Gå til innhold

Psykolog som klemmer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For noen år siden gikk jeg til psykolog, da jeg hadde en depresjon. Hadde flere personlige "problem", og i denne tiden var jeg veldig anspent i forhold til andre mennesker. Jeg husker han ved et par anledninger ga meg en klem i slutten av timen, og spurte etterpå om jeg synes det var ubehagelig. Jeg tolket det som en metode for å få meg til å løse opp litt. 

Nå har jeg lest både i tråder her inne og pratet med folk rundt meg, og funnet ut at det høres helt fjernt ut. Jeg har ikke sett psykologen siden jeg sluttet, så jeg får nok aldri svar på hva han egentlig ville med det. Men er det så unormalt å gi klem til en pasient? 

Anonymkode: 912be...bd1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt to psykologer i løpet av livet mitt og aldri fått klem av de. Det hadde jeg ikke vært komfortabel med. Det meste av kroppskontakt jeg har hatt med en psykolog er da den ene klappet meg på ryggen/skuldra da vi gikk samme vei og jeg skulle til å dra hjem.

Kan det hende denne psykologen trodde du trengte og/eller ønsket en klem?

Gjest 1anonym2
Skrevet

Jeg hadde en psykiatrisk sykepleier over en periode på ca to år. Så henne en til tre ganger i uka. Hun klemte meg vel kanskje fem ganger i løpet av denne perioden, men da når vi sa hadet etter timer som hadde vært ekstra tunge. Men, hun spurte alltid først, om hun kunne få gi meg en klem 😊

AnonymBruker
Skrevet

Det er en tråd om dette tidligere på noen sider.

Anonymkode: a64af...29b

AnonymBruker
Skrevet

Hva i all verden er alle disse trådene om psykologer for tiden? 

Anonymkode: 73be8...c66

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje heller spørre hva som går av psykologene. Virker å være en epidemi. 

Anonymkode: 2f105...ee4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt 2 psykologer. Ei av de ga en klem innimellom hvis timen hadde vært vanskelig for meg, han andre gjorde det ikke. 

Anonymkode: 8bff5...a35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Psykologer, med 6 års universitetsutdannelse, er nok både vant til og har lært om paranoid tankegang og overtolking. 

Anonymkode: 5aee8...214

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen min er en herlig og varm dame som alltid gir meg en klem når jeg kommer, men jeg har aldri tenkt at det betyr noe annet enn at hun bare er hyggelig. Skjønner heller ikke hvorfor det skal være så galt. Jeg er også en klemmer, og har blitt alltid tatt godt imot. 

Anonymkode: 27865...940

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fastlegen min er en herlig og varm dame som alltid gir meg en klem når jeg kommer, men jeg har aldri tenkt at det betyr noe annet enn at hun bare er hyggelig. Skjønner heller ikke hvorfor det skal være så galt. Jeg er også en klemmer, og har blitt alltid tatt godt imot. 

Anonymkode: 27865...940

Samme her. Skjønner ikke problemet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt tre psykologer. Den ene ga meg klem/holdt rundt meg i forbindelse med politiavhør og rettsak, og når vi sa farvel den siste timen. Møter henne innimellom på kjøpesenter etc, og vi klemmer alltid :-) Det er 7 år siden jeg sluttet hos henne.

Den andre psykologen ga meg klem kanskje to ganger, men spurte først. 

Hun jeg har nå har jeg gått til to ganger i uka i 5 år, og har aldri fått klem hos henne. Husker en gang hun sa at hun "ikke er fysisk med pasientene sine". Hun har holdt meg i hånda et par ganger da. 

Anonymkode: feecd...dbf

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig det er samme person som hadde en psykolog i fortiden som oppførte seg uprofesjonelt (klemming, berøring osv) og hun/ han sliter med det enda. Trådene er en reaksjon på det

Anonymkode: 3739e...a70

AnonymBruker
Skrevet
Den 6.3.2016 at 20.55, AnonymBruker skrev:

Jeg står ikke bak noen av de andre trådene, jeg vet lite og ingenting om det. Men det er kanskje som utroskapstrådene, kommer i bølger fordi man blir "inspirert" av hverandre :)

Grunnen til at jeg har fått reaksjoner på dette fra andre, er at det er en mann (motsatt kjønn altså), og de mener at det ikke er normalt at psykologer er fysisk mot sine pasienter. Jeg har ikke tenkt på det i det hele tatt, ikke før jeg nevnte det i en samtale med noen venner. Visste ikke at det var så merkelig. Jeg synes ikke det da, bare ubehagelig fordi jeg var lukket, ga aldri klem til noen, og er generelt ikke en klemmer. 

Hilsen trådstarter 

Anonymkode: 912be...bd1

• Liker 2
Skrevet

Jeg spurte min om det var uetisk, for henne, å klemme meg. Hun mente det ikke var det. 

Det ble 12-15 klemmer over 5 år når jeg trengte en. Det reddet den dagen. ☺

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går til psykolog nå og har opplevd at hun vil holde rundt meg og klemme meg noen ganger etter samtaler.

Jeg er selv en voksen person som ofte klemmer de som står meg nært (venner og familie). Kan også klemme kollegaer og bekjente på impuls, når det føles riktig. For meg kjennes det ikke rett til å ta initiativ til å klemme psykologen, men de gangene hun har tatt initiativet til det har jeg tatt imot det. Men bare sånn halvhjertet, dvs ikke klemt/ holdt rundt henne like hardt tilbake. Jeg slipper klemmetaket før henne.

Jeg har sagt rett ut til henne at jeg er usikker på hvorfor hun gjør det; er det fordi det er en del av terapien eller fordi hun gjør det av andre grunner. I følge henne er det ikke som en del av terapien.

Klemmen er helt grei å få, men jeg tror ikke jeg får noe ut av den (hverken positivt eller negativt).

Anonymkode: e05e7...962

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...