AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #1 Skrevet 6. mars 2016 Min store drøm er å bli psykolog jeg har bestemt meg for å følge denne drømmen. Jeg henger etter på videregående og det er to år til jeg er ferdig. Karakterene mine er bra og jeg skal jobbe hardt for å få gode karakterer. Det jeg lurer på angående dette studiet er... 1. Hva er forskjellene på bachelor + mastergrad og profesjonstudiet? 2. Hvor i utlandet er det anbefalt at man utdanner seg om man vil studere der? Har hørt at København skal være utrolig bra. Er det vanskelig å bli autorisert i Norge i så tilfelle og kan det bli et problem at jeg har tatt deler av utdanningen i Norge? 3. Syns du selv studiet er så tungt at det er vanskelig å gjennomføre? I så tilfelle hva syns du er vanskeligst? 4. Hvor mye foregår på engelsk? Er det tungt engelsk stoff? 5. Er det mye praksis? Hvor mye av læringen foregår i så tilfelle i praksis? 6. Hvordan er skoledagene dine/forelesningene? 7. Hva må man ha i snitt for å komme inn på de forskjellige skolene? Jeg forstår meg ikke helt på studiepoeng, dessverre. Anonymkode: 87aeb...060
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #2 Skrevet 6. mars 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Min store drøm er å bli psykolog jeg har bestemt meg for å følge denne drømmen. Jeg henger etter på videregående og det er to år til jeg er ferdig. Karakterene mine er bra og jeg skal jobbe hardt for å få gode karakterer. Det jeg lurer på angående dette studiet er... 1. Hva er forskjellene på bachelor + mastergrad og profesjonstudiet? Forskjellen er at du må gå profesjonsstudiet for å bli psykolog (få autorisasjon). Går du bachelor+master blir du ikke psykolog, men kan jobbe med veldig mye annet (som ikke er behandling). 2. Hvor i utlandet er det anbefalt at man utdanner seg om man vil studere der? Har hørt at København skal være utrolig bra. Er det vanskelig å bli autorisert i Norge i så tilfelle og kan det bli et problem at jeg har tatt deler av utdanningen i Norge? Det er ikke anbefalt å studere i utlandet. Det pågår en diskusjon rundt temaet nå, fordi det er mange som tar studiet i utlandet nå som kan stå i fare for ikke å få norsk autorisasjon. Siden du allerede vet hva du vil bli og har gode karakterer, bør du gå for å komme inn i Norge. Sørg for å få med deg realfagspoeng eller språkpoeng for å få noen poeng elstra fra vgs. Du må ha snitt over 6. 3. Syns du selv studiet er så tungt at det er vanskelig å gjennomføre? I så tilfelle hva syns du er vanskeligst? Jeg går ikke profesjon, men bachelor, og vi har mye av de samme emnene. Jeg syns ikke det er tungt. For de som kommer inn på profesjon med over 6 i snitt fra vgs bør det på ingen måte være tungt. Det vanskelige er å komme inn, fordi studiet er svært populært. 4. Hvor mye foregår på engelsk? Er det tungt engelsk stoff? Det meste av pensumet er på engelsk. Undervisningen er for det meste på norsk, med knnslag av engelsk. Du bør ha gode engelskkunnskaper, men det tar jeg for gitt at en med 6-snitt har. 5. Er det mye praksis? Hvor mye av læringen foregår i så tilfelle i praksis? Det kan jeg ikke svare på, da jeg ikke hår profesjon, 6. Hvordan er skoledagene dine/forelesningene? To timer forelesning pr emne i uka, så kommer evt kollokvier i tillegg. Ellers er det lesing på egenhånd. 7. Hva må man ha i snitt for å komme inn på de forskjellige skolene? Jeg forstår meg ikke helt på studiepoeng, dessverre. Sjekk samordnaopptak.no og se på de studiestedene du er interessert i. Står det krav om studiepoeng på 54,0 må du ha 5,4 i snitt fra vgs. Dette gjelder rett fra vgs. Etter hvert får du tilleggspoeng for alder eller folkehøyskole f.eks. Les hva som står på samordna opptak sine sider så finner du ut av det. Anonymkode: 87aeb...060 Anonymkode: f59c0...9c6 1
Ibux Skrevet 6. mars 2016 #3 Skrevet 6. mars 2016 Her kan du lese om hvordan man regner ut snittet ditt: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/index.html. Her kan du også finne link til "poenggrenser", som viser snitt på de ulike linjene. Det er som oftest lavere snitt ved våropptaket, enn høstopptaket. Det er også lavere snitt om du kommer rett fra vgs og er under 21. Her kan du lese om hvilke fag man tar gjennom profesjonsstudiet i Oslo som eksempel: http://www.uio.no/studier/program/psykologi-profesjon/oppbygging/ Du kan klikke deg inn på de ulike fagene og lese om dem. Som du ser er det en del praktiske fag hele veien, men samtidig er det et teoritungt studie.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #4 Skrevet 7. mars 2016 Den 6. mars 2016 at 7.44, AnonymBruker skrev: Anonymkode: f59c0...9c6 Det er ikke mulig å ha et karaktersnitt over 6. Ikke er det nødvendig heller - langt ifra. Poengsum er karaktersnitt multiplisert med 10 + eventuelle poeng. Man skille mellom en ordinær kvote og førstegangskvote. Førstegangskvoten er forbeholdt førstegangssøkerne (må maks fylle 21 år i opptaksåret og ingen karakerforbedringer eller poeng utenom språk-/realfagspoeng og evt. kjønnspoeng teller). Ordinær kvoten er for alle søkere, og i denne kvoten kan man også søke med karakterforbedringer og man får uttelling for alder og militærtjeneste/folkehøgskole/høyere utdanning. Poengsumgrensene er derfor vanligvis høyere i kvoten for ordinære søkere. Den siste som kom inn i hovedopptaket i fjor på NTNU psykologi prof. som førstegangssøker hadde en poengsum på 56,4. Du kan maksimalt få 4 språk-/realfagspoeng, så dette innebærer at du minst må ha et karaktersnitt på 5,24. Poengsumsgrensene varierer selvsagt fra år til år, men på slike populære studier har det gjerne så store forskjeller fra år til år. For Oslo høst var det 56,8. For Oslo vår var det 55,2. Dette kan du også søke opp selv på samordna sine sider. Det er også profesjonsstudium i psykologi i Bergen og Tromsø. I Tromsø er det også opptak basert på årsstudium i psykologi. Dette er vanligvis tøft og krever gjerne et snitt på A (med mindre du går innenfor samisk kvote eller nordnorsk kvote). Hvilken kvote går du innunder? Du sier at du "henger etter på videregående". Vil det si at du ikke oppfyller kravene for å havne i førstegangskvoten? Hvis du ikke gjør dette vil jeg si at det er en god del mer utfordrende, men ikke uoverkommelig. Anonymkode: 809fd...97e
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #5 Skrevet 8. mars 2016 Prøv å få tatt profesjonsstudiet i Norge. Det er tegn på at man blir nedprioritert i konkurranse om jobben hvis man har studert i utlandet. Du må også jobbe under veiledning i 2 år i Norge etter endt utdanning i utlandet. Anonymkode: 984c2...007 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #6 Skrevet 9. mars 2016 Den 6. mars 2016 at 2.34, AnonymBruker skrev: Min store drøm er å bli psykolog jeg har bestemt meg for å følge denne drømmen. Jeg henger etter på videregående og det er to år til jeg er ferdig. Karakterene mine er bra og jeg skal jobbe hardt for å få gode karakterer. Det jeg lurer på angående dette studiet er... 1. Hva er forskjellene på bachelor + mastergrad og profesjonstudiet? Se svar fra annen bruker 2. Hvor i utlandet er det anbefalt at man utdanner seg om man vil studere der? Har hørt at København skal være utrolig bra. Er det vanskelig å bli autorisert i Norge i så tilfelle og kan det bli et problem at jeg har tatt deler av utdanningen i Norge? Se svar fra annen bruker 3. Syns du selv studiet er så tungt at det er vanskelig å gjennomføre? I så tilfelle hva syns du er vanskeligst? Ikke nødvendigvis tungt faglig, men det er et veldig langt studium (6 år), og man studerer sammen med veldig mange "flinkiser", som ofte fører til at større opplevd press på å lese mye. Etterhvert i studiet er det også MYE pensum man skal igjennom, kombinert med mye obligatorisk undervisning, praksis og hovedoppgave. Mange opplever de tre siste årene som ganske slitsomme og intense. 4. Hvor mye foregår på engelsk? Er det tungt engelsk stoff? Så godt som alt pensum er på akademisk engelsk, det venner man seg til. Som oftest er undervisning og seminarer på norsk, men ikke alltid. 5. Er det mye praksis? Hvor mye av læringen foregår i så tilfelle i praksis? Fra 4. året av er det praksis hvert semester, ihvertfall på uio. I tillegg er det mye rollespill og "tørrtrening" med medstudenter på seminarer. Vil si at fra 4. år av foregår mye av læringen ute i praksis, men svært lite (les: ingenting) de første tre årene. 6. Hvordan er skoledagene dine/forelesningene? Stor forskjell fra de tre første årene til de tre siste. Som annen bruker beskrev de tre første, med ca to timer forelesning per emne, noenganger frivillige seminarer. Fra fjerde år av er det obligatorisk aktivitet 3-4 dager i uka, seminarundervisning, arbeidskrav, praksis ol. I tillegg må man jo lese og forberede seg og. 7. Hva må man ha i snitt for å komme inn på de forskjellige skolene? Jeg forstår meg ikke helt på studiepoeng, dessverre. Den 6. mars 2016 at 2.34, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 87aeb...060 Anonymkode: 1ff1b...05f
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #7 Skrevet 9. mars 2016 Tusen takk for svar. Det jeg mener med at jeg henger etter på videregående er at jeg har fullført første året på studiespesialisering. Her er det noen få fag jeg ikke har vurderingsgrunnlag i, men husker ikke hvilke. Så gikk jeg andre året, men droppet ut på våren. Deretter tok jeg meg et friår og begynte på helse og sosial. Neste år skal jeg gå barne og ungdomsarbeider, deretter skal jeg gå påbygg. Men er det ikke snittet mitt fra påbygg til generell studiekompetanse som teller mest? Hva med karakterene fra det første året på studiespesialisering, må jeg ikke ta opp igjen geografi for eksempel som jeg bare har 2 i? Kommer det på vitnemålet når jeg søker, i så tilfelle vil det gi meg flere poeng? Jeg er litt forvirret siden det har vært litt forvirring med meg på videregående. Jeg er 21 år gammel, så får vell en del alderspoeng den dagen jeg skal søke? Jeg er forberedt på å måtte ta ett år på Sonans etter jeg er ferdig med påbygg, eventuelt om jeg må ta flere fag for å få studiepoeng. Anonymkode: 87aeb...060
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #8 Skrevet 9. mars 2016 Hei AB. Anbefaler deg å ta en titt på denne bloggen. Den er skrevet av en psykologistudent ved NTNU, og svarer på de fleste spørsmålene du lurer på https://virtuellkatarsis.wordpress.com/faq/ Anonymkode: a7eb8...c90
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #9 Skrevet 10. mars 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar. Det jeg mener med at jeg henger etter på videregående er at jeg har fullført første året på studiespesialisering. Her er det noen få fag jeg ikke har vurderingsgrunnlag i, men husker ikke hvilke. Så gikk jeg andre året, men droppet ut på våren. Deretter tok jeg meg et friår og begynte på helse og sosial. Neste år skal jeg gå barne og ungdomsarbeider, deretter skal jeg gå påbygg. Men er det ikke snittet mitt fra påbygg til generell studiekompetanse som teller mest? Hva med karakterene fra det første året på studiespesialisering, må jeg ikke ta opp igjen geografi for eksempel som jeg bare har 2 i? Kommer det på vitnemålet når jeg søker, i så tilfelle vil det gi meg flere poeng? Jeg er litt forvirret siden det har vært litt forvirring med meg på videregående. Jeg er 21 år gammel, så får vell en del alderspoeng den dagen jeg skal søke? Jeg er forberedt på å måtte ta ett år på Sonans etter jeg er ferdig med påbygg, eventuelt om jeg må ta flere fag for å få studiepoeng. Anonymkode: 87aeb...060 Alle fagene som er fullført på vgs kommer på vitnemålet, også de fra 1. året. Du bør derfor ta opp geografi og eventuelt andre fag med lav karakter. Her er fjoårets poenggrenser: NTNU: 64,5 UiO (start høst): 66,1 UiO (start vår): 64,8 I tillegg kan du søke i Tromsø, hvor man blir tatt opp på profesjonsstudiet etter å ha fullført årsenheten, på bakgrunn av karakteren på årsenheten. Dette er likevel en mer usikker vei, det er ganske få som kommer inn i forhold til antall søkere. Universitetet i Bergen skal for første gang åpne for opptak via samordna, så det finnes ingen tidligere poenggrenser. Jeg vet ikke hvor gammel du er når du søker, men hvis du er 22 år (f.eks.) får du 6 alderspoeng. Det hjelper jo litt. Man kan ha maks 8 alderspoeng. Hvis du i tillegg har realfag hjelper realfagspoengene en del. Anonymkode: b3e6a...43c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå