Gå til innhold

Snus istedenfor godteri?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig overvektig, har en BMI på 32, og kan lett spise en stor sjokoladeplate flere ganger i uka f.eks. Men nå har jeg startet å snuse istedenfor, og klarer derfor å holde meg unna sjokoladen og overspisingen. Tar meg ca 2-5 snus per dag. Hva er mest skadelig? Dette er første gang jeg har holdt meg unna godteri så lenge, men vet ikke hva som er mest farlig. Er redd for å gå ned mye og erstatte snus med godteri igjen, men tror det blir lettere å slutte med snus brått enn godteri faktisk. Hva tror dere, er dette et dumt valg? Er 23 og dette er første gang jeg tar noe med nikotin.

Anonymkode: 2f699...41e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det finnes mer hensiktsmessige måter å gå ned i vekt på. Men begge deler er skadelig.

• Liker 1
Skrevet

Det er over 30 kreftfremkallende stoffer i en snus, så det er ikke tvil om at dette er veldig helseskadelig, og ikke mist svært avhengighetsskapende. Samtidig er sukker like avhengighetsskapende, og du sier selv at det er lettere for deg å slutte med snus enn med sukker. I tillegg er sukker svært skadelig for kroppen, spesielt når du er såpass overvektig fra før og sliter litt med begrensningen. Mulig dette er et ekstremt dårlig forslag, men dersom det står mellom snus og sukker, tror jeg i ditt tilfelle at snus er det beste valget. Ihvertfall til du har kommet over sukkeravhengigheten. For meg tar det rundt 14 dager før søtsuget roer seg, så det er mulig du ikke behøver å snuse så lenge. Bare pass på at du ikke spiser noe søtt i snusperioden, og ikke i etterkant heller. Det er mye lettere å holde seg unna sukker på heltid fremfor å begrense det til kun helgene f.eks, for da vil suget fortsatt ligge der. Det beste er egentlig at du bestemmer deg for å kutte ut sukker for godt, eller i hvert fall til du har gått ned. Lykke til! 

AnonymBruker
Skrevet

Snus og godteri bør byttes ut med fysisk aktivitet. En halvtime hver dag er nok til å utgjøre en forskjell.

Anonymkode: 9599d...cad

Skrevet

Det er IKKE enkelt å slutte med snus, jeg lover. Har forsøkt selv flere ganger, men jeg klarer det ikke.

Ikke begynn med snus, du blir avhengig.

Kan du ikke heller bytte ut godteri med f.eks grønnsaker som du kapper opp og har i kjøleskapet. Lag en salatbolle og spis av den når du har lyst på noe. Frukt er jo også bra.

Hvis ikke så kommer du deg på apoteket og får hjelp der til å finne hjelp til å dempe søtsuget.

Skrevet

En blir avhengig av snus og en blir av sukker. Forskjellen er at det er langt enklere å kutte ut sjokolade da suget gir seg etter en ukes tid. Suget etter snus tar gjerne år før en blir kvitt, om en noen gang blir kvitt det. Nikotin er ekstremt avhengighetsskapende og helt grusomt å slutte med.

At du snuser 2-5 ganger for dagen nå er jo ikke så gale, men slik begynte nok de fleste. Det tar ikke lang tid før en pakke snus ikke lenger varer en hel uke, men varer 1-2 dager.

Det må være langt bedre å ha noen gode epler, kiwi eller druer stående i en skål slik at det er lett tilgjengelig. Får du akutt lyst på sjokolade så ta deg noe frukt istedet. Det er sunnere, det er godt, og det ser fint ut med en skål frukt på bordet.

I tillegg bør du jo absolutt gjøre noe med at du er så kraftig overvektig. Det er jo en helserisiko i seg selv. Det er ikke mye som skal til før det hjelper. Turer i motbakke som får opp pulsen er en meget bra start, og du merker kjapt at både tempo og lengde på turene øker, samt du vil gå ned i vekt. Bare ikke belønn deg selv med en sjokolade fordi du har vært flink i tre dager.

Lykke til :)

Skrevet (endret)

Ja, du har gjort dumme valg. Du har nå byttet ut et onde med et annet onde. Ingen av delene er bra for deg. Snus er farlig, overvekt er farlig.

Bytt ut snusen med en gåtur. Hver gang du får suget over deg etter en sjokoladeplate, reis deg opp og gå en halvtimes tur i rask gange istedet. Tipper du ville sett resultater ganske raskt. Erstatt sjokoladeplatene med gulrøtter, hvis du MÅ ha noe å tygge på.

Det handler om å bestemme seg, og bare gjøre det. Ikke noe tull.

Jeg sluttet å røyke for noen år siden, og da var avledningsmanøver viktig, hver gang røykesuget meldte seg. Fremdeles, etter over fem år, kan jeg kjenne et stikk av røyksug hvis jeg f.eks. på tv ser noen som tar seg en øl i solskinnet og en røyk til. Men det er bare å avlede tankene over på noe annet og være bestemt;

JEG SKAL IKKE!

Samme må du gjøre når søtsuget kommer over deg. Du MÅ bestemme deg.

Endret av Million
Skrevet

Det er forferdelig mye verre å slutte med snus enn å slutte med sukker, uansett hvor sukkeravhengig man er. Det er vanskeligere å opprettholde sukkerkutten fordi man konstant er omringet av sukker, kjeks, bakevarer etc men gjør som du ville gjort om du skulle ha sluttet med snus eller røyk; si til deg selv at "dette er ikke for meg, da må jeg bare slutte enda en gang"

Jeg har sluttet både med røyk og snus. Røyk var vanskelig i begynnelsen men så gikk det seg til. En god del år senere begynte jeg å snuse. Det var et sant helvete å slutte med (nå snuste jeg mye mot slutten). Jeg brukte nikotinfri snus, nikotinplaster og nikotintyggis og gud vet hva men likevel så holdt jeg på å forgå av snus-sug. Selv minst 5-6 år etter at jeg sluttet så får jeg lyst på snus når jeg ser andre har - f.eks på fest eller bare på jobben.

Med sukker så er det beinhardt de første 14 dagene og så tenker man gradvis mindre på det og tilslutt går man bare fordi godtehyllene og kjekshyllene uten å tenke på det en gang. Ta det heller en skikkelig sukker-avvenning.

Jeg gjør det sånn at jeg i de fjorten dagene jeg vet det er verst så "får jeg lov" til å spise så store mengder sunn mat jeg bare vil, bare det er sukkerfritt og fritt for kunstig søtstoff. Jeg får søtsug av lettbrus så det drikker jeg aldri uansett. Demp suget med grønnsaker, cherrytomater, havregryn, grove knekkebrød, masse proteiner (kjøtt, fisk, kylling, melkeprodukter) og ikke tenk kalorier i de første 14 dagene. Du skal selvølgelig ikke gi deg selv totalt frislipp men hvis du er skikkelig sukkeravhengig så er det greit å fokusere på en ting om gangen. Fysisk aktivitet hjelper på trangen også. Hvis du ikke er spesielt glad i fysisk aktivitet så ta på deg joggesko, god musikk på øret og tenk at du skal gå til et bestemt mål som ikke er mer enn 15 minutt fra huset. Da blir det 30 minutt totalt og det er en super begynnelse.

Ta ting gradvis - men erstatt for guds skyld ikke sukker med snus.

Skrevet

Min venninne (ikke overvektig) vurderte å begynne å røyke for å slanke seg, sånn at hun lettere klarte å holde seg unna snop og snacks. Heldigvis begynte hun ikke å røyke, men tydde til snusen i stedet. Søtsuget har gitt seg og det er nok ingen fare for en vektøkning for henne på grunn av dette.

Det er noen år siden hun begynte. Hun sier at hun ikke er avhengig og kan slutte når som helst, men jeg tror henne ikke :P Ser hvor desperat hun blir om vi sitter der en søndag uten snus eller åpne butikker i nærheten :rolleyes:

Hun vil ikke slutte nå, men den dagen hun bestemmer seg for det, tror jeg hun vil slite.

Nikotin er visst et helvette å bli kvitt.

Skrevet

Men for å svare deg litt mer konkret på spørsmålet ditt:

Begge er nok ganske helseskadelige fysisk på forskjellige måte om du overforbruker, men jeg tror nok at snopet skader deg mer mentalt. Du liker ikke kroppen din, og du vil bli slankere, så mentalt helsemessig er nok snusen best.

Men det kan jo slite litt på sinnet den dagen du skal kutte ut snusen, om den tid kommer.

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere, TS her! 

Er helt rørt over hvor mange svar jeg har fått, da jeg ikke fant så mye om dette på nett. Jeg er klar over at jeg bytter ut et onde med et annet. Har vært overvektig hele livet, så dette er siste sjans før operasjon (som ikke blir før jeg har spart opp, har 0kr ekstra nå). Har prøvd alt, vært hos lege, ernæringsfysiolog, psykolog. Har prøvd å unngå sjokolade og godterier men overspiser på andre ting. Jeg er for tynn for slankeoperasjon, da man må ha BMI over 40. Jeg har ikke råd til denne operasjonen privat da jeg er student. Vil ikke ta opp lån. Klem fra meg 

Anonymkode: 2f699...41e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...