Gå til innhold

Etternavn

Har barnet ditt mors eller fars etternavn?  

1. 1. Har barnet ditt mors eller fars etternavn?

• Mors
      13
    • Fars
      23

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvorfor er det en selvfølge at barnet skal

"arve" etternevnet til sin far?

Nå er det altså snakk om partnere som

enten ikke er gifte, eller at de er gifte men

kona har beholdt pikenavnet sitt...

Er det kun fordi det alltid har vært slik,

eller er det noen fordeler ved det som er

aktuell i dagens samfunn? Jeg ser det ikke....

:klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvorfor er det en selvfølge at barnet skal

"arve" etternevnet til sin far?

Jeg tror mange velger navnet til faren pga det er tradisjon,...

Mine (kommende) barn skal ha både mitt og sambo sitt etternavn.

(Synes nå du burde hatt ett tredje alternativ på avstemmingen din,..) :)

Skrevet

Datteren vår har faren sitt etternavn tross at jeg beholdt mitt etternavn da vi giftet oss. Litt dumt egentlig, ettersom hans etternavn er et av de vanligste her i landet, men siden mitt også er nesten like vanlig så var det greit for meg. Hadde jeg hatt et sjeldent navn så hadde vi nok valgt mitt isteden.

Skrevet

Datteren min har sin fars etternavn og mitt slektsnavn som mellomnavn.

Skrevet

Barnet er vel og merke ikke født ennå, men det skal ha mitt etternavn...Hvorfor? fordi mitt er finere og mer spesielt enn han, og det betyr mer for meg enn for han. - enkelt og greit.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Mine barn har mitt etternavn, men regner med at eldstemann bytter til faren sitt når han blir 18. Det er fordi han er den siste som kan føre navnet til farenv idere, go det er jo litt dumt om det dør ut.

Skrevet

Mine barn har mitt etternavn som mellomnavn og fars som etternavn.

For det klinger så fiiiint!!!

Skrevet

Jeg savner et alternativ, nemlig "Begges etternavn". Det har vår datter - både mannen min og jeg har uvanlige etternavn, som passer fint sammen, så da har hun fått begge navnene våre.

Skrevet

Jeg har både mamma og pappa sitt navn, jeg er gift men har beholdt pikenavnet mitt. Når barnet vårt blir født får det mine navn, rett og slett fordi mannens navn er så langt og tungvint.

Skrevet

Vårt barn har fått mitt navn som etternavn og farens navn som mellomnavn.

Jeg synes ikke det er spesielt logisk at faren alltid skal få æren av å gi barnet etternavn. Før var det jo slik at kvinnen tok mannens slektsnavn når de giftet seg (selv om dette faktisk ikke begynte før på 1800-tallet da slektsnavn ble innført i alle samfunnsklasser), og da var det jo ingen annen løsning enn at barnet fikk dette navnet også. Men de siste 25 årene når kvinnen har kunnet beholde sitt eget navn etter å ha giftet seg - hvorfor skal barnet da ha farens etternavn??

Våre navn er like fine og har like lang historie, men mannen min gikk likevel med på at mitt navn skulle være sist. Han er kanskje en liten skapfeminist og synes at det var litt stas å snu litt opp-ned på vante tradisjoner..?

Skrevet

Vår sønn har mitt etternavn og en variasjon av farens fornavn som mellomnavn. Når vi gifter oss bytter vi til hans etternavn fordi det er penere enn mitt og jeg ønsker å følge tradisjonene. Det er ikke et alternativ å kombinere mitt og hans for begge ender på - sen og jeg synes ikke det klinger fint sammen.

Jeg beholder nok mitt som mellomnavn men kommer kun til å brune initialen når jeg skal skrive navne mitt.

(har ikke helt bestemt oss om det da :-) )

Skrevet

Sønnen min har min samboers navn rett og slett fordi jeg ønsker å ta det navnet når vi gifter oss og da er det fint at alle heter det samme. Tenkte på å gi ham mitt som mellomnavn men jeg syns det blir dumt når jeg etterhvert ikke bruker det selv at barna skal ha et navn ingen av foreldrene har. (Vi har begge sjeldne navn...mitt er kanskje sjeldnest men heller ikke noe pent - jeg gleder meg til å bli kvitt det!)

Gjest Anonymous
Skrevet

Oii, så gøy det er å høre at det er flere

som gir barnet sitt etternavnet til mor...

Ja, beklager at jeg glemte "begges"

Gikk litt fort i svingene i går kveld *ler*

Jeg har selv min mors etternavn, og har i grunn

lyst til å føre det videre. Er NESTEN bare jenter

i familien vår på morssiden, og alle skifter til

mannens navn.. Så, jeg har veldig lyst å beholde mitt

og la barnet også gjøre det... Sambo er uenig...

Ikke klinger de noe særlig sammen heller...

Skrevet

Begge mine barn har mitt etternavn som mellomnavn og farens navn som etternavn.

Jeg har også mitt etternavn som mellom navn og min manns etternavn som slektsnavn.

Koldbruna

Skrevet

Sønnen min har fars etternavn, og mitt etternavn som mellomnavn.

Gjest Anonymous
Skrevet
Mine barn har sin mors etternavn.

Og det var helt ok for far?

Gjest Navnet mitt
Skrevet

Mine barn har mitt etternavn som mellomnavn og fars etternavn som etternavn.

Før i tiden var det ofte at folk tok navn etter den gården de bodde på eller flyttet til. Som f.eks, hvis huset lå på en haug så tok de etternavnet Haugen. Og hvis det var flere i en søskenflokk og alle tok navnet fra der de bodde så var det ikke noe slektsnavn fra tidligere som ble med videre.

Og hvorfor er det viktigere at mannens navn blir videreført enn kvinnens navn. Jeg har et spesielt navn men min samboer og barnas far synes det virker unormalt å ikke ta mannens navn. Så det er litt diskusjoner hjemme om dette temaet.

Hvis mine barn senere ønsker å skifte navn så kommer jeg ikke til å stå i veien uansett hvilket alternativ de velger, for det vil være deres valg og det som føles riktig for dem.

Skrevet

Min eldste har mitt navn - fordi han ikke har noe med sin fars familie å gjøre... Og yngste har mitt fornavn som mellomnavn med et -sønn etter seg (det var veldig kult da han var liten, nå vurderer jeg å ta det bort siden det kanskje er litt tåpelig i stedet for)

Og den jeg venter nå får navnet til faren sin fordi det er et litt mer uvanlig navn enn det kjedelig jeg har... navn som ender med -sen er kjedelige syns jeg...

Jeg har navnet etter min far siden min mor tok det da hun giftet seg. Etter skilsmissen beholdt hun navnet sitt. Og da hun fikk to barn med en annen mann siden fikk de automatisk etternavn etter henne, som egentlig da var navnet til min far... De byttet til etternavnet til sin far da de var en 10-12 år...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...