrive søknader. Er det noen som har noe tips til hvordan jeg burde ordlegge meg? Spesielt med tanke på at jeg ikke har PPU enda, men skal ta den deltid (samlingsbasert)? Jeg har jo erfaring med å være kontaktlærer, smartboard og hele pakka etter det året her hvor jeg har vært vikarlærer i en stilling over lengre periode. Har fra ifjor erfaring fra å undervise på VGs. Jeg er ingen stor ekspert på søknader, men fremhev alle kvalifikasjoner og erfaringen du nevner her, så går det sikkert fint. Legg til noe om et positivt elevsyn og samarbeidsevner, så går det sikkert kjempefint :-) Stiller meg enig i at det kan være greit å prøve lykken selv om du ikke har kompetanse i alle fag som står utlyst i annonsen. De er ofte basert på kompetansen til noen som har sluttet, eller ekstra midler som er bevilget til skolen innen enkelte fag, men den endelige "kabalen" med timeplan og fagfordeling blir ofte ikke satt før til sommeren, så mange skoler kan være fleksible der. Jeg endte opp med å undervise i et ekstra fag som ikke stod i utlysningen, og det samme har skjedd med flere på min arbeidsplass. Du får bare fremheve at du er positiv og åpen for det meste :-) Min egen erfaring er at det lønner seg å være mest mulig fleksibel i starten, og heller si i fra om preferanser når du er ferdig med PPU og får fast jobb. Anonymkode: 0a923...bd9 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå