Gå til innhold

Etternavn

Har barnet ditt mors eller fars etternavn?  

1. 1. Har barnet ditt mors eller fars etternavn?

• Mors
      13
    • Fars
      23

Fremhevede innlegg

Skrevet

Våre fremtidige barn kommer til å få kun mitt etternavn.

Det er en grunn til det, og vi er helt enige om saken. Heldigvis.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden vi er gift, og jeg har tatt hans navn..så får våre eventuelle barn hans etternavn....som også er mitt da! :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Det blir nok en stund til vi får barn enda, men før vi gifta oss, ble vi enige om at vi begge skulle beholde sitt eget etternavn. Kommende barn får hans etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn.

Dette både fordi at det klinger best på den måten og fordi han har et veldig vanlig, kjedelig navn, mens det er under 30 som har mitt etternavn.

Skrevet

Ops, var ikke logga inn. Gjest over var meg.

Skrevet
Jeg savner et alternativ' date=' nemlig "Begges etternavn". Det har vår datter - både mannen min og jeg har uvanlige etternavn, som passer fint sammen, så da har hun fått begge navnene våre.[/quote']

:Nikke:

Slik er det her også.

Nå vurderer vi å sette bindestrek mellom navnene.

Liker ikke helt at mitt navn ofte bare blir brukt som initial... :evil:

Skrevet

Mannen og jeg har beholdt hver våre navn når vi giftet oss. Når marsboeren ankommer får den mitt navn, det ble bestemt etter at mannen endelig ga seg etter at vi hadde diskutert det i 2 år før vi begynte prøvingen. :sjarmor:

Til mitt forsvar så er navnet mitt betraktelig mer sjeldent enn hans -sen-navn. :roll: Dessuten får han dialekten rekende på en fjøl.

Gjest Anonymous
Skrevet
Når marsboeren ankommer får den mitt navn, det ble bestemt etter at mannen endelig ga seg etter at vi hadde diskutert det i 2 år før vi begynte prøvingen. :sjarmor:

Til mitt forsvar så er navnet mitt betraktelig mer sjeldent enn hans -sen-navn. :roll: Dessuten får han dialekten rekende på en fjøl.

Håper min gir seg å, vi har kun diskutert det

i noen mnd *ler* :roll:

I vårt tilfelle er det slik at vi begge har sjeldene

etternavn, begge vil ha det (jeg skal ha mitt eget

om vi gifter oss) og navna klinger dårlig sammen,

de er begge halv-lange, og det blir tundt om barnet

skal ha begge...

Til alle: Hvordan blir man enige om slikt når

begge er like sta? :klø: Føler at han vil ha det

slik og slik fordi det er tradisjon og det han er vant til...

Skrevet

Håper min gir seg å, vi har kun diskutert det

i noen mnd *ler* :roll:

I vårt tilfelle er det slik at vi begge har sjeldene

etternavn, begge vil ha det (jeg skal ha mitt eget

om vi gifter oss) og navna klinger dårlig sammen,

de er begge halv-lange, og det blir tundt om barnet

skal ha begge...

Hvis begge står på sitt blir vel det mest rettferdige å trekke om det?!

Ellers er det flere ting som kan spille inn:

* hvilket navn er mest sjelden?

* Hvilken vei passer navnene best om dere skulle brukt begge? F.eks. Hansen-Olsen eller Olsen-Hansen?

* forhør dere litt - ålreit å høre andres synspunkter selv om det selvfølgelig er deres valg! (...kanskje noen sier noe lurt som gjør at en av dere ser den andres side... :wink: )

Skrevet

Den som holder ut lengst vinner. :sjarmor:

Har du sjekket på ssb.no hvor mange som har ditt etternavn og hvor mange som har hans etternavn? Kanskje du har trumfkortet der? :Hehe:

Ellers er det vel egentlig mest rettferdig å trekke lodd, evt. f.eks. bestemme seg for at hvis det blir gutt får han ditt etternavn og hvis det blir jente får hun hans etternavn.

Andre alternativer er knallharde forhandlinger. Kanskje du kan klare å finne et-eller-annet i forbindelse med det å få barn som han har veldig sterke meninger om, så kan du være villig til å la han få viljen sin hvis du får etternavnet. (At han fikk dialekten gikk dessverre ikke hjem her i gården. :hoho: )

Skrevet
Hvorfor er det en selvfølge at barnet skal

"arve" etternevnet til sin far?

Nå er det altså snakk om partnere som

enten ikke er gifte, eller at de er gifte men

kona har beholdt pikenavnet sitt...

Er det kun fordi det alltid har vært slik,

eller er det noen fordeler ved det som er

aktuell i dagens samfunn? Jeg ser det ikke....

:klø:

Føler ikke dette er noen selvfølge jeg.

De jeg kjenner bruker begge etternavnene på barna sine, og slik jeg ser det er dette det vanligste i dag!

Hvorfor er ikke dette altenativet med i avstemmingen?

Våre barn har begge etternavnene med bindestrek, slik at begge er etternavn. Istedet for at den enes navn blir mellomnavn.

Og selv om de fleste har det ene som mellomnavn, bruker de begge både i tale og skrift.

Skrevet

Ellers er det flere ting som kan spille inn:

* hvilket navn er mest sjelden?

* Hvilken vei passer navnene best om dere skulle brukt begge? F.eks. Hansen-Olsen eller Olsen-Hansen?

* forhør dere litt - ålreit å høre andres synspunkter selv om det selvfølgelig er deres valg! (...kanskje noen sier noe lurt som gjør at en av dere ser den andres side... :wink: )

Det er ikke alltid så lett. Både jeg og samboeren min har sjeldne navn, som vi begge er veldig stolte av. Det er riktignok dobbelt så mange som har min samboers etternavn enn det er som har mitt, men det er ikke av betydning siden det er ganske få som har hans likevel. I tillegg er dette to svært ulike navn som ikke passer sammen på noen som helst måte. Heldigvis har vi god tid til å finne en løsning, siden vi ikke skal ha barn riktig ennå. :wink:

Skrevet

Barnet vårt har fars etternavn som mellomnavn og mitt etternavn som slektsnavn. Grunnen er at mitt etternavn står i fare for å dø ut.

Skrevet

Trekk lodd. Det hadde vi tenkt å gjøre, men til slutt ga mannen min seg likevel og det ble mitt etternavn og hans navn som mellomnavn. Men det mest rettferdige når ingen vil gi seg, er loddtrekning. Som jeg har skrevet her før - det er jo ikke logikk i at farens etternavn skal ha noe slags forrang, men mange ser ut til å mene det. Jeg regner i alle fall med å få masse spørsmål om hvorfor vi har valgt å gjøre det sånn, mens om mannens etternavn ble valgt, ville ikke et menneske funnet på å spørre. Irriterende!

Gjest Anonymous
Skrevet

Barn får morens etternavn automatisk når de blir født, og verken faren eller jeg så noen grunn til å endre på dette. Det eneste vi gjorde var i legge til hans etternavn som mellomnavn. Det er jeg glad for, ungene liker å ha begges navn men syns lit synd på pappa som ikke har samme etternavn som oss :ler:

Det er ikke "logisk" at unger får farens etternavn. Egentlig mer logisk at de får morens, i og med at det er vanligst (like it or not) å bo hos mor ved samlivsbrudd...

Og hvordan "få" en mann til å forandre mening: Du er i din fulle rett til IKKE å endre barnets etternavn når det først er født...

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg savner et alternativ' date=' nemlig "Begges etternavn". Det har vår datter - både mannen min og jeg har uvanlige etternavn, som passer fint sammen, så da har hun fått begge navnene våre.[/quote']

Hvis hun har begges etternavn regner jeg med dere skriver med bindestrek, for ellers er det ene et etternavn, mens det andre er et mellomnavn.

Skrevet

Mine barn har farens navn - ikke fordi det var farens - men fordi det er et mye mer spesielt navn enn mitt som var et vanlig -sen navn.

Jeg valgte selv å skifte navn - en stund etter at jeg giftet meg - og har beholdt det navnet - som skilt - fordi jeg vil fortsette å hete det samme som barna mine.

Gjest momseline
Skrevet
Mine barn har mitt etternavn, men regner med at eldstemann bytter til faren sitt når han blir 18. Det er fordi han er den siste som kan føre navnet til farenv idere, go det er jo litt dumt om det dør ut.

Forstod ikke helt dette her jeg..

Dersom dine barn har fått sin mors etternavn, er det vel ikke helt umulig at de velger å gjøre det samme, og at din sønn derfor kanskje velger sin fremtidige partners etternavn for sine barn?

Eller er det kanskje slik at din sønn har en annen far enn de andre barna dine, slik at han er den eneste etterkommeren etter sin far?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...