Gå til innhold

Kronisk utmattelse?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har latt være å søke på google, ettersom jeg er redd for å innbille meg symptomer. 

I August i fjor fikk jeg konstatert kyssesyken etter å ha vært ganske syk ei uke (halsbetennelse, hodepine osv). Ifølge legen ville det ta 2 mnd å komme til hektene igjen, og det kunne ta 6 mnd før jeg var 100% frisk, men nå, 7 måneder senere føler jeg meg verre enn noen gang. Faren min nevnte noe om kronisk utmattelse og sa at jeg måtte gå turer og spise sunt... 

Her er greia:
- Søvn: Noen døgn sover jeg 16 timer, andre døgn sover jeg 2 timer
- Hodepine: Hver jeg gang jeg anstrenger meg (leser noe, ser på tv, spiser osv)
- Kvalme: Kan våkne midt på natta for å spy om jeg har vært aktiv på dagen
- Temperatur: Fryser utrolig lett, men kan plutselig bli helt kokt også
- Konsentrasjon: Ikke tilstedeværende. 8/10 karakterer på skolen har sunket
- Språk: Glemmer ofte ord, bytter om ord i setninger når jeg snakker
- Restitusjon: Har gym på fredager, og må ofte droppe planer i helga fordi jeg er så sliten etterpå
- Fritidsaktiviteter: Hadde 2-4 møter i uka, nå orker jeg som regel bare 1 om jeg i det hele tatt orker noe
- Humør: Jeg må være et helvete å bo med for tiden, kan gå fra topp til bunn på utrolig kort tid
- Har alltid vondt i halsen og er alltid tørr i munnen

Er det sannsynlig at det er kronisk utmattelse jeg har? Er det i tilfelle noe poeng i å gå til legen, er vel lite dem kan gjøre? Noen generelle tips for å bli bedre? Prøver å leve som normalt og ikke bare ligge å slakke hele dagen, men til tider orker jeg jo såvidt å gå på do..

Anonymkode: f2996...3b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som du har kyssesyke. 

Du vet ikke om legen din kan gjøre noe før du prøver, plutselig har dem et Dr House moment og gjør noe fornuftig.

Slapp av og spis sundt.

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Høres ut som du har kyssesyke. 

Du vet ikke om legen din kan gjøre noe før du prøver, plutselig har dem et Dr House moment og gjør noe fornuftig.

Slapp av og spis sundt.

Jeg vet at jeg har hatt kyssesyke, men er friskmeldt for det, og dette er ettervirkninger

Har tenkt at det kan ha vært vitamin/jernmangel fordi jeg hadde det for noen mnd siden, men var innom for en blodprøve og fikk avkreftet dette. Kanskje uansett lurt å stikke innom før jeg begynner å spekulere for mye. 

Anonymkode: f2996...3b0

Skrevet

Ja, kyssesyke gjør deg sliten over laaange perioder. Det er helt normalt. Snakk med legen ikke idioter på nettforum.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres mest ut som ME, jeg. Alle symptomene dine er veldig typiske, men kanskje er det bare kyssesyken som herjer enda. Vet om mange som har vært syke leeeenge....

Anonymkode: 9001d...c01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier fastlegen din da? Har du lave verdier av jern eller D-vitamin? Stoffskiftet er fint? 

Hvis du fremdeles er sliten etter kyssesyken skal du vel ikke ha gym, så snakk med fastlegen så utvider han fritaket ditt. Slutt med fysisk krevende fritidsaktiviteter, ikke tren og ikke press deg ut på tur. Ta det med ro, og var så lat du bare orker. 

Anonymkode: 42176...db3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo alle de typiske symptomene på ME, og vedig offte utøses ME av nettop kyssesyken....

Så jeg synes absolutt du skal ta dette opp med legen din, og be om en henvisning til spessialist.

Anonymkode: 426fa...d33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan høres ut som ME ja, men det kan også bare være ettervirkninger av kyssesyken, uansett hva der er er det i alle fall viktig å gi kroppen ro og IKKE presse den. Presser man seg ender man fort opp med en alvorligere grad 

Anonymkode: 59f60...20d

• Liker 2
Gjest Notatboka
Skrevet

Som andre sier så kan det høres ut som du har fått ME etter kyssesyken, men det kan også være at kyssesyken henger litt igjen. Det aller viktigste for deg er at du ikke presser deg. Ikke gjør ting som gjør at du bruker lang tid på å komme deg til hektene igjen, det bare forverrer sykdommen, samme om det er ME eller kyssesyken. Jeg hadde nok prøvd å holde ut litt til før du ber om utredning av ME, da kyssesyken kan sitte i kroppen lenge. Men hold deg i ro!!

Gjest Lunasama
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må være et helvete å bo med for tiden, kan gå fra topp til bunn på utrolig kort tid

Dette kan minne meg litt om bipolar lidelse, den kan også gjøre at en føler seg sliten og humøret svinger opp og ned.

Når det er snakk om ME, så er det ikke nok å bare være utmattet, men det må også ha vart betydelig mer enn noen måneder og man må utelukke en rekke sykdommer med tilsvarende like symptomer. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan høres ut som ME ja, men det kan også bare være ettervirkninger av kyssesyken, uansett hva der er er det i alle fall viktig å gi kroppen ro og IKKE presse den. Presser man seg ender man fort opp med en alvorligere grad 

Anonymkode: 59f60...20d

Vil denne alvorligere graden være forbigående eller langvarig?

Anonymkode: 60d7c...f31

• Liker 1
Gjest Notatboka
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil denne alvorligere graden være forbigående eller langvarig?

Nå var det ikke meg spørsmålet var siktet til, men det kan være begge deler. Når jeg først fikk ME og vi ikke visste at det var ME så presset jeg meg masse og prøvde å leve så normalt som mulig. Jeg er overbevist om at det er grunnen til at sykdommen ble verre og jeg endte opp sengeliggende. Om jeg gjør mer enn jeg orker nå ved å delta på store ting som en bursdag eller lignende kan jeg bli en del verre i noen dager etterpå.

Konklusjon: å presse seg innimellom gjør deg bare midlertidig dårligere, men presser du deg hele tiden kan du bli langvarig dårligere.

Endret av Notatboka
Skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Notatboka skrev:

Nå var det ikke meg spørsmålet var siktet til, men det kan være begge deler. Når jeg først fikk ME og vi ikke visste at det var ME så presset jeg meg masse og prøvde å leve så normalt som mulig. Jeg er overbevist om at det er grunnen til at sykdommen ble verre og jeg endte opp sengeliggende. Om jeg gjør mer enn jeg orker nå ved å delta på store ting som en bursdag eller lignende kan jeg bli en del verre i noen dager etterpå.

Konklusjon: å presse seg innimellom gjør deg bare midlertidig dårligere, men presser du deg hele tiden kan du bli langvarig dårligere.

Ok. Tusen takk for din grundige forklaring av dette!

Kan det samme gjelde for utmattelse som ikke er ME? (Jeg tenker på utmattelse grunnet langvarige traumer og ekstremt store negative psykiske belastninger)

Gjest Notatboka
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Tusen takk for din grundige forklaring av dette!

Kan det samme gjelde for utmattelse som ikke er ME? (Jeg tenker på utmattelse grunnet langvarige traumer og ekstremt store negative psykiske belastninger)

Det vet jeg ikke helt. Jeg kan mye om ME da jeg har levd med det i noen år nå, men tør ikke uttale meg om utmattelse grunnet traumer og psykiske belastninger. Kan si at jeg hadde en venn som fikk en ME diagnose da hun hadde vært veldig sliten over lengere tid. Senere kom det frem at hun ikke hadde ME, men heller bare hadde gått på en smell og var utslitt av psykiske belastninger. Måten hun ble bedre på var en balanse mellom å presse seg det hun klarte, men også lytte til kroppen og dens behov. :)

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Notatboka skrev:

Det vet jeg ikke helt. Jeg kan mye om ME da jeg har levd med det i noen år nå, men tør ikke uttale meg om utmattelse grunnet traumer og psykiske belastninger. Kan si at jeg hadde en venn som fikk en ME diagnose da hun hadde vært veldig sliten over lengere tid. Senere kom det frem at hun ikke hadde ME, men heller bare hadde gått på en smell og var utslitt av psykiske belastninger. Måten hun ble bedre på var en balanse mellom å presse seg det hun klarte, men også lytte til kroppen og dens behov. :)

Tusen takk for at du deler! :hjerte:

Gjest Notatboka
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for at du deler! :hjerte:

Bare å spørre om det er noe annet du lurer på, blir bare glad av å kunne hjelpe :blomst:

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Notatboka skrev:

Vet du om det er mulig at kyssesyken er årsaken til ME når man får ME 4 år etter å ha hatt kyssesyken? Eller er det veldig tilfeldig?

Anonymkode: 6d369...292

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Notatboka skrev:

Bare å spørre om det er noe annet du lurer på, blir bare glad av å kunne hjelpe :blomst:

Tusen takk! :hjerte:

Gjest Notatboka
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Vet du om det er mulig at kyssesyken er årsaken til ME når man får ME 4 år etter å ha hatt kyssesyken? Eller er det veldig tilfeldig?

Kanskje. Det er jo umulig å vite sikkert, men det skal absolutt være mulig at kyssesyken trigget frem viruset, men at det ikke ble "utløst" før etter lang tid. Jeg vet ikke alle de medisinske orda og forklare ting med, men det er vel også lettere for andre å forstå når det ikke er skrevet på legespråk, hehe

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Notatboka skrev:

Kanskje. Det er jo umulig å vite sikkert, men det skal absolutt være mulig at kyssesyken trigget frem viruset, men at det ikke ble "utløst" før etter lang tid. Jeg vet ikke alle de medisinske orda og forklare ting med, men det er vel også lettere for andre å forstå når det ikke er skrevet på legespråk, hehe

Takk for svar! Hehe, ja det er sant. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...