Gjest Carly-Chardonnay Skrevet 6. mars 2016 #1 Skrevet 6. mars 2016 Jeg sovner på jobb, sovner på busser og sovner på fest. Skjønner ikke hva som er gærent med meg. Har tatt tester hos legen og alt var fint bortsett fra D-vitaminmangel og lavt stoffskifte (tar medisiner mot dette). Sover godt hver kveld og trener ca 3 ganger i uken. Fatter ikke hvorfor jeg har så dårlig med energi. Er det noen som vet hvilke tester man tar for å finne ut om man har M.E?
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #2 Skrevet 6. mars 2016 Man tester vel ikke for ME. Og uansett bør du først sjekke at du er tilstrekkelig medisinert for stoffskiftet. Hvor lenge har du gått på medisiner, og hvor ofte tar du oppfølgende blodprøve? Anonymkode: e9f35...42c
dk73 Skrevet 6. mars 2016 #3 Skrevet 6. mars 2016 Har du tatt det opp med din fastlege? Han ordner med evt utredning av ME. Men tviler på at du har det, har hatt det selv.
Gjest Carly-Chardonnay Skrevet 6. mars 2016 #4 Skrevet 6. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man tester vel ikke for ME. Og uansett bør du først sjekke at du er tilstrekkelig medisinert for stoffskiftet. Hvor lenge har du gått på medisiner, og hvor ofte tar du oppfølgende blodprøve? Anonymkode: e9f35...42c Jeg har gått på medisiner i 3 mnd. Og tatt 2 oppfølgingsblodprøver. Så tar riktig mengde. Har tatt det opp med legen, men han sier det ikke er noen vits med videre utredning Det her er ikke normalt, jeg kan sove overalt. Er så trøtt etter jobb at jeg orker ikke lage middag en gang, bare legger meg.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #5 Skrevet 6. mars 2016 11 minutter siden, dk73 skrev: Har du tatt det opp med din fastlege? Han ordner med evt utredning av ME. Men tviler på at du har det, har hatt det selv. Du har hatt det selv? Hvordan ble du frisk? Anonymkode: 88402...88f
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #6 Skrevet 6. mars 2016 Be om henvisning til spesialist (endokrinolog), evt bytt fastlege. Stoffskifte er komplekse greier, og de fleste fastleger har ikke kompetanse til å finstille medisineringen av dette. Anonymkode: e9f35...42c 1
Gjest Carly-Chardonnay Skrevet 6. mars 2016 #7 Skrevet 6. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Be om henvisning til spesialist (endokrinolog), evt bytt fastlege. Stoffskifte er komplekse greier, og de fleste fastleger har ikke kompetanse til å finstille medisineringen av dette. Anonymkode: e9f35...42c Takk. Jeg skal ta det opp med legen.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #8 Skrevet 6. mars 2016 18 minutter siden, Carly-Chardonnay skrev: Jeg sovner på jobb, sovner på busser og sovner på fest. Skjønner ikke hva som er gærent med meg. Har tatt tester hos legen og alt var fint bortsett fra D-vitaminmangel og lavt stoffskifte (tar medisiner mot dette). Sover godt hver kveld og trener ca 3 ganger i uken. Fatter ikke hvorfor jeg har så dårlig med energi. Er det noen som vet hvilke tester man tar for å finne ut om man har M.E? Man tester ikke man utelukker all annensykdom som kan gi tretthet bl.a. depresjon. Når du har annen fyisk sykdom som kan gi økt tretthet, så får du ikke ME diagnosen. Men det jeg tenker mer enn ME på bakgrunn av det du skriver er narkolepsi. Da sovner man og sover overalt. Har du fått noen vaksiner i den senere tid før trettheten startet? Anonymkode: 4f7f4...329 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #9 Skrevet 6. mars 2016 12 minutter siden, Carly-Chardonnay skrev: Jeg har gått på medisiner i 3 mnd. Og tatt 2 oppfølgingsblodprøver. Så tar riktig mengde. Har tatt det opp med legen, men han sier det ikke er noen vits med videre utredning Det her er ikke normalt, jeg kan sove overalt. Er så trøtt etter jobb at jeg orker ikke lage middag en gang, bare legger meg. 3 måneder er ingenting med stoffskiftemedisiner. Jeg måtte bruke dem flere år og gradvis justere dosen opp over etterhvert. Du bør spørre etter tallet på TSH etter blodprøvene dine. TSH skal ligge mellom 0,5 og 1,5 mår du er på Levaxin eller annen stoffskiftemedisin. Vær og obs på at du bør ta medisinene til omtrent samme tid hver dag. Svinger du med en time eller to i forhold til dagen før, får du lett problemer. (Og dette er en sykdom fra H spør du meg....) Anonymkode: 4f7f4...329 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #10 Skrevet 6. mars 2016 Har hatt lavt stoffskifte i 9 år. Tok nesten ett år før jeg sluttet å sove på bussen/skolen/på benken i kamp osv etter at jeg fikk medisin. Dosen blir også endret etterhvert. Jeg var på en dose i noen år, før jeg plutselig måtte firedoble den i løpet av 6 mnd. Det du opplever er helt normalt, bare gi det litt tid. ☺ Anonymkode: 83551...c0c
Gjest Carly-Chardonnay Skrevet 6. mars 2016 #11 Skrevet 6. mars 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hatt lavt stoffskifte i 9 år. Tok nesten ett år før jeg sluttet å sove på bussen/skolen/på benken i kamp osv etter at jeg fikk medisin. Dosen blir også endret etterhvert. Jeg var på en dose i noen år, før jeg plutselig måtte firedoble den i løpet av 6 mnd. Det du opplever er helt normalt, bare gi det litt tid. ☺ Anonymkode: 83551...c0c Ok, det er det legen har sagt og At det tar tid før kroppen vil stabilisere seg pga Levaxinen. Er bare så uvant å være så slapp. Prøver å tvinge meg ut og sånn, men det her er fryktelig slitsomt.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #12 Skrevet 6. mars 2016 3 minutter siden, Carly-Chardonnay skrev: Ok, det er det legen har sagt og At det tar tid før kroppen vil stabilisere seg pga Levaxinen. Er bare så uvant å være så slapp. Prøver å tvinge meg ut og sånn, men det her er fryktelig slitsomt. Jeg er ab du siterer. Jeg skjønner godt at det er slitsomt, men heldigvis bedrer det seg sakte men sikkert. Jeg må også gå på vitamintilskudd innimellom når dosen er for liten. Lurer på om det er en sammenheng mellom for lav dose og inntak av vitaminer. Først måtte jeg ha B-folat, neste gang det var lavt hadde jeg også lave verdier på jern, og da jeg firedoblet dosen min på de 6 månedene tok ikke kroppen min opp noe B-vitamin og jeg fikk valg mellom sprøyter eller tabletter. Så for min del tror jeg det har en sammenheng, og det er lurt å gå til legen om du er sliten over en periode for å sjekke verdier, ikke vent på de årlige rutinesjekkene. Det er rett og slett noe drit, men når den begynner å funke så vil livskvaliteten din gå betraktelig opp. Stå på! Anonymkode: 83551...c0c
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #13 Skrevet 6. mars 2016 23 minutter siden, Carly-Chardonnay skrev: Ok, det er det legen har sagt og At det tar tid før kroppen vil stabilisere seg pga Levaxinen. Er bare så uvant å være så slapp. Prøver å tvinge meg ut og sånn, men det her er fryktelig slitsomt. Du skal være veldig forsiktig med å tvinge en slitenmog trett kropp ut og i aktivitet. Det blir som å kjøre en bil på 1. Giret i 80 km/t. Lytt til kroppens signaler, du har en sykdom. Anonymkode: 4f7f4...329 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #14 Skrevet 6. mars 2016 Jeg mener som de andre her at du bør få sjekket stoffskiftet ditt nærmere, men vil bare si at denne sovninga hvor som helst og når som helst også er et veldig vanlig ME-symptom i relativt akutt fase. Og det er feil som noen andre her sier, at du ikke kan få en ME-diagnose når du har annen kronisk sykdom som kan gi tretthet. Derimot er kombinasjonen ME og stoffskifteproblemer alt annet enn uvanlig. Anonymkode: ead59...b63 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #15 Skrevet 6. mars 2016 ME er en psykisk sykdom. Anonymkode: 665ea...c97 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #16 Skrevet 6. mars 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: ME er en psykisk sykdom. Anonymkode: 665ea...c97 ME er en nevrologisk sykdom, det finnes det forskning på. Enig med de andre her, stoffskifte tar mye tid å finne ut av, og kombinasjonen stoffskifte og ME er ikke uvanlig. Belag deg på å kjempe, for ME er en utelukkelsesdiagnose enn så lenge, så du må igjennom utallige undersøkelser for å få en diagnose. Narkolepsi er også en ting du bør utredes for. Det finnes ME-sentre i Norge, be fastlegen din om å søke deg inn der. Anonymkode: d02f1...39b 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #17 Skrevet 6. mars 2016 Kan bare støtte det andre sier om at det kan ta lang tid å innstille stoffskiftemedisin, jeg har tidligere brukt halvannet år. Nå må jeg grunnét annen sykdom endre igjen, og så langt er det gått nesten 8 mnd uten at jeg føler meg "normal", bl.a med ektrem trøtthet, slapp og kvalm. D-vitaminmangel kan også gjøre deg fullstendig utlandet, så pass å få i deg nok tilskudd så verdiene stiger. Anonymkode: 4bfc4...6d5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå