AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #1 Skrevet 6. mars 2016 Hei! Jeg lurer på i hvilke situasjoner det er greit/en del av terapien at psykologen gir utseendemessige og/eller seksuelle komplementer til pasient. Jeg er spesielt interessert i svar fra psykologer, dersom det er noen her inne. Anonymkode: d2674...d14
ajarRun Skrevet 6. mars 2016 #2 Skrevet 6. mars 2016 Den første der det er hensiktsmessig, den siste aldri. Med forbehold om at jeg og du er enig om hva seksuelle komplementer er. De fleste leger/behandlere som mister autorisasjonen gjør det pga rusmisbruk eller seksuelle overgrep. Ville meldt i fra og byttet psykolog dersom han/hun kom med seksuelle tilnærmelser.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #3 Skrevet 6. mars 2016 Det kommer vel litt an på også. Selv aner jeg ikke hva de etiske retningslinjene er, men la oss si at det er en klient som påpeker et innbilt misnøye med eget utseende og dårlig selvtillit, så er det jo ikke sånn sett galt å realitetsorientere klienten om at klienten faktisk er pen/kjekk/vakker. Men seksuelle komplimenter skal psykologen styre unna. Egentlig burde psykologen også styre unna komplimenter rundt utseende også - men det kommer an på hva situasjonen er og om det har en behandlingsmessig hensikt. Angående seksuelle tilnærminger har jo også folk ulikt syn på hva som er seksuelle tilnærminger. Psykologen burde vite hvordan man unngår at kommentarer som i utgangspunktet er uskyldige blir tolket som en form for tilnærming, men uten å vite konkret hvilke kommentarer det er snakk om, er det vanskelig å si noe mer konkret. Anonymkode: 76c63...8a2 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #4 Skrevet 6. mars 2016 Tusen takk for svar! 😊 Anonymkode: d2674...d14
Gjest Blomsterert Skrevet 6. mars 2016 #5 Skrevet 6. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer vel litt an på også. Selv aner jeg ikke hva de etiske retningslinjene er, men la oss si at det er en klient som påpeker et innbilt misnøye med eget utseende og dårlig selvtillit, så er det jo ikke sånn sett galt å realitetsorientere klienten om at klienten faktisk er pen/kjekk/vakker. Men seksuelle komplimenter skal psykologen styre unna. Egentlig burde psykologen også styre unna komplimenter rundt utseende også - men det kommer an på hva situasjonen er og om det har en behandlingsmessig hensikt. Angående seksuelle tilnærminger har jo også folk ulikt syn på hva som er seksuelle tilnærminger. Psykologen burde vite hvordan man unngår at kommentarer som i utgangspunktet er uskyldige blir tolket som en form for tilnærming, men uten å vite konkret hvilke kommentarer det er snakk om, er det vanskelig å si noe mer konkret. Anonymkode: 76c63...8a2 Jo,det er faktisk galt å "realitetsorientere"klienten ved å fortelle at h*n er pen,vakker osv. En psykolog skal ta følelser på alvor og hjelpe en klient med å innse selv. Det er hele poenget med å få hjelp av psykologer.
Gjest Blomsterert Skrevet 6. mars 2016 #7 Skrevet 6. mars 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg lurer på i hvilke situasjoner det er greit/en del av terapien at psykologen gir utseendemessige og/eller seksuelle komplementer til pasient. Jeg er spesielt interessert i svar fra psykologer, dersom det er noen her inne. Anonymkode: d2674...d14 Hvorfor skulle det være greit i noen tilfeller? Og seksuelle komplimenter til alt overmål??
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #8 Skrevet 6. mars 2016 25 minutter siden, Blomsterert skrev: Hvorfor skulle det være greit i noen tilfeller? Og seksuelle komplimenter til alt overmål?? Ja, det er det jeg lurer på, hvorfor og eventuelt i hvilke tilfeller er dette greit. Jeg tenker det kan brukes for å øke pasientens selvfølelse, men jeg tenker grensen går et sted ved seksuelt relaterte komplimenter. TS Anonymkode: d2674...d14
Gjest Blomsterert Skrevet 6. mars 2016 #9 Skrevet 6. mars 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er det jeg lurer på, hvorfor og eventuelt i hvilke tilfeller er dette greit. Jeg tenker det kan brukes for å øke pasientens selvfølelse, men jeg tenker grensen går et sted ved seksuelt relaterte komplimenter. TS Anonymkode: d2674...d14 De skal ikke øke selvfølelsen hos klienter på den måten. De skal ikke fortelle hva de mener og syns. De skal få klienter til å innse selv. Syns det virker veldig merkelig,men noe vanskelig å uttale seg bastant da vi ikke vet hele settingen. Seksuelle komplimenter skal ikke forekomme.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #10 Skrevet 6. mars 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg lurer på i hvilke situasjoner det er greit/en del av terapien at psykologen gir utseendemessige og/eller seksuelle komplementer til pasient. Jeg er spesielt interessert i svar fra psykologer, dersom det er noen her inne. Anonymkode: d2674...d14 Det er aldri greit. Anonymkode: bdbe6...35a
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #11 Skrevet 6. mars 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg lurer på i hvilke situasjoner det er greit/en del av terapien at psykologen gir utseendemessige og/eller seksuelle komplementer til pasient. Jeg er spesielt interessert i svar fra psykologer, dersom det er noen her inne. Anonymkode: d2674...d14 Det er aldri greit med seksuelle komplimenter, men ofte er det psykisk syke mennesker som kan overtolke/mistolke en del. Psykologer flest er svært profesjonelle mennesker, men ugress finnes der også, som hos alle andre profesjoner. Anonymkode: c9486...759
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #12 Skrevet 6. mars 2016 Min psykolog har sagt at jeg er søt ved et par anledninger, og jeg syntes bare det var fint å høre. Men vi kjenner hverandre veldig godt og kan tulle og le litt oppi alt det vonde jeg strever med. Hun kommenterer aldri kroppen min bortsett fra når jeg har gått mye ned i vekt, da kan hun f.eks si at hun synes jeg har blitt tynnere og at hun er bekymret. Hadde en psykolog en gang som kommenterte klesstilen min/frisyren min støtt og stadig, husker jeg syntes det var ubehagelig selv om det var fine ting hun sa. Seksuelle tilnærmelser er selvfølgelig aldri greit! Anonymkode: 38931...0d0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå